قیصر امین‏پور متولد دوم اردیبهشت 1338 دزفول است .وی تحصیلات ابتدایی


و متوسطه خود را در گتوند و دزفول به پایان برد سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی ازدانشگاه تهران در سال 1376اخذ کرد وی فعالیت هنری خود را ازحوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد واز همین سال تا پایان در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت.

در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد.اولین مجموعه شعرش را با عنوان « تنفس صبح »که بخش عمده آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد ؛ از سوى انتشارات حوزه هنرى در سال 63 منتشر کرد و در همین سال دومین مجموعه شعرش «در کوچه آفتاب» را در قطع پالتویى توسط انتشارات حوزه هنرى وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى به بازار فرستاد.

در سال 1365 « منظومه ظهر روز دهم » توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به بازار مى‏آید که شاعر در این منظومه 28 صفحه‏اى ظهر عاشورا، غوغاى کربلا و تنهایى عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر مى‏گیرد. سال 69 برگزیده دو دفتر تنفس صبح و در کوچه آفتاب با عنوان « گزیده دو دفتر شعر»از سوى انتشارات سروش از وى منتشر مى‏شود.

«آینه ‏هاى ناگهان» تحول کیفى و کمى امین‏پور را بازتاب مى‏دهد؛ دراین مرحله امین‏پور به درک روشن‏ترى از شعر و ادبیات مى‏رسد. اشعار این دفتر نشان از تفکر و اندیشه‏اى مى‏دهد که در ساختارى نو عرضه مى‏شود. آینه ‏هاى ناگهان امین‏پور را به عنوان شاعرى تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت مى‏کند و از آن سو نیز موجودیت شاعرى از نسل جدید به رسمیت شناخته مى‏شود.

در اواسط دهه70دومین دفتر از اشعار امین‏پور با عنوان «آینه ‏هاى ناگهان 2» منتشر مى‏شود که حاوى اشعارى است که بعدها در کتاب‏هاى درسى به عنوان نمونه ‏هایى از شعرهاى موفق نسل انقلاب مى‏آید.

در همین دوران است که برخى از اشعار وى همراه با موسیقى تبدیل به ترانه ‏هایى مى‏شود که زمزمه لب‏هاى پیر و جوان مى‏گردد. پس از تثبیت و اشتهار ، ناشران معتبر بخش خصوصى علاقه خود را به چاپ اشعار امین‏پور نشان میدهند و در اولین گام ، انتشارات مروارید گزینه اشعار او را
در کنار گزینه اشعار شاملو، فروغ، نیما و... به دست چاپ مى‏سپارد که در سال 78 به بازار مى‏آید. « گل‏ها همه آفتابگردانند » جدیدترین کتاب امین‏پور نیز در سال 81 از سوى انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ‏هاى متعدد رسید و با استقبال خوبى روبه‏رو شد.

دکتر قیصر امین ‏پور در سال 1382 علی رغم تمایلش از سردبیری سروش نوجوان استعفا داد ، و ضمن عضویت در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسى در دانشگاه تهران و الزهرا تدریس میکرد وبه کارهاى پژوهشى مشغول بود

ویژگی سخن

قیصر امین پور پیش از آنکه به عنوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست. از نیمه ی دوم دهه شصت بود که قیصر امین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود میداند. دو دفتر « به قول پرستو » و « مثل چشمه - مثل رود » آوازه خوبی دارند.

در طلیعه دفتر « به قول پرستو » شاعر با طرح چند پرسش ارتباط خود را با مخاطب آغاز می کند:

چرا مردم قفس را آفریدند؟ ----- چرا پروانه را از شاخه چیدند؟


چرا پروازها را پر شکستند؟----- چرا آوازها را سر بریدند؟


قالبهای مورد علاقه امین پور عبارتند از:


چهارپاره – غزل – دو بیتی - قالب نیمایی - مثنوی

ویژگی های شعری:


الف: مضمون بکر

هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معما گونه را به ذهن و زبانش راه دهد.(مثل شاعران سبک هندی)
ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است.مثلاً شعرهای لحظه سبز دعا- حضور لاله ها- لحظه شعر گفتن

ب: اندیشه های نو

یک تفکر سنتی در این مورد بر این باور است که هر چه بوده، گذشتگان و دیگران سروده و نوشته اند. پس آنچه سروده و نوشته می شود، تازگی و طراوت ندارد و دست کم تفسیری از آثار آنان است.اما پاسخی دیگر هست که می گوید:
همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز و به خلق و کشف مدام هنری باور دارند قیصر یکی از شاعرانی است که در این زمینه تلاش خوبی را سرگرفت. در قطعه « راه بالا رفتن » این نوگرایی در مضمون و اندیشه دیده می شود.

ج: زبان امروزی

امین پور در شعرهایش می کوشد از زبان امروزی در نهایت سلاست و روانی استفاده کند و رعایت کامل قوانین بکار گرفتن فرهنگ کنایات و اصلاحات به جمعیت زبان او کمک می کند. او در شعر "بال های کودکی" بیش از هر شعری فرهنگ زبانی توده مردم را وارد کرده است.

د: گوناگونی موضوعات

موضوعات برگزیده او ، عام و متعلق به نوجوانان و مردم است و تازگی و طراوت خوبی دارند و این فعالیت و حجم ذهنیت او را نشان می دهد.

هـ: وزن

یکی از راههای ارتباط با کودکان و نوجوانان در شعر استفاده از وزن ریتمیک و واژه های موزون و خوش آهنگ است و امین پور از این اوزان و دیگر اوزان برای عام در شعرهایش به تنوع استفاده کرده است.

قصیر امین پور، در حوزه ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست ولی مانند بعضی از شاعران ، در حوزه ی شعر کودک مکث چندانی از خود نشان نداد و بیشتر توجه خود را به نوجوانان معطوف داشت. نمونه آثار او در بخش شعر نوجوان: مثل چشمه، مثل رود (1368) - به قول پرستو (1375) - تنفس صبح (1363)- در کوچه انقلاب (1363)

آثار:

1- تنفس صبح
2- در کوچه آفتاب
3- مثل چشمه ، مثل رود
4- ظهر روز دهم
5- آینه‏ های ناگهان
6- گل‏ها همه آفتابگردانند
7- گزینه اشعار « مروارید »
8- بی بال پریدن
9- طوفان در پرانتز
10- به قول پرستو « مجموعه شعر نوجوان »
11-سنت و نو آوری در شعر معاصر

وی پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی پر کشید و به عاشقانه ها پیوست.

شعر محسن حدادی تقدیم به قیصر :


و "قاف" حرف آخر عشق است آنجا که نام "تو" آغاز می‌شود

و قاف حرف اول قلب است آنجا که نبض واژه‌های تو دلتنگ می‌شود

و قاف حرف اول قله است آنجا که بادبان غزل‌هات باز میشود

و قاف حرف اول قاصدک است آنجا که شعر برای تو پرواز می‌شود

و قاف حرف اول قبله است آنجا که شعر تو آواز می‌شود

و قاف قاب دلمرده‌ی تنهایی ماست آنجا که نام تو بر خاک ، راز می‌شود

و قافِ قسمت تو شاید این باشد:

چه دیر زخم‌های کهنه‌ی تو باز می‌شود

و رنج حرف آخر نام توست آنجا که مرگِ بغضِ نفس‌هات، شعر می‌شود . . .

و قاف حرف اول قلب است آنجا که یاد تو تکثیر می‌شود

این واژه‌های عاریه‌ای را ببین چه سان

در سوگ قاف عشق چه بی‌بال می‌شود

با این که نیستی

ولی دلِ خیال ما با عطر شعرهای تو همراز می‌شود