صفحه 29 از 208 نخستنخست ... 192526272829303132333979129 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 281 تا 290 , از مجموع 2079

موضوع: صحيفه نور

  1. #281
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 182

    تاريخ: 19/10/57

    مصاحبه امام خمينى با خبرنگار تلويزيون بى‏بى سى

    سؤال: اگر شاه ايران را ترك گويد، آيا حضرتعالى فكر مى‏كنيد وقت مناسبى براى بازگشت شما به ايران خواهد بود؟

    جواب: بايد مطالعاتى بكنيم، هر وقت مقتضى شد مى‏رويم.

    سؤال: چه نوع حكومت يا دولتى را حضرت آيت‏الله انتظار دارند كه تا پايان سال جارى مسيحى (دسامبر 79) در ايران روى كار آيد؟

    جواب: ما اميد اين را داريم كه همين حكومتى را كه پيشنهاد كرديم كه حكومت جمهورى اسلامى است در اين سال روى كار آيد.

    سؤال: و اين حكومتى خواهد بود كه شما شخصاً منصوب خواهيد كرد؟

    جواب: ما به حسب آنطورى كه تاكنون گفتيم رجوع به آراء مردم مى‏كنيم ولى به حسب واقع، مردم با رفراندمى كه مكرر كردند اين حكومت را قبول كردند.

    سؤال: دولت بريتانيا هنوز هم به فرستادن سلاح خود مثل تانك‏ها، راكت‏ها و ديگر سلاح‏هاى نظامى براى شاه ادامه مى‏دهد، از نظر حضرت آيت‏الله معناى اين فرستادن اسلحه چيست؟

    جواب: ما سال‏هاى طولانى است كه گرفتار اين چيزها هستيم كه دولت انگيس به حكومت جائر ما همراهى مى‏كند. از اول، دولت انگليس پدر اين شاه را بر ما تحميل كرد و بعد هم كه او خيانت به آنها كرد، او را اخراج كردند. متفقين كه يكى‏شان انگلستان بود، محمدرضاشاه را بر ما تحميل كردند و تحميلات دولت انگليس و ظلم‏هايى كه به ملت ضعيف كه يكى از آنها ملت ماست كرده‏اند سابقه زيادى دارد و اينكه حالا هم به فرستادن سلاح و پشتيبانى از

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 183

    شاه ادامه مى‏دهد، مى‏خواهد سلطنت اين شاه ادامه پيدا كند و اين ادامه جرم‏ها و جناياتى است كه او مرتكب شده و مى‏شود و اينها مى‏خواهند دولت شاه را هر چه بيشتر نگه دارند و هر روزى كه بر سلطنت باقى بماند، روز مصيبت بزرگ ملت ماست.

    سؤال: گفته شده است كه حضرت آيت‏الله از ليبى و فلسطينى‏ها كمك‏هائى دريافت مى‏كنيد و همچنين گفته شده است كه بعضى از وابستگان نزديك به حضرتعالى، كسانى كه اينجا به شما كمك مى‏كنند، وابسته به حزب سابق توده هستند و يا عقايد كمونيستى دارند، آيا اين اتهامات درست است؟

    جواب: خير، اينها تبليغات دار و دسته شاه است. ما از هيچ دولتى استمداد نكرديم و نخواهيم كرد. ما به نيروى ملت اتكا داريم و احتياج به دولت ها نداريم و كسانى كه با من ارتباط نزديك و يا دور دارند، از مسلمان خالص هستند و به هيچ حزبى وابستگى ندارند. اينها تبليغاتى است كه شاه و دار و دسته او مى‏كنند، آن هم براى اينكه نهضت ما را آلوده كنند.

    سؤال: بسيارى از ملت‏هاى مسلمان را ما امروز شاهد هستيم كه يك نهضت جديد اسلامى در آنها رشد مى‏كند، مثل تركيه و پاكستان و اينها قيام‏هاى اسلامى مى‏كنند، به نظر حضرتعالى دليل اين قيام‏ها چيست؟

    جواب: در سال‏هاى طولانى، تبليغات دامنه‏دار دولت‏هاى شرق و غرب موجب اين شد كه ملتهاى مسلم از آنان يارى بخواهند و گمان كنند كه ترقيات اين كشورهاى ضعيف، در گرايش به يكى از اين دو ابرقدرت است لكن به هر طرف كه تمايل پيدا كردند، بعد از مدتى فهميدند كه آنها جز اسير كردن اينها و بردن خزائن و غارت كردن مخازن آنها كار ديگرى نمى‏كنند. در عصر ما ملت يافت كه شاه به واسطه پيوندى كه با غرب مخصوصاً با امريكا دارد و همين طور با شرق، تمام مخازن ما را به باد داده است، بلكه نيروهاى انسانى ما را نيز به هدر داده است و فهميدند جنايات فوق‏العادى كه مرتكب مى‏شود به واسطه پيوندى است كه شاه با ابرقدرت‏ها دارد، از اين جهت ملت ما بپاخاست و ساير ممالك از جمله ممالك اسلامى نيز به اين حقيقت تلخ، توجه پيدا كردند و با مطالعه تاريخ‏شان درك كردند كه تمام گرفتارى‏هائى كه ملت‏ها پيدا كردند، از دست اين ابرقدرت‏هاست، ناچار از آن ابرقدرت‏ها رويگردان شده‏اند و اسلام كه تمام آرزوهاى بشر را به طور شايسته در دسترس آنها خواهد گذاشت و مى‏گذارد و قوانين اسلام، چه قوانين اقتصادى و سياسى و چه قوانين فرهنگى و معنوى آن قوانين غنى‏اى است كه هر كس به آنها توجه پيدا كند، ناچار به اسلام گرايش پيدا خواهد كرد

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 184

    و مسلمين بعد از سالهاى طولانى كه در غفلت بودند، حالا مقدارى رو به بيدارى گذاشتند و مقدارى توجه به اسلام پيدا كردند و اميد اين هست كه توجه آنها به اسلام بيشتر بشود و اسلام را آنطور كه هست بشناسند و در صورت شناخت صحيح، گرايشات آنها به شرق و غرب بكلى منقطع خواهد شد و براى پياده كردن احكام اسلام جانفشانى خواهند نمود.

    
    previos page menu page next page
    

  2. #282
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 185

    تاريخ: 19/10/57

    مصاحبه امام خمينى با لوموند

    سؤال: شما اعلام كرده‏ايد كه دولت بختيار غيرقانونى است، چرا؟

    جواب: به دو دليل، يكى اينكه اين دولت از طرف رژيم شاه تعيين شده است، اين رژيم قبل از تظاهرات تاسوعا و عاشورا خود غيرقانونى بود و تظاهرات مزبور كه در واقع نوعى رفراندم بودند، غيرقانونى بودن رژيم را تعيين كردند، دليل ديگر اين است كه نه مجلس شورا و نه محلس سنا هيچ پايگاه ملى ندارند و نمايندگان اين دو مجلس را كه دولت از آنها راى اعتماد مى‏خواهند، ملت انتخاب نكرده است.

    سؤال: در صورتى كه بختيار شكست بخورد، شما وقوع يك كودتاى نظامى كه شاه را كنار بگذارد و روى واحدهاى برگزيده ارتش نظير كماندوهاى نيروى هوائى و ژاندارمرى تكيه داشته باشد، ممكن مى‏دانيد؟

    جواب: وقوع چنين كودتاى ممكن است. در اين حال اين آخرين سنگى خواهد بود كه رژيم به سوى ملت مى‏افكند و ملت مصمم است با استقرار يك حكومت اسلامى به مبارزه ادامه دهد و هر نوع رژيم ديگرى با مخالفت ملت روبرو خواهد شد.

    سؤال: اگر شما پيروز شويد، از نظر بنيادهاى اساسى چه در نظر داريد؟

    جواب: ما كميته‏اى را مأمور خواهيم كرد كه به منظور تشكيل يك مجلس به مشورت‏هاى لازم اقدام كند. ملت يك بار اراده خود را به داشتن يك حكومت اسلامى اعلام كرده است ولى اگر از نظر حقوقى رفراندمى هم لازم باشد، ما مخالف آن نخواهيم بود. اين كميته از افراد مومن تشكيل مى‏شود و ممكن است علما هم به صورت عضو كامل و يا عضو ناظر درآن شركت كنند.

    سؤال: شما به عنوان رهبر غير قابل انكار مخالفان تجلى يافته‏ايد، شما گفته‏ايد كه نمى‏خواهيد زمام

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 186

    امور را به دست گيريد، بنابراين يك حكومت اسلامى را به چه صورت در نظر گرفته‏ايد؟

    جواب: ما نامزدى براى رياست جمهورى معرفى خواهيم كرد كه بايد به وسيله ملت انتخاب شود، وقتى او انتخاب شد از او پشتيبانى و حمايت خواهيم كرد. قوانين حكومت اسلامى، قوانين اسلام خواهد بود. من شخصاً رئيس جمهورى نخواهم شد و هيچ پست دولتى هم نخواهيم پذيرفت. من مانند گذشته به هدايت ملت اكتفا خواهم كرد.

    سؤال: بسيارى از مردم در ايران و بخصوص در بين روشنفكران با وجود اعتقاد، به فرائض مذهبى عمل نمى‏كنند و يا اصولاً به مذهب عقيده ندارند، روش حكومت اسلامى در برابر آنها چه خواهد بود؟

    جواب:ما سعى مى‏كنيم به اين افراد راه سلامت و نجات را نشان دهيم، اگر نخواهند اين راه را بپيمايند، در زندگى يوميه خود آزاد خواهند بود مگر اينكه بخواهند توطئه‏هاى زيانبخشى عليه ملت و كشور تدارك بينند.

    سؤال: شما اخيراً گفتيد كه اگر امريكا سياست تسلطجوئى خود را در برابر ايران تغيير دهد، شما حاضر خواهيد بود در روابط خود با امريكا تجديد نظر كنيد، منظور شما از اين مطلب چيست؟

    جواب: اگر امريكا به نحو صحيح رفتار كند و در امور داخلى ما مداخله نكند و مشاوران خود را كه در امور كشور ما دخالت دارند فرا خواند، ما نيز آنها را را احترام خواهيم گذاشت.

    سؤال: آيا فكر مى‏كنيد كه امريكائى‏ها با توجه به اهميت موضوع و عواقبى كه جنبش ملت ايران در كشورهاى عرب و مسلمان منطقه مى‏تواند داشته باشد، به آسانى از ايران دست خواهند كشيد؟

    جواب: البته امريكا مى‏خواهد كه همه كشورها را زير نفوذ خود داشته باشد ولى ما چنين تصورى را نمى‏توانيم بپذيريم و ملت از آن خسته شده است. ملت‏هاى ديگر نيز با پيروى از ملت ما خود را از دست‏اندازى استثمار رهائى خواهند داد.

    سؤال: نفت مساله دشوار و پر دردسرى است، در اين زمينه چه سياستى مورد نظر شماست؟

    جواب: ما نفت را به هر كس كه از ما بخرد مى‏فروشيم مشروط بر اينكه به قيمت عادلانه و برمبناى

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 187

    تراضى طرفين باشد. ارزهائى را كه از اين راه بدست خواهيم آورد به مصرف آبادى و عمران مملكت خواهد رسيد.

    سؤال: آيا به اسرائيل و آفريقاى جنوبى نفت خواهيد فروخت‏

    جواب: خير، براى اينكه اين كشورها همانطور كه قبلاً هم گفته‏ام راهى برخلاف حق و عدالت در پيش گرفته‏اند.

    سؤال: از چند روز پيش مسكو نسبت به ايران تغيير لحن داده و از جنبش ملى حمايت مى‏كند، نسبت به اين تحول چه فكر مى‏كنيد؟

    جواب: تبليغات روزنامه‏هاى شوروى مداخله در امور داخلى محسوب نمى‏شود و در واقع تمام روزنامه‏هاى جهان بايد از ما عليه رژيم شاه حمايت كنند. اتحاد شوروى در رديف كشورهائى است كه وضع ملت ايران را درك كرده و رفتار خود را بر همين اساس بنا نهاده است. ما با شوروى مانند همه كشورهاى ديگر، مادام كه نخواهند در امور داخلى ما مداخله كنند، روابط دوستى خواهيم داشت. بايد به روابط حسن تفاهم و دوستى بر پايه احترام متقابل استوار بود.

    
    previos page menu page next page
    

  3. #283
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 188

    تاريخ:19/10/57

    مصاحبه امام خمينى با خبرنگار روزنامه ايتاليائى لوتاكو نتينوا

    سؤال: تصور مى‏كنم كه آنچه امروز در حيات يك جنبش توده‏اى در ايران اتفاق مى‏افتد، ريشه‏هايش در يك نوع رنسانس (تولد دوباره) شيعه يافت مى‏شود. ممكن است شرح دهيد كه چه فعاليت‏ها و بحث‏ها و مبارزاتى در 30 سال اخير فعاليت شما را تشكيل داده است‏

    جواب: يكى از خصلت‏هاى ذاتى تشيع از آغاز تاكنون مقاومت و قيام در برابر ديكتاتورى و ظلم است كه در تمامى تاريخ شيعه به چشم مى‏خورد، هر چند كه اوج اين مبارزات در بعضى از مقطع‏هاى زمانى بوده است. درصد سال اخير، حوادثى اتفاق افتاده است كه هر كدام در جنبش امروز ملت ايران تاثيرى داشته است. انقلاب مشروطيت، جنبش تنباكو و... قابل اهميت فراوان است. تاسيس حوزه علمى دينى در بيش از نيم قرن اخير در شهر قم و تاثير اين حوزه در داخل و خارج كشور ايران و نيز تلاش روشنفكران مذهبى در داخل مراكز دانشگاهى و قيام سال 42-41 ملت ايران به رهبرى علماء اسلامى كه تا امروز ادامه دارد، همه عواملى هستند كه اسلام شيعى را در سطح جهانى مطرح مى‏كند.

    سؤال: اين فعاليت‏ها و بحث‏ها، اين مدرن شدن (انطباق با زمان) شيعه از چه راه‏هائى رشد كرد؟ آيا يك كار محدود به روحانيت شيعه بوده است يا در راه‏هاى ديگرى هم رشد كرده است؟ و مدارس اسلامى (حوزه‏هاى علمى) در اين رشد چه نقشى داشتند؟

    جواب: اساساً اسلام (كه تشيع چيزى جز اسلام اصيل نيست) نه تنها جلو رشد علمى و فكرى بشر را نمى‏گيرد، بلكه خود زمينه‏هاى اين حركت را آماده‏تر مى‏كند و به اين حركت جهت انسانى و الهى مى‏دهد و تكامل علمى و فرهنگى بشر بعد از ظهور اسلام، محققين تاريخ را خيره ساخته است. بله، چيزى كه بايد اضافه كنم اينست كه فساد اخلاق و انسان مصرفى شدن و تمام تلاش انسان براى لذت‏جوئى بيشتر و تمام ارزش‏ها را با پول سنجيدن، مفهومى غير از مدرنيزه كردن كشور دارد و تشيع با آنها مخالف است، نه با مدرنيزه كردن كشور. در مورد كار روحانيت بايد بگويم كه مطالعه و تحقيق در بحث‏هاى اسلامى و شناختن فقه شيعه به علت

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 189

    گسترش زمينه‏هاى آن، به صورت تخصصى در آمده است كه قهراً ايجاب مى‏كند كه هميشه عده‏اى از مردم خود را براى درك و سپس ابلاغ اين مسائل آماده كنند و كسانى كه اين مسووليت را به عهده گرفته‏اند، روحانيون هستند كه بر اساس دريافت‏هاى اسلامى خود، هميشه در حركت‏هاى اجتماعى و مبارزات سياسى در سطح پيشتاز بوده‏اند.

    سؤال: ممكن است معنى و مفهوم حزب‏الله را براى ما تشريح كنيد؟

    جواب: هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقيق شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاء حزب‏الله مى‏باشد و تمامى دستورات اين حزب و خط مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است. اين حزب غير از حزب‏هاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران در هر سنى كه هستند از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مى‏كنند جزء حزب‏الله هستند.

    سؤال: ممكن است معنى دقيق (امام) را تشريح كنيد؟ در معنى كلى آن و در موقعيت خود شما لقب (امام) كه در تظاهرات ميليون‏ها ايرانى در ماه محرم به شما داده شده چيست؟ رابطه (امام) با حزب‏الله چيست‏

    جواب: امام به معنى پيشوا و كسى كه جمعى را در جهتى هدايت و رهبرى مى‏كند. امام، بيان كننده خط مشى شيعه و حزب‏الله و رهبرى‏كننده اين تشكيلات بزرگ است كه تمامى وظايف آنان را از قرآن و سنت پيامبر اسلام در زمان‏هاى مختلف و شرايط مختلف، اجتهاد و استنباط مى‏كند و به آنان ابلاغ مى‏نمايد.

    سؤال: حكومت مدرن چگونه مى‏تواند در يك جامعه اسلامى وجود داشته باشد؟

    جواب: اسلامى كه بيشترين تاكيد خود را بر (انديشه) و (فكر) قرار داده است و انسان را به بازدارى از همه خرافات و اسارت قدرت‏هاى ارتجاعى و ضدانسانى دعوت مى‏كند، چگونه ممكن است با تمدن و پيشرفت و نوآورى مفيد بشر كه حاصل تجربه‏هاى اوست سازگار نباشد؟!

    سؤال: با در نظر گرفتن اينكه هر حكومتى در خود حداكثر تمركز قدرت را جمع مى‏كند، چگونه حكومت اسلامى مى‏تواند وجود داشته باشد و قدرت در آن تمركز نيابد و رابطه مسلط و زير سلطه برقرار نشود؟

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 190

    جواب: اسلام در رابطه بين دولت و زمامدار و ملت ضوابطى و حدودى معين كرده است و براى هر يك بر ديگرى حقوقى تعيين نموده است كه در صورت رعايت آن هرگز چنين رابطه مسلط و زير سلطه بوجود نمى‏آيد. اساساً حكومت كردن و زمامدارى در اسلام يك تكليف و وظيفه الهى است كه يك فرد در مقام حكومت و زمامدارى، گذشته از وظايفى كه بر همه مسلمين واجب است، يك سلسله تكاليف سنگين ديگرى نيز بر عهده اوست كه بايد انجام دهد. حكومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نيست كه از اين مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملتى را پايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه مستقيماً در برابر سايرين، زمامدار مسلمين را استيضاح كند و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانع كننده دهد و در غير اينصورت اگر برخلاف وظايف اسلامى خود عمل كرده باشد، خودبخود از مقام زمامدارى معزول است و ضوابط ديگرى وجود دارد كه اين مشكل را حل مى‏كند.

    سؤال: در جامعه اسلامى چه ارگانيسم‏هاى اجتماعى مردمى بايد تصميم‏گيرى سياسى و برابرى بين افراد را تضمين كند و از برقرارى روابط مسلط وزير سلطه ما بين مردم جلوگيرى نمايد و همچنين كسانى را كه در دستگاه حكومتى تصميم‏گيرى مى‏كنند كنترل نمايد؟ تجربه تاريخ به ما مى‏آموزد كه قدرت مردم كه توسط پارلمان اعمال مى‏شود (حتى اگر پارلمان آزادانه انتخاب شده باشد) خيلى محدود است و رو به كم شدن مى‏نهد.

    جواب: در دنياى امروز كه گفته مى‏شود دنياى صنعت است، رهبران فكرى مى‏خواهند جامعه بشرى را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتى اداره كنند. در حاليكه جامعه‏ها از انسان‏ها تشكيل شده است كه داراى بعد معنوى و روح عرفانى است و اسلام در كنار مقررات اجتماعى، اقتصادى و غيره، به ترتيب انسان بر اساس ايمان به خدا تكيه مى‏كند و در هدايت جامعه از اين بعد، بيشتر براى هدايت انسان به طرف تعالى و سعادت عمل مى‏كند. اگر ايمان به خدا و عمل براى خدا در فعاليت‏هاى اجتماعى و سياسى و اقتصادى و ساير شؤون زندگى بشر وارد شود، پيچيده‏ترين مشكلات امروزى جهان به آسانى حل مى‏شود. امروز دنيا، هم در اين بن بست گرفتار شده است و هم نمى‏خواهد به نوع هدايت انبيا تسليم شود ولى سرانجام چاره‏اى جز تسليم ندارد.

    سؤال: از چه راه‏هائى فكر مى‏كنيد كه بشود تمركز قدرت اقتصادى را از بين برد؟ نه فقط بين فقرا و ثروتمندان بلكه حتى بين تيپ‏هاى مختلف پروسه توليدى (كارگر و كارفرما)؟

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 191

    جواب: جامعه بدون خدا و بدون ايمان و عمل براى خدا، آنچنان با مشكل رابطه كارگر و كارفرما گرفتار شده است كه وقتى هم مى‏خواهد اين مشكل را حل كند، مشكل بزرگترى ايجاد مى‏كند كه در حل آن خود را در بن بست مى‏بيند ولى در جامعه اسلامى كه همه چيز بر اساس و معيار اسلام و ايمان سنجيده و عمل مى‏شود هرگز مشكلى پيش نخواهد آمد.

    سؤال: فكر مى‏كنيد كه بعد از سرنگونى رژيم پهلوى بشود بلافاصله حكومت اسلامى برقرار كرد يا احتياج به يك حكومت موقت براى رسيدن به حكومت اسلامى باشد؟

    جواب: بديهى است هر اندازه ملت و حكومت طبق موازين اسلامى و براى خدا عمل كنند، تدريجاً نقائص خود را بيشتر برطرف مى‏كنند و دائماً در تعالى و ترقى بيشترى قرار خواهند گرفت و در مجموع جامعه به ارزش‏هاى خدائى بيشتر نزديك مى‏شود و اين سير نهايت ندارد.

    سؤال: براى دادن يك مثال مشخص چه پر نسيب‏هائى (اصولى) بايد (در) يك حكومت اسلامى به كار برد براى از بين بردن اقتصاد وابسته به نفت شاه و استفاده متفاوت از اين ماده اوليه؟

    جواب: ايران امكانات و ظرفيت‏هاى مختلف و فراوانى براى رشد اقتصادى دارد كه اگر نفت هم نباشد بتواند به رشد خود و از بين بردن فقر نائل شود. از قبيل معادن مختلف كه در صنايع اهميت زيادى دارد و همچنين امكانات كشاورزى و دامدارى و مهمتر از همه وجود استعدادهاى سرشار و خلاق انسانى. نفت را در ضمن اينكه به هركس كه مشترى باشد و با رعايت عدل و انصاف از ما بخرد و پول آن را بدهد مى‏فروشيم سعى هم خواهيم كرد كه از خود نفت در صنايع مختلف استفاده كنيم.

    
    previos page menu page next page
    

  4. #284
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 192

    تاريخ: 20/10/57

    مصاحبه امام خمينى با راديو تلويزيون لوگزامبورگ

    سؤال: حضرت آيت‏الله! شاه مى‏رود بدون آنكه استعفاء بدهد، آيا به نظر شما شرايط تغيير كرده است؟

    جواب: خير، با رفتن شاه هيچ چيزى تغيير نمى‏كند، بايد تمام اين سلطه كه در ايران است از بين برود، براى اينكه همه اينها غيرقانونى است، هم دولت غير قانونى است و هم مجلسين و هم شوراى سلطنت و تا اينها تحقق پيدا نكند، آرامش در ايران پيدا نخواهد شد.

    سؤال: آيا فكر مى‏كنيد نبرد و نهضتى را كه ايجاد كرده‏ايد، موجب بروز جهادى در ايران و در جاهاى ديگر مثل تركيه و ساير كشورها بشود؟

    جواب: آن مربوط به ما نيست. ملت ما در سراسر كشورهاى اسلامى اثر مى‏گذارد و ملت‏ها را به فكر رهائى از چنگال شرق و غرب مى‏اندازد.

    سؤال: آيا حكومت اسلامى، حكومتى قهقرا گراست؟ شاه مى‏خواهد يك كشور مدرن برقرار كند، كشورهاى عربى نيز به دنبال پيشرفت هستند، ولى اسلام با رفرم و تغييرات اجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است، نظر شما در اين باره چيست؟

    جواب: دولت شاه با رشد اجتماعى ما مخالف بود و تمام آزادى و استقلال كشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامى قهقراگرا نيست و با همه مظاهر تمدن موافق است، مگر آنچه كه به آسايش ملت لطمه وارد آورده و با عفت عمومى ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است، بلكه خود پايه‏گذار آزادى زن در تمام ابعاد وجودى زن است.

    سؤال: آيا روابطى با حزب توده ايران و در نتيجه مسكو داريد؟

    جواب: خير، به هيچ وجه روابطى نداشته‏ام و ندارم و نخواهم داشت.

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 193

    سؤال: حضرت آيت‏الله! ايران منطقه بسيار حساسى در جهان است، آيا بيم آن نداريد كه با اين نهضتى كه شروع كرده‏ايد، به طور جدى تعادل منطقه را به خطر اندازيد و در نتيجه جنگى درگير شود؟

    جواب: ما اميدواريم كه تعادل دنيا به خطر نيفتد، براى اينكه ما به هيچ طرفى از دو طرف شرق و غرب تمايلى نداريم و ما با همه روابطى على‏السواء داريم و با همه رفتارى عادلانه داريم، البته در صورتى كه آنها عدالت را در رابطه با ما رعايت كنند. اميدوارم تزلزلى در منطقه بوجود نيايد، البته شما غربى‏ها تزلزل منطقه را در عدم منافع خودتان مى‏دانيد، اگر اين تزلزل است، مطمئن باشيد بزرگترين تزلزل در منطقه صورت مى‏گيرد.

    
    previos page menu page next page
    

  5. #285
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 196

    تاريخ: 20/10/57

    پيام امام خمينى به ملت ايران

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام و تحيت به عموم ملت ايران ايدهم الله تعالى. مطالبى از ايران مى‏رسد كه از توطئه‏اى خطرناك حكايت مى‏كند. گفته مى‏شود اعلاميه‏هاى بدون امضاء در تهران و شهرستان‏ها منتشر مى‏شود و اشخاص بسيارى را به اسم ساواكى و يا عمال شاه تهديد به قتل مى‏كنند و خانه‏هايى را با همين بهانه‏ها سوزانده و به زن و فرزندان آنان اهانت نموده و آزار داده‏اند. به طورى كه از ايران اطلاع داده‏اند اعمالى برخلاف اسلام و انصاف بدون رعايت حقوق شرعى انجام مى‏گيرد كه شاهد بر آن است كه دست‏هاى ناپاكى در كار است كه با هرج و مرج و ايجاد رعب و وحشت نهضت مقدس اسلامى را متهم نموده و خداى نكرده به شكست بكشند. ملت محترم ايران بايد بداند كه ديانت مقدس اسلام جان و مال انسان‏ها را محترم شمرده و تجاوز به آن را از محرمات عظيمه مى‏داند و كسانى كه دست به اين نحو جنايات زده و موجب ارعاب مردم مى‏شوند به نظر مى‏رسد از جناح‏هاى منحرفى باشند كه مى خواهند در پناه هرج و مرج، يا شاه را حفظ كنند و يا كشور را با ايجاد كودتاى نظامى به تباهى بكشند.

    مردم مسلمان ايران در مبارزات بحق خود از اين روش‏هاى غير انسانى استفاده نمى‏كنند و موظف شرعى هستند كه به اعلاميه‏هاى مشتمل بر قتل و غارت و اعلاميه‏هاى بى‏امضاء به هيچ وجه ترتيب اثر ندهند و از اشخاصى كه مى‏خواهند به خانه‏هاى مردم تجاوز كنند و آتش سوزى نمايند جلوگيرى نمايند كه به نظر مى‏رسد توطئه‏اى در دست اجراست كه بايد از آن جلوگيرى كرد.

    ملت شريف در تهران و شهرستان‏ها و قصبات به راهپيمائى و تظاهرات و اعتصابات خود ادامه دهند تا اين توطئه با رفتن شاه خنثى شود.

    بر حضرات علماى اعلام ايران است كه مردم را با اطلاعيه‏ها بيدار كنند و آنان را به وظايف شرعيه خود آگاه نمايند كه مجازات اشخاص جنايتكار و مجرم بعد از اثبات جنايات با محاكم صالحه است، نه با اشخاص متعارف. از خداوند تعالى قطع دست جنايتكاران را خواستارم.

    والسلام عليكم ورحمه الله

    روح الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  6. #286
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 197

    تاريخ: 20/10/57

    مصاحبه امام خمينى با خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز

    سؤال: روابط آتى ايران با ايالات متحده چگونه خواهد بود؟

    جواب: مادامى كه آنها روابط حسنه داشته باشند، روابط حسنه است. اگر چنانچه دولت امريكا دست از پشتيبانى شاه بردارد و دست از دخالت در مملكت ما بكشد و ما را به حال خود بگذارد، با او روابط حسنه خواهيم داشت.

    سؤال: آيا حكومت آينده ايران حكومتى متمايل به غرب خواهد بود مانند عربستان سعودى؟ و يا حكومتى مشكوك به غرب مثل حكومت ليبى؟

    جواب: خير، حكومت ما حكومت مستقل است و در صورتى كه كشورها دخالتى در امور داخلى ما نداشته باشند، ما با آنها روابط دوستانه داريم.

    سؤال: آيا حضرت آيت‏الله پس از رفتن شاه به ايران باز خواهند گشت؟

    جواب: تاكنون تصميمى نگرفته‏ام. رفتن و نرفتن شاه ربطى به رفتن يا نرفتن من ندارد. در هر موقع صلاح دانستم به ايران مى‏روم.

    
    previos page menu page next page
    

  7. #287
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 198

    تاريخ: 20/10/57

    مصاحبه امام خمينى با خبرنگار تلويزيون اسپانيا

    سؤال: شما عمل آمريكا را كه خواسته است تا شاه به تعطيلات برود چگونه برآورد مى‏كنيد؟

    جواب: ناآرامى‏ها وقتى رفع مى‏شود كه رژيم شاه از بين برود و خارجى‏ها در امور داخلى ما دخالت نكنند.

    سؤال: چگونه مى‏توانيد وضع فعلى را كه سياست كلى به بن بست رسيده است، از بن بست در آوريد؟ به نظر جنابعالى بن بستى كه بوجود آمده چگونه از بين خواهد رفت؟

    جواب: با رفتن رژيم سلطنتى، بن بست هم از بين خواهد رفت و ملت تكليف همه چيزها را خودش معين مى‏كند.

    سؤال: وقتى كه جنابعالى مراجعه كرديد به ايران، در نظر داريد كه در مسائل سياسى شركت مستقيم داشته باشيد؟

    جواب : از اجزاء حكومتى نخواهم بود لكن دخالت در امور مملكت و هدايت دولت را بايد بكنم.

    سؤال: سياست حضرتعالى راجع به منابع زير زمينى مملكت، به بهترين وضعش چگونه است؟

    جواب: منابع زيرزمينى تابع سياست اقتصادى است. در شرايط فعلى ما ناچار به فروش منابع‏مان هستيم البته با سياستى مستقل.

    
    previos page menu page next page
    

  8. #288
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 199

    تاريخ: 20/10/57

    مصاحبه امام خمينى با مجله اكسپرس‏

    سؤال: شما در كتاب خودتان مطابق ترجمه روزنامه امريكايى هرالد تريبون فرموده‏ايد جايى براى عقيده و احساسات در حكومت آينده وجود ندارد. آيا شما تصور مى‏كنيد كه حكومت شما از نظر آزادى با حكومت فعلى فرقى خواهد داشت؟ آيا رژيم مورد نظر شما يك استبداد مذهبى نخواهد بود؟

    جواب: رژيمى كه ما مى‏خواهيم، رژيم جمهورى اسلامى است و در اسلام آزادى به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و كشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده‏اى باشد.

    سؤال: رفتن شاه در روزهاى آينده حتمى است. آيا تصور مى‏كنيد به هدفتان نزديك شده‏ايد؟ آيا مجمع سلطنتى مرحله‏اى قابل قبول و ممكن از نظر شما هست يا خير؟

    جواب: منظور ما از اين مبارزه رفتن شاه از ايران نبود، بلكه سقوط شاه يعنى دست برداشتن از اين سلطنت. در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار ديگر ايران ثابت كرد كه اين رژيم قانونى نيست و بايد اين رژيم به هم بخورد و الان هيچ جهت قانونى براى شاه و براى كسانى كه جاى او مى‏خواهند بنشينند، قانونى نيستند و ما او را قانونى نمى‏دانيم و بعد از آنكه آنها دست از آن سلطه غيرقانونى‏شان برداشتند، ما حكومت را به طور عادلانه و با اتكاء به آراء مردم پا برجا مى‏كنيم. بنابراين نه خود سلطنت، نه شوراى سلطنت اساسى ندارد و از نظر ملت مردود است.

    سؤال: آيا تصور مى‏كنيد كه برقرارى حكومت اسلامى موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در اين منطقه از جهان گردد؟

    جواب: حكومت اسلامى، حكومتى است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به يك نحو است و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند، دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد و اجازه نمى‏دهيم كسى در مقدرات مملكتمان دخالت كند.

    
    previos page menu page next page
    

  9. #289
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 194

    تاريخ :20/10/57

    مصاحبه امام خمينى با آژانس سيگما

    سؤال: آيا توده‏هائى كه در بازاراند و پيروان شمايند پشتيبانى‏شان از شما به علت عقايد مذهبى‏شان است؟ به علت اعتقادشان به شماست؟ و يا به علت اين است كه شما شانس تظاهرات عليه شاه را براى ايشان فراهم آورده‏ايد؟

    جواب: بله، به دليل عقايد مذهبى‏شان است كه آنها را وادار مى‏كند عليه ظلم و ديكتاتورى قيام كنند و اساساً اسلام مذهبى است كه همه به آنان مبارزه با ظلم و نابرابرى‏ها را مى‏آموزد و هم اينكه چگونه بايد يك جامعه سالم، مترقى و پيشرو بنا كنند و چون ما را بيان‏كننده عقايد و خواسته‏هاى خود مى‏دانند از ما پشتيبانى مى‏كنند.

    سؤال :مردمى كه در بازار كار مى‏كنند چه كسانى هستند؟

    جواب: مسلمانانى هستند كه واسطه انتقال اجناس و كالاهاى مورد نياز مردم به دست آنان هستند كه البته بسيار هم اتفاق افتاده كه به علت نظام فاسد و غير اسلامى، رژيم شاه در همه زمينه‏ها از جمله زمينه اقتصادى، شكل روابط تجارتى را هم از حدود اسلامى آن بيرون برده است ولى به هر حال ايمان به اسلام و كشور اسلامى ايران را با فداكارى‏هاى بى‏دريغ ثابت كرده‏اند.

    سؤال: موقعيت بازاريان در جامعه ايرانى چگونه است‏

    جواب: بازار و بازاريان هميشه از احترام خاصى در جامعه ايرانى برخوردارند و تصميمات آنان در مبارزات سياسى نقش بسيار موثر و گاهى تعيين كننده‏اى داشته است و نيز هميشه منشا خدمات اجتماعى فراوان بوده‏است و در حوادث هميشه از بهترين كمك‏كنندگان به مردم ضعيف و محروم بوده‏اند.

    سؤال: آيا بازار هميشه منشا مخالفت با شاه بوده است؟

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 195

    جواب: بازار هيچ‏گاه تا به حال حمايت از شاه نكرده است و اگر گاهى چنين چيزى به آن نسبت داده شده است، صرفاً تهمت است.

    سؤال: آيا فكر نمى‏كنيد كه فرمان‏هاى مكرر شما براى اعتصابات، منجر به خرابتر شدن اوضاع اقتصادى در ايران گشته و مشكلات مالى براى مردم فقير توليد كند؟

    جواب: بديهى است كه جنايات شاه ضربه‏هاى هولناكى به مردم ايران وارد آورده است، چه در زمان قدرت او و چه امروز كه ملت مى‏خواهد او را كنار بزند، ولى ملت ايران پايدارى خود را در مقابل اين مشكلات ثابت كرده است. بازاريان خوب دريافته‏اند كه ضررهاى ناشى از اعتصابات به مراتب بهتر است از زير يوغ استعمار رژيم كنونى بودن.

    سؤال: آيا شما يك برنامه مشخص داريد كه پس از بازگشت‏تان به ايران اعمال شود؟

    جواب: مسلم است كه ما هميشه راهنمائى‏هاى خود را مى‏كنيم و برنامه براى آينده هم داريم كه در اختيار حكومت آزاد و اسلامى آينده قرار مى‏دهيم و آنها هستند كه تصميم مى‏گيرند و ملت هم هميشه بر كارهاى خود نظارت مى‏كند.

    
    previos page menu page next page
    

  10. #290
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 200

    تاريخ: 21/10/57

    مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران خارجى‏

    سؤال: شانس موفقيت دولت بختيار چيست؟ و آيا حضرت آيت‏الله دعوت او را براى بازگشت به ايران مى‏پذيريد؟

    جواب: دولت بختيار، هم غير قانونى و هم شانسى ندارد. رفتن من به ايران ربطى به دعوت كسى ندارد، هر موقع صلاح باشد به ايران مى‏روم.

    سؤال: آيا قدرت مذهبى قوى‏تر است از قدرت سياسى و نظامى در ايران؟ آيا آقاى سنجابى كانديداى شما خواهد بود؟

    جواب: هيچ قدرتى به اندازه مذهب نخواهد بود و نظامى‏ها و سياسى‏ها اكثراً تحت نفوذ مذهب هستند. و اما راجع به آقاى سنجابى بعد مطالعه مى‏شود.

    سؤال: آيا ايران جديد، يك دولت بيطرف خواهد بود؟ روابطش با فرانسه چه خواهد بود؟ آيا شما در صورت ادامه تشنجات، ترس دخالت خارجى را نداريد؟

    جواب: دولت آينده نسبت به همه دولت‏ها بيطرف خواهد بود و با تمام دولت‏ها به طور عادلانه رفتار مى‏كند، مادامى كه روابط متقابل حسنه باشد. با دولت فرانسه به طور صحيح رفتار خواهد كرد و با حفظ همان شرايط. خوف از دخالت مستقيم نداريم و از دخالت غير مستقيم هم جلوگيرى خواهيم كرد.

    سؤال: سياست دولت جمهورى اسلامى در مورد آزادى زنان، پيكار با بيسوادى و سينماها چه خواهد بود؟

    جواب :شاه كار مثبتى در ايران انجام نداده‏است، جبران خرابى‏هاى او تا مدت‏ها طول خواهد كشيد.

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 201

    شاه نه آزادى به زنان داده‏است و نه به مردان، ما به همه آزادى خواهيم داد. سينماها در رژيم شاه در خدمت فساد بودند در حالى كه در جمهورى اسلامى بايد خدمت، صلاح ملت باشد. ما مبارزه با بيسوادى را به نحو احسن اجرا خواهيم كرد.

    سؤال: آيا در جمهورى اسلامى، مذاهب آزادى عمل دارند خصوصاً در مورد يهوديان؟ و آيا شما ضد نژاد سامى و يهود هستيد؟

    جواب: همه اقليت‏هاى مذهبى در اسلام محترم هستند و همه‏گونه آزادى براى انجام فرائض مذهبى خود دارند. ما با هيچ بشرى ضديت نداريم. آنان ايرانى‏اند و مثل ساير ايرانيان همه‏گونه حق دارند.

    
    previos page menu page next page
    

صفحه 29 از 208 نخستنخست ... 192526272829303132333979129 ... آخرینآخرین

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/