1 - «بسماللهالرحمان الرحیم» جزو دعا نیست،بلکه ذکر آن، به جهت استحباب شروع هرکار ارزشمندی با بسمله است.
2 - این دعا، در هر موقع از روز و شب و بعد از هر نماز - چه واجب و چه مستحبمیتوان خواند. از این سفارش، اهمیت دعای مذکور، معلوم میشود.
3 - لفظ «جمیع» در قبل از «شر» در عبارت و شر الاخره» -هرچند به عنواننسخهی بدل- وجود دارد.
4 - دربارهی زمان به دست گرفتن محاسن ، دو احتمال وجود دارد:
احتمال نخست این است که از ابتدای دعا، باید محاسن را به دست چپ گرفت، یعنی،منظور از «الدعاء» در «...و دعابهذا الدعاء»، همان «یا منارجوه...» تاپایان دعا باشد و نه دعای «یاذالجلال و الاکرام ...».
احتمال دوم، این است که مقصود از «الدعاء» را در «دعا بهذاالدعاء»، قسمت«یاذالجلال والاکرام... میباشد و «ذلک» را در «ثم قال بعد ذلک» به در دستگرفتن محاسن» برگردانیم.
علامهی مجلسی، رضواناللهعلیه، همان طوری که ترجمهاش نشان میدهد، احتمال دوم راقبول دارد. و ظاهرا همین احتمال دوم درستتر باشد.
انتهای دعا; یعنی،«حرم شیبتی علیالنار» نیز موید درستی احتمال دوم است.
5 - از مجموع روایت استفاده میشود که، «محاسن را به دست گرفتن» و «انگشتسبابهی دست راست را حرکت دادن حالتی بوده است که در آن هنگام، به حضرت امامصادق(ع) دست داده است و نه این که جزئی از دعای «یامنارجوه» باشد.
البته، اگر کسی، با دقت و تامل، در محتوای این دعا بنگرد، چه بسا، از او نیزاین حالت، سر زند.
در اینجا، مناسب استیادآور شویم که این، یکی از حالتهای دعا کننده است. اگربه کتاب «الدعاء»ی کافی مراجعه کنیم، حالتهای دیگری را نیز برای شخص دعاکننده خواهیم یافت. برای نمونه، به این روایت توجه فرمایید:
عده من اصحابنا، عن احمدبن محمدبن خالد، عن ابیه، عن فضاله عنالعلاء، عنمحمدبن مسلم، قال: سمعت اباعبدالله(ع) یقول:
مر بی رجل و انا ادعو فی صلاتی بیساری فقال: یا عبدالله! بیمینک. فقلت:
یاعبدالله! انلله، تبارک و تعالی، حقاعلی هذه کحقه علی هذه». و قال:
«الرغبه، تبسط یدیک و تظهر باطنهما و الرهبه، تبسط یدیک و تظهر ظهرهما. والتضرع، تحرک السبابه الیمنی یمینا و شمالا. والتبتل، تحرک السبابهالیسریترفعها فیالسماء رسلا و تضعها. و الابتهال، تبسط یدیک و ذراعیک الیالسماء. والابتهال، حین تری اسباب البکاء.
امام صادق (ع) فرمود:
«مردی به من گذر کرد و من در نمازم دست چپ را برای دعا بلند کرده بودم.
پس گفت: یا عبدالله! با دست راستات دعا کن، من گفتم: ای بندهی خدا! راستی کهخداوند تبارک و تعالی، براین هم حقی دارد، مانند حق او بدان. » و فرمود: «دررغبت، هر دو دست را بگشایی و باطن آنها را بنمایی. و در رهبت ، هر دو دست رابگشایی و پشت آنها را عیان داری. و در تضرع، انگشتسبابهی راست را به راست وچپ بجنبانی. و در تبتل، انگشتسبابهی چپ را بجنبانی و به آرامی آن را به بالا وپایین ببری و بیاوری. و ابتهال، این است که هر دو دست و هر دو ذراع را به سویآسمان فرازداری. ابتهال، وقتی است که موجبات گریه فراهم شده است. (3)
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)