موانع حضور كارگران چيني در آزاد راه تهران شمال برطرف شد خبرگزاري فارس: مدير عامل شركت آزاد‌راه تهران - شمال با بيان اينكه شركت چيني فاينانسر پروژه ظرف شش ماه اخير با مشكل گرفتن ويزا براي نيروي كار خود مواجه بود، گفت: با پيگيري‌هاي شركت آزادراه و وزارت راه و ترابري موانع كسب ويزاي كار برطرف شد.


A0217312


عباسعلي آب‌بر، مديرعامل شركت آزادراه تهران ـ شمال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص نحوه تشكيل اين شركت، اظهار داشت: در راستاي مشاركت هر‌چه بيشتر بخش خصوصي يا نهادهاي نيمه دولتي در پروژه‌هاي عمراني وزرات راه و ترابري، يك ماده واحده در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد كه به دنبال اين مورد، نهادهاي مختلفي در بخش‌هاي گسترده وزارت راه و ترابري وارد شدند.
وي با بيان اين كه تا چندي پيش بخش‌هاي كاملأ خصوصي و فاينانسر‌هاي خارجي علاقه‌اي به مشاركت در پروژه‌هاي عمراني وزارت راه و ترابري نداشتند، تصريح كرد: به دليل هزينه بالاي اجراي زيرساخت‌ها در برخي پروژه‌هاي وزارت راه و ترابري نظير ساخت مسيرهاي ريلي، بزرگراه‌ها، تونل‌ها و پل‌ها، بخشي خصوصي داخلي قدرت و توان سرمايه‌گذاري ندارد.
‌آب‌بر، مدت طولاني بازگشت سرمايه را در پروژه‌هاي وزارت راه و ترابري ديگر عامل عدم استقبال بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري عنوان كرد و گفت: در حال حاضر بخش خصوصي از سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي زودبازه كه مدت زمان بازگشت سرمايه در آنها كوتاه‌تر است، نظير نيروگاه‌ها، بخش‌هاي خدماتي و از اين قبيل، استقبال بيشتري مي‌كند.

* عدم استقبال بخش خصوصي از اجراي پروژه‌هاي عمراني

مديرعامل شركت آزادراه تهران - شمال با بيان اين كه در اغلب كشورهاي دنيا، دولت ساخت جاده و آزادراه‌ها را به علت پرهزينه بودن برعهده مي‌گيرد، اظهار داشت: در آغاز عمليات پروژه آزادراه تهران - شمال، ابتدا بانك‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي نيمه دولتي وارد شدند و سپس پاي بخش خصوصي نيز به اين پروژه باز شد‌.
وي با اشاره به اين كه در مقوله فاينانس‌هاي خارجي، فاينانسر 85 درصد هزينه پروژه را برعهده مي‌گيرد، گفت: "اتحاديه اروپا " مدعي است كه فاينانسر‌هاي اروپايي بايد معادل 55درصد رقم هزينه پروژه، از اين اتحاديه اجناس خريداري كنند تا اين شركت‌هاي اروپايي بتوانند كالاهاي اين قاره را به كشور فاينانس گيرنده بفروشند.
آب‌بر، با بيان اين كه سرمايه‌گذاران خارجي در كشور ايران در احداث پروژه‌اي نظير پالايشگاه، بسياري از قطعات مورد نياز را از اتحاديه اروپا خريداري مي‌كنند، تصريح كرد: در احداث پروژه‌هاي عمراني نظير جاده‌سازي، سرمايه‌گذاري اصلي در ساخت مسير خلاصه مي‌شود و ماشين‌آلات، قطعات و وسايل چنداني نياز ندارد و تنها به چندين دستگاه ماشين آلات ساخت نياز است، كه نهايت 10 درصد هزينه را شامل مي‌شود.
وي با تأكيد بر اين كه در 100 سال اخير حتي يك مورد سرمايه‌گذاري خارجي در احداث جاده‌هاي ايران صورت نگرفته است، خاطرنشان كرد: شرايط سرمايه‌گذاري خارجي در زمينه‌هاي نيروگاهي، عمراني و از اين قبيل طبق قانون بانك مركزي ايران يكسان است كه اين مورد موجب مي‌‌شود بخش خصوصي به سمت سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي زودبازده و سودده متمايل شود.

*تغيير نگرش بخش خصوصي نسبت به پروژ‌ه‌هاي عمراني

آب‌بر با بيان اين كه شركت آزادراه تهران ـ شمال براي برطرف كردن موانع جذب فاينانسر خارجي در اين پروژه عظيم، احداث شده است، گفت: شركت آزادراه تهران - شمال توانست نگرش بخش خصوصي به پروژ‌ه‌هاي وزارت راه و ترابري را تغيير دهد.
وي با اشاره به ورود چيني‌ها در اجراي پروژه آزادراه تهران - شمال، ادامه داد: به علت وجود برخي ترديدها در نگرش شركت چيني به پروژه‌ آزادراه تهران ـ شمال، مقاومت از سوي برخي مسئولان داخلي به دليل عدم وجود فاينانسر خارجي در اين گونه پروژه‌ها و عدم پذيرش روش‌هاي نوين، موانعي بر سر راه پيشرفت اين پروژه وجود دارد.
مدير عامل شركت آزاد‌راه تهران - شمال با بيان اين كه بودجه عمراني وزارت راه و ترابري براي اجراي كامل پروژه‌هاي اين وزارتخانه بسيار نازل است، گفت: در راستاي لزوم گسترش و توسعه زيرساخت‌ها در بخش جاده‌اي كشور و به دليل عدم وجود بودجه كافي در اين زمينه، در برنامه پنج ساله قيد شده است كه بخشي از بودجه لازم از طريق جذب فايناسر خارجي و بخش ديگر از بودجه از طريق تشويق بخش خصوصي داخلي، تأمين شود.
وي با بيان اين كه تا چندي پيش تنها به اندازه ميزان بودجه اختصاصي دولت، اجراي پروژه‌ها و زيرساخت‌هاي عمراني انجام مي‌شد، گفت: امروز لازم است در جهت توسعه كشور زمينه را براي مشاركت بخش خصوصي داخلي و خارجي در اجراي پروژه‌ها، فراهم ساخت.
آب‌بر، با اشاره به توجه زياد دولت به اجراي كامل سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، اظهار داشت: شركت آزادراه تهران ـ شمال اولين شركتي است كه در ايران موفق به جذب فاينانسر خارجي در اجراي پروژه‌هاي ديربازده شد و به دنبال آن هم‌اكنون فاينانسرهاي اروپايي نيز از سرمايه‌‌گذاري در اين پروژه استقبال مي‌كنند. اين موضوع خود به توسعه احداث جاده به عنوان يكي از زيرساخت‌هاي اصلي كشور مي‌انجامد.
مديرعامل شركت آزادراه تهران‌ ـ شمال با بيان اين كه اين شركت در جذب فاينانسر خارجي و بخش خصوصي داخلي براي اجراي ساخت آزادراه تهران ـ شمال بسيار موفق بوده است، گفت: شركت آزادراه تهران‌ ـ شمال در روند اجراي اين پروژه با موانعي مواجه بود در حالي كه ساخت و احداث اين آزادراه يك خواست عمومي بوده است.
آب‌بر با بيان اين كه در جريان تمامي اخبار ساخت آزادراه از سال‌هاي قبل تاكنون قرار دارد، تصريح كرد: در برخي رسانه‌ها اعلام شده بود كه يك سرمايه‌گذار داخلي مدعي بوده در قبال دريافت مقاديري از اراضي حاشيه آزادراه و اخذ 15 سال عوارض، حاضر به اجراي پروژه آزادراه تهران ـ شمال است كه دولت از وي استقبال نكرده است، در حالي كه اين گفته‌ها صحت چنداني ندارد.
آب‌بر افزود: هم‌اكنون دولت با رفع موانع اقدام به استقبال از بخش خصوصي براي اجراي پروژه‌هاي عمراني خود مي‌كند اما اين در حالي است كه هيچ سرمايه‌گذار داخلي توانايي مالي يا قدرت ريسك‌پذيري براي سرمايه‌گذاري ندارد.

* مشكلات چيني‌ها در ايران

مدير عامل شركت آزاد‌راه تهران - شمال با اشاره به اينكه شركت چيني ظرف شش ماه اخير با مشكل گرفتن ويزا مواجه بود، افزود: تا چندي پيش ويزاي كار براي نيروهاي اين شركت در ايران صادر نمي‌شد.
آب‌بر با بيان اين كه طبق پيگيري‌هاي شركت آزادراه و وزارت راه و ترابري موانع كسب ويزاي كار برطرف شد، اظهار داشت: قوانين كار، قوانين بيمه، بروز مشكلات در مواجهه با افراد محلي منطقه، ارتباطات، زبان و موانع فرهنگي از مشكلاتي است كه كارگران چيني در ايران با آن مواجه هستند.
مدير عامل شركت آزاد‌راه تهران - شمال با بيان اين كه لازم است براي تسريع روند پيشرفت پروژه، همكاري‌هاي لازم با چيني‌ها انجام شود، تصريح كرد: ‌در راستاي برطرف شدن برخي موانع بايد قانون كشور ايران به طرز صحيحي به چيني‌ها تفهيم شود.
وي تأكيد كرد: لازم است در راستاي پيشرفت هر چه بهتر اين پروژه نسبت به در اختيار قرار دادن ماشين‌‌آلات لازم به چيني‌ها و همكاري براي افزايش نيروهاي انساني اين شركت، مساعدت‌هاي لازم انجام شود.
آب‌بر خاطرنشان كرد‌: در صورتي كه روند اجراي پروژه با موانع غيرقابل پيش‌بيني مواجه نشود، به طور حتم تمامي انتظارات مردم و مسئولان در قطعه شماره يك آزادراه تهران ـ شمال برآورده خواهد شد.

* آزاد‌راه تهران - شمال؛چالش‌ها و ضعف‌‌ها

به گزارش فارس عمليات اجرايي آزاد راه تهران - شمال كه از آن تاكنون به عنوان بزرگترين طرح راه‌سازي ايران نام برده شده است‌، رسماً در روز 19 آذر ماه 1375 هم زمان در دوقطعه كن و سولقان در تهران و مرزن آباد چالوس ‌آغاز شد‌.
اكنون كه نزديك به يك دهه از آغاز عمليات اجرايي آن مي‌گذرد اين طرح با چالش هاي بسياري مواجه بوده است كه اين موانع و چالش‌ها حاصل تضاد ديد‌گاه‌هاي اجرايي و عملياتي مجري و سرمايه‌گذار طرح با تصميمات دولتي بوده است‌ و در واقع مي‌توان گفت تنها كمتر از 10 درصد پيشرفت فيزيكي طرح در اين يك دهه، بازتاب همين تضاد‌ها بوده است‌.
بنابراين گزارش با وعده چندي پيش رئيس جمهور و وزير راه و ترابري به تهراني‌ها و شمالي‌ها در خصوص تسريع روند اجرايي اين پروژه، گمان مي‌رود آزادراه تهران - شمال كه به اعتقاد مركز پژوهش‌هاي مجلس و احمد خرم،وزير سابق وزارت راه و ترابري، پروژه‌اي غيرواقعي است، به اجرا درآيد، هر چند به نظر كارشناسان امر، زمان اجراي كامل پروژه هنوز نامعلوم است و يكي از نقاط كور پروژه به شمار مي‌رود.
به هر ترتيب در حال حاضر مجموعه پيمانكاران داخلي و خارجي در اين پروژه شركت دارند و قرار است پروژه آزادراه تهران - شمال در چهار فاز اجرا شود كه فاز اول آن به طول 32 كيلومتر به صورت فاينانس توسط پيمانكار چيني در دست انجام است.
بر اساس پيش بيني وزارت راه و ترابري فاز يك اين پروژه سال 1391 و فاز چهار آن اواخر سال آينده به بهره‌برداري مي رسد، همچنين فازهاي دو و سه آزادراه تهران- شمال نيز به مناقصه گذاشته شده و پيش‌بيني شده است طي پنج سال آينده آماده بهره‌برداري شود.
اين گزارش حاكي است وزير راه و ترابري چندي پيش گفته بود: وزارت راه و ترابري اجراي "حفر تونل‌ها " و "ساخت پل‌هاي پروژه آزادراه تهران ـ شمال " را در قطعه يك به عنوان دو اولويت كاري از چيني‌ها خواستار شده است.
وي تأكيد كرده بود: دليل در اولويت قراردادن حفر تونل‌ها و ساخت پل‌هاي آزادراه تهران - شمال اين است كه اگر پيمانكار چيني‌ قهر كرد، عمليات مشكل پروژه كه همان حفر تونل‌ها و ساخت پل‌ها است، انجام شده باشد، زيرا كشور ايران در جاده و راهسازي تبحر دارد.
‌به گزارش فارس آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران در تقاطع بزرگراه همت شروع و با عبور از ناحيه كن، سولقان، دوآب (شهرستانك)، گچسر و مرزن آباد به كمربندي چالوس – تنكابن متصل مي‌‌شود.
اين گزارش حاكي است طول اين آزاد راه در مجموع 121 كيلومتر و داراي دو خط عبور در هر باند و پيش‌بيني سه خط در فرازهاي تند است.