انواع پلیمر های کوئوردیناسیونی:
سازماندهی عناصر بنیادی با همدیگر می تواند منجر به ایجاد ساختارهای آلی- فلزی در بعد های متفاوت شوند. معماری یک، دو وسه بعدی به وسیله مراکز فلزی تعیین می شود .
1-1- پلیمرهای یک بعدی
کمپلکس های زنجیر مانند یک بعدی، ساده ترین نوع مکان شناسی زنجیرهای کوئوردیناسیونی هستند که نقطه شروع خوبی برای مدل سازی و توجه به ترکیبات پلیمری نامتناهی برای تو سعه استراتژی مهندسی پلیمرهای ابر مولکولی می باشد. در ساختار یک بعدی یون فلزی در مولکول، به لیگاند کوئوردینه شده است.
یون های فلزی و لیگاند های آلی به صورت یک در میان و نامتناهی هستند که منجر به تشکیل زنجیر می شوند. مثل دانه های گردنبند که در اثر تکرار شدن یک رشته تولید می کنند . عمده ترین ساختار میان پلیمر های کوئوردیناسیونی یک بعدی عبارت اند: زنجیر های خطی، زیگزاگی دو تایی، نردبانی، مارپیچی...
1-2 - پلیمر های دو بعدی:
ترکیبات دو بعدی از سه یا چهار مولکول لیگاندی که اطراف یون فلزی کوئوردینه شده اند بدست می آید در شکل های عمده اولیه که اکنون در دو بعد گسترش دارد. عمده ترین ساختار دو بعدی عبارت اند: از شبکه های مربعی، لوزی، مستطیلی ، دیوار آجری، کف پارکت و لانه زنبوری می با شد.
1-3-پلیمرهای سه بعدی:
پلیمر های سه بعدی توسط یون های فلزی با عدد کوئوردیناسیون بالا (گره های چهار وجهی یا هشت وجهی) شناخته می شوند. شکل های عمده مهم و غالب در میان پلیمر ها ی کوئوردیناسیونی سه بعدی عبارت اند: هشت وجهی و الماسی و نیز شبکه های Srsi2، Thsi2 ،Nbo