previos page menu page next page
صحيفه نور، جلد سوم، صفحه 94
تاريخ: 19/8/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران آلمانى، فرانسوى، ايتاليائى، اسپانيائى
سؤال: حضرت آيت الله لطفاً درباره آن قسمت از قانون اساسى 1906 كه طبق نظرتان بايد تغيير پيدا كند و جمهورى اسلامى بوجود آيد، توضيحاتى بفرمائيد.
جواب: قانون اساسى دو مرحله داشته است:
1- مرحله پيش از كودتاى رضاخان، در آن وقت طورى بوده است كه ايرانىها و مسلمين نمىتوانستهاند طرح حكومت اسلامى را بدهند از اين جهت براى تقليل ظلم استبدادهاى قاجار و پيش از قاجار بر اين شدند كه قوانين وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآيد. در عين حال در قوانين پيشبينى اين مسائل شده است. تمام مسائلى را كه الان ما مطرح مىكنيم مىتوانيم به متمم قانون اساسى استناد كنيم. اين يك مرحله است از قانون اساسى.
2- مرحلهاى بود كه پس از كودتاى رضا شاه انجام گرفت و به قانون اساسى اضافه شد. در آنوقت رضاشاه كودتا كرد و به دنبال او قضايائى واقع شد و بالاخره به اين منتهى گرديد كه رضا شاه با قدرت سرنيزه و قلدرى قانون اساسى را تغيير دهد و يك مجلس موسسان با زور و قلدرى تاسيس كرد و ملت به هيچ وجه با او موافق نبود. در مجلسى كه ملت هيچ گونه دخالتى در آن نداشت، موادى از قانون اساسى را تغيير داد، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت پهلوى را تصويب نمود. بنابر اين، قانون اساسى در مرحله اول با حفظ متمم آن، براى همين مسائلى كه ما طرح كردهايم مىتواند مستند ما باشد. در مرحله دوم، مساله سلطنت رضا شاه و سلسله پهلوى اصلاً قانونيت نداشته و اين سلسله بر خلاف قانون اساسى بر اين مملكت تحميل شده است. رضا شاه را انگليسىها بر ما تحميل كردند و بعد هم كه متفقين به ايران آمدند محمدرضا شاه را تحميل نمودند.
سؤال: حضرت آيت الله! شما در برنامههاى خودتان و براى حل مشكلات اقتصادى، گويا نظر دادهايد كه مىخواهيد بانكها را ببنديد، آيا در شرايط كنونى در اين دوران از وضع اقتصادى ممكن است ما بانكها را ببنديم؟
صحيفه نور، جلد سوم، صفحه 95
جواب: چنين مسالهاى اصلاً نبوده است، بنابراين سؤال شما اساسى ندارد.
سؤال: حضرت آيت الله! از چندى پيش شاه نسبت به بعضى از مخالفين خود نظر مساعدى را نشان داده است، چرا شما نظر موافق شاه را رد كردهايد؟ و همين طور مىپرسند كه شما با آقايان مهندس بازرگان و دكتر سنجابى در اينجا ملاقاتهائى داشته و مذاكراتى كردهايد، نتيجه مذاكرات چه بوده است؟
جواب: اما مسائلى كه شاه هميشه طرح مىكند و به صورتهاى مختلف در مىآورد، تمام اينها براى فريب ملت است. ملت كه اكنون رشد پيدا كرده و خيانتها و جنايتهائى كه در اين 50 سال در ايران شده ملاحظه كرده است، خدعهها را نمىپذيرد و اينكه ما نپذيرفتيم، براى اينكه ملت نمىپذيرد ما هم نمىپذيريم و تمام اينها خدعه است.شاه مىخواهد با اين خدعهها بر تخت سلطنت مستقر شود و بعد از چندى كارهاى خود را و بلكه بدتر از آن را شروع كند. و اما مذاكرات با آقايان بازرگان و سنجابى، بله اينها آمدند و من مسائل ايران را و مصالح ملت را به آنان گفتهام و آنان هم مخالفتى ابراز نداشتند.
سؤال: حضرت آيت الله! چندى است كه اقليتهاى مذهبى مثل يهوديان، مسيحيان و زرتشتيان احساس ترس و ناراحتى مىكنند، وضعيت آينده آنها را در يك حكومت اسلامى چگونه مىبينيد و چه نظرى داريد؟ بخصوص كه در كشورهاى غربى اينگونه برخوردها را با اقليتها به عنوان يك نوع نژادپرستى تلقى مىكنند.
جواب: تمام مطالبى كه اخيراً پخش شده تبليغاتى است كه شاه بر ضد اين نهضت به راه انداخته است. اسلام نسبت به اين اقليتها احترام قائل است و اين شاه است كه مىخواهد با اين حرفها نهضت ما را آلوده كند. بايد غرب متوجه باشد كه اسلام نسبت به اقليتهاى مذهبى بسيار با احترام رفتار مىكند. من بارها گفتهام كه آنان در ايران آزادانه مراسم خود را انجام مىدهند و ما موظفيم از آنان نگهدارى نمائيم.
سؤال: نظر حضرت آيت الله در مورد روى كار آمدن دولت نظامى جديد و دستگيرى هويدا نخست وزير اسبق و همچنين تصميمى كه نخست وزير ازهارى در مورد ثروت خاندان پهلوى اعلام كرده است، چيست؟
جواب: تمام اينها تشبثاتى است كه هيچ كدام ارزش و واقعيت ندارد. هويدا از شركاء شاه و يك
صحيفه نور، جلد سوم، صفحه 96
شريك ضعيفى بود كه در خيانتها با شاه شركت داشت و شاه ظاهراً هويدا را براى نجات خودش دستگير كرده است. غرض اين است ملت را فريب دهد كه مىخواهد اصلاحات كند، چنانچه قضيه ثروت خاندان پهلوى و اينكه مىخواهند تعديلى بكنند، بيش از فريب هيچ نيست. اول بايد از خود شاه سؤال كنند و او را در مورد اينهمه ثروتى كه از ايران خارج كرده و در بانكهاى خارجى همه را متمركز نموده است محاكمه نمايند و بعد خاندانش را. او و خاندان او جناياتى را كه مرتكب شدهاند قابل كنترل نيست و اينها هم نمىخواهند كارى بكنند، اينها مىخواهند فريب دهند.
اما دولت نظامى هم كه صورت ديگرى از شاه است، صورت قلدرى شاه است، اين هم نهضت را و ناآرامى مردم را تشديد كرده و مىكند. از ايران هم اين چنين گزارش رسيده است.
سؤال: آيا حضرت آيت الله خيال دارند پس از پيروزى انقلاب و بازگشت به ايران در راس حكومت قرار بگيرند و مسووليت رسمى در دولت جديد بپذيرند يا خير؟
جواب: خير، ما مسووليت هدايت را داريم، اشتغال به كارهاى ديگر خير.
سؤال: به نظر حضرت آيت الله چه چيزى در ايران بايد عوض شود و برنامه سياسى شما چيست؟
جواب: تمام خرابكارىهاى محمدرضا شاه بايد اصلاح شود. قراردادهائى كه بر ضرر ملت است، پيش ملت اعتبار ندارد. برنامه سياسى ما ابتدا آزادى، دموكراسى حقيقى و استقلال به تمام معنى و قطع ايادى دولتهايى كه تصرفاتى در داخل مملكت كردهاند مىباشد.
سؤال: حضرت آيت الله! سياستى را كه شما در آينده در قبال دولت آلمان خواهيد داشت، چگونه ارزيابى مىكنيد؟ آيا به نظر شما سياست كنونى كه بين ايران و آلمان هست تغيير پيدا خواهد كرد؟
جواب: آلمان هم مثل ساير كشورهاست و هر قراردادى با آلمان اگر به ضرر ملت ما باشد اعتبار ندارد و ما با آلمان و ساير كشورها با احترام متقابل عمل مىكنيم و اجازه ظلم به آنها نمىدهيم، چنانچه به آنها ظلم نخواهيم كرد.
سؤال: اينها اصرار دارند كه در مورد 14 هزار آلمانى كه مىگويند در ايران وجود دارند، شما در آينده
صحيفه نور، جلد سوم، صفحه 97
با آنها چه كار خواهيد كرد؟
جواب: اگر آنها به كارهاى عادى خودشان بپردازند و يا در خدمت دولت، طورى كه مصلحت ايران است عمل كنند مجازند كه در ايران بمانند.
سؤال: حضرت آيت الله! فرمودهايد كه نظام آينده ايران يك جمهورى اسلامى است، نقش ساير احزاب سياسى مخالف شاه كه غير اسلامى هستند، در اين جمهورى چه خواهد بود؟
جواب: فعاليتهاى احزاب اگر چنانچه مضر نباشند آزاد است.
سؤال: تاثير استقرار يك جمهورى اسلامى موفق را در ايران بر روى مناطق مسلمان نشين روسيه شوروى چگونه مىبينيد؟ آيا به نظر حضرتعالى دليل مخالفت روسها با جنبش اسلامى به خاطر نگرانى آنها از تاثيرات يك جنبش موفق در ايران بر روى مناطق مسلمان نشين نيست؟
جواب: درست نمىشود پيشبينى كرد كه چه تاثيرى دارد لكن مخالفت شوروى با نهضت ما و موافقت با شاه بدين جهت است كه مىخواهد در ايران دست و نفوذ داشته باشد و در امور داخلى ما دخالت كند. حكومت اسلامى نه به او و نه به دولتهاى ديگر اجنبى چنين اجازهاى نخواهد داد.
سؤال: به نظر حضرتعالى در صورت ادامه مبارزات كنونى، نقش ارتش و آينده ارتش چگونه خواهد بود؟ آيا حضرتعالى تصور مىفرمائيد كه با شيوههاى كنونى مبارزه، جنبش موفق شود، يا اينكه امكان دارد مجبور باشيد شيوههاى ديگرى را هم اتخاذ كنيد؟
جواب: ما اميد اين را داريم كه با همين شيوه حاضر، نهضت موفق شود. همچنين اميد اين را داريم كه ارتش به خود آمده و به ملت بپيوندند و اگر چنانچه از اين شيوه مايوس شديم ممكن است راجع به شيوه فعاليت نهضت تجديد نظر كنيم.
previos page menu page next page
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)