سری زیردریایی‌های Type 035 کلاس Ming normal type035ming 01large
سری زیردریایی‌های Type 035 (نام صادراتی: ES5 کد ناتو: Ming class) اولین زیردریایی‌های دیزل الکتریک ساخت جمهوری خلق چین محسوب می‌شوند که بر اساس زیردریایی‌های کلاس Romeo سال 1950 شوروی سابق و با اندکی تغییرات ساخته‌شده‌اند. از حوالی سال 1970 تعداد 21 فروند زیردریایی از این کلاس و در سه گونه ساخته‌شده‌اند که تعداد 18 فروند از آنها هنوز مشغول به خدمت‌اند. آخرین گونه‌ی این کلاس زیردریایی‌های Type 035G بودند که سیستم کنترل آنها بهینه‌سازی شده و علائم صوتی آن کاهش یافته‌است. آخرین زیردریایی این کلاس در سال 2001 وارد خدمت شد.
در پی موفقیت چین در ساخت (با مجوز رسمی از شوروی) زیردریایی‌های کلاس Whiskey (طبقه‌بندی چینی: Type 613) و کلاس Romeo (طبقه‌بندی چینی: Type 033)، این کشور در اواخر سال 1960 اقدام به ساخت بومی نخستین زیردریایی نیمه‌سنگین اژدرافکن خود کرد. زیردریایی‌های کلاس Ming براساس زیردریایی‌های Romeo Class یا همان Type 033 طراحی و ساخته شده‌اند با این تفاوت که سرعت آنها در زیر آب 40٪ بیشتر است. ساخت اولین زیردریایی در اکتبر 1969 در حوضچه‌ی Wuhan آغاز شد. این زیردریایی در ژولای 1971 به آب انداخته شد و در آپریل 1994 به ناوگان زیرسطحی PLAN پیوست. در کل زیردریایی‌های Type 035 را می‌توان در چهار دسته طبقه‌بندی کرد. سه زیردریایی اول (232، 233 و زیردریایی اول که بدون شماره تخصیص است.) جز گونه‌ی ES5C محسوب ‌می‌شوند. گفته می‌شود این سه زیردریایی به علت داشتن نقص‌های فنی فراوان حوالی سال 1980 از خدمت خارج شدند. در سال 1983 طرح این زیردریایی‌ها موفق به کسب گواهی استانداردهای بین‌المللی شد بنابراین ساخت گونه‌ی بهبودیافته‌ی جديد Type 39G دو دسته‌ی ES5D و ES5E در سال 1987 آغاز شد و تعداد دوازده فروند (342، 352 تا 354 و 356 تا 363) بین سال‌های 1988 تا 1995 ساخته‌شدند. در سال 1990 تغییراتی در طرح زیردریایی‌ها انجام شد و ساخت زیردریایی‌های جدید در سال 1997 آغاز شد که تعداد شش فروند زیردریایی (305 تا 310) از گونه‌ی جدید Type 035B در فاصله‌ی سال‌های 1997 تا 2001 ساخته‌شدند.
طراحی
طرح زیردریایی‌های Type 035 از استاندارد‌های روز دنیا پیروی نمی‌کند و علائم صوتی آن بیش از حد استاندارد است به همین دلیل زیردریایی‌های این کلاس هدف خوبی برای تجهیزات مدرن ضدزیردریایی ASW محسوب می‌شوند. به هر حال با توجه به قیمت پایین ساخت، این زیردریایی‌ها برای عملیات‌هایی چون گشت، نظارت و دفاع ساحلی مناسب هستند و انجام عملیات در محدوده‌ی اقیانوس و آب‌های عمیق بر عهده‌ی زیردریایی‌های کلاس Song و Kilo گذاشته‌شده‌است.
در طراحی زیردریایی‌های Type 35 تا حد زیادی از طرح زیردریایی‌های کلاس Romeo الهام گرفته‌شده‌است. با این تفاوت که در موتور دیزلی، طرح بدنه و سیستم کنترل آنها تغییراتی اعمال شده تا سرعت زیرسطحی افزایش یابد. سیستم کنترل، سونار و تجهیزات اقدام متقابل زیردریایی‌ها تا حد زیادی مشابه نمونه‌ی روسی است. اما در زیردریایی‌های جدیدتر تفاوت‌های قابل ‌توجهی دیده‌می‌شود.
شش زیردریایی گونه‌ی Type 035B که آخرین زیردریایی‌های این کلاس محسوب می‌شوند مجهز به سیستم کنترل آتش بهینه‌سازی شده می‌باشند. همچنین علائم صوتی در این زیردریایی‌ها به علت استفاده از مواد جاذب صدا کاهش یافته‌است. طول زیردریایی‌های Type 035B نسبت به زیردریایی‌های گونه‌های قبلی 2 متر بیشتر است و علت آن تفاوت در ماشینری زیردریایی‌هاست.
تسلیحات
زیردریایی های کلاس Ming دارای هشت مقر اژدر 533 میلیمتری (6 در دماغه و 2 در قسمت انتهایی) هستند و در کل قادر به حمل تعداد 18 اژدر و یا 32 مین می‌باشند. اژدر مورد استفاده اژدر SAET-60 یا همان Yu-4 است، این اژدر دارای سیستم هدایت از داخل غیرفعال است و برد آن 15 کیلومتر و با سرعت 40 گره می‌باشد و کلاهک قوی انفجاری آن وزنی بالغ بر 400 کیلوگرم دارد. اژدر قابل استفاده‌ی دیگر Yu-1 است که حاصل مهندسی‌ معکوس چینی‌ها بر روی اژدر روسی Type 53-51 است. این اژدر جهت حمله به اهداف سطحی طراحی شده و قادر است هدف خود را از فاصله‌ی 9.2 کیلومتری و با سرعت 39 گره و یا از فاصله‌ی 3.7 کیلومتری و با سرعت 51 گره مورد اصابت قراردهد. کلاهک این اژدر نیز 400 کیلوگرم وزن دارد.
تجهیزات الکترونیکی
زیردریایی‌های Type 035 از سیستم سوناری Pike Jaw بسامد متوسط، نصب‌شده ‌در بدنه و فعال/غیرفعال جهت جست‌وجو و درگیری استفاده می‌کنند. در زیردریایی‌های بهینه‌سازی شده‌ی Type 035B به جای این سیستم از سیستم H/SQ2-262C استفاده شده‌است. زیردریایی‌های Type 035B همچنین مجهز به سیستم سوناری دون بسامد و غیر فعال Sintra DUUX 5 می‌باشند که از آن جهت فاصله‌یابی استفاده می‌شود. رادار کاوش سطحی این زیردریایی‌ها یک رادار باندI (کد ناتو: Snoop Tray) است. تجهیزات اقدام متقابل یک سیستم ESM، سیستم راداری پیش‌اخطار و یک سیستم جهت یاب است. همچنین گونه‌ی Type 035B مجهز به یک سیستم چینی کنترل داده‌ی درگیری می‌باشد.
پیشران
پیشران زیردریایی‌ها دیزل-الکتریک است و از دو موتور دیزلی Shaanxi 6E 390 ZC1 (با قدرت 5200 اسب بخار)، دو الترناتور Xiangtan و دو محور شفت تشکیل شده‌است.
حوادث
حادثه‌ی زیردریایی با شماره‌ی بدنه‌ی 361
در 2 می سال 2003 رسانه‌های چینی خبر از حادثه‌ای دادند که برای زیردریایی با شماره تخصیص بدنه‌ی 361 اتفاق افتاده بود که در پی آن 70 دریانورد کشته‌شده‌بودند. براساس این خبر زیردریایی 361 در 6 آپریل 2003 در حین یک آزمایش دریایی در شرق جزیره‌ی Neichangshan دچار نقصی مکانیکی شده‌بود. علت حادثه به صورت خلاصه نقص مکانیکی بیان شد. ظاهرا اقدامات صورت گرفته بعد از حادثه مانع از غرق‌ شدن آن ‌شده‌بود.
پس از این حادثه سوال‌های فراوانی بوجود آمدند که تا امروز بدون جواب باقی مانده‌اند. چرا تعداد کشته‌دگان 70 نفرند در حالی که خدمه‌ی زیردریایی 47 نفر اعلام شده؟ یا اینکه علت اصلی حادثه چه بوده‌است؟ گفته می‌شود 13 نفر دیگر دانشجوهای دانشگاه دریایی Qingdao بوده‌اند که جهت گذراندن دوره‌های آموزشی در زیردریایی حضورداشته‌اند. و اما علت حادثه چه بود؟ گفته می‌شود زیردریایی اقدام به مکش اکسیژن از سطح آب می‌کند اما بدی آب‌و‌هوا و موج‌های بلند مانع از انجام مکش می‌شوند و موتور دیزلی هوای داخل زیردریایی را مکش می‌کند که این باعث خفگی خدمه می‌شود. در زیردریایی‌های کلاس Romeo شوروی دستگاهی اتوماتیک نصب شده که با بوجود آمدن کمبود اکسیژن اقدام به خاموش کردن موتور دیزلی می‌کند و به جای آن پیشران الکتریکی روشن می‌شود. به نظر میرسد در زیردریایی‌های Type 035 چینی این امکان به صورت دستی بوده و خدمه دیر متوجه موضوع شده‌اند و این باعث بوجود آمدن حادثه شده‌است.
normal type035ming 04large