صفحه 30 از 208 نخستنخست ... 202627282930313233344080130 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 291 تا 300 , از مجموع 2079

موضوع: صحيفه نور

  1. #291
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 202

    تاريخ: 21/10/57

    مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران ژاپنى، سنگاپور و سوئيسى‏

    سؤال: من در يكى از گزارش‏هاى مطبوعات خواندم كه حضرتعالى فرموده‏ايد كه ژاپن دشمن مردم ايران است، آيا چنين گفته‏اى درست است؟ و اگر چنانچه چنين مطلبى از طرف حضرتعالى عنوان شده است، چه دلائلى براى آن وجود دارد؟

    جواب: چنين مطلبى دروغ است و مطلقاً چنين چيزى صحت ندارد.

    سؤال: حضرتعالى روابطى را در آينده با دولت ژاپن پيش‏بينى مى‏فرمائيد؟ چه نوع؟

    جواب: روابط ما مى تواند حسنه باشد بر اساس احترامات متقابل.

    سؤال: نفت ژاپن به مقدار زيادى وابسته به صدور نفت ايران است و همانطور كه مى‏دانيد به دليل قطع جريان نفت و استخراج نفت در ايران، صدور نفت به ژاپن قطع شده است. چه آينده‏اى براى صدور نفت ايران به ژاپن پيش‏بينى مى‏فرمائيد؟

    جواب: در آينده نزديكى كه رژيم شاه از بين برود و حكومت مورد نظر مردم روى كار بيايد، جريان نفت دوباره به كار خواهد افتاد و به همه كسانى كه مشترى نفت ما باشند و به طور عادلانه به ما ارز بپردازند، نفت به آنها فروخته خواهد شد.

    سؤال: آيا چنانچه حكومت اسلامى روى كار بيايد آيا حكومت شما به ساير كشورهاى اسلامى نظير مالزيا، اندونزى و يا مشابه به آن كمك خواهد كرد يا نه خصوصاً ايران كه داراى درآمد نفت سرشارى است.

    جواب: اين امر محتاج مطالعه است و در موقع خود مطالعه و بررسى خواهد شد.

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 203

    سؤال: حضرت آيت‏الله! موقعيت شما درباره سياست فرانسه نسبت به خودتان چيست؟ و آيا از چنين سياستى كه به شما اجازه داده است كه در اينجا بمانيد تعجب نمى‏كنيد؟ و آيا اين روابط تاثيراتى در روابط آينده ايران با فرانسه خواهد داشت يا خير؟

    جواب: نه، مورد تعجب نيست. فرانسه قوانين خودش را اجرا مى‏كند، نه خلاف قوانينش، البته ممكن است اين برخوردها در روابط آينده ايران و فرانسه اثر بگذارد. به هر حال روابط ما در آينده احتمالاً حسنه خواهد بود. ملت ايران از ملت فرانسه در اين مورد تشكر خواهد كرد.

    سؤال: آيا در تشكيل كميته يا شورايى كه براى مرحله انتقال مورد نظر حضرتعالى است ايرج اسكندرى را هم در نظر داريد كه دعوت كنيد؟

    جواب: خير.

    سؤال: آيا در دولت انتقالى آينده، حزب توده شركت خواهد داشت؟

    جواب: خير.

    سؤال: آيا حزب توده و عناصر آن با شما در ارتباط هستند؟ آيا ايرج اسكندرى با شما در رابطه است؟

    جواب: خير.

    سؤال:با توجه به وضعيت روسيه شوروى و دخالتش در حوادثى كه در افغانستان و يمن جنوبى و حبشه (اتيوپى) در شاخ افريقا رخ داده است، آيا شما نگران دخالت‏هاى روسيه شوروى در ايران نيستيد؟

    جواب: خير، ما با هر نوع دخالت خارجى به هر شكل در سرنوشت ملت‏هاى ديگر مخالفيم و با اين دخالت‏ها مبارزه خواهيم كرد.

    
    previos page menu page next page
    

  2. #292
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 204

    تاريخ: 22/10/57

    مصاحبه امام خمينى با تلويزيون آمريكا

    سؤال: حضرت آيت‏الله! شاهپور بختيار مخالف شاه است، چرا مخالف شاهپور بختيار هستيد؟

    جواب: اولاً بختيار مخالف شاه نيست، او مى‏خواهد شاه را نگه دارد، ايشان با آمريكا بند و بست دارد و ثانياً بر فرض اينكه مخالف شاه باشد، خودش مخالف قانون است. مجلسين مخالف قانونند و شاه هم مخالف قانون است، از اين جهت ما مخالف او هستيم.

    سؤال: به نظر مى‏رسد كه سياست آمريكا در ايران تغييرات عمده‏اى پيدا كرده و امروز معتقدند كه شاه بايد بروند. با توجه به اين تغيير عمده‏اى كه در سياست امريكا در مورد وضع شاه پيش آمده است، آينده روابط آمريكا و ايران را چه‏جور مى‏بينيد و نظرتان چيست؟

    جواب: تا رژيم بكلى از بين نرود و ما حكومت اسلامى را آنطور كه مى‏خواهيم مستقر نكنيم نمى‏توانيم راجع به روابط با آمريكا به طور قطع صحبت كنيم لكن احتمال مى‏دهيم كه اگر آمريكا با ايران روابط حسنه داشته باشد ايران هم با او روابط حسنه خواهد داشت.

    سؤال: شما هم احساس مى‏كنيد كه شرايط فعلى خط سياست آمريكا در جهتى است كه شما را راضى كند؟

    جواب: تاكنون احساس نكرده‏ام.

    سؤال: تحت يك حكومت اسلامى به نظر شما باز هم ايران مى‏تواند به آمريكا نفت بفروشد؟

    جواب: در صورتى كه آمريكا دست از كارهايش بردارد و ايران را به حال خودش بگذارد و به هيچ وجه دخالت در سرنوشت مملكت ايران نداشته باشد، آمريكا هم يكى از مشترهائى است كه نفت به او داده مى‏شود.

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 205

    سؤال: لطفاً نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص‏تر بيان كنيد.

    جواب: دولت اسلامى كه ما مى‏خواهيم يك جمهورى است كه به آراء ملت درست مى‏شود و احكام اسلام هم در او اجرا مى‏شود. قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادى‏ها و دموكراسى حقيقى است و استقلال كشور را نيز تضمين مى‏كند.

    سؤال: مطالبى گفته شده است در اين مورد كه نظرات حضرتعالى مخالف ساير مذاهب خصوصاً يهودى‏ها و مسيحيان است. ممكن است نظرتان را راجع به ساير مذاهب، چه داخل اسلام، چه خارج اسلام بيان كنيد (خصوصاً يهوديان و مسيحيان)؟

    جواب: ما كراراً اين مطلب را گفته‏ايم كه اسلام نسبت به اقليت‏هاى مذهبى احترام قائل است و آنها در مملكت ما آزادند و حتى حق راى دارند، حق تعيين وكيل دارند و آنچه گفته شده است كه ما مخالف با آنها هستيم، تبليغاتى است كه شاه به راه انداخته است. اسلام هميشه با آنها به طور مسالمت رفتار كرده است و حتماً زندگى آنها در حكومت اسلامى بهتر از الانشان است.

    سؤال: در اين نهضت، حضرتعالى كه در خارج از ايران بوده‏ايد يك قدرت بى‏نهايت زيادى را كسب كرده‏ايد و اين قدرت كاملاً بزرگ است و ما مى‏خواستيم بدانيم كه اگر در ايران بوديد آيا همين قدرت را كسب مى‏كرديد؟

    جواب: اين قدرت مذهبى است و ما اگر ايران هم باشيم به عنوان يك نفر آدم مذهبى ما را مى‏شناسند. كه خدمتگزار اين مردم هستيم و فرقى نيست بين داخل و خارج.

    سؤال: محبوبيت شما حتى در بين كسانى است كه به مذهب چندان علاقه نداشته‏اند و بيشتر تغيير و تبديلات در مسائل اجتماعى را مى‏خواستند، آيا فكر نمى‏كنيد همين تبعيد شما به خارج موجب شده كه يك حالت رمزى بوجود بياورد كه آنها علاقه‏مند شوند؟

    جواب:آنها هم كه علاقه دارند، علاقه ملى دارند چون ما با مصالح ملى آنها موافق هستيم و كسانى كه به كشور آنها خيانت كرده‏اند و استقلال آنها را از بين برده‏اند، ما با آنها مخالفيم. در نهاد تمام ملت اين مسائل هست، از اين جهت با ما حتى قشرهاى غير مذهبى هم موافقند.

    سؤال: ابهاماتى در مورد نقش شما در آينده وجود دارد. ممكن است نقش خود را در آينده بفرمائيد؟

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 206

    جواب: من درآينده هم همين نقشى را كه الان دارم خواهم داشت، نقش هدايت و راهنمائى و در صورتى كه مصلحتى در كار باشد اعلام مى‏كنم و اگر چنانچه خيانتكارى در كار باشد با او مبارزه مى‏كنم لكن من در خود دولت هيچ نقشى ندارم.

    سؤال: آيا يك شوراى علماى مذهبى خواهد بود كه شما در راس آن قرار بگيريد؟

    جواب: بعد بايد ببينم چه خواهد شد.

    سؤال: شما فكر مى‏كنيد در خارج از ايران مدت زيادى خواهيد ماند؟

    جواب: من هر وقت مصلحت ديدم برمى‏گردم.

    سؤال: حضرت آيت‏الله! چه موقع به فكرتان رسيد كه مى‏توانيد بر شاه غالب شويد؟

    جواب: اين امرى است كه نمى‏توانم دقيقاً بگويم ولى مدت‏هاست كه مى‏دانم شاه رفتنى است ولى اين را هم نمى‏توانم دقيقاً بگويم.

    سؤال: مردم زيادى در دنيا فكر مى‏كردند كه شاه رمز ثبات است، حالا در آينده ايران بعد از رفتن شاه مشكل‏ترين مساله شما چه خواهد بود؟

    جواب: مشكل‏ترين مسائل ما ترميم خرابى‏هاى شاه است و اين ناثباتى‏هائى كه او از هر جهت براى ما به ارث مى‏گذارد، مساله بيكارى، مساله مسكن، مساله كشاورزى، مساله صنايع مونتاژ، مساله كارخانه‏ها، بايد ابتدا اين مسائل از هم پاشيده را در طول اين پنجاه سال ترميم كنيم تا چرخ ايران به حركت درآيد. بعد اصولاً بايد يك اساس نو ديگرى را پايه ريزى كرد.

    
    previos page menu page next page
    

  3. #293
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 207

    تاريخ: 22/10/57

    پيام امام خمينى به ملت ايران درباره تشكيل شوراى انقلاب اسلامى و احتمال كودتاى نظامى شاه‏

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام و تحيت بر ملت قهرمان و شريف ايران. سلام بر شهداء راه حق. اكنون كه روز پيروزى ملت شجاع نزديك مى‏شود، اكنون كه خون پاك عزيزان بى‏گناهى كه براى دفاع از حق و حقيقت به دست جلادان خون‏آشام شاه بر زمين ريخته شده است بارور مى‏گردد، لازم مى‏دانم مراتب ذيل را به اطلاع ملت ايران و مردم جهان برسانم:

    1- به موجب حق شرعى و بر اساس راى اعتماد اكثريت قاطع مردم ايران كه نسبت به اينجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامى ملت، شورائى به نام شوراى انقلاب‏اسلامى مركب از افراد با صلاحيت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعيين شده و شروع به كار خواهند كرد. اعضاء اين شورا در اولين فرصت مناسب معرفى خواهند شد. اين شورا موظف به انجام امور معين و مشخصى شده است، از آن جمله ماموريت دارد تا شرائط تاسيس دولت انتقالى را مورد بررسى و مطالعه قرار داده و مقدمات اوليه آن را فراهم سازد. دولت موقت در اولين فرصت كه مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفى و شروع به كار خواهد نمود. دولت جديد موظف به انجام مراتب زير است:

    الف - تشكيل مجلس موسسان از منتخبين مردم به منظور تصويب قانون اساسى جديد جمهورى اسلامى.

    ب - انجام انتخابات بر اساس مصوبات مجلس موسسان و قانون اساسى جديد.

    ج - انتقال قدرت به منتخبين جديد.

    2- دولت كنونى كه منصوب شاه مخلوع و مجلسين غير قانونى مى‏باشد هرگز مورد قبول مردم نخواهد بود. همكارى با اين دولت غاصب به هر شكل و به هر نحوى شرعاً حرام و قانوناً جرم است. همانطورى كه كارمندان محترم و مبارز بعضى از وزارتخانه‏ها و ادارات دولتى عمل كرده‏اند بايد از اطاعت وزراى غاصب سرپيچى نموده و در صورت امكان آنان را به وزارتخانه‏ها راه ندهند. خواست ملت مظلوم ايران تنها رفتن شاه و برچيده شدن بساط نظام سلطنتى نيست، بلكه مبارزه ملت ايران تا استقرار جمهورى اسلامى كه متضمن آزادى ملت و استقلال كشور و تامين عدالت اجتماعى باشد ادامه خواهد داشت. تنها با رفتن شاه و انتقال قدرت به ملت است كه آرامش به كشور عزيزمان باز خواهد گشت. تنها با استقرار حكومت عدل اسلامى مورد تائيد و پشتيبانى مردم و با شركت فعالانه همه‏

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 208

    ملت است كه مى‏توان خرابى‏هاى عظيم فرهنگى و اقتصادى و كشاورزى را كه رژيم فاسد شاه بوجود آورده است جبران نموده و نوسازى مملكت را به نفع طبقات زحمتكش و مستضعف آغاز نمود.

    3- احتمال اين هست كه شاه خائن كه در حال رفتن است، دست به يك جنايت بزرگترى بزند و آن يك كودتاى نظامى است كه كراراً تذكر داده‏ام كه اين آخرين ضربه اوست ولكن ملت دلير مى‏داند كه در ارتش به جز تنى چند سرسپرده و خونخوار كه از قرار مذكور در پست‏هاى مهم مستقر شده‏اند و به من نيز معرفى كرده‏اند، جناح‏هاى شريف ارتش به اين سرسپردگان اجازه نخواهند داد تا دست به چنين جنايتى كه مخالف با مليت و مذهب آنان است بزنند. من بر حسب وظيفه الهى و ملى خود به ارتش ايران هشدار مى‏دهم و از صاحب منصبان و درجه‏داران مى‏خواهم كه در صورتى كه چنين توطئه‏اى در كار باشد شديداً از آن جلوگيرى كنند و راضى نشوند چند نفر خونخوار، ملت شريف ايران را به خاك و خون كشند، اين وظيفه الهى شما ارتش محترم است كه در صورت فرمانبردارى از خائنان بالفطره پيش خداى تبارك و تعالى مسوول و در جوامع بشريت محكوم و مورد نفرين نسل‏هاى آتيه خواهيد بود. بر ملت شجاع ايران است كه خود را در مقابل چنين توطئه‏اى به هر وسيله ممكن مجهز كنند و با اتكاء به خداى تعالى از اشخاصى كه به جز سودطلبى چيزى در نظر ندارند نهراسند كه مبارزات پرشور ملت ايران نشان داده است كه نمى‏هراسند و مى‏دانند كه اينان هم مثل آن خائنين كه فرار را اختيار و با مال ملت در خارج زندگى را انتخاب كرده‏اند، استقامت را از دست داده‏اند. ملت ايران موظف است كه به درجه‏داران و افسران و صاحب منصبان شريف احترام بگذارند. بايد توجه داشته باشند كه چند نفر ارتشى خائن نمى‏توانند اكثريت ارتش را آلوده كنند، حساب اين چند نفر ارتشى خونخوار معلوم و از حساب ارتش ايران جداست. ارتش از ملت است و ملت از ارتش، با رفتن شاه خائن خللى بر آن وارد نخواهد شد.

    4- ملت شريف بايد تا نتيجه نهائى دست از مبارزات پرشور خود بر ندارند كه نمى‏دارند. بايد به اعتصابات و تظاهرات ادامه دهند و در صورتى كه چماق به دستان و يا مفسدين به آنان حمله كردند، مى‏توانند دفاع از خود كنند اگر چه منتهى به قتل آنان شود. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين و نابودى مخالفين ملت شريف را خواهانم.

    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    روح الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  4. #294
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 209

    تاريخ: 23/10/57

    مصاحبه امام خمينى با تلويزيون ايتاليا

    سؤال: چرا با دولت بختيار مخالف هستيد؟ حكومتى را كه شما مى‏خواهيد چيست؟

    جواب: حكومت بختيار غيرقانونى است، شاه او را تعيين كرده است و شاه خلاف قانون است، شاه نيست و مجلسين او را تاييد كرده‏اند، مجلسين هم غيرقانونى هستند، بنابراين ما با او مخالف هستيم. آن حكومتى كه ما اختيار مى‏كنيم يك جمهورى است كه متكى به آراء ملت است و قانون اساسى‏اش اسلام است.

    سؤال: شكل حكومت اسلامى شما در ايران چگونه است و نقش شما در آن چه خواهد بود؟

    جواب: حكومت جمهورى است مثل ساير جمهورى‏ها و احكام اسلام هم احكام مترقى و مبتنى بر دمكراسى و پيشرفته و با همه مظاهر تمدن موافق و من هم نقشى در خود حكومت ندارم، همان نقش هدايت را دارم.

    سؤال: نقش غير مذهبى‏ها در حكومت آينده چيست؟ آيا دولتى متشكل از غير مذهبى‏ها خواهيد داشت؟

    جواب: دولت ما اسلامى است و غير مذهبى‏ها در دولت راهى ندارند چون راى نمى‏آورند، چرا كه جامعه اسلامى است.

    سؤال: آيا شانسى براى كودتاى نظامى در حال حاضر در ايران به نظر شما وجود دارد.

    جواب: احتمال كودتاى نظامى را مى‏دهم وليكن اينطور كه يك شانسى داشته باشد و بتواند ملت را آرام كند، احتمال نيست بلكه من احتمال يك انفجار عظيمى مى‏دهم كه جلوگيرى از آن بسيار مشكل مى‏باشد و من توصيه مى‏كنم به كسانى كه مى‏خواهند اين كودتا را بپا كنند، چه عاملين

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 210

    داخلى و چه عاملين خارجى اين كار را نكنند كه هيچ نفعى به حال آنها ندارد و من اشخاصى كه در داخل در اين فكر هستند مى‏شناسم، به من معرفى شده‏اند وآنها بايد ملاحظه كنند كه براى آنها بسيار خطرناك است و آمريكا هم اگر چنانچه دستى در اين كار داشته باشد، بايد خوددارى كند كه اگر چنين چيزى بشود، ملت ايران آن را از ناحيه آمريكا مى‏داند و اين براى آمريكا بسيار مضر است.

    سؤال: آيا با كشورى كه به شاه اجازه اقامت دهد، مخالفت خواهيد كرد؟

    جواب: خير، مخالفت نمى‏كنيم لكن شاه را كه بايد محاكمه بشود، ممكن است از آن كشور بخواهيم و اگر چنانچه بعداً خواستند كه تسليم نكنند، آنوقت يك فكرى خواهيم كرد.

    سؤال: اخيراً شما نماينده دولت ليبى را به حضور پذيرفته‏ايد، گفته مى‏شود به شما كمك مالى كرده‏اند، آيا صحيح است؟ اگر صحيح نيست، چه دليلى داريد؟

    جواب: نماينده ليبى آمده است اينجا لكن در مسائل ديگرى با من صحبت كرده است و اصلاً صحبت مالى نشده است. نه ليبى و نه كشورهاى ديگر به من كمك مالى نكرده‏اند و من احتياج به كمك مالى ندارم. من با شاه، با يك قلم و چند صفحه كاغذ مبارزه مى‏كنم و اگر يك وقت محتاج به كمكى باشم، ملت من به من كمك خواهد كرد.

    سؤال: چه موقعى شما به ايران مراجعه مى‏كنيد؟

    جواب: احتمال مى‏دهم كه نزديك شده باشد.

    
    previos page menu page next page
    

  5. #295
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 211

    تاريخ:23/10/57

    پيام امام خمينى به ملت ايران درباره توطئه حمله به مؤسسات دولتى

    بسم الله الرحمن الرحيم

    برادران و دوستان من! ملت عزيز ايران! خبرى موثق دريافت نمودم كه لازم است شما را مطلع كنم. توطئه‏اى از خارج كشور و به دست نفع‏جويان در دست اجراء است كه بايد ملت ايران با كمال هوشيارى و شجاعت آن را خنثى كنند، مى‏خواهند به مجرد رفتن شاه دسته‏هائى از مزدوران و اشرار را وادار كنند كه به اسم ملت مسلمان حمله به ارتش و سربازها و شهربانى‏ها و ديگر موسسات دولتى و نظامى كنند و با تبليغاتى كه براى نيروهاى نظامى و انتظامى كرده‏اند، به عنوان دفاع آنان را به قتل عام مردم بيدفاع وادار نمايند. بدخواهان كه مى‏خواهند براى چپاول بيشتر مال ملت مظلوم، شاه خائن را حفظ و يا برگردانند از يك سو دربين سربازان و نظاميان و ساير قواى انتظامى دست به اشاعه دروغ مى‏زنند كه ملت مى‏خواهد همه شما را از بين ببرد و از سوى ديگر اشرار و اجيرانى را به اسم ملت وادار به هجوم به دستگاه‏هاى نظامى و انتظامى مى‏كنند تا ملت را در مقابل نيروى ارتش و انتظامى قرار داده و نتيجه مطلوب خود را بگيرند.

    من به ملت شريف و جميع جناح‏هاى قواى نظامى و انتظامى به حكم تلكيف الهى و ملى هشدار مى‏دهم كه با بيدارى و شجاعت اخلاقى يكى ديگر از آخرين توطئه‏ها را خنثى كنيد. مردم موظفند به نيروهاى انتظامى و ارتش بابرادرى و مهربانى رفتار كنند و اگر اشرارى قصد حمله به آنان را داشتند از برادران خود دفاع كنند. ارتش و ساير نيروهاى انتظامى موظفند كه با ملت به طور برادرى رفتار كنند و اگر اشرار به آنان حمله كردند بدانند كه اين ملت نيست بلكه اين عمل عمال اجانب و نفع‏طلبان است كه مى‏خواهند فساد كنند. برادران عزيز و شجاع من بدانند كه با رفتن شاه پيروزى نهائى حاصل نشده است، متانت را از دست ندهند و با هوشيارى به مسائل روز و توطئه‏ها بنگرند. از خداوند تعالى پيروزى ملت مسلمان و انهدام اساس ستمكارى را خواهانم.

    والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته

    روح الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  6. #296
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 212

    تاريخ: 23/10/57

    مصاحبه امام خمينى با روزنامه تمپو از اندونزى

    سؤال: اندونزى بزرگترين كشور مسلمان است، جمعيت آن 125 ميليون است كه 80 درصد آن مسلمان هستند، به همين جهت (جمهورى اسلامى) كه شما در ايران در نظر داريد، براى اندونزى مورد توجه است. شكل اين جمهورى چطور خواهد بود؟ جاى كسانى كه مسلمان نيستند يا به خدا اعتقاد ندارند در اين جمهورى كجاست؟

    جواب: آنچه مهم است ضوابطى است كه در اين حكومت بايد حاكم باشد كه مهمترين آنها عبارت است از اينكه اولاً متكى به آراء ملت باشد به گونه‏اى كه تمامى آحاد ملت در انتخاب فرد و يا افرادى كه بايد مسؤوليت و زمام امور را در دست بگيرند، شركت داشته باشند و ديگر اينكه در مورد اين افراد نيز خط مشى سياسى و اقتصادى و ساير شؤون اجتماعى و كليه قواعد و موازين اسلامى مراعات شود. در اين حكومت به طور قطع بايد زمامداران امور دائماً با نمايندگان ملت در تصميم‏گيرى‏ها مشورت كنند و اگر نمايندگان موافقت نكنند، نمى‏توانند به تنهائى تصميم گيرنده باشند. افرادى كه به عنوان نمايندگان يا مسوولين دولت در جمهورى اسلامى انتخاب مى‏شوند شرايطى دارند كه با رعايت آن شرايط حقيقتاً نمايندگان واقعى مردم انتخاب مى‏شوند، نه نمايندگان طبقه خاصى كه به ضرر اكثريت ملت عمل كنند. خطوط اصلى در قانون اساسى اين حكومت را اصول مسلم اسلام كه در قرآن و سنت بيان شده تشكيل مى‏دهد.

    سؤال: مفهوم اقتصادى شما در رژيم اسلامى چيست؟ براى مثال در بخش بانكى آيا ربا از بين خواهد رفت؟ حق مالكيت را در رابطه با اصلاحات ارضى چطور مى‏بينيد؟

    جواب: ربا در اسلام حرام است و به هيچ شكل در اقتصاد اسلامى وارد نبايد بشود و مالكيت در اسلام پذيرفته شده است و لكن اسلام در چيزهائى كه حق مالكيت به آنها تعلق مى‏گيرد و نيز در شيوه و شرايط پيدا شدن اين حق دستوراتى داده است كه نظام اقتصادى اسلام را و نيز روابط اقتصادى در جامعه اسلامى را از روابط و نظام اقتصادى سرمايه‏دارى امروز دنيا جدا

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 213

    مى‏كند و اگر اين حدود و شرايط مراعات شود، جامعه نه مشكلات و نابرابرى‏هاى دنياى سرمايه‏دارى امروز را پيدا مى‏كند و نه دولت اسلامى به بهانه‏هاى مختلف هر گونه آزادى را از انسان‏ها سلب مى‏كند. در اينجا بايد نظام اقتصادى اسلام را در مجموعه قوانين و مقررات اسلامى در كليه زمينه‏ها و شؤون فردى و اجتماعى ملاحظه كرد. اين مسلم است كه از نظر اسلامى حل تمامى مشكلات و پيچيدگى‏ها در زندگى انسان‏ها تنها با تنظيم روابط اقتصادى به شكل خاص حل نمى‏شود و نخواهد شد، بلكه مشكلات را در كل يك نظام اسلامى بايد حل كرد و از معنويت نبايد غافل بود كه كليد دردهاست. ما معتقديم تنها مكتبى كه مى‏تواند جامعه را هدايت كند و پيش ببرد اسلام است و دنيا اگر بخواهد از زير بار هزاران مشكلى كه امروز با آن دست به گريبان است نجات پيدا كند و انسانى زندگى كند، انسان گونه بايد به اسلام روى بياورد.

    سؤال: آيا حقيقت دارد كه در مفهوم دولت، بين شما و آيت‏الله شريعتمدارى اختلاف هست؟ به چه بخشى اين اختلاف مربوط مى‏شود؟ آيا لازم است كه احتمالاً يك شوراى علما (متشكل از آيت الله‏ها) تشكيل شود و دولت به همان شكل قديمى خود باقى خواهد ماند؟

    جواب: بيش از يك سال است كه ملت ايران مكرراً خواسته‏هاى خود را حتى در برابر آتش مسلسل و توپ و تانك بيان كرده است. در رفراندم تاسوعا و عاشورا با اكثريتى كه در تاريخ راى‏گيرى‏هاى دنيا كم نظير است، خواستار سرنگونى سلسله پهلوى و از بين رفتن رژيم سلطنتى و استقرار جمهورى اسلامى شده است. بنابراين در اين خواست‏ها هر كه ترديد كند خود را از ملت جدا كرده است و بديهى است كه اگر شورائى از علما و دانشمندان اسلامى كه آشنائى كامل به موازين و قواعد اسلامى دارند بر دولت جمهورى‏اسلامى نظارت نكنند، معيارهاى اسلام ممكن است ولو به علت عدم توجه و آگاهى به آنها رعايت نشود.

    سؤال: قوانين اسلامى كه شما مايليد در ايران اجرا كنيد شبيه عربستان سعودى و ليبى خواهند بود؟

    جواب: آنچه را كه ما به نام جمهورى اسلامى خواستار آن هستيم، فعلاً در هيچ جاى جهان نظيرش را نمى‏بينيم.

    سؤال: با كدام يك از جناح‏هاى مخالفين، خود را نزديكتر مى‏دانيد؟

    جواب: شعارها و خواسته‏هاى نهضت اسلامى ايران آنچنان مورد قبول اكثريت قاطع ملت است كه

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 214

    هيچ جناحى كه به جز اين خواسته‏ها چيزى مخالف آنها بگويد در ميان ملت جائى ندارد. نهضت ملت ايران حدود و چهار چوب‏هاى حزبى را درهم شكسته است و به صورت يك حزب در آمده است و آن حزب ملت مسلمان ايران يعنى حزب‏اسلام و حزب‏الله است. در مبارزات ايران كسى جرأت نمى‏كند از ملت دور باشد، من هم يكى از افراد ملت هستم.

    سؤال: ماده پنج قرارداد ايران و روس به دولت روسيه حق مى‏دهد كه در صورت تهديد به سرزمين روسيه، آنها مى‏توانند ارتش خود را به ايران روانه كنند، نظر شما چيست؟ به خاطر اين نااطمينانى آيا شاه مى‏تواند از اين امر به عنوان يك بهانه استفاده كرده و مخالفان را تحت اين عنوان كه دستاويز روس‏ها قرار گرفته‏اند، از بين ببرد؟ نظر شما درباره اين ماده در رابطه با استقلال ايران چيست؟

    جواب: جمهورى اسلامى در كليه قراردادها از اساس تجديد نظر مى‏كند زيرا قراردادهاى گذشته با حكومتى بوده است كه متكى به آراء ملت نبوده و در اين قراردادها خود را موظف به حفظ منافع و مصالح ملت ايران نمى‏ديده است. همين شاه بود كه تا ديروز هميشه از سياست مستقل ملى دم مى‏زد و مى‏گفت ما از آنچنان قدرتى برخورداريم كه هيچ دولت خارجى نمى‏تواند كمترين دخالتى در ايران بكند و حالا امروز مدعى است كه روس‏ها در ايران نفوذ كرده‏اند و حتى نوكران او احمقانه ادعا مى‏كنند كه صدها هزار نفر كه در تبريز شعار مرگ بر شاه مى‏دادند خارجيانى هستند كه به طور قاچاق از آن طرف مرز وارد شده اند!! چون امروز همه ملت‏ها فهميده‏اند كه اين ملت نبوده است كه حمايت از شاه مى‏كرده بلكه اين ابرقدرت‏ها بوده‏اند كه براى منافع خودشان از شاه حمايت مى‏كرده‏اند و معنى سياست مستقل ملى شاه، اين بوده است كه او سياستى مستقل و جدا از ملت ايران داشته است و دارد. ديگر اين اين بهانه‏جوئى‏ها نفعى به حال شاه نخواهد داشت و او و حاميانش خوب فهميده‏اند كه با اين بهانه‏ها نمى‏توانند مخالفانشان يعنى تمامى ملت ايران را سركوب كنند.

    سؤال: موضع شما در برابر كارتر كه از شاه حمايت مى‏كند چيست؟ و عقيده شما درباره نفوذ روس‏ها در ايران چيست؟

    جواب: دشمن شماره يك ملت ايران كارتر و ديگر همفكران او در دولت امريكاست والا همه مى‏دانند كه شاه متكى به آنهاست و بدون حمايت آنها چيزى نيست ولى اين وظيفه ملت امريكاست كه رئيس جمهورى خود را استيضاح كنند كه چرا تا اين حد از يك آدمكش حمايت مى‏كند و حيثيت ملى‏شان را برباد مى‏دهد و آتش خشم ايرانى را نسبت به آنها شعله ور

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 215

    مى‏كند. و اما وضع روس‏ها ايران اجازه نفوذ به هيچ كس و هيچ قدرتى را نمى‏دهد انشاءالله.

    سؤال: بنا به نوشته روزنامه لوموند به تاريخ 3 و 4 دسامبر 78، مقامات ايرانى اظهار كرده‏اند كه آيت‏الله خمينى امسال 25 ميليون دلار دريافت كرده است و اين پول‏ها صرف تعمير مساجد و امامزاده‏ها و مدارس و يتيم‏خانه‏ها و موسسات مى‏شود، آيا حقيقت دارد؟ اگر حقيقت دارد، آيا مسخره نيست كه در واقع اين دولت ايران است كه با كمك مالى خود به شما باعث پيدايش شورش در ايران مى‏شود؟ در غير اين صورت طى شانزده سال تبعيدتان امكانات ديگرى براى ادامه فعاليت‏هايتان داشته‏ايد؟

    جواب: اين مطالب از اساس دروغ است و اساساً جعل، افترا، تحريف و قلب حقايق، و در منطق شاه و دار و دسته‏اش از مهمترين پايه‏هاى سياستشان مى‏باشد.

    سؤال: حقيقت قضيه با عراق چه بود كه شما آنجا را ترك كرديد؟ چرا شما فرانسه را انتخاب نموديد؟ و موضع شما در مقابل رئيس جمهورى فرانسه بعد از تذكر 21 نوامبر مبتنى بر اينكه فرانسه نمى‏تواند سرزمينى باشد كه از آنجا بتوان مردم را به خشونت دعوت كرد چيست؟ و اگر دولت فرانسه به شما اجازه اقامت ندهد، مقصد بعدى شما كجاست؟

    جواب: دولت عراق زير فشار شاه فعاليت‏هاى مرا در جهت خدمت به اسلام و مسلمين نمى‏توانست تحمل كند و لذا ناچار به ترك آن كشور شدم و عازم كويت شدم و با اينكه ويزاى كويتى داشتم مانع از ورود به خاك كويت شدند. ناچار به فرانسه آمدم تا در اينجا تصميم به اقامت در يك كشور اسلامى را بگيرم و هرگاه در مدت اقامت موقتى خودم در فرانسه احساس محدوديت در انجام وظائفم بكنم، خاك فرانسه را ترك خواهم كرد و مهم نيست كه كجا باشم، زمين خدا وسيع است.

    سؤال: نتيجه ملاقات شما با پادشاه اردن چه بوده است؟

    جواب: چنين ملاقاتى انجام نشده است.

    سؤال: اگرشاه استعفا بدهد و شما به عنوان رهبر جمهورى اسلامى ايران انتخاب شويد، آيا اين وظيفه را قبول خواهيد نمود؟ آيا ممكن است جنگى بين گروه‏هاى نسبتاً مهم مثل طرفداران شريعتمدارى، سنجابى يا ارتش به دليل اختلاف اهداف و جاه طلبى در گيرد؟

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 216

    جواب: من شخصاً چنين مقامى را نمى‏پذيرم و من به هوشيارى و نيز يكپارچگى ملت آنچنان اميدوارم كه به خواست خداى تعالى هيچگونه جنگ داخلى بوجود نخواهد آمد.

    سؤال: رابطه شما با آيت‏الله منتظرى چگونه است؟ آيا وى به عنوان يكى از مخالفين رژيم، براى پيوستن به شما به فرانسه خواهد آمد.

    جواب: من ايشان را ساليان درازى است كه مى‏شناسم. ايشان امروز از علماء بزرگ ايران و مورد احترام مردم مسلمان است.

    سؤال: فعاليت‏هاى شما در تبعيد نشان داده است كه شما بيشتر يك رهبر سياسى هستيد تا يك رهبر مذهبى.

    جواب: اين حرف‏ها كه دين از سياست جداست و امثال اين حرف‏ها در منطق اسلام نيست. فعاليت سياسى يكى از وظائف مذهبى مسلمانان است.

    سؤال: بهترين آرزويتان براى ايران چيست؟

    جواب: بزرگترين آرزوى من اين است كه مردم ايران از چنگال ظلم نجات پيدا كنند و صاحب كشورى باشند آزاد و مستقل، داراى نظامى اسلامى كه در آن حقوق انسان‏ها آنچنان كه اسلام دستور داده است رعايت شود و در راه پيشرفت و ترقى و سعادت انسانى، سرمشق براى همه ملت‏ها باشند.

    سؤال: بهترين خاطرات شما در مدت زندگى در تبعيد چه بوده است؟ امام در جواب اين سؤال سكوت كردند.

    
    previos page menu page next page
    

  7. #297
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 217

    تاريخ: 24/10/57

    پيام امام خمينى به مردم كردستان

    بسم الله الرحمن الرحيم

    خدمت علماى اعلام و خطباى كرام و عموم اهالى محترم كردستان ايدهم الله تعالى.

    پس از اهداء سلام و تحيت، در اين موقع كه وطن ما حساس‏ترين مراحل تاريخ را مى‏گذراند و ملت مسلمان ايران با وحشى‏ترين دژخيمان روبرو هستند بر تمام طبقات محترم كشور است كه با وحدت كلمه از كشور و اسلام عزيز دفاع كنند و دست خائنان و جانيان را از آن قطع كنند كه غفلت از وظيفه، موجب سستى نهضت اسلامى و خداى نخواسته شكست آن مى‏شود.

    اينجانب از اهالى محترم آن ناحيه كمال تشكر را دارم كه دين خود را به اسلام و مسلمين به نحو شايسته ادا نموده‏اند و در اين نهضت عظيم سهم بسزائى داشته‏اند. خداوند تعالى به آنان خير عنايت فرمايد. از قول اينجانب به دهقانان و كشاورزان محترم تذكر دهيد كه گول تبليغات بى‏اساس را نخوريد. اسلام و حكومت اسلامى براى شما احترام زياد قائل است و با شما به بهترين وجه رفتار مى‏كند و حتماً بدانيد كه حال همه طبقات در حكومت اسلامى مثل زمان طاغوت نيست كه در آن همه را از هستى ساقط نمود. از خداوند تعالى پيروزى مسلمين و ملت مظلوم را خواهانم.

    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    روح الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  8. #298
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 218

    تاريخ: 24/10/57

    مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران خارجى

    واشنگتن - خبرگزارى فرانسه - حضرت آيت‏الله العظمى خمينى اظهار داشتند كه تا چند روز ديگر يك دولت تازه تشكيل خواهند داد كه جايگزين دولت بختيار خواهد شد و تولد يك حكومت اسلامى در ايران نزديك است.

    حضرت آيت‏الله خمينى در پاسخ اين سؤال كه ايشان مرد نيرومند ايران خواهند شد، تصريح كردند كه اختيارات شاه را نخواهند داشت و نخست وزير هم نخواهند شد اما نقش ارشاد و هدايت خود را حفظ خواهند كرد.

    حضرت آيت‏الله تاكيد كردند كه اعضاى دولت آينده را پيش‏بينى كرده‏اند و همه آنها اكنون در ايران به سر مى برند و پذيرفته‏اند كه در دولت جديد شركت كنند. با وجود اين، حضرت آيت الله خمينى حاضر نشدند نام آنها را فاش كنند.

    رهبر شيعيان توضيح ندادند كه پس از خارج شدن شاه از ايران، به چه ترتيب دولتى كه با فكر ايشان تشكيل مى‏شود، جايگزين دولت بختيار خواهد شد، آيا اين كابينه را واژگون خواهند كرد و يا يك دولت در موازات دولت بختيار تشكيل خواهند داد؟ همين قدر گفتند كه دولت بختيار همانند همه دولت‏هائى كه در دوران خاندان پهلوى تشكيل شده‏اند، غيرقانونى است و از پشتيبانى ملت برخوردار نيست.

    حضرت آيت الله العظمى خمينى اضافه كردند: وظيفه من نخست‏وزيرى نيست بلكه رهبرى و هدايت مردم است. نكات ديگرى كه رهبر شيعيان به آنها اشاره كردند از اين قرار است:

    كشور اسلامى ايران داراى يك مجلس كه اعضاى آن از طريق آراى عمومى مردم انتخاب خواهند شد، خواهد بود و تنها به احزاب و گروه‏هائى اجازه شركت در انتخابات داده خواهد شد كه به منافع ملى احترام بگذارند. در اينجا حضرت آيت‏الله خمينى اشاره كرده‏اند كسانى كه هنوز از شاه حمايت مى‏كنند به خاطر وجود (دست خارجى) است و پس از آنكه وى از كشور خارج شود، نظاميان ديگر از خائنين پشتيبانى نخواهند كرد. يك ارتش نيرومند در كشور حفظ خواهد شد اما اين ارتش از عناصر فاسد تصفيه خواهد شد. در مورد امريكا وقتى كه واشنگتن از حمايت شاه و دولت بختيار دست بردارد، همه عداوت‏ها نسبت به امريكا از ميان خواهد رفت

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 219

    در مورد ماركسيسم، هيچ گونه رابطه‏اى بين جنبش اسلامى و ماركسيسم خدا نشناس وجود ندارد و نمى‏توان در عين حال هم مسلمان بود و هم ماركسيست. روابط با شوروى حسنه خواهد بود به شرط آنكه اين كشور و كشورهاى ديگر از مداخله در امور ايران خوددارى كنند. هر گونه روابط با اسرائيل قطع خواهد شد اما يهوديان آزاد خواهند بود كه در ايران بمانند و در محيط آزادتر از دوران سلطنت شاه زندگى كنند، چرا كه اسلام به همه مذاهب احترام مى‏گذارد. + چون به متن اصلى اين مصاحبه دسترسى نداشتيم به ناچار از متن روزنامه‏ها استفاده شده است.

    
    previos page menu page next page
    

  9. #299
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 220

    تاريخ: 1024/57

    بيانات امام خمينى در جمع گروهى از ايرانيان در پاريس

    پشتيبانى آمريكا از دولت براى حفظ رژيم پوسيده شاه‏

    اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

    بسم الله الرحمن الرحيم

    حالا كه امريكا پوسيدگى شاه را فهميده است و به اصطلاح آنقدر شور بوده است كه خان هم فهميده است، حالا راه‏هاى ديگرى را پيش گرفته است. تا حالا تاييد از شاه مى‏كرد و پشتيبانى از شاه را اعلام مى‏كرد، اخيراً پشتيبانى از دولت را اعلام كرده است و مى‏خواهد از راه پشتيبانى از دولت، رژيم را حفظ كند و بالاخره خيال دارند كه اينها همين نوكر كهنه را برگردانند كه مردم را آرام كنند به خيال خودشان، شاه را ببرند و بعد، بعد از يك مدتى دوباره، او را برگردانند با يك زور بيشتر و با يك درندگى بالاتر.

    امر بر قيام يكپارچه ملت بر عليه انتصابات غيرقانونى

    اينها يكى از راه‏هايشان اين است كه اين دولت را پشتيبانى كنند و ما قبلاً هم گفتيم، حالا هم مى‏گوئيم كه اين دولت به تعيين شاه آمده است و شاه به حسب رفراندمى كه شد قانونيت ندارد و غاصب است و ياغى است و شاه نيست، بنابراين دولتى كه به تعيين او آمده باشد قانونى نيست و به پشتيبانى از مجلسين آمده و مجلسين هم از باب اينكه برگزيده ملت نيستند و ملت اصلاً از اين وكلا اطلاعى ندارد و آنها را تعيين نكرده است، مجلسين هم قانونى نيستند و دولت برگزيده مجلسين هم نمى‏تواند قانونى باشد. بنابراين، اين نقشه‏شان كه بخواهند دولت را يك دولتى حساب بكنند و يك مشروعيتى به آن بدهند، اين پيش ملت ايران به جايى نمى‏رسد و ملت ايران بايد تظاهر كنند بر ضد اين دولت و بر آنها لازم است كه برخلاف اين دولت مثل دولت‏هاى سابق قيام كنند و تظاهرات را بكنند و اين دولت را ساقط كنند، چنانچه ساقط است و اين دولتى نيست كه بتواند آرامش را در مردم ايجاد كند. مردمى كه در مقابل دولت نظامى ايستادند و در مقابل حكومت نظامى ايستادند، در مقابل يك دولتى كه اين نحوه است، ديگر نمى‏نشينند و معطل بشوند كه اين چه مى‏كند.

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 221

    وعده‏هاى پوچ دولت مبعوث شاه خائن

    وعده‏هايى كه اين دولت داده است مثل وعده‏هائى است كه دولتهاى سابق داده‏اند. دولت سابق يعنى اسبق خيلى وعده‏ها داد، وعده صلح داد و با تفنگ و مسلسل اين صلح را مى‏خواست برقرار كند. اين هم وعده اين را مى‏دهد كه ما اشخاصى كه استفاده غير مشروع كردند محاكمه مى‏كنيم. ما از ايشان مى‏پرسيم كه خوب شاه چطور؟ شاه اين اموالى را كه الان دارد، اين اموالى را كه به خارج منتقل كرده است، اينها همه مشروع است؟! يا استفاده غيرمشروع است؟ اگر استفاده مشروع مى‏دانيد، خود شما مجرم‏تر از همه مجرم‏ها هستيد (و تا ديروز هم اين را نمى‏گفت، امروز شروع كرده) و اگر غيرمشروع مى‏دانيد، شاه را مجرم مى‏دانيد، به اقرار شما شاه مجرم است، يك شخصى است كه استفاده‏هايى از ملت كرده است، دزدى‏هايى از ملت كرده و غارتگرى‏هايى كرده است و خيانت به ملت كرده است و شاه به حسب قوانين اگر خائن باشد، شاه نيست. بنابراين شما مقر به اين هستيد كه از طرف شاهى مبعوث شديد كه خائن به مملكت است و اموال مملكت را چپاول كرده است. خوب شما وعده مى‏دهيد كه من محاكمه مى‏كنم اين اشخاصى كه خيانت كرده‏اند، خوب شاه را بگيريد، شما كه چنين قدرتى داريد شاه را بگيريد، نگذاريد فرار كند، محاكمه كنيد اموال مردم را از او بگيريد. هيچ يك از اين دزدهايى كه اسمشان ثبت شده است درآن ورقه‏اى كه بانك يك جزئى آن را ابراز كرده است، قلم هيچ كدام به بزرگى قلم خود ايشان نيست. شمايى كه مى‏گوئيد ما اين خائن‏ها را مى‏گيريم، خوب راس خائن‏ها ايشان هستند، اگر خائن نمى‏دانيد شما و همه ملت مى‏دانند كه خلاف مى‏گوئيد و اگر خائن مى‏دانيد شما و همه ملت مى‏دانند كه مبعوث از طرف خائن هستيد، مبعوث از طرف خائن يا كنار برود، خودش كنار برود، خوب مردم كه كنارش مى‏كنند، يا خودش زود عاقل باشد و كنار برود، يا خائن است.

    اين يك نقشه بوده است كه يك دولتى بياورند كه وعده به مردم بدهد كه ما محاكمه مى‏كنيم اينها را، ما اوقاف را برمى‏گردانيم به علما. علما چه احتياجى به اوقاف دارند كه مى‏خواهى رشوه بدهى به علما. علما احتياج به اوقاف دارند؟ علما اگر اوقاف را به دست بياورند مى‏دهند به آنهايى كه بر آنها وقف شده است، به صاحبان وقف مى‏دهند. تو با اين كلمه مى‏خواهى علما را بازى بدهى كه ما اوقاف را بر مى‏گردانيم به علما، ما ساواك را منحلش مى‏كنيم، يك اداره اطلاعات درست مى‏كنيم. يعنى اين عبارت را بر مى‏داريم آن عبارت را به جايش مى‏گذاريم. كلمه ساواك را بر مى‏داريم كلمه ديگرى مى‏گذاريم و مطالب همان مطالب من حتى باور نكردم كه اين دزدهائى كه گرفتند و الان به خيال خودشان توى محبس ولى شايد به حسب واقع يك جاى خيلى خوبى برايشان هم باشد، من تا حالا باز باورم نيامده است كه اين شركاء شاه را، شريك جرم‏هاى شاه را، اينها به قاعده بخواهند حبسشان كنند ولى بعيد نيست، خوب شاه اين كاره است، بعيد نيست لكن باز من باور نكردم كه اينهايى كه 15 سال شريك جرم بودند، مثل نخست وزير سابق و رئيس امنيت سابق كه از رفقاى شاه بودند و رفقاى جرم شاه بودند، اينها را بخواهند واقعاً محاكمه كنند و قضيه محاكمه باشد.اين هم مثل

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 222

    همه حرف‏هاى آنهاست كه اصلاحات مى‏خواهند بكنند، مثل اصلاحاتى است كه شاه مى‏خواست بكند. باورش نمى‏آيد آدم از اينها كه يك قدمى بخواهند بردارند، بر فرض اينكه اگر قدم هم بر دارند ديگر از آنها قبول نيست.

    دولت و شاه برحسب قانون و شرع غيرقانونى هستند

    ما اگر فرض بكنيم كه شاه يا دولت شاه بخواهند يك مملكت مثل بهشت براى ما درست كنند، ما بهشتى كه به دست شاه درست بشود نمى‏خواهيم، ما بهشتى كه به دست نوكر شاه درست بشود نمى‏خواهيم، با اينكه خوب، نخواهد شد لكن اگر بشود هم ما نمى‏خواهيم براى اينكه شاه برحسب قوانين و بر حسب شرع مطهر غير قانونى است و اصلاً سلطنت ندارد، دولت هم همين طور. بنابراين همه كارهائى كه اينها بكنند، چه بهشت درست كنند و چه جهنم درست كنند مقبول ملت نيست و مقبول ماها نيست.

    انجام كودتاى نظامى ديگر امكان ندارد

    يك راه ديگرى كه به ما رسيده است، از طريق‏هاى مختلف گفته‏اند (ولو اينكه من خيلى باورم نيامده است) قضيه اين است كه اينها مى‏خواهند كه كودتا بكنند. اين را چند جور تا حالا گفته شده، يك جور اينكه اين چند نفر از اين قصاب‏ها را آوردند و جاهاى حساس به آنها دادند، اين اشخاص خيلى خونخوار را سر چند تا از اين مقام‏هاى حساس گذاشته‏اند و بنا دارند كه به مجرد اينكه شاه برود اينها كودتا كنند و كودتاى خشن و چه كنند و چه كنند. اين را من تا حالا باورم نيامده است براى اينكه اگر شاه بخواهد اين كار را بكند، شاه يك آدم پوسيده‏اى است ديگر اين هيچ هويتى ندارد كه ارتش از او عرض كنم كه طرفدارى بكند يا چى، اينكه مى‏بينيد الان برقرار است، براى اين است كه اين صاحب منصبان كه شريك جرم او هستند مى‏بينند كه اگر او برود ممكن است براى خودشان بد بشود، چسبيدند دو دستى اين بهانه را نگه داشته‏اند (مثل اينكه يك مرده‏اى را توى يك تابوتى نگه داشته باشند) اينطور نيست كه شاه يك چيزى باشد حالا و از او تصميم دفاع بگيرند.

    و اينكه ارتش بى‏اذن امريكا آن كار را بكند، آنها هم همه نوكرند يعنى آنهايى كه سركار هستند، اين چند نفرى كه مجرمند و تا حالا خوردند و مال مردم را بلند كردند و حالا مى‏خواهند فرار كنند، آنها هم خودشان مستقلاً اين كار را نمى‏توانند بكنند. باقى مى‏ماند كه كار را آمريكا به گردن آنها بخواهد بگذارد. اين به نظر من بعيد مى‏آيد، اينكه امريكا يك همچو كارى را بكند، براى اينكه كارشناس‏هاى امريكا مطالعه اين معنا را كردند ولو اينكه فهمشان خيلى كم بود، ذره ذره جلو رفتند و مرتب شكست خوردند. آنها از اول شاه را تقويت كردند و دنبال شاه رفتند (شاه چه و شاه چه) و حكومت نظامى گذاشتند و ديدند كه با كمال شدت حكومت نظامى عمل كرد و مردم به آن اعتنا نكردند. او اعلام مى‏كرد كه از دو نفر بيشتر اگر بيرون بيايند، چه خواهد شد، مردم يك ميليون جمعيت بيرون مى‏آمدند، قاعده

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 223

    هم همين است، اين يك معنايى است كه بايد ملت ما به آن توجه كنند. ما اگر يك روزى گفتند كه اگر اهل منبر مثلاً فلان مطلب را بگويند، راجع به اسرائيل اگر حرفى بزنند چه خواهيم كرد و چه خواهيم كرد. اگر اهل منبر بخواهند اين را فلج كنند، اين حرف را فلج كنند، همه آنها بروند بالاى منبر و بگويند، هيچ غلطى نمى‏كنند. اينها استفاده از اختلافات هميشه مى‏كنند، يك دسته را مى‏ترسانند اينها نروند منبر، يك دسته ديگرى كه اقليت هستند اگر بروند منبر، آنها هم مى‏بينند همه نرفتند، چيزى نمى‏گويند. دو تا، سه تا هم اگر بگويند مى‏گيرند آنها را. اگر اينها بگويند كه اگر دانشگاه‏ها را ببنديد ما چه خواهيم كرد، همه دانشگاه‏ها با هم باز كنند، هيچ كارى نمى‏كنند ولى اگر اختلاف بين آنها بيندازند، با اختلاف آنها استفاده مى‏كنند. آنها مى‏گويند كه حكومت نظامى است اگر دو نفر زيادتر با هم توى كوچه‏ها راه بروند، چه خواهيم كرد و اگر شب كسى بيرون بيايد ولو يك نفر هم باشد چه خواهيم كرد. ملت ما يك ميليون جمعيت آمد بيرون، هيچ غلطى هم نكردند. شب‏ها ماندند در خيابان راه بندان كردند براى اينكه بمانند در خيابان‏ها ماندند در خيابان‏ها. جمعيت كه زياد شد كارى نمى‏توانند بكنند. بر فرض اينكه يك كارى هم بكنند، يك كار جزئى مفتضحانه‏اى اينها مى‏كنند، نه اينكه يك كار عاقلانه‏اى كه از آن يك نتيجه‏اى بتوانند ببرند. اينها از حكومت هاى نظامى كه در 12 تا شهر حكومت نظامى گذاشتند هيچ استفاده‏اى نتوانستند بكنند، در همه اين شهرها انقلاب شد، حالا هم هست. حالا هم كه اين دولت مى‏گويد ما حكومت نظامى را بر مى‏داريم، ولو درست نمى‏گويد لكن بر داريد و بر نداريد على السواءاست. مردم ديگر نه اعتنائى به حكومت نظامى دارند، نه اعتنائى به نظامى دارند. اين معنا كه ديدند آمريكائى‏ها كه حكومت نظامى كه اثرى نكرد و مردم همان مردم هستند، بعد آمدند دولت نظامى درست كردند كه دولت نظامى باشد، حكومت نظامى هم باشد. يك مدتى هم با دولت نظامى سركوبى خواستند از مردم بكنند باز مردم مقاومت كردند، مقابل دولت نظامى هم ايستادند. همان شعارهائى كه سابق مى‏دادند، دادند، همان كارهائى كه سابق مى‏كردند، كردند، همان كشته‏هائى كه سابق مى‏دادند، دادند. اين هم اثر نكرد.

    خوب، وقتى كه چندين ماه است كه مردم مواجه با نظامى هستند، با حكومت نظامى سابق هم بودند منتها باز مردم رشد فكريشان شكوفائى پيدا نكرده بود، آن وقت ساواك در نظرشان يك چيز مهمى بود، شاه در نظرشان ديگر شاه بود لكن اين مطلب شكست يعنى ملت شكست اين بساط را، اين بت را شكست اين ملت. اين ديگر حيثيت از خودش ندارد، نه خودش حيثيت دارد، نه آنهايى كه مربوط به او هستند، نه صاحب منصب‏هاى بالاى دستشان حيثيت دارند. اگر حيثيتى پيش ملت الان باشد، براى صاحب منصب‏هائى هست كه دستش به خون ملت آغشته نشده است و اكثر، آنها هستند. آنهايى كه خونخوارى كردند و دستشان تا مرفق به خون ملت ما آلوده است، اينها يك چند تا معدود هستند كه مردم هم مى‏شناسند آنها را، به ما هم معرفى‏شان كرده‏اند، انشاءالله براى بعد.

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 224

    ملت با شاه مخالف است، نه با ارتش

    اما اينطور نيست كه ملت ما با ارتش مخالف باشد، با صاحب منصب ها، با درجه دارها، با افسرها، اينها همه برادرهاى ما هستند، ما مخالف با اينها نيستيم، ما با خونخوارى‏ها مخالفيم، قواى انتظامى بايد باشد و ما آنها را با آغوش باز، برادرانه آنها را مى‏بوسيم. ارتش خيال نكند كه اگر اعليحضرت نباشد، ارتش هم نباشد، ايران هم نيست. نه اين حرف‏ها نيست در كار. شما ديديد كه اعليحضرت الان پوسيده است و ايران هم سرجاى خودش هست شما هم سرجاى خودتان هستيد، اين چهار تا آدم دزد هم كه حالا به شما دارند حكومت مى‏كنند، اين چهار تا دزد هم بعد از چند روز ديگر پول‏ها را برمى دارند و فرار مى‏كنند. اگر ملت بگذارد و بيعرضگى بكند، فرار مى‏كنند. شما سرجاى خودتان هستيد، ملت شما را مى‏خواهد، شما هم ملت را مى‏خواهيد، شما ارتش شاه نيستيد، شما ارتش ملت هستيد. اين دروغ است كه مى‏گويند ارتش شاه، شاه چكاره است كه ارتش بخواهد، ملت است كه ارتش مى‏خواهد، شاه هم بايد از ملت باشد لكن احمقى مى‏كند و خودش را از ملت جدا كرد.

    ايستادگى ملت در برابر تمام قواى پشتيبان دولت

    اگر اينها پيوسته بودند به ملت اين بساط پيش نمى‏آمد، نه من اينجا بودم حالا نه اين آقايان. اينها خودشان را از ملت جدا كردند، خيال كردند كه مى‏توانند تا آخر ملت را سركوب كنند، خودشان را از ملت جدا كردند، افتادند به اين وضعى كه ملاحظه مى كنيد. تمام قواى عالم جمع شد پشتوانه اين، پشت سرش ايستاد، چون ملت نمى‏خواست، نشد. همه قوا جمع شدند، از آن طرف شمال تا آن طرف جنوب، از آن طرف شرق تا آن طرف غرب، همه قدرت جمع شدند گفتند بايد باشد، ملت مى‏گويد نه، وقتى ديدند كه ملت مى‏گويد نه، آنها هم فهميدند كه بايد بگويند نه، گفتند نه. حالا راجع به شاه مى‏گويند نه. قدم دوم را برداشتند كه اين دولت آره، اين بله، اين باشد، اين كارى مى‏كند كه ميانه رو است، چه است. ملت مى‏گويند نه، تمام قدرت‏هاى عالم جمع بشوند دنبال اين، وقتى ملت گفت نه، نمى‏شود. وزرا را مى‏گويند راه ندادند توى وزارتخانه. خود ملت، خود دستگاه، خود دستگاه مخالف است، نه اينكه بازارى تنها مخالف است، نه اينكه دانشگاهى تنها مخالف است، نه اينكه دهقان و كشاورز تنها مخالف است، ادارات دولتى هم خون دل ديدند. آنها بيشتر اطلاع دارند كه چه كثافت كارى‏هايى شده است، آنها هم مى‏گويند وزرا را راه ندادند، عذر خواستند، گفتند شما وزير نيستيد، ما قبولتان نداريم. يك دولتى كه وزراء آن را راه نمى‏دهند، مى‏تواند وزرات بكند؟ خيالات است اينها، اگر اين مجلس (مجلس كه نيست) يا اگر اين آدم‏هايى كه اينجا مسوول درست كرده‏اند و نشاندند آنجا به عنوان وكيل، اگر اينها عاقل باشند، اين وقتى كه آمد توى كار مى‏گويد بابا مردم دارند توى وزارتخانه، تو را راه نمى‏دهند، تو آمدى مى‏گوئى من وزيرم؟! من اصلاحات مى‏خواهم بكنم؟! كجا را مى‏خواهى اصلاح كنى؟ آنها راهت نمى‏دهند توى وزارتخانه. شما وزرا را راه نمى‏دهند، كجا مى‏خواهى وزارت كنى و حكومت كنى؟ آمريكا فهميده است اين مطلب را كه نظامى فايده ندارد، با ملت، نظامى نمى‏تواند،

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 225

    ارتش نمى‏تواند. اين ارتش هم كه مخالف ملت نيست، اين چهار نفر، چند نفر آدمى كه در راس حالا واقع شده‏اند و آنها را در راس قرار داده‏اند و سايرين، ساير قشرهاى نظامى محترم خون دل مى‏خورند از اينها، اينها هم نمى‏توانند كارى انجام بدهند، حتى راجع به اين قتل‏هايى كه شد، به ما گفته بودند كه از اسرائيل آمده ولى من سند درست نداشتم. در چند روز پيش از اين يك نفر آمد اينجا گفت كه فلان آدم (يك شخصى را كه من حافظه‏ام حالا نمى‏تواند ضبط كند، گفت كه) آمده است پيش من گفته است كه ما مى‏خواستيم برويم براى آبادان و براى كجا، در بين راه يك جايى ايستاديم كه بپرسيم راه از كدام طرف است، ديديم يك سرباز آنجا ايستاده، صدا كرديم ديديم كه او زبان فارسى نمى‏داند، عربى با او صحبت كرديم (عربى يكى بلد بود با او صحبت كرد) ديديم كه عرب است و عربى، عرب اسرائيلى است و اين آدم هم خودش اعتراف كرد كه من را از اسرائيل آورده‏اند اينجا، يك اتوميبل هم آنجا بود كه پر بود از سربازها كه از همين سنخ بودند. اينها اين ملت ما را با سربازهاى اسرائيل كشته‏اند ولى معذلك ملت ايستاد و كشته داد، جوان داد و ايستاد گفت كه نمى‏خواهيم. (نه) ملت يك همچو نه‏اى است. آخر يك وقت اين است كه يك شهر است، يك محله است، يك استان است، اين قابل اين است كه انسان بگويد كه خير مى‏شود كه اين از بين برود. يك وقت يك مملكت است. الان يك مملكت است كه دارد مى‏گويد شاه نه، رژيم سلطنتى نه، اسلام آره. يك مملكت است، با يك مملكت نمى‏تواند هيچ قوه‏اى طرف بشود و لهذا مى‏بينيد كه هى مهره مهره مى‏آورند مى گذارند كه بلكه بتوانند يك كارى بكنند، نمى‏شود. اين كارشناس‏هاى آمريكا ديدند كه حكومت نظامى كار را بدتر كرد، دولت نظامى كار را از آن هم بدتر كرد، حالا مى‏خواهند فرض كنيد طرح بدهند كه كودتاى نظامى. كودتاى نظامى مگر غير از نظامى است؟ كودتاى نظامى معنايش اين است كه باز يك نظامى مى‏آيد سركار و باز يك خرده زيادتر مردم را مى‏كشند. مردم كه ايستادند برايش، مقابلش، اينها بايد، اين كودتاچى‏هائى كه احتمال من مى‏دهم كه بكنند (احتمال است ولى بعيد به نظر من مى‏آيد) اينها بايد بدانند كه ما اينها را شناختيم، اينها بايد بدانند كه نمى‏توانند خودشان را هيچ جا غايب كنند، اگر يك همچو غلطى بكنند نمى‏توانند اينها فرار كنند، هر جا بروند، انتقام مى‏گيرند. اين را بدانند، عاقل بشوند، عقل داشته باشند دست خودشان را آلوده نكنند به همچو كثافت كارى. تا حالا هر چى كثافت كارى كردند، كردند، از اين به بعد اينطور نكنند. خيال نكنند كه نمى‏دانيم چه كسانى هستند، اينها را ما مى‏شناسيم، ملت هم خواهد شناخت. بعيد مى‏دانم كه آمريكا اينقدر بى‏عقل باشند كارشناس هايش، اين قدر بى‏عقل باشند كه آنجا سرشان به سنگ بخورد، باز دوباره بروند، دوباره سرشان به سنگ بخورد، باز دوباره بروند. نمى‏شود اين. اين هم يك نقشه است كه مى‏گويند اينها دارند كه به نظر من بعيد است.

    نقشه امريكا براى جداسازى ارتش از مردم

    نقشه ثالثى كه شيطنتش بيشتر است و احتمالش هم بيشتر است اين است كه مى‏گويند اينطورى امريكا طرح را داده است كه اگر شاه

    برود، يك دسته‏اى را از آن اشرارى كه دارند اينها، اينها را

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 226

    بياورند به اسم ملت و هجوم كنند به ارتش و به ارتشى‏ها بگويند ملت مى‏خواهد شما را بكشد، ارتشى‏ها را در مقابل اينها وادارند. اين دسته هم از خودشان است، حالا به صورت بيايند، مردم بازى بخورند از اينها و دنبال كنند اينها را، آنها غيبشان بزند و مردم را به مسلسل ببندند و كشتار زياد بكنند. يك نقشه آخرى است اين تقريباً كه به اين صورت مردم را قتل عام كنند كه به اسم اينكه اگر شاه برود، ملت ارتش را خواهد از بين برد و همه صاحب منصب‏ها را خواهد قتل عام كرد. مردمى را كه خودشان تهيه كرده‏اند، اشرارى را كه خودشان تهيه كرده‏اند، از كماندوها و از كولى‏ها و از اينجاهائى كه دارند و مزدورهايى كه دارند يك عده‏اى را تحريك كنند و بياورند كه اينها هجوم كنند طرف شهربانى‏ها و طرف پادگان و ستادها و طرف اينها هجوم كنند، به آنها بگويند كه، به آنهايى كه بى‏اطلاعند بگويند كه اعليحضرت كه رفت ملت مى‏خواهد شما را قتل عام كند. خوب آنها مى‏خواهند از خودشان دفاع كنند و دفاع آنها را مشروع كنند در دنيا كه اينها خوب، مى‏خواستند بكشند آنها را، خوب دفاع كردند از خودشان. يك كشتار عظيمى بكنند به عنوان دفاع از جان خودشان كه ملت مى‏خواهند آنها را بكشند و لهذا ما به ملت هشدار داديم كه توجه به اين معنا داشته باشند و به سربازخانه‏ها و به صاحب منصب‏ها و به افسرهاى جوان و سايرين كه متوجه اين توطئه باشند. اين محتمل است، متوجه اين توطئه باشند و گول نخورند. صاحب منصب‏ها و افسرها و سربازها و ارتشى‏ها خيال نكنند، يا شهربانى‏ها، همه، ژاندارمرى‏ها خيال نكنند كه ملت با اينها دشمن است، ملت با آن مرديكه دشمن بود كه او هم رفت، مى‏رود انشاءالله. ملت نه با ژاندارمرى مخالف است، نه با شهربانى مخالف است، نه با هيچ كدام، نه با ارتشى مخالف است، نه با نظامى‏ها مخالف است، اينها همه از خود ملت هستند و ملت هم از اينها. اين را ملتفت باشند كه يك نقشه اى است كه از طرف شياطين كشيده شده است كه دو قشر از ملت را به روى هم وادار كنند و برادر كشى راه بيندازند يعنى قشر صاحب منصب و افسر و عرض مى‏كنم اينها را و سربازها را گول بزنند به اينكه ملت به شما حمله كرده، با اينكه اينها از خود اينها بوده‏اند. اگر يك همچو كارى كرد، اين صاحب منصب‏ها و افسرها، اين بزرگترها را كه وادار كردند مردم را اينطور بكشند، بكشند اينها را، از بين ببرند. ببينند كه ملت با اينها خوب است، دوست است، برادر است و اينها مقاماتشان محفوظ است و كارشان هم همانطورى بوده است كه هست، به استثناء تعدياتى كه به آنها مى‏شده و مى‏كردند و كارشناس‏هاى آمريكا به آنها تحميل كرده‏اند، هيچ آن تحميلات ديگر نيست و مستقل مى‏شود ارتش و مى‏شود ارتش ملى، نه ارتش امريكائى، يك ارتش ملى مى‏شود كه مال ملت است، ملت آنها را مى‏خواهد، آنها هم ملت را مى‏خواهند. آن هم يك راهى بوده است كه اينها چنين مى‏كنند.

  10. #300
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور، جلد چهارم، صفحه 228

    تاريخ: 24/10/57

    پاسخ امام خمينى به آيت الله جليلى

    بسم الله الرحمن الرحيم

    خدمت جناب مستطاب عمادالعلماى اعلام و حجت الاسلام آقاى جليلى دامت افاضاته به عرض مى‏رساند: مرقوم شريف كه حاكى از سلامت مزاج عالى و حاوى تفقد از اينجانب بود موجب تشكر گرديد. در اين موقع حساس كه مبارزات ملت مظلوم ايران مراحل بسيار حساس خود را طى مى‏كند و امر آن داير بين موت و حيات است، هيچ چيز كوبنده‏تر از اختلاف نيست. اينجانب از جنابعالى و همه حضرات علماى اعلام كرمانشاه انتظار دارم كه وحدت كلمه را حفظ فرمايند و با هم در اين نهضت مقدس تشريك مساعى نمايند كه اگر خداى نخواسته در اين امر شكست شود تا آخر ملت مسلم ما در رنج و عذاب و زير بار ظلم و ستم خواهند ماند. مطلب ديگر آنكه چون از قرار معلوم اهالى آن حدود در اين نهضت شركت بسزائى دارند، جنابعالى از قبل اينجانب به جميع اهالى محترم سلام برسانيد و تشكرات اينجانب را ابلاغ فرمائيد و نيز از طوايف محترم اهل حق، ايل سوله، سنجابى، جوانرود، پاوه و ولدبيگى و ساير خانواده‏هاى عشاير تشكر فرمائيد. از جنابعالى اميد دعاى خير دارم.

    والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

    روح الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

صفحه 30 از 208 نخستنخست ... 202627282930313233344080130 ... آخرینآخرین

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/