صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 61

موضوع: آموزش عکاسی

  1. #41
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    تمیز کردن دوربین

    اگر عکس هایتان همواره مات و محو میفتند ممکن است به این معنا باشد که لنز دوربینتان را باید پاک کنید. اکثر دوربین های دیجیتال ویژگی افزودن یک ..... فرابنفش uv را دارند که نه تنها لنز را در برابر کثیفی بلکه از خراش هم محافظت می کند. اما دوربین های ارزان تر این ویژگی را ندارند پس به یاد داشته باشید تا لنز آنرا در مواقعی که استفاده نمی کنید بپوشانید و آنرا لمس نکنید.
    بیش از حد لنز دوربین را تمیز نکنید. بسته به فاصله ی زمانی استفاده ی شما از دوربین، هر چند هفته یا چند ماه یک بار مناسب است. برای تمیز کردن لنز، کیت مخصوص پاک کردن لنز را برداشته و با استفاده از برس لنز هرگونه ذرات چسبنده را از سطح لنز پاک کنید. کمی مایع پاک کننده لنز را روی پارچه ی مخصوص بریزید و با حرکت دادن دایره وار بروی لنز، آن را تمیز کنید. با استفاده از يك دمنده هوا لنز را خشک کنید یا بگذارید به طور طبیعی خشک شود. از هرگونه ماده ی ساینده همچون صابون یا محکم تمیز کردن لنز به مانند تمیز کردن بدنه دوربين خودداری کنید.
    مراقب باشید که با تمیز کردن مداوم در یک جهت روي لنز لک نیندازید. حرکت دایره وار را از بالا به پایین یا به طرفین تغییر دهید.
    اگر می توانید لنزهای دوربینتان را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که دوربین خاموش باشد و در محیطی با گرد و غبار کم باشید که اگر بروی حسگر تصویرتان گردی بنشیند، آنرا در تمام تصاویرتان نشان خواهد داد. گرچه می توانید خودتان حسگر را تمیز کنید اما پیش نهاد می کنم آنرا به یک عکاسی ببرید تا به طور تخصصی تمیزش کنند.
    از دیگر اجزای دوربینتان هم محافظت کنید خصوصا از اسلات های کارت حافظه و باتری. هرگز چیزی را در اسلات کارت حافظه وارد نکنید که ممکن است باعث شکستن پین های کوچک آن شود. برای تمیز ماندن بهتر است که همواره یک کارت حافظه را داخلش بگذارید یا دست کم کاور آنرا ببندید.
    نوشته: ديويد پترسون
    ترجمه: ميلاد خراسانيان
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  2. #42
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    حاشیه تاريخ نگذارید

    بعضی از تولیدکنندگان دوربين ديجيتال اين ویژگی را فراهم آورده اند که بتوانید زمان و تاریخ گرفتن عكس یا دیگر مشخصات آن مثل تنظیمات نمایش و شماره عکس را در گوشه تصوير حک کنید.
    date
    این تنظیمات را حذف کنید.
    شما كه نمي خواهيد به عكس خود چيزي را اضافه كنيد كه حواس بیننده ی را از موضوع عکاسي پرت کند. دوربین های دیجیتال مدرن تاریخ و زمان عکس برداری را در قسمتی دیگر به نام اطلاعات EXIF ذخیره می کنند. وقتی سال ها بعد به عکس های جایزه گرفته ی قدیمی خود می نگرید این اطلاعات دم دست خواهد بود. تنها کاری که باید انجام داد چاپ برچسب اطلاعات EXIF ( همچون زمان وتاریخ عکس برداری) کمپانی بر پشت عکس هاست که از زيبايي آن نمي كاهد بلكه باعث حواس پرتی از موضوع هم نمی شود.
    ترجمه: ميلاد خراسانيان
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  3. #43
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    چگونه یک استودیو عکاسی برپا کنیم؟


    ساخت یک استودیو بسته به اهداف موردنظر می تواند کاری ساده یا پیچیده باشد اما در هر دو حالت قوانین ساده ای به کار می آیند. شما فضای کافی، تعداد زیادی خروجی برق، توانایی خاموش کردن نورها در زمان لازم و ... را نیاز دارید.
    دستورالعمل
    انتخاب فضا
    1. اتاقی با طول 4.5 تا 6 متر بیابید تا فضای لازم برای فاصله ی حداقل 3.5 متری بین دوربین و پس زمینه و همینطور تجهیزات نورپردازی را داشته باشد.
    2. اتاقی انتخاب کنید که عرضش نصف طول آن باشد.
    3. اتاقی انتخاب کنید که شکلی ساده برای بهترین تطبیق پذیری داشته باشد و سقفی بلند برای نور پردازی ملایم و یکدست و منظرهای بلند دوربین.
    4. دیوارها و سقف را با سفید مات و قابل شستشو رنگ آمیزی کنید.
    5. تورفتگی ها و پایه ها و ستون های اتاق را از بین ببرید تا فضای اتاق ساده و موثر شود.
    6. تعداد زیادی خروجی برق یا یک خروجی قوی با جعبه تقسیم روی یک کابل بلند نصب کنید. دیوارهای پس زمینه را قبل از نصب خروجی های برق انتخاب کنید.
    7. برای کاهش اثر خفه کننده گی نورپردازی یک دستگاه تهویه هوا نصب کنید.

    منظم کردن استودیو
    1. دیوارهایی که نقش پرده را دارند مشخص کنید تا دوربین ها را مقابلشان بچینید.
    2. برای بازتاب دادن نور در نواحی سایه، صفحات بازتاب دهنده( با بلندای 2 متر با سطحی سفید در یک سمت) بسازید یا بخرید.
    3. تعدادی دکور و ابزار براي صحنه هاي مختلف فراهم کنید و قفسه ای برای نگه داری آنها بسازید. همینطور اگر می خواهید از مدل ها استفاده کنید، یک آرشیو لباس و آینه ای تمام قد هم باید داشته باشید.
    4. نورپردازی دلخواهتان را اجرا کنید.

    در تمام اين مراحل خلاقيت مهمترين عامل براي ساخت يك استديوي عكاسي موثر است پس خود را محدود نكنيد و هميشه روش هاي جديد را امتحان كنيد يك استديوي خوي براي عكاسي نقشي تعيين كننده در موفقيت شما به عنوان يك عكاس دارد پس در طراحي استوديوي و انتخاب محل آن بايد به اندازه كافي دقت كنيد و وقت بگذاريد.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  4. #44
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    نحوه ژست گرفتن در عكاسي

    بسياري از عكاسان حرفه اي تابستان را بهترين فصل براي عكاسي از افراد مي دانند. و همينطور در اين فصل بسياري از عكاسان ترجيح مي دهند در طبيعت عكاسي كنند و مردم هم دوست دارند عكس هاي زيبايي از خود در طبيعت داشته باشند. ولي گذشته از فصلي كه در آن عكاسي مي كنيد به عنوان عكاس پورتره متوجه شدم يك چيز بين همه افراد مشترك است. آنها مي خواهند در عكس فوق العاده تر از حالت عادي به نظر برسند.
    عكاسي از افراد تركيبي بحراني از عوامل مختلف از جمله: نور پردازي در فضاي بسته و در فضاي آزاد، مكان يابي خلاق، برجسته سازي سوژه، ثبت احساسات و شخصيت فرد و آخرين و يكي از مهمترين آنها ژست گرفتن تشكيل شده است. كه رعايت تك تك آنها در خلق تصويري زيبا حياتي است.
    ژست گرفتن چيزي جز زبان بدن نيست. انگشتي كه جايي را نشان مي دهد، شانه هاي افتاده، سر پايين و... هر كدام مي تواند بيانگر حالت ها و خصوصيات شخصيتي فرد باشد. اصولا ژست گرفتن سوژه را عكاس مي بيند و كنترل مي كند و بايد به سوژه خود بياموزد چگونه احساسات خود را در تصوير به نمايش بگذارد حتي به اين شيوه مي توان از فرد شخصيتي متفاوت به نمايش گذاشت.
    كمي بيشتر دقت كنيد: فردي با اعتماد به نفس بالا با شانه هاي خميده و سر پايين نمي ايستد. آنها راست مي ايستند و چهره اي دارند كه كه گويي نسبت به زندگي شور و هيجان زيادي دارند. فردي كه ساكت و گوشه گير است نمي تواند به راحتي در وسط خيابان برقصد ولي كسي كه پر انرژي و پر حرارت است هنگامي كه صداي موسيقي را مي شنود نا خودآگاه از جايش بلند مي شود و شروع به حركت مي كند.
    درباره آناتومي بدن فكر كنيد: هر قسمت از بدن هر كسي حرف هاي زيادي براي درباره شخصيت او بيان مي كند به خصوص اگر هر كدام از آنها در موقعيت درست قرار گرفته باشد. شما به عنوان عكاس چهره بايد بتوانيد هر عضو بدن را در جاي مناسب قرار دهيد و دانش خود را درباره زبان بدن تقويت كنيد.
    در اينجا بعضي از اصول كلي براي ژست گرفتن را بيان مي كنيم. آنها را مطالعه كنيد و با استفاده از تركيبي از آنها عكس هاي مختلف بگيريد و تاثير اين حركت ها را در عكس هاي خود ببينيد. به تدريج متوجه مي شويد عكس هايي گرفته ايد كه با شما سخن مي گويند.
    دست ها

    • انگشتان دختران بايد بلند و زيبا باشد بنابراين به گونه اي عكس بگيريد كه در آن انگشت ها باز باشد و كشيده ديده شوند.
    • دست هاي پسران و آقايان بهتر است نيمه بسته باشد گويي سنگي در دست دارند.

    پا ها

    • اگر ران ها از يكديگر فاصله داشته باشند نمايانگر قدرت هستند.
    • به پاها زاويه هاي متفاوت بدهيد يا يكي از آنها را در بلندي (مثل پله يا صندلي و...) قرار دهيد در اين صورت مقياس بهتري از عمق خواهيد داشت.

    pos1
    بازو و ساعد

    • خميدگي دست ها از آرنج بيانگر احساس راحتي شخص است.
    • اگر دست ها راست و كشيده باشند احساسي از رسميت و خشونت را القا مي كنند ( با احتياط بيشتري از اين وضعيت استفاده كنيد.)

    سر / چانه

    • اگر سر كمي به عقب متمايل شود معمولا چاشني شرارت را به عكس هاي شما مي افزايد. (به خصوص براي آقايان) البته از اين وضعيت در هر شرايطي نمي توانيد استفاده كنيد و بهتر است قبل از استفاده از آن خوب فكر كنيد.
    • اگر سر را به سمت بالا بگيريد طوري كه از شانه ها فاصله زيادي بگيرد احساس طنز و سبكي به سوژه شما مي افزايد.
    • اگر سر را پايين نگه داريد تا به شانه هاي نزديك تر شود بيانگر قدرت و جايگاهي خاص است. به خصوص اگر از بالا عكس بگيريد اين وضعيت پر رنگ تر به چشم مي خورد.

    ساق پا

    • ساق ها اگر جدا از يكديگر قرار گيرند احساس قدرت را القا مي كنند.
    • وقتي فرد ايستاده است يكي از ساق هاي سوژه بايد وزن او را نگه دارد و ساق پاي ديگر به سمتي يا به جلو تمايل داشته باشد و حتي مي توانيد پشت پاي ديگر مانند رقصنده هاي باله قرار گيرد.

    شانه ها

    • بهتر است شانه ها در يك سطح قرار نگيرند.
    • شانه هاي پر كه از بالا ديده شوند بيانگر قدرت هستند.

    مفاصل

    • يك قانون كلي براي همه مفاصل وجود دارد آنها را خم كنيد. فرقي نمي كند مفصل زانو، آرنج، مچ و يا هر مفصل ديگري كه مي خواهد باشد اين قانون درباره آن صادق است.

    باسن

    • دختران و خانم ها بهتر است كمي باسن خود را به جلو متمايل نمايند تا كشيده تر به نظر برسند.

    ترجمه: علي يزدي مقدم
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  5. #45
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    آشنایی با عکاسی ضد نور (سیلوئت)











    1f4b81949d67a060e137490216689040









    شاید تاکنون به عکس های ضد نور یا سیلوئت برخورد کرده باشید. همان طور که از نام آن ها مشخص است این نوع عکس ها ضد نور هستند و سوژه در آن ها به شدت تیره است به طوری که بسیاری از جزئیات آن قابل مشاهده نیست و تنها نمایی کلی از آن در عکس نمایان می شود. در این نوع عکاسی می توان از سوژه های مختلفی همچون انسان، درخت، حیوان یا برخی اشیا استفاده کرد. در این شماره به نکاتی در خصوص عکاسی سیلوئت یا ضد نور اشاره می شود.


    ● ضد نور
    عکاسی ضد نور یکی از روش های انتقال اندوه، احساس و حالت های عاطفی به بیننده است. ممکن است بیننده با دیدن این نوع عکس ها به درک درست و واضحی از سوژه نرسد، اما بخش تیره و سیاه تصویر باعث شکل گیری قدرت تخیل بیننده می شود.
    مهم ترین نکته در عکاسی ضد نور قرار دادن سوژه در مقابل یک منبع نور عظیم و تنظیم میزان نوردهی دوربین بر اساس روشن ترین بخش تصویر (پس زمینه) است. توجه داشته باشید که میزان نوردهی (exposure) دوربین باید بر اساس روشن ترین بخش پس زمینه و نه سوژه تنظیم شده باشد. با رعایت این اصل اولیه، سوژه موردنظر به دلیل نبود نور کافی حتی اگر به طور کامل سیاه نشود بسیار تیره یا به اصطلاح آندر اکسپوزد (under exposed) –حداقل نوردهی- خواهد شد.


    ● انتخاب سوژه
    اگرچه از سوژه های بسیاری برای عکاسی ضد نور می توان استفاده کرد، اما برخی سوژه ها از شرایط بهتری برخوردارند. از آنجا که در عکاسی ضد نور مواردی مانند رنگ، بافت یا حالت سوژه تاثیری در زیبایی عکس ندارد بنابراین بهتر است توجه خود را روی ویژگی های دیگری متمرکز کنید. برای مثال، ویژگی هایی مانند بزرگی، اندازه، درشت و قوی بودن و به طور کلی اندازه های ابعادی سوژه تاثیر زیادی در بهتر شدن عکس خواهند داشت.


    ● خاموش کردن فلاش
    عکاسی ضد نور نیازی به استفاده از فلاش دوربین ندارد، بنابراین باید از خاموش بودن آن اطمینان داشته باشید. در صورتی که دوربین روی مود اتوماتیک تنظیم شده باشد این امکان وجود دارد که فلاش آن به صورت اتوماتیک فعال (با توجه به شرایط نور محیط) و مانع به وجود آمدن عکس ضد نور شود. سوژه در عکاسی ضد نور به حداقل نور ممکن نیاز دارد.


    ● تنظیم نور
    تنظیم نور و به طورکلی نورپردازی در عکاسی ضد نور با سایر زمینه های عکاسی تفاوت زیادی دارد و نکات گفته شده در خصوص رعایت برخی موارد نورپردازی در این نوع عکاسی به هیچ عنوان صدق نمی کند. برخلاف اینکه در بسیاری از زمینه های مختلف عکاسی، روشن بودن جلو زمینه توصیه شده است، در عکاسی ضد نور روشن بودن پس زمینه بسیار تاکید می شود. این مسئله به گونه ای است که هرچه منبع نوری پس زمینه قوی تر و بزرگ تر باشد شدت تیرگی و سیاه شدن سوژه بیشتر خواهد بود. بهترین منبع نوری برای عکاسی ضد نور، خورشید است بنابراین برای خلق یک اثر ضد نور می توانید از سوژه بخواهید که در مقابل طلوع یا غروب آفتاب بایستد.


    ● انتخاب پس زمینه
    خورشید در حال طلوع یا غروب نه تنها به وجود آورنده بهترین منبع نوری برای عکاسی از ضد نور به شمار می رود بلکه از آن به عنوان یک پس زمینه (back ground) خوب نیز می توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که در این حالت هر چه آسمان صاف و بدون ابر باشد نتیجه نهایی عکس بهتر خواهد شد. می توان بخشی از خورشید را در تصویر منعکس یا اینکه آن را با انتخاب یک سوژه بزرگ، به طورکلی پنهان کرد.


    ● مشخص بودن سوژه
    به دلیل تیرگی کامل سوژه در عکاسی ضد نور، گاهی اوقات تشخیص درست سوژه مشکل ساز می شود. از این رو هنگامی که قرار است به جای یک سوژه همزمان از چند سوژه عکس گرفته شود سعی کنید سوژه ها به گونه ای تفکیک شده باشند تا ابهامی در هنگام مشاهده آن ها به وجود نیاید. برای مثال، اگر قرار است از یک شخص و یک درخت عکس گرفته شود، بهتر است بین دو سوژه اندکی فاصله وجود داشته باشد تا تصویر مشخص و واضح باشد. ایستادن شخص در مقابل درخت یا تکیه کردن به آن باعث مبهم و نامشخص شدن سوژه در تصویر خواهد شد. در صورتی که تمایل داشته باشید از چهره اشخاص عکس ضد نور تهیه کنید بهتر است از آن ها بخواهید به صورت نیمرخ بایستند زیرا این کار باعث می شود تا اجزای بیشتری از صورتشان مثل بینی، دهان و چشم ها در تصویر ( البته به صورت خطوط) منعکس شود.


    ● مود اتوماتیک
    در بیشتر دوربین های دیجیتال امروزی ویژگی "اندازه گیری فاصله به صورت اتوماتیک" دیده می شود. این ویژگی مشخص می کند تا چه حد باید به سوژه نزدیک شد تا همه چیز به خوبی در معرض نور قرار بگیرد و روشن شود. زمانی که نور محیط مناسب نباشد، دوربین با کمک ویژگی گفته شده و برای جلوگیری از آندراکسپوز شدن سوژه، فلاش دوربین را به طور اتوماتیک روشن و کمبود نور محیط را جبران می کند. در صورتی که نور محیط با فلاش دوربین روشن شده باشد، عکس ضد نور به وجود نخواهد آمد. در بیشتر دوربین ها نیز همزمان با عمل فوکوس و نگه داشتن دکمه شاتر به حالت نیمه فشرده عمل محاسبه میزان نوردهی به طور اتوماتیک اجرا می شود، بنابراین به منظور جلوگیری از مشکل ذکر شده (جلوگیری از عکس ضد نور) می توان به این صورت عمل کرد: دوربین را به سمت روشن ترین نقطه پس زمینه تنظیم کنید و دکمه شاتر را به حالت نیمه فشرده نگه دارید و اجازه ندهید که دکمه رها شود. سپس دوربین را به سمت سوژه مورد نظر تنظیم و دکمه شاتر را رها کنید. به این ترتیب شما به دوربین هوشمند خود کلک می زنید و به راحتی می توانید عکس ضد نور بگیرید!
    برخی از دوربین های دیجیتال نیز به مودهای اندازه گیری "نقطه ای" (Spot) یا "متمرکز شده" ((Centered مجهزند. با کمک این مودها و ترفند گفته شده می توانید عکس های ضد نور زیبایی بگیرید.


    ● مود دستی
    مزیت دوربین های دیجیتالی این است که می توانید بدون پرداخت هزینه برای چاپ عکس ها نتیجه نهایی را سریع مشاهده کنید و در صورت مطلوب نبودن یک عکس دیگر بگیرید. بنابراین اگر ترفند و راهکار گفته شده در خصوص مود اتوماتیک و دکمه شاتر نیمه فشرده به خوبی عمل نکرد و باعث رضایت خاطر شما نشد می توانید از مود دستی دوربین استفاده کنید. برای اینکه یک راهنمای خوب در خصوص استفاده از مود دستی در عکاسی ضد نور داشته باشید، توصیه می شود که به سرعت شاتر و اندازه دیافراگم پیشنهاد شده در مود اتوماتیک دوربین توجه و از آنجا شروع کنید. برای مثال، اگر دوربین در حالت اتوماتیک شرایط را به گونه ای تنظیم کند که نور زیادی تابیده و محیط روشن شود، بنابراین باید سعی کنید تا آنجا که امکان دارد به صورت دستی دوربین را طوری تنظیم کنید که نور کمتری به محیط تابیده شود. استفاده از تکنیک برکتینگ (bracketing) - که در مقاله های گذشته توضیح داده شد- نیز راهکار خوبی است.


    ● فوکوس کردن
    با انتخاب بیشترین حالت عمق میدان که حاصل انتخاب دیافراگم کوچک تر (عدد بزرگ تر) است می توانید ابعاد وسیعی از سوژه یا لوکیشن خود را در تصویر منعکس کنید.


    ● آخرین نکته
    اگرچه شدت تیره تر بودن سوژه، زیبایی بیشتری به عکس می بخشد، اما در صورتی که بتوانید هنرمندانه و خلاقانه برخی ناحیه های سوژه را روشن باقی بگذارید زیبایی عکس را دو چندان کرده اید. گاهی اوقات روشن بودن بخشی از سوژه باعث سه بعدی شدن آن می شود. اینکه چه سوژه ای و تا چه حد تیره یا روشن شود بستگی به دید خلاقانه شما دارد.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  6. #46
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    چگونه از آبشار عکس بگیریم؟
    آبشار در طبیعت به عنوان منبع آرامش و زیبایی برای عموم مردم شناخته شده است.











    dd43b74df09634ec7a70c39ef6742742









    آبشار در طبیعت به عنوان منبع آرامش و زیبایی برای عموم مردم شناخته شده است. آبشار برای بسیاری از عکاسان شگفت انگیز و گاهی اوقات نیز مشکل آفرین است. کم نور بودن محیط و متحرک بودن سوژه از جمله مشکلات عکاسی از آبشار به شمار می رود. نکته های زیادی برای عکاسی از آبشار ارایه شده که در این شماره به ارایه چند نکته ساده در این خصوص می پردازیم.


    ● کار با سوژ ه های متحرک به طور کلی
    هر زمان که با یک سوژه متحرک مواجه می شوید به دو نکته توجه داشته باشید. اول اینکه، با بالا بردن سرعت شاتر، حرکت سوژه را می توان فریز کرد. دوم اینکه، با کند تر کردن سرعت شاتر که منجر به طولانی تر شدن مدت زمان آن می شود، می توان سوژه متحرک (در اینجا آبشار) را بلور (محو) کرد. بیشتر عکاسان از مورد دوم استفاده می کنند و اجازه می دهند که آب به صورت بلور یا محو شده در عکس ظاهر شود. برای بلور کردن عکس به دوربین دیجیتال و سه پایه نیاز است. استفاده از یک ..... پلاریزه کننده نیز کیفیت عکس را بهتر خواهد کرد.


    ● عکاسی از آبشار
    ▪ به دست گرفتن کنترل دوربین
    پیش از عکس گرفتن، دوربین را در وضعیت اتوماتیک قرار دهید و پس از اطمینان حاصل کردن از خاموش بودن فلاش و تنظیمات اولیه، دکمه شاتر را فشار دهید. در هنگام عکس گرفتن به میزان نوردهی (Exposure) نیز توجه داشته باشید. دوربین به طور اتوماتیک، حالتی از نوردهی را انتخاب می کند که آب تا حدودی فریز شده نمایش داده شود.
    ▪ مود اولویت شاتر
    با تنظیم دوربین روی مود اولویت شاتر، سرعت شاتر از ۱ به ۲ ثانیه می رسد و این باعث بلور شدن آبشار خواهد شد.
    ▪ استفاده از سه پایه
    استفاده از سه پایه برای عکاسی های شاتر با سرعت پایین کمک بسیار بزرگی است. از این رو برای عکاسی از آبشار نیز با چنین سرعت پایینی، استفاده از سه پایه توصیه می شود. از محکم بودن دوربین روی سه پایه اطمینان کامل داشته باشید تا در هنگامی که دکمه شاتر باز است و هنوز بسته نشده لرزشی به دوربین وارد نیاید.
    به نظر می رسد عکاسی از آبشار خیلی هم کار سخت و دشواری نباشد، فقط کافی است سه پایه به دوربین متصل شود، مود اولویت شاتر انتخاب و پس از رساندن سرعت شاتر از ۱ به ۲ ثانیه، در نهایت نیز دکمه شاتر فشرده شود. اما تمام داستان به این سادگی نیست و گاهی اوقات مشکلاتی پیش خواهد آمد.
    مشکلی که با افزایش سرعت شاتر به وجود می آید، تابیده شدن حجم زیادی از نور به دوربین است حتی اگر هوا به طور کامل تاریک و گرفته باشد. در نتیجه شدت نور زیاد باعث بیش از حد نور دیدن عکس می شود. این حالت حتی با انتخاب مود اولویت شاتر که کمترین میزان نوردهی را شامل می شود نیز از بین نخواهد رفت.


    ● نکته هایی برای میزان کردن شرایط نوردهی
    برای تنظیم میزان شدت نوردهی یا کاهش آن چندین راهکار وجود دارد که در اینجا به ارایه آن ها می پردازیم.
    ▪ زمان مناسب
    بهترین زمان روز را برای عکاسی از آبشار انتخاب کنید. همان طور که بارها گفته شده نزدیک طلوع و غروب آفتاب بهترین زمان برای گرفتن عکس است. نور محیط در این دو زمان از گرمای مطلوب و ملایمی برخوردار است، به طوری که به این دو زمان، زمان های طلایی در عکاسی گفته می شود. همچنین روزهای ابری نیز در مقایسه با روز های آفتابی از شرایط بهتری برخوردارند.
    ▪ استفاده از .....
    استفاده از .....ی که باعث کاهش نور تابیده شده به دوربین شود نیز از جمله مواردی است که رعایت کردن آن باعث بهتر شدن کیفیت عکس از نظر نوردهی خواهد شد. یک نمونه دیگر از .....هایی که می توان برای کاهش نور استفاده کرد ..... چگالی خنثی(Neutral density) یا ..... خاکستری است که مانند یک عینک آفتابی عمل می کند و باعث تابش نور کمتر به دوربین می شود.
    ▪ مود اولویت دیافراگم
    اگر با به کار بستن نکات گفته شده بالا مانند استفاده از ..... پلاریزه کننده یا تنظیم میزان نوردهی باز هم در تاریک ترین ساعت روز با مشکل مواجه شدید و نور زیادی به عکس هایتان تابیده شد بهتر است از راهکار دیگری استفاده کنید. با تنظیم دوربین روی مود اولویت دیافراگم و انتخاب کمترین میزان ممکن دیافراگم می توان شدت نور را کمتر کرد. در بیشتر دوربین ها، دیافراگم مناسب f/۲۲ یا f/۳۶ پیشنهاد می شود. با انتخاب هر یک از این دو مقدار از دیافراگم، دوربین به طور اتوماتیک طولانی ترین (کندترین) سرعت شاتر را انتخاب می کند. سرعتی که دوربین انتخاب می کند ۲ ثانیه نخواهد بود، اما طولانی تر از مقداری است که در سری قبل انتخاب شده و باعث نور دیدن بیش از حد عکس هایتان شده بود. بنابراین میزان بلور شدن آب نیز بیشتر از سری قبل خواهد شد. یکی دیگر از مزیت های انتخاب دیافراگم کوچک تر داشتن عمق میدان بزرگتر است که این امر باعث می شود تا دامنه دید افزایش یابد و بخش بیشتری از آبشار در عکس منعکس شود.
    ▪ ایزو پایین
    انتخاب ایزو پایین به این معناست که سنسور دوربین شما حساسیت کمتری به نور نشان خواهد داد و اجازه می دهد که شاتر مدت بیشتری باز بماند. همچنین این به معنای وجود نویز کمتر در عکس و با کیفیت شدن آن نیز است.


    ● نکته هایی بیشتر برای عکاسی از آبشار
    اگرچه تنظیم درست میزان نوردهی از جمله نکته های اصلی و مهم عکاسی از آبشار به شمار می آید، اما با این حال نکته های دیگری نیز در این خصوص وجود دارند که باعث بهتر شدن کیفیت عکس می شوند.
    ▪ گرفتن چند عکس همزمان
    یکی از نکته های جانبی برای عکاسی از آبشار برکتینگ کردن (bracketing) است یعنی همزمان چندین عکس با سرعت شاتر و میزان نوردهی مختلف گرفته شود. این کار کمک می کند تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام عکس نتیجه بهتری داشته و زیباتر شده است. حتی می توانید بدون اینکه دوربین را در حالت برکتینگ تنظیم کنید، خود از یک منظره با حالت ها و مودهای مختلف عکس بگیرید تا به درک بهتری از شرایط و عوامل تاثیرگذار روی عکس برسید.
    ▪ کادربندی
    در عکاسی از آبشار از زاویه ها و جهت های مختلف می توان عکس گرفت. اگر از لنز واید انگل (زاویه باز) استفاده کنید بخش زیادی از آبشار را می توانید به صورت عمودی در تصویر منعکس کنید. بعضی از آبشارها گسترده و حجیم هستند برخی دیگر بسیار کوچک و باریک، اینکه از چه آبشاری و چگونه عکس گرفته شود تا حدودی سلیقه ای است و به هدف عکاس یا جذابیت لوکیشن بستگی دارد. باید به این نکته نیز توجه داشت که ممکن است بخش های مختلف یک آبشار دارای سرعت جریان یکنواخت نباشد بنابراین در هنگام عکاسی، سرعت شاتر دوربین را با توجه به شدت سرعت آب تنظیم کنید.
    ▪ تمیز بودن لوکیشن
    پیش از عکس گرفتن از آبشار به اطراف خوب توجه کنید و اگر زباله هایی در آنجا وجود دارد زاویه دوربین را طوری تنظیم کنید که اثری از زباله ها در عکس نباشد.
    ▪ جلوگیری از بلور کردن آب
    استفاده از شاتر با سرعت بالا برای آبشارهای عظیم که حالت طغیانی دارند بسیار مناسب است. همچنین شاتر با سرعت بالا یعنی استفاده از دیافراگم بزرگتر که این امر به معنای عمق میدان باریک تر است. عمق میدان باریک یا کوچک نیز جلوه زیبا و جدیدی را به عکس خواهد دارد.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  7. #47
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    عکاسی با نور شمع
    بشر از دیرباز از شمع و نور آن در شرایط مختلف استفاده کرده است.











    62fbac3b78bba85b231d6c84e18fbc33









    بشر از دیرباز از شمع و نور آن در شرایط مختلف استفاده کرده است. نور کم و گرم آن آرامشی خاص به افراد می دهد. شمع ها برای عکاسی منبع نوری مناسبی به شمار می روند. استفاده از آن ها در هنگام عکاسی به معنی خلق یک اثر شگرف و بی نظیر است. دمای نور شمع با فلش، روشنایی روز و لامپ های معمولی تفاوت دارد، از این رو استفاده از آن در عکس گاهی اوقات می تواند مشکل ساز باشد. در این شماره به ارایه نکاتی برای عکاسی با نور شمع می پردازیم.


    ● چید مان شمع ها
    به چندین روش می توان از شمع ها در عکاسی استفاده کرد: یکی به عنوان یک منبع نور، بدون اینکه تصویری از آن در عکس نهایی دیده شود. روش دیگر به عنوان منبع نور و یک عضو همراه با سوژه اصلی است که این امر باعث رمانتیک شدن هرچه بیشتر عکس می شود. در گرفتن چنین عکس هایی به شدت و میزان نور باید توجه ویژه داشت. همراهی شمع با سوژه می تواند به اندازه ای تاثیرگذار باشد که توجه بیننده را ابتدا به خود شمع و سپس به سوژه اصلی جلب کند. از این رو سوژه اصلی را باید در مهم ترین نقطه لوکیشن قرار داد و شمع ها به گونه ای چیده شوند که توجه بیننده را از سوژه اصلی منحرف نکنند. یکی دیگر از روش ها، عکاسی از خود شمع است یعنی آن را به عنوان یک سوژه اصلی به شمار آورد. در صورتی که قرار باشد شمع در تصویر منعکس شود چه به صورت همراه و چه به صورت تک، باید به این نکته توجه داشت که شمع ها سالم و زیبا باشند، کوچک ترین جزئیات در عکس به ویژه عکس های پرتره تاثیرگذار است.


    ● خاموش کردن فلاش
    بیشتر مواقع پیشنهاد می شود که در هنگام عکاسی از فلاش دوربین استفاده کنید اما این بار شرایط فرق می کند و توصیه می شود که حتما فلاش را خاموش کنید. البته باید گفت شرایطی نیز وجود دارد که می توان از فلاش دوربین برای عکاسی با نور شمع نیز استفاده کرد.


    ● استفاده از سه پایه
    عکاسی با نور شمع به معنای داشتن کمترین میزان نور است. بنابراین استفاده از شاتر با سرعت آهسته تر توصیه می شود. هرچه میزان سرعت شاتر آرام تر باشد، لرزش وارد آمده به دوربین هنگام عکاسی بیشتر می شود بنابراین سه پایه فراموش نشود.


    ● استفاده از شمع های بیشتر
    بزرگترین مشکل عکاسی با نور شمع، فقدان نور در محیط است که این مسئله را می توان با به کار بردن شمع های بیشتر حل کرد. هرچه تعداد شمع ها بیشتر باشد ( فراموش نکنید که برخی از آن ها می توانند تنها جهت تامین نور محیط استفاده شوند) کمبود نور محیط بهتر جبران می شود، در نتیجه کیفیت عکس بالاتر می رود.


    ● پراکنده کردن شمع ها
    استفاده از یک یا چند شمع که در یک نقطه جمع شده اند باعث ایجاد سایه ای تند و شدید در عکس می شود. با پراکنده کردن درست شمع ها در مکان های مختلف، این مشکل نیز حل می شود. البته این پراکندگی نباید به حدی باشد که از تاثیر نور شمع در عکس بکاهد و آن را تیره تر کند.


    ● منعکس کننده های طبیعی
    استفاده از یک منعکس کننده طبیعی مانند رومیزی سفید (یا هر شیء دیگر) که عمل بازتاب نور را انجام می دهد می تواند کیفیت عکس را بالا ببرد و جبران کننده نور کم محیط باشد.


    ● استفاده از لنزهای سریع
    اگر با دوربین های حرفه ای (DSLR) عکاسی می کنید و امکان استفاده از لنزهای مختلف را دارید، سعی کنید سریع ترین لنز را انتخاب کنید. لنز سریع به شما امکان می دهد تا دیافراگم بزرگ تری داشته باشید و در نتیجه نور کمتری به دوربین شما تابیده شود. برخی ممکن است از لنزهای ۵۰ میلی متری با دیافراگم f/۱.۸ یا f/۱.۴ استفاده کنند. این نکته را به خاطر بسپارید که هرچه میزان دیافراگم بزرگتر باشد، عمق میدان کوچکتر می شود و در نتیجه باید فوکوس بیشتری روی سوژه شکل گیرد.


    ● پیش زمینه
    در عکاسی با نور شمع هرچه فضا و به ویژه پیش زمینه ساده و بی آلایش تر باشد تاثیر بهتر و بیشتری روی عکس ایجاد می شود و کیفیت آن بالاتر می رود. ممکن است قرار دادن یک میز غذاخوری یا وسایلی از این نوع در رمانیتک کردن فضا تاثیرگذار باشد اما باید به این نکته توجه داشت که محیط بیش از اندازه شلوغ نشود.


    ● سرعت شاتر
    بهترین راه برای اینکه نور کمتری به دوربین شما تابیده شود انتخاب شاتر با سرعت پایین است. این نکته را به خاطر بسپارید که وقتی سرعت شاتر پایین بیاید شانس بیشتری برای داشتن یک عکس زیبا و باکیفیت خواهید داشت. در این حالت شعله و نور شمع زیباتر به تصویر کشیده می شود. اگر تمایل دارید که شعله شمع و سوژه کاملا ثابت و بدون حرکت جلوه کند، بهتر است سرعت شاتر را یک پانزدهم ثانیه ۱/۱۵ انتخاب کنید. در این حالت باید از سوژه بخواهید که هنگام گرفتن عکس بیش از مواقع معمولی ثابت و بی حرکت باقی بماند.


    ● محیط ایزو
    یکی دیگر از راه های جبران نور کم محیط، افزایش دادن محیط ایزو است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که با افزایش محیط ایزو احتمال به وجود آمدن نویز در عکس نیز بالا می رود.


    ● نوردهی
    اگر شمع ها در خود عکس باشند به دلیل وجود نور کم در محیط، عکس به طور معمول تیره یا به اصطلاح "آندراکسپوز" می شود. در چنین مواقعی شمع ها به صورت یک نقطه نورانی در عکس ظاهر می شوند. برای اینکه عکس روشن تر شود باید نور بیشتری در محیط ایجاد کرد که این امر می تواند به چندین روش صورت گیرد. برای مثال، می توانید چند شمع دورتر از سوژه روشن کنید یا از لامپ های کم نور و زردرنگ یا لامپ هایی که حباب آن ها با پارچه های قرمز یا نارنجی رنگ پوشانده شده استفاده کنید ( نور جبران کننده نیز باید گرم باشد).


    ● تراز سفیدی
    هنگام عکاسی با نور شمع، کار کردن با تراز سفیدی می تواند تجربه خوبی باشد. شمع، نور گرمی را از خود ساطع می کند. این نور باعث به وجود آمدن یک فضای خاص و ناب در تصویر می شود. گرم بودن نور شمع باعث گرم شدن رنگ های به کار رفته در سوژه یا اطراف آن می شود. همان طور که در شماره های گذشته بیان شد ویژگی تراز سفیدی برای مواقعی استفاده می شود که رنگ های محیط بیش از اندازه سرد یا گرم شده باشند که در چنین شرایطی تراز سفیدی، رنگ ها را به صورت معتدل درمی آورد. از این رو اگر تراز سفیدی را روی مود اتوماتیک (auto) قرار دهید، ممکن است دوربین، بیش از حد از شدت گرمای رنگ ها بکاهد و آنچه را که مورد نظر شما بوده به وجود نیاورد. سعی کنید از محیط های مختلف آن استفاده کنید تا شدت گرمای رنگ ها را به خوبی متوجه شوید. محیط هایی مثل "داخل"(indoor) یا "تنگستن" (tungsten) می توانند محیط های مناسبی باشند. در صورتی که عکس های خود را به صورت خام می گیرید، یعنی از هیچ افکتی در هنگام عکاسی استفاده نمی کنید، باید بگوییم که پس از گرفتن عکس نیز این امکان را دارید که افکت های تراز سفیدی را روی عکس خود اعمال کنید.


    ● استفاده از فلاش به همراه ژل رنگی
    در ابتدای مقاله گفته شد که هنگام عکاسی با نور شمع، برای به وجود آوردن یک محیط با نور گرم، به جز برخی موارد خاص، فلاش دوربین باید خاموش باشد. زمانی می توان فلاش دوربین را روشن کرد که امکان استفاده از ورق های ژل به رنگ قرمز، نارنجی یا هر رنگ گرم دیگر در مقابل فلاش دوربین وجود داشته باشد. ورق های ژل، ورق های باریکی هستند که در رنگ های مختلف وجود دارند و در هنگام عکاسی مقابل فلش دوربین قرار می گیرند. این ترفند باعث کم شدن شدت نور فلش و گرم شدن آن می شود.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  8. #48
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    مماس با لحظه های بکر زندگی
    حالا با عکسی بسیار ساده روبرو هستیم که آراستگی و بی پیرایگی از جزء جزء آن به چشم می آید.











    5ec2b2507dceee58d95b87c2853cf77f









    حالا با عکسی بسیار ساده روبرو هستیم که آراستگی و بی پیرایگی از جزء جزء آن به چشم می آید. «نوشین وفادار» در این عکس به همان سادگی و سهولتی در بیان بصری دست می یابد که در سالهای دور و در کسوت یک فیلمساز در انیمیشن « تشنه » او دیده بودیم؛ فیلم کوتاهی که به عنوان پایان نامه دانشجویی خود ارائه کرده بود و از ساختار و روایتی صریح و صمیمی برخوردار بود.
    c781250d93ced20d135772ea94788917
    عکاس می خواهد از همه هیاهوهای دنیای پیرامون به ترسیم لحظه ای بکر بسنده کند و بار دیگر ما را در مقابل آن جمله کلیدی و کاربردی « Less is more! » قرار دهد: کمتر گفتن بیشتر منتقل کردن است.
    اما به راستی نمی توان این عکس را از جنسیت عکاسش جدا کرد، اگرچه شخصا نگاه جنسیتی را در عکاسی، مقدم نمی شمارم، اما به هیچ عنوان منکر آن نیز نیستم، چرا که نگریستن به جهان از نگاه یک زن با انتخابهایی که یک مرد از دنیای اطراف دارد به هیچ وجه نمی تواند همسان باشند. از این گذشته آرایه های یک نگاه زنانه در این عکس حاکم است.
    انتخاب موضوع، درون گرایی و احساس امنیتی که در سراسر این عکس دیده می شود، هم نشینی رنگهای گرم و حضور پر رنگ نوعی «پوشیدگی» در این عکس از جمله این عواملند.
    عکس به فضایی روستایی تعلق دارد و خانه ای روستایی را به تصویر می کشد. معمولاً آنچه در این لوکیشنها جذاب به نظر می رسد و محمل خلق آثار بصری متفاوتی می شود «معماری» و هندسه ساده این خانه هاست. عنصری که اینجا نیز نه به طور مستقیم، اما به شیوه ای کارآمد در صحنه حضور دارد.
    عکس، ورودی خانه ای روستایی را به تصویر می کشد که با پرده ای گلدار آرایش شده است، پلکانی کوچک از گوشه سمت چپ قاب نگاه ما را به مرکز و سمت راست عکس رهنمون می کنند، جایی که یک جفت کفش زنانه خودنمایی می کند و از حضوری پنهان در قاب خبر می دهد. پرده گلدار به همان وجه بدوی معماری خانه های روستایی بر دیوار آویخته شده و پلاک فلزی در سمت چپ قاب شاید در پی نقض این دنیای بسیار ساده باشد.
    بافتی از کاهگل تمام پس زمینه را پوشانده و با ترکها و شیارهای خود، احساس بصری خوبی را برای مخاطب ایجاد می کند.
    همه چیز برای ثبت یک عکس خوب فراهم است، حتی نور. فضای ملهم از سایه و یکدستی نور در این فضا به اکسپوزی خوب انجامیده که در حقیقت ارزشهای بصری عناصر عکس را به طور یکسان در کنار هم قرار داده است.
    پرده گل دار فقط یک پرده نیست که وجه بصری آن ما را به تعمق فرو برد، پرده گلدار نمایشگر یک فرهنگ است، به خصوص آنگاه که آن را به عنوان ورودی یک خانه روستایی می بینیم. این پرده برای ما آشناست، ما را به سالهای دور می برد، به خانه های مادربزرگهایمان، آنجا که این نوع پارچه ها را در هیات روتختی یا پشت دری ها دیده بودیم. پس اینجا پرده گلدار یک «فرهنگ» است و انتخاب چنین صحنه ای توسط عکاس به گونه ای بر حفظ و احیای این فرهنگ پهلو می زند و ممارست او را برای حفظ بخشی از تاریخ نمایان می کند.
    معنا در این عکس از «پوشیدگی»ای می آید که عناصر قاب به آن دچار هستند. عکس بواسطه جفت کفش قرار گرفته در مقابل ورودی خانه از حضوری سخن می گوید که نمی دانیم کجاست، کیست و چگونه است! تنها می دانیم که هست و این «بودن» وجه معما گونه و رازآلود این عکس است که تماشاگر را دچار لذتی دوچندان می کند.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  9. #49
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    چگونگی عکاسی از مجالس عروسی
    عکس یعنی ثبت خاطرات و لحظه های ناب و خاص زندگی. در این میان عده ای هستند که به محصور کردن خاطرات در قالب چندین عکس علاقه چندانی ندارند، ولی چنین افرادی نیز به احتمال زیاد نمی توانند از گرفتن عکس در مجلس عروسی خود یا اقوام نزدیک خودداری کنند. عکس یعنی ثبت خاطرات و لحظه های ناب و خاص زندگی. در این میان عده ای هستند که به محصور کردن خاطرات در قالب چندین عکس علاقه چندانی ندارند، ولی چنین افرادی نیز به احتمال زیاد نمی توانند از گرفتن عکس در مجلس عروسی خود یا اقوام نزدیک خودداری کنند. از این رو در این شماره به ارایه نکاتی در خصوص نحوه گرفتن عکس در مجالس عروسی و به ویژه عکاسی از عروس و داماد می پردازیم. این مقاله شاید تا حدودی برای آن دسته از افرادی که بتازگی هنر عکاسی را آغاز کرده اند یا مدت کوتاهی است که به آن اشتغال دارند، کمک کننده باشد. عکاسی از مجالس عروسی در میان انواع ژانرهای عکاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سال های اخیر به کمک دوربین های دیجیتال، عکاسی از عروس و داماد فراتر از بعد سنتی آن پیش رفته است و عکاسان مختلف با ابزار، نرم افزارهای خاص و هنرنمایی های خود، به عکس های گرفته شده از عروس و داماد جلوه ای چند برابر بخشیده اند. اینکه چه فاکتورهایی باعث می شود تا یک عکس، زیبا و خاص به نظر برسد علاوه بر رعایت برخی مسائل و شرایط محیطی، بیشتر به ذوق و مهارت عکاس بستگی دارد. در خصوص عکاسی از عروس و داماد نیز این اصل قابل اجراست. نوع نگاه عکاس به سوژه، محیط اطراف، زاویه دید دوربین، چگونگی انتخاب و گرفتن بهترین ژست و حالت از سوژه همگی در به وجود آوردن یک عکس خوب تاثیرگذار هستند. مهم ترین نکاتی که در هنگام عکاسی از عروس و داماد باید به خاطر داشت عبارتند از: ● آشنایی با لوکیشن به عنوان یک عکاس، باید شناخت کافی از لوکیشن عکاسی به ویژه در زمان های مختلف در طی روز داشته باشید. کیفیت عکاسی در محیط باز با کیفیت و شرایط نور محیط رابطه مستقیم دارد. زمانی که شرایط نوری محیط ایده آل نباشد به طور حتم نتیجه نهایی عکس نیز ایده آل نخواهد بود. در این گونه عکس ها، از فضاهای مختلف یا حتی چندین لوکیشن استفاده می شود، بنابراین باید به تمام نقاط آشنایی کافی داشته باشید. ● اطمینان از نور محیط اگر عکاسی در یک محیط بسته اتفاق می افتد باید از میزان و شدت نورهای وارد شده به اتاق که از راه پنجره یا در انجام می شود آگاهی کافی داشته باشید. در شرایطی که عکاسی در محیط باز انجام شود باید به شدت نور خورشید توجه کنید. اگر نور خورشید بیش از اندازه زیاد است باید برای آن چاره ای بیاندیشید. نور شدید موجب به وجود آمدن سایه در اطراف سوژه و از بین رفتن کیفیت نهایی عکس می شود. عکس های گرفته شده در بعدازظهر از کیفیت خوبی برخوردار خواهند بود. ● انتخاب زاویه های متفاوت انتخاب یک زاویه و گرفتن تمامی عکس ها از آن، باعث بی روح شدن عکس ها می شود. عکس های مختلف باید با زاویه های مختلف گرفته شوند تا در هنگام تماشا کردن، حوصله بیننده را سر نبرد و او را به دیدن تشویق کند. شهامت این را داشته باشید که از زاویه های جدید عکاسی کنید. اگر قرار است که یک عکس گروهی به همراه عروس و داماد بگیرد، سعی کنید زاویه دید و نحوه قرار گرفتن افراد در عکس، متفاوت از عکس های گروهی تکراری و همیشگی باشد. ● راحت بودن سوژه از آنجا که روز عروسی برای عروس و داماد به دلیل هماهنگ کردن بسیاری از کارها با یکدیگر با استرس و تنش های زیادی همراه است، بنابراین به عنوان یک عکاس باید این اطمینان را به عروس و داماد بدهید که مرحله عکاسی به موقع و به نحو احسن انجام خواهد شد. عکاسی از یک عروس و داماد مضطرب باعث می شود تا استرس آن ها در عکس متجلی شود و کیفیت عکس ها پایین بیاید. آرامش عکاس و سوژه در عکاسی از مهمترین اصول به شمار می رود. ● در نظر گرفتن پشت زمینه مناسب انتخاب یک پشت زمینه (بک گراند) مناسب از جمله مواردی است که به ذوق و سلیقه عکاس مرتبط می شود. هنگام انتخاب پشت زمینه باید به شرایط نوری محیط و تاثیر آن در نتیجه نهایی عکس توجه داشته باشید. برای اینکه پشت زمینه محو و سوژه برجسته شود باید از دیافراگم گسترده ( باز) استفاده کنید. ● انتخاب سبک عکاسان مختلف از سبک های مختلف برای عکاسی از عروس و داماد استفاده می کنند. اینکه چه نوع سبکی را انتخاب کنید به تجربه شما و مشتری پسند بودن آن سبک بستگی دارد. دو سبک رایج که به طور معمول بیشتر عکاس ها از آن استفاده می کنند " عکاسی روزنامه ای" و "چهره" است. عکس های گرفته شده در دو حالت رسمی و غیررسمی گرفته می شوند. عکاس در حالت عکاسی از چهره باید توانایی گرفتن عکس های رسمی و غیررسمی را داشته باشد. به طور معمول عروس و داماد علاقه زیادی به عکس های رسمی دارند. آرشیو عکس های گرفته شده یک عکاس به خوبی بازگو کننده این مسئله است که او در کدامیک از سبک ها (رسمی یا غیررسمی) بیشتر فعالیت می کند. عکس هایی که به سبک روزنامه ای یا خبری گرفته می شوند به دلیل اینکه از قبل تعیین شده نیستند جزو عکس های غیررسمی به شمار می روند. ● نوع دوربین عکس های عروسی به طور معمول با دو نوع دوربین ۳۵ میلی متری یا متوسط گرفته می شوند. در صورتی که عکس های گرفته شده با دوربین ۳۵ میلی متری بزرگ تر از اندازه معمولی چاپ شوند به صورت دانه دانه خواهند شد. برای اینکه این ضعف جبران شود عکس ها را در اندازه بزرگ تر چاپ می کنند. ● عکس رنگی یا سیاه و سفید عکس های عروسی نیز مانند تمام زمینه های عکاسی، می توانند رنگی یا سیاه و سفید گرفته شوند. اگرچه عکس رنگی رواج بیشتری دارد و بسیاری از زوج ها تمایل به رنگی بودن عکس هایشان دارند، اما باید گفت که عکس سیاه و سفید نیز از جاذبه های خاص خود برخوردار است. عکس های سیاه و سفید باعث می شوند که عکس، حسی از قدیمی و رمانتیک بودن داشته باشد. همچنین دوام عکس های سیاه و سفید بیشتر از عکس های رنگی است. امتیازی که عکس رنگی نسبت به سیاه و سفید دارد به این صورت است که یک عکس رنگی گرفته شده در سبک چهره، اجزا و حالت چهره سوژه را در روز عروسی بهتر و دقیق تر نشان می دهد. البته می توان عکس هایی که به صورت رنگی گرفته شده اند را به صورت سیاه و سفید چاپ کرد. عکاسانی که بیشتر از حالت روزنامه ای یا خبری استفاده می کنند تمایل زیادی به گرفتن عکس های سیاه و سفید دارند. البته در نهایت، اینکه عکس های گرفته یا چاپ شده به صورت رنگی باشند یا سیاه و سفید بر عهده عروس و داماد است. ● سرعت فیلم عکاسی توجه داشتن به سرعت فیلم عکاسی از دیگر موارد قابل توجه در عکاسی عروسی است. برای گرفتن عکس در آفتاب با نور نسبتا شدید فیلم عکاسی با سرعت ۱۰۰، برای شرایطی که نسبت آفتاب به سایه مساوی است سرعت ۲۰۰ و زمانی که نور محیط کم است سرعت ۴۰۰ پیشنهاد می شود. فیلم های با سرعت ۴۰۰ بیشترین استفاده را در عکاسی عروسی دارند زیرا این نوع فیلم ها می توان در محیط خارج یا داخل استفاده کرد. ● شناخت نسبت به روحیه عکاس همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد رابطه بین سوژه و عکاس به خوبی در عکس مشخص می شود. در صورتی که عکاس یا سوژه مضطرب، نگران و مشوش باشند این مسئله باعث بی کیفیت شدن عکس خواهد شد. شناخت پیدا کردن به روحیه عکاس از مواردی است که به تیزبینی و درایت سوژه برمی گردد و این امر هنگام صحبت های اولیه با عکاس یا دیدن آرشیو عکس های او مشخص می شود.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  10. #50
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!

    70412
    تکنیک صحیح عکاسی برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، ضروری است. نباید آن را دست کم گرفت و یا از آن گذشت. مطمئن باشید کسی که تکنیک عکاسی را به‌خوبی می‌داند...
    مسیر پیشنهادی من ظاهراً به صورت مراحل مختلف است اما در عمل، گاه لازم است چندین مرحله را با یکدیگر طی کرد.


    مرحله اول:

    تکنیک صحیح عکاسی برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، ضروری است. نباید آن را دست کم گرفت و یا از آن گذشت. مطمئن باشید کسی که تکنیک عکاسی را به‌خوبی می‌داند، ‌به‌تر و سریع‌تر پیشرفت خواهد کرد.

    ۱- آشنایی با تکنیک عکاسی
    ۱-۱ : آشنایی دقیق با دوربین: روی کلمه «دقیق» تأکید دارم تا بگویم که باید دوربین مانند موم در دستان‌تان باشد. هم برای آن که بتوانید از آن برای تهیه عکس‌هایی که می خواهید، استفاده کنید و هم برای آن که دوربین مانند یک عنصر مزاحم برای شما باعث عدم تمرکز نگردد. بعداً خواهم گفت که تمرکز، دیدن و تفکر، شرایط ضروری برای تهیه عکس خوب هستند و هیچ چیزی نباید مانع این مسیر گردد. دوربینی که حاوی دکمه‌ها و کنتر‌ل‌های مختلف است، برای کسی که با آن آشنایی ندارد، بیشتر یک عامل مزاحم خواهد بود تا وسیله‌ای برای تهیه عکس خوب.

    دفترچه راهنمای دوربین‌تان را کاملاً و چند بار، از ابتدا تا انتها بخوانید و بر روی دوربین تمرین کنید. نکاتی را که به نظرتان مهم هستند، یادداشت کنید و با مرور چندباره، به‌خاطر بسپارید.

    ۱-۲: آشنایی با مفاهیم اولیه تکنیک عکاسی: شاتر، دیافراگم، ایزو، نورسنجی، فوکوس، فاصله کانونی، براکت، فرمتهای فایلی عکس و تمام مواردی که موقع عکاسی به آن‌ها نیاز دارید. این‌ها را باید یاد بگیرید و به صورت دقیق تمرین کنید و با کنترل‌های دوربین‌تان تطابق دهید. روش آموختن آنها، کتاب‌های عکاسی، مطالب آنلاین فارسی و انگلیسی و شرکت در کلاسهای عکاسی است. باز هم باید این آموختن دقیق باشد. باید بتوانید از حالات مختلف نورسنجی دوربین در شرایط خاص استفاده کنید و باید بتوانید عکس‌هایی بگیرید که مشکل تکنیکی نداشته باشند.


    ۱-۳ : آشنایی با پروسس عکس:
    برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، این مرحله نیز الزامی است. پروسس عکس نه به معنای عامیانه «دستکاری» که به معنای بهبود اطلاعات عکس و استخراج آن و تغییر این اطلاعات بر حسب هدفی است که اصلاً عکاس، عکس را برای آن تهیه کرده است. در این فرآیند می‌توان روشنایی و طیف تونال عکس را اصلاح کرد و آن را تغییر داد. می‌توان رنگ‌ها بهینه کرد و می‌توان جزییات عکس را تغییر داد.
    احتمالاً شنیده‌اید که برخی می‌گویند عکس دوربین را نباید وارد نرم‌افزار کرد تا اصالتش از بین نرود. اینان در اساس به‌علت عدم آشنایی با دوربین و فرآیند عکاسی دیجیتال چنین احکامی صادر می‌کنند. عکسی که از دوربین بیرون می‌آید قبلاً توسط پردازنده ضعیف دوربین و نرم‌افزار ساده آن، تغییر پیدا کرده است و اصلاً حاوی هیچ‌گونه اصالتی نیست!

    پروسس فایل با نرم‌افزارهای مختلفی صورت می‌گیرد که محصولات شرکت ادوبی در این زمینه پیشتازند. فتوشاپ در زمینه عکاسی و پروسس عکس بسیار کامل است و با توجه به رایگان بودنش در اینجا بهتر است سراغ نرم‌افزار دیگری نروید. اما محصول دیگری نیز ادوبی دارد به نام لایت‌روم. این محصول نیز می‌تواند بسیاری از نیازهای عکاسان را پاسخ دهد و از سوی دیگر امکان مدیریت فایلی را نیز برای آنان فراهم می کند. این مدیریت فایلی جزئی از یک فرآیند بزرگ‌تر است با نام «روند کاری» که از هنگام تهیه عکس شروع می‌شود و با انتقال فایلها به دوربین ادامه می‌یابد و بک‌اپ‌گیری و پروسس و تهیه خروجی‌های مختلف، از جمله مراحل دیگرش هستند.
    علاقمندان جدی عکاسی بهتر است (یا واجب است) که به تدریج به سمت استفاده از فایلهای RAW بروند. این فایل‌ها برخلاف فایلهای JPEG، حاوی اطلاعات خام دوربین هستند و علاوه بر اینکه توسط پردازنده دوربین دست‌کاری نشده‌اند، امکانات فوق العاده‌ای برای عکاس فراهم می‌کنند تا بتواند بهترین پردازش را مطابق نظر خود بر روی فایلها انجام دهد. پروسس این فایلها هم در لایت‌روم و هم در فتوشاپ امکان‌پذیر است.

    روش آموزش این مرحله: کتاب‌هایی است که در آن پروسس را برای عکاسان توضیح می‌دهند. اصلاً نباید کتاب‌هایی را تهیه کنید به آموزش نرم‌افزار فتوشاپ می‌پردازند. بلکه کتاب‌هایی مفید هستند که فقط نیازهای عکاسان را نشانه گرفته‌اند. اگر زبان می‌دانید از کتاب‌های زبان اصلی استفاده کنید. شرکت در کلاسها و مطالب آنلاین نیز راههای دیگری برای یادگیری هستند.


    مرحله دوم: تمرین دیدن

    دیدن صحیح را باید تمرین کنید. باید بتوانید دنیا را از طریق دید اختصاصی خود به بیننده نشان دهید و این کاری مشکل‌تر از مراحل قبل است.
    روش آموزش: کتاب‌های ترکیب‌بندی و مطالب وسیعی که در محیط آنلاین وجود دارد.
    ۲-۱ کلاسهای عکاسی: آشنایی با اصول ترکیب‌بندی عکس و دیزاین: در اینجا باید بیاموزید که چه کادری قوی است و چه کادری ضعیف. چگونه عناصر مختلف را در کادر جای‌دهی کنید و چگونه عناصر غیر ضروری را حذف کنید.


    ۲-۲ تمرین دیدن:
    پس از طی مرحله قبل باید تمرین کنید تا «دید»تان را تقویت کنید. عکس‌های معروف را ببینید. در نمایشگاههای عکس شرکت کنید و با دقت عکسها را ببینید و سعی کنید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را از لحاظ ترکیب شناسایی کنید. عکسهای قبلی خودتان را ببینید.
    هر جایی که هستید، حتی بدون دوربین، سعی کنید که با چشم‌تان سوژه های اطراف را ببینید و کادر بندی کنید. این تمرین بسیار مفید است و دید‌تان را تقویت خواهد کرد. سعی کنید در جایی که اصلاً سوژه‌ی قابل توجهی ندارد، کادرهایی مناسب پیدا کنید.

    مرحله سوم: بهبود تفکر و دید هنری
    خب این مرحله چندان قابل نسخه‌پیچی نیست. چون اصولاً زیاد سرراست و مشخص نیست. نیاز به سعی و تلاش بسیار دارد. باید با مطالعه کتاب‌ها بخصوص کتاب‌هایی در زمینه هنر عکاسی و فلسفه آن، با تفکر عکاسی آشنا شوید. این سطح مشخصاً بالاتر از سطوح قبلی است و برای پیشرفت در عکاسی به سطحی فراتر از تکنیک و کادر، به آن نیاز خواهید داشت. باید عکس‌های معروف را ببینید و نقدهای معروف را بخوانید. باید بفهمید که چرا یک عکس که در نظر شما چیز مهمی نیست، در طول تاریخ آن‌قدر معروف شده و آن‌قدر ارزش پیدا کرده است. تاریخ هنر، فلسفه هنر، تاریخ عکاسی، ارتباط عکاسی با سایر هنر مانند ادبیات و موسیقی، نقد عکس، مفهوم زیبایی و فلسفه زیبایی از دید فلاسفه بزرگ، برخی از عناوینی‌ هستند که باید با آن‌ها آشنا شوید.


    مرحله چهارم: نمایش عکس‌های شخصی

    خب این مرحله لازم نیست که الزاماً در آخر باشد. در پایان همه مراحل قبل باید عکس‌های تان را به نمایش بگذارید تا از نظر دیگران بهره ببرید. مطمئناً این «دیگران» فقط پدر و مادر و همسر و دوستان نزدیک نیستند. باید عکس‌های خود را در معرض دید افراد آشنا با فن و هنر عکاسی قرار دهید تا با شنیدن راهنمایی‌های آن‌ها، عیوب خود را برطرف کنید. گالری‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که در آن‌ها اعضا به نقد عکس‌ها می‌پردازند. نشان دادن عکس‌ها به استادان عکاسی و صاحب‌نظران بسیار ارزشمند است. داشتن فتوبلاگ و شنیدن نظرات مخاطبین مختلف می‌تواند نکته‌های زیادی به شما بیاموزد.
    مسیری که ترسیم شد برای پیشرفت عکاسی است اما بی‌نیاز از تأکید است که در این نوشتار کوتاه نمی‌توان به همه جزیبات پرداخت. این مطلب را فقط به عنوان یک نقشه ابتدایی در نظر بگیرید و بتدریج از نظرات افراد صاحب‌نظر و مجرب استفاده کنید.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/