عدهاي عامدانه در پي تخريب آرمان الگوي اسلاميـايراني پيشرفت هستند
رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه انساني با ابراز تأسف از افرادي که تحقق الگوي اسلاميـايراني پيشرفت را عامل نابودي علوم ميدانند، گفت: برخي عامدانه تلقي ناصواب در امر تحول علوم انساني را مطرح ميکنند تا اين آرمان تخريب شود.
صدای شیعه: حجتالاسلام علياکبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و علوم انساني در سلسله نشست همانديشي تحول در علوم انساني در دانشگاه تربيت مدرس اظهار داشت: اين جلسه نخستين جلسه برنامه همانديشي تحول در علوم انساني است و به همين دليل پرسشهاي بسياري مطرح است از جمله تلقي گوناگون از صواب و ناصواب درباره تحول علوم انساني مطرح شده است.
وي گفت: هويت تحولپذيري جزو مباحث فلسفه علم است و اين پرسش را مطرح کرد اهميت و جايگاه فلسفه علم کجاست، مباني و انگاره تحولپذيري چيست و ايا تحول روشمند است.
رشاد پرسشهاي ديگري که در تحول چيستي در علوم انساني مطرح است را بيان کرد و گفت: آيا بايد علم را مديريت کرد و يا خود علم به غايت خود نزديک ميشود سير تطور علوم انساني کدام است عوامل تطور چيست و شاخصهاي مطلوب علوم انساني چيست و مباني تحول کدام است.
وي ادامه داد: برخي عامدانه تلقي ناصواب در امر تحول علوم انساني را مطرح ميکنند تا اين آرمان تخريب شود و آن را مساوي با نابودي علوم مطرح ميکند من به عنوان فردي که دغدغه تحول در علوم انساني را دارم بيان ميکنم چنين قصدي در ميان تصميمگيران وجود ندارد و اصولاً علوم انساني از قواعد و چارچوبهايي پيروي ميکند که حيات انساني در آن جريان است مديريت رشتههاي علوم انساني به منزله اينکه بر حسب نياز کشور مديريت شود به منزله تعطيلي علوم انساني نيست.
رشاد گفت: تلقي نخست اين است که علوم انساني محقق در کشور وجود دارد و اين گزارهها را با آيات همراه کرده و رنگ و لعاب ديني به آن دهيم اينکه ذيل هر نظريهاي آيهاي قرار گيرد مطلوب اهل فن نيست و توجيهي است که عمر کوتاهي دارد و به منزله نگاه ابزاري به دين محسوب ميشود.
وي ادامه داد: از ديگر راهکارهايي که ارايه شده است بوميسازي علوم انساني است که دو بخش بوميسازي کاربردي و فرهنگي تقسيم ميشود.
در بوميسازي کاربردي در مقام کاربرد مسئله اجتماعي و روانشناختي را در ظرف بومي خودمان به کار بسته و در ميدان کاربرد همين نظر را بومي کرده بدون اينکه در مباني و منطق علوم تصرف کرده باشيم.
وي ادامه داد: بوميسازي فرهنگي به منزله بوميسازي است که مسايل به صورت گزينشي پذيرفته و گزارشي که با عقايد ما هماهنگ نيست نپذيريم و تلقي بر اساس عرف ملي ايجاد کرده البته اين رويکرد در ميان مسلمانان تجربه شده است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: قدسيسازي علوم انساني نگرش پيشانگاره علوم و توليد عقلانيت موازي با علوم سکولار است که افرادي مانند سيدحسين نصر نظريهپرداز آن بودهاند. نگرش ديگر از تحول در چيستي علوم انسان نقلي است که نادرستترين تلقي از تحول است.
وي در پايان خاطرنشان کرد: اگر مباني و پيشانگاره و معرفت بر دانشمند تاثيرگذار است ممکن نيست آن دانشمند علم ديني توليد نکند.
فارس
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)