shirin71
11-03-2011, 09:31 PM
1. تعریف و هدف
دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به منظور آماده ساختن دانشجویان برای مشاغل حرفه ای مدیریت در سازمان های بازرگانی و موسسات دولتی و نیز ادامه تحصیل در دوره دکتری مدیریت تدوین گردیده است. به طور دقیق تر هدف های برنامه کارشناسی مدیریت بازرگانی عبارت است از:
- آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان های بازرگانی
- افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسایل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حل های مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه.
- افزایش مهرات و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید.
- ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای
2. طراحی دوره و شکل نظام
ضوابط آموزشی دوره کارشناسی ارشد طبق آئین نامه های مصوب وزارت علوم،تحقیقات و فناوری می باشد. شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی:
- داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی ار موسسات آموزشی کشور یا کشورهای دیگر که مورد تأیید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
می باشد.
- گذراندن دروس کمبود (حداکثر 30 واحد) برای داوطلبانی که رشته تحصیلی اشان مدیریت نمی باشد.
- عدم اشتغال به تحصیل در موسسات آموزش عالی دیگر
- موفقیت در آزمون ورودی
3. برنامه دوره
برنامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 32 واحد به شرح زیر می باشد.
الف) دروس مشترک 20 واحد
ب) دروس اختصاصی 8 واحد
ج) پایان نامه 4 واحد
جمع کل 32 واحد
4. نقش و توانایی
الف) فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند.
ب) انتظار می رود که این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند.
ج) علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند.
5. ضرورت و اهمیت
اداره سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی با ابعاد مختلف آن بدون بهره گیری از دانش مدیریت و دسترسی به اطلاعاتی که در امر تصمیم گیری لازم است امکان پذیر نیست. لذا این وظیفه دانشگاه ها است که اولاً مدیران آینده این سازمان ها را برای قبول مسئولیت در سطوح مختلف مدیریت آموزش دهند. ثانیاً محققین و پژوهشگرانی را تربیت کنند که بتوانند مسائل و مشکلات اقتصادی و بازرگانی سازمان های مختلف جمهوری اسلامی ایران را به خوبی بشناسند و برای حل این مسائل و مشکلات راه حل های صحیح و منطقی پیدا کنند.
وجود دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه های ایران موجب می گردد که دانشجویان این رشته در حین تحصیل با مسائل خاص جامعه چاره اندیشی نمایند. اساتید متعهد نیز متعاقباً در مسائل مدیریت در جامعه کنونی ما تفکر کنند و افکار و اندیشه ها و شیوه های جدید مدیریت را در جامعه مطرح سازند و به تألیف و ترجمه کتابهای مفید در زمینه های مختلف مدیریت اقدام نمایند.
بدیهی است که در صورت عدم افتتاح دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی باب این گونه تحقیقات و مطالعات هرگز مفتوح نخواهد گردید.
مهمترین ضرورت تشکیل دوره های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی نیل به خودکفایی علمی در زمینه های مختلف مدیریت و رهایی از وابستگی و سلطه فرهنگی است.
ويژگيهای شكلی برگزاری دوره در مهرالبرز
در خصوص تمايز شكل برگزاري دوره، تمهيدات برگزاري آن در قالب راهكارهاي آموزش الكترونيكي مهيا شده است و در اين خصوص و بر اساس الزامات چنين رويكردي، گروه هاي پشتيباني فني و آموزشي تدارك ديده شده اند.
http://www.mehralborz.com/ImageFiles/Image1307.gifمسوليت اصلي گروه پشتيباني فني، تمهيد سازوكارهاي سخت افزاري و نرم افزاري لازم در راستاي تدارك بستر ارتباطي پايدار و قابل اعتماد براي سرويس دهي به كاربران اين مجموعه، اعم از دانشجويان ،اساتيد و دستياران، مي باشد. وظيفه گروه پشتيباني آموزشي كه به اعتقاد ما عملكرد آن تاثير بسيار زيادي در كيفيت برگزاري دوره هاي آموزش الكترونيكي دارد، ارائه مشاوره و راهنمايي هاي لازم به دانشجويان گرامي در طول برگزاري دوره مي باشد.
علاوه بر اساتيد منتخب كه همگي از ميان استادان با تجربه كشور و آشنا با دانش روز اين حوزه، گزينش شده اند، براي نخستين بار توجه ويژه اي به سازماندهي گروه دستياران شده است كه در كنار اساتيد، نقش اصلي را در زنده نگه داشتن و پويا نمودن فضاي آموزشي، به عهده خواهند داشت. اين افراد كه همگي از فارغ التحصيلان علاقمند همين حوزه گزينش شده اند ،ضمن فراگيري مهارتهاي مديريت دوره هاي آموزش الكترونيكي، از تجربه هاي علمي و تخصصي خود در پربار تر نمودن فضاي تعاملي چنين محيطهايي، استفاده خواهند نمود.
دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به منظور آماده ساختن دانشجویان برای مشاغل حرفه ای مدیریت در سازمان های بازرگانی و موسسات دولتی و نیز ادامه تحصیل در دوره دکتری مدیریت تدوین گردیده است. به طور دقیق تر هدف های برنامه کارشناسی مدیریت بازرگانی عبارت است از:
- آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان های بازرگانی
- افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسایل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حل های مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه.
- افزایش مهرات و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید.
- ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای
2. طراحی دوره و شکل نظام
ضوابط آموزشی دوره کارشناسی ارشد طبق آئین نامه های مصوب وزارت علوم،تحقیقات و فناوری می باشد. شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی:
- داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی ار موسسات آموزشی کشور یا کشورهای دیگر که مورد تأیید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
می باشد.
- گذراندن دروس کمبود (حداکثر 30 واحد) برای داوطلبانی که رشته تحصیلی اشان مدیریت نمی باشد.
- عدم اشتغال به تحصیل در موسسات آموزش عالی دیگر
- موفقیت در آزمون ورودی
3. برنامه دوره
برنامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 32 واحد به شرح زیر می باشد.
الف) دروس مشترک 20 واحد
ب) دروس اختصاصی 8 واحد
ج) پایان نامه 4 واحد
جمع کل 32 واحد
4. نقش و توانایی
الف) فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند.
ب) انتظار می رود که این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند.
ج) علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند.
5. ضرورت و اهمیت
اداره سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی با ابعاد مختلف آن بدون بهره گیری از دانش مدیریت و دسترسی به اطلاعاتی که در امر تصمیم گیری لازم است امکان پذیر نیست. لذا این وظیفه دانشگاه ها است که اولاً مدیران آینده این سازمان ها را برای قبول مسئولیت در سطوح مختلف مدیریت آموزش دهند. ثانیاً محققین و پژوهشگرانی را تربیت کنند که بتوانند مسائل و مشکلات اقتصادی و بازرگانی سازمان های مختلف جمهوری اسلامی ایران را به خوبی بشناسند و برای حل این مسائل و مشکلات راه حل های صحیح و منطقی پیدا کنند.
وجود دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه های ایران موجب می گردد که دانشجویان این رشته در حین تحصیل با مسائل خاص جامعه چاره اندیشی نمایند. اساتید متعهد نیز متعاقباً در مسائل مدیریت در جامعه کنونی ما تفکر کنند و افکار و اندیشه ها و شیوه های جدید مدیریت را در جامعه مطرح سازند و به تألیف و ترجمه کتابهای مفید در زمینه های مختلف مدیریت اقدام نمایند.
بدیهی است که در صورت عدم افتتاح دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی باب این گونه تحقیقات و مطالعات هرگز مفتوح نخواهد گردید.
مهمترین ضرورت تشکیل دوره های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی نیل به خودکفایی علمی در زمینه های مختلف مدیریت و رهایی از وابستگی و سلطه فرهنگی است.
ويژگيهای شكلی برگزاری دوره در مهرالبرز
در خصوص تمايز شكل برگزاري دوره، تمهيدات برگزاري آن در قالب راهكارهاي آموزش الكترونيكي مهيا شده است و در اين خصوص و بر اساس الزامات چنين رويكردي، گروه هاي پشتيباني فني و آموزشي تدارك ديده شده اند.
http://www.mehralborz.com/ImageFiles/Image1307.gifمسوليت اصلي گروه پشتيباني فني، تمهيد سازوكارهاي سخت افزاري و نرم افزاري لازم در راستاي تدارك بستر ارتباطي پايدار و قابل اعتماد براي سرويس دهي به كاربران اين مجموعه، اعم از دانشجويان ،اساتيد و دستياران، مي باشد. وظيفه گروه پشتيباني آموزشي كه به اعتقاد ما عملكرد آن تاثير بسيار زيادي در كيفيت برگزاري دوره هاي آموزش الكترونيكي دارد، ارائه مشاوره و راهنمايي هاي لازم به دانشجويان گرامي در طول برگزاري دوره مي باشد.
علاوه بر اساتيد منتخب كه همگي از ميان استادان با تجربه كشور و آشنا با دانش روز اين حوزه، گزينش شده اند، براي نخستين بار توجه ويژه اي به سازماندهي گروه دستياران شده است كه در كنار اساتيد، نقش اصلي را در زنده نگه داشتن و پويا نمودن فضاي آموزشي، به عهده خواهند داشت. اين افراد كه همگي از فارغ التحصيلان علاقمند همين حوزه گزينش شده اند ،ضمن فراگيري مهارتهاي مديريت دوره هاي آموزش الكترونيكي، از تجربه هاي علمي و تخصصي خود در پربار تر نمودن فضاي تعاملي چنين محيطهايي، استفاده خواهند نمود.