صفحه 4 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 61

موضوع: آموزش عکاسی

  1. #31
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    يك عكاس چقدر پول در مي آورد؟
    آيا مي خواهيد بدانيد متوسط درآمد يك عكاس چقدر است؟ خوب پاسخ به چنين سوالي كمي مشكل است. ولي بايد در ابتدا بگويم كه درآمد حاصل از عكاسي در طيف وسيعي از ارقام قرار دارد. بعضي از عكاسان پول كمي در مي آورند. حتي بعضي از آنها بيش از پولي كه بدست مي آورند خرج دوربين، تجهيزات و عكاسي خود مي كنند. و در همين حال بعضي عكاسان زندگي مرفهي دارند و حتي عكاساني هستند كه ساليانه يكصد هزار دلار درآمد دارند. البته طبق آماري كه يك موسسه آمريكايي اعلام كرده است در آمد عكاسان معمولي بين چهارده هزار دلار تا 54 هزار دلار در سال است. بنابراين درآمد يك عكاس با مهارت هاي متوسط بين اين دو عدد قرار مي گيرد.
    اگر شما مي خواهيد عكاسي باشيد كه در آمدي بيش از متوسط داشته باشيد، بايد بسيار استراتژيك عمل كنيد و روي حرفه خود به طور ويژه كار كنيد. در اين مقاله از آموزش هاي عكاسي در ياد بگير دات كام قصد داريم مطالبي ارائه دهيم تا با رعايت آنها در آمد خود را تا حد امكان افزايش دهيد.

    • هر چه مي توانيد روي آموزش و مهارت هاي خود را كار كنيد. اين صنعت به شدت به مهارت هاي عكاس وابسته است. هر چه مهارت ها و دانش خود را در اين زمينه بيشتر تقويت كنيد شانس بيشتري براي فروش آثار و خدمات خود داريد. عكاساني كه آموزش ها و تحصيلات هنري و فني بيشتري گذرانده اند درآمد بيشتري از ديگر عكاسان دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد از مقالات آموزشي ما در زمينه عكاسي استفاده كنيد.
    • مورد ديگري كه اگر از نكته قبلي پراهميت تر نباشد كم اهميت تر هم نيست. عكاسي از مشاهير، رخداد هاي بزرگ، مكان هاي ديدني و تاريخي و مانند آن است. نه تنها كيفيت و زيبايي اين عكس ها مهم است بلكه تعداد آنها هم مهم است. آنها مانند يك ويترين يا نمايشگاه براي معرفي شما هستند. كافي است نام شما در زير يكي از اين عكس ها باشد كه مثلاً در يكي از مجلات و روزنامه هاي معروف چاپ شود. در اين صورت شانس زيادي براي عقد قرار داد يا فروش كار هاي خود داريد. با جمع آوري تعداد زيادي از اين گونه عكس ها از يك عكاس معمولي تبديل به يك عكاس معتبر مي شويد. فرض كنيد مي خواهيد يك عكس خانوادگي انتخاب كنيد و مي خواهيد بين دو عكاس يكي را انتخاب كنيد. يكي از آنها يك دوجين عكس از افراد معروف گرفته و ديگري خير. كدام را انتخاب مي كنيد؟ احتمالاً اولي. بايد بدانيد كه مشتري شما عكاس خود را از روي احساسات انتخاب خواهد كرد. البته لزوماً عكاسي كه عكس هاي زيادي از افراد معروف گرفته است عكاس بهتري نيست، اما نگاه جامعه به او اين چنين است.
    • تا مي توانيد عكس بگيريد و به تجربيات خود اضافه كنيد. در صنعت عكاسي داشتن چشماني دقيق كه جزئيات را مي ببينند مي تواند بسيار سودمند باشد. عكس هاي خود را مرور كنيد و از زيبا ترين عكس هاي خود يك مجموعه درست كنيد. عكس هاي عكاسان ديگر را ببينيد و در بين عكس هاي خود و ديگران به دنبال آن چيزي باشيد كه چشمها را مبهوت مي كند. برخورد شما بايد مانند يك حرفه اي باشد بنابراين در برابر مشتري بايد آماده باشيد توانايي هاي خود را به نمايش بگذاريد. براي اين منظور بهتر است محل عكاسي را كمي زودتر بازديد كنيد و متناسب با آن تجهيزات، محل نصب دوربين و... را تعيين كنيد.
    • حرفه عكاسي به خلاقيت زيادي نياز دارد. و شما بايد بتوانيد بارها و بارها خود را با سلايق مشتري خود تطبيق دهيد و چون زمان زيادي نداريد! زندگي به عنوان يك عكاس يعني فردي هستيد اهل رقابت و تلاش. چون در صنعت عكاسي افراد خلاق، مبتكر و پر تلاش زيادي وجود دارند كه از كار و حرفه خود و رقابت با شما لذت مي برند. از مجلات عكاسي و مد غافل نشويد. هر چه بيشتر از مد سر در بياوريد شانس شما براي موفقيت در عكاسي بيشتر است. حتي فيلم هاي سينمايي جديد مي توانند براي شما الهام بخش باشند.

    با بكار بستن اين نكات مي توانيد از زمره عكاسان معمولي خارج شويد و يكي از عكاساني باشيد كه براي خود كار مي كنند يا در شركتي كار مي كنند كه آرزوي يك عكاس معمولي است. پس شروع كنيد عكسي بگيريد كه آغازگر داستان موفقيت شما باشد.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  2. #32
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    با دوربين خود كسب درآمد كنيد.
    شايد برايتان جالب باشد اگر بدانيد با دوربين آماتوري و نه چندان گرانقيمت خود مي توانيد كسب درآمد كنيد. البته نمي خواهم مانند همه دوروغ هاي نخ نماي اينترنتي كه اين روز ها مد شده است به شما وعده ثروت هنگفت يك شبه بدهم بلكه بايد بگويم اگر اهل عكاسي هستيد و آز آن لذت مي بريد مي توانيد اين علاقه را با پشتكار تركيب كنيد مي توانيد در قبال آن دستمزد دريافت كنيد.
    در اين روش مشتري شما شركت هاي بزرگ يا غول هاي گرافيكي نيستند كه احتياج به تصاويري با كيفيت بسيار بالا براي كارهاي خاص دارند. البته اين بازار هم درآمد خوبي دارد ولي رقابت شديدي هم در آن وجود دارد. پس چه كسي اين عكس ها را مي خرد؟ بايد بگويم در اينترنت وب سايت هايي وجود دارند كه عكس ها را به صورت كلي مي فروشند. مثلاً براي دانلود 750 عكس در ماه از خريدار 139 دلار دريافت مي كنند. پس بايد به طريقي يك بانك عكس با تعداد زيادي عكس هاي با كيفيت مناسب داشته باشند. و چه راهي بهتر از اينكه اين عكس ها را از عكاسان سراسر دنيا چه حرفه اي و چه آماتور دريافت كنند. و بهترين آنها را براي فروش ارائه دهند. يكي از بزرگترين وب سايت هاي دنيا كه در اين زمينه فعاليت مي كند Shutter Stock است. خوب اگر يك دوربين 3 مگا پيكسل به بالا داريد از اين فرصت استفاده كنيد و سعي كنيد هر روز عكس هاي زيبايي بگيريد براي اينكه عكس هاي بهتري بگيريد مي توانيد از مقالات آموزش عكاسي ياد بگير دات كام استفاده كنيد. سپس هر بار بهترين عكس هاي خود را جمع آوري كنيد و براي Shutter Stock بفرستيد. چون هر كسي كه از اين وب سايت عكس مي خرد به صورت كلي آنها را خريداري مي كند، و حداقل 750 عكس در ماه به هر نفر فروخته مي شود بنابراين شانس فروش كپي هاي زيادي از عكس هاي شما وجود دارد و به ازاي هر بار فروش از هر عكس مبلغ 30 سنت به حساب شما واريز مي شود.
    براي فروش عكس هاي خود بايد در اين سايت ثبت نام كنيد. و يك سري اطلاعات مانند كد نام و نام خانوادگي، ايميل، كد پستي و آدرس پستي را وارد نماييد دقت كنيد كه اين اطلاعات را به درستي پر كنيد چون زمان دريافت پول به دردتان مي خورد و اگر آدرسي در خارج از كشور داريد بهتر است از آن استفاده كنيد چون مراحل كار هنگام دريافت پول ساده تر خواهد شد. براي ثبت نام اينجاكليك كنيد.
    البته براي براي اينكه درآمد شما به مبلغ قابل توجهي برسد بايد هر روز تعداد قابل توجهي عكس براي اين وب سايت بفرستيد. حال اگر همچنان اين كار را ادامه دهيد باز هم درآمدتان بيشتر خواهد شد. پولي كه به اين روش بدست مي آوريد به شدت به خلاقيت، دانش عكاسي و پشتكار شما بستگي دارد. در توجيه اين روش بايد بگويم كه امروزه يكي از درآمدهاي جانبي بسياري از عكاسان حرفه اي اينگونه است. چون به اين وسيله از يك عكس مي توانند سال هاي سال درآمد كسب كنند. البته اين عكاسان تا صد عكس جديد در روز ارسال كنند. نكته ديگر كه حائز اهميت است كيفيت عكس است يعني بايد عكس هاي شما كيفيت مناسبي داشته باشند. بنابراين حجم آنها هم بالا مي رود پس به يك خط اينترنت پر سرعت واقعي نياز داريد!
    مطالب بالا صرفاً جنبه معرفي دارد بايد بگويم در مورد ضمانت پرداخت بنده اطلاعات دقيقي ندارم. به هر حال اگر شما اطلاعات بيشتري داريد خوشحال مي شويم با ما در ميان بگذاريد. موفق و پيروز باشيد.
    علي يزدي مقدم

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  3. #33
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    نور پردازي براي عكاسي چهره
    نور مي تواند به طور چشمگيري سوژه عكاسي شما را جلوه دهد. فقط با ايجاد تغييراتي در نور مي توانيد يك فرشته را مانند ديو نمايش دهد يا بالعكس.
    براي اين منظور توجه به بعضي اصول و نكات ضروري است اگر مي خواهيد اطلاعات خود را در اين زمينه افزايش دهيد اين مقاله را مطالعه كنيد.
    شدت نور
    نور درخشان خورشيد بسيار شديد است و:

    • توليد سايه و لكه هاي تيره در چهره مي كند. به اين ترتيب قسمت هايي از چهره شخصي كه از او عكس مي گيريد ناپديد يا تاريك مي شود.
    • چروك و لكه هاي صورت را نمايان مي كند.
    • باعث مي شود چشم هاي شخص خمار، اخمو و بد حالت به نظر برسد.


    f1 نوري كه در سايه وجود دارد يا از پنجره به داخل مي تابد ملايم تر است و:

    • سايه هاي ملايمي توليد مي كند كه قسمت هايي از صورت را نمي پوشاند
    • چروك ها و لك ها كمتر ديده مي شوند.
    • يك رنگ ملايم و زيبا از صورت به جا مي گذارد.
    • به سوژه عكاسي شما اجازه مي دهد تا چشمان خود را كاملاً باز كند و لبخندي طبيعي بزند.


    f2 جهت نور
    جهت نور خورشيد به خصوص جهت نور شديد در حالت نگاه كردن افراد تاثير مي گذارد. حال به نظر شما چه جهتي بهتر است؟ در پاسخ بايد بگويم اين به تاثيري كه مي خواهيد بر سوژه بگذاريد بستگي دارد.
    f3

    • نور مستقيم: نور شديد خورشيد كه مستقيم از روبرو به چهره شخص بتابد قيافه فرد را اخمو و ناراحت نمايش مي دهد.
    • نور از بالا: در هنگام ظهر كه آفتاب از بالاي سر مي تابد و نور خورشيد هم شديد است سايه هاي ناخواسته و نه چندان زيبايي در چهره فرد پديد مي آيد كه بايد سعي كنيد با استفاده از فلاش دوربين از شدت اين سايه ها بكاهيد.
    • نور از پهلو: وقتي كه صبح زود يا نزديك غروب عكاسي مي كنيد. از سوژه خود بخواهيد به گونه اي قرار بگيرد تا نور فقط به يك سمت صورت او بتابد. در اين حالت قسمتي از صورت از قسمت ديگر روشن تر به نظر مي رسد و اثر زيبايي در عكس مي گذارد البته براي كم كردن اثر سايه بهتر است از فلاش دوربين استفاده كنيد.
    • نور از پشت مي تابد: اين حالت زماني پيش مي آيد كه شخص پشت به آفتاب نشسته باشد و بخواهيد از او عكس بگيريد. در اين حالت صورت فرد در سايه قرار مي گيرد و از اخم و بد حالت شدن آن جلوگيري مي شود و درخشش زيبايي به موهاي شخص مي بخشد. در چنين وضعيتي استفاده از فلاش ضروري است تا صورت سوژه در عكس واضح باشد.

    نور پردازي در فضاي بسته
    براي گرفتن عكس هاي خوب در فضاي بسته به سعي و تلاش و آموختن يك سري نكات احتياج داريد چون معمولاً نور به اندازه كافي وجود ندارد. نور مستقيمي كه از پنجره به صورت شخص مي تابد عكس زيبايي خلق نخواهد كرد. بنابراين بهتر است از اين نور به صورت غير مستقيم استفاده كنيد.

    • نوري كه از پنجره وارد مي شود: نور ملايم و غير مستقيمي كه از پنجره مي تابد براي عكاسي از چهره افراد مناسب است. اگر قسمتي از چهره سوژه كه در سايه قرار دارد خيلي تيره به نظر مي رسد بايد خود و فردي را كه از او عكس مي گيريد را آنقدر جابجا كنيد تا قسمتهاي بيشتري از چهره نور كافي دريافت كند. هنگام عكاسي در شرايطي كه نور پنجره ضعيف است سرعت شاتر كاهش مي يابد بنابراين بايد دوربين را ثابت نگه داريد و بهتر است از سه پايه استفاده كنيد.
    • نور مصنوعي: چراغ مطالعه يا چراغ آويز سقفي معمولاً نور مناسبي براي عكاسي از چهره افراد فراهم نمي كنند. در اين حالت مي توانيد از نور پنجره يا فلاش دوربين استفاده كنيد.
    • فلاش: فلاش دوربين براي عكاسي از افراد در فضاي بسته بسيار مناسب است ولي نه براي عكاسي از چهره. براي عكاسي از چهره بهترين نور نوري است كه از پنجره به داخل مي تابد. براي استفاده از فلاش دوربين در هنگام عكاسي چهره آنهم در فضاي بسته به نكات زير توجه كنيد.


    1. سوژه عكاسي خود را در دامنه عملكرد فلاش دوربين قرار دهيد. مثلاً اگر فلاش دوربين شما حداكثر تا 4.5 متر را پوشش مي دهد نبايد افراد در فاصله 5 متري قرار داشته باشند. براي اطلاع از دامنه عملكرد يا برد فلاش دوربين بايد به دفترچه راهنماي آن مراجعه كنيد. در ضمن اگر از چند نفر عكس مي گيريد بايد فاصله آنها با دوربين يكسان باشد.
    2. همه چراغ ها را روشن كنيد تا از اثر قرمزي چشمها جلوگيري كنيد. افزايش نور محيط به به كاهش اثر قرمزي چشمها كمك مي كند چون مردمك چشم كوچك مي شود و مانع از بازتابش نور از چشم به لنز دوربين مي شود.
    3. حواستان به اشياء و سطوح براق مانند آينه ها، پنجره ها، عينك ها و .... كه مي تواند نور فلاش را منعكس كند باشد تا از درخشش هاي ناخواسته جلوگيري كنيد مي توانيد از افراد عينكي بخواهيد موقعيت خود را عوض كنند يا عينكي بزنند كه بازتابش كمتري داشته باشد.

    ترجمه و تنظيم: علي يزدي مقدم
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  4. #34
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    عکاسی زیر آب
    از استخر باغ گرفته تا کانو رانی و غواصی با ماسک، می توانید عکس های جذابی از افراد داخل،رو و زیر آب بگیرید. اما چگونه؟ برای اینکار تنها از یک دوربین یکبار مصرف ضد آب استفاده کنید تا دوربین اصلیتان آسیب نبیند. کداک تا عمق 15 متری مناسب است و با ویژگی فست فیلم آن می توان در سرعت های زیاد و از موج سواران بدون تخته در حال حرکت عکس برداری کرد.
    عکس های زیادی بگیرید
    عکس های زیر آب کمی غیرقابل پیش بینی هستند، پس چند عکس اضافی بگیرید تا بدين وسيله بتوانید عکس های مطلوبتان را شکار کنید.
    ab1
    آب باید زلال باشد
    اگر آب زلال نباشد عکس های شما هم شفاف نخواهد بود. برای غلبه بر این مشکل، کاملا به نزدیک شی یا فرد بروید، به نقطه ای بروید که ته نشین های بالا آمده دیدتان را مسدود نکنند یا از روی آب عکس برداری کنید.
    دست و دوربینتان را ثابت نگه دارید
    اگر شما در آب شناور باشید، نمی توانید دوربین را ثابت نگه دارید پس تا زمانی که حرکتتان را متوقف نکرده اید قبل از گرفتن عکس صبر کنید.
    از روی آب هم عکاسی کنید
    قایق سواری، کانورانی، قایق سواری در رود، موج سواری با تخته و حتی ماهیگیری با طعمه مصنوعی همه ورزش های داخل آب هستند و نمی توانید دوربین اصلیتان را به خطر بیندازید اما فرصت شکار عکس های این رویدادهای به یادماندنی را از دست ندهید و از دوربین یکبار مصرف ضدآب استفاده کنید.
    در خانه هم عکس های زیرآبی بگیرید
    مهم ترین نکته اینست که این کار را امتحان کنید. عکس گرفتن از بچه هایی که در استخرآب بازی می کنند و یا از موتور بخاری در ته آن هوا می دمد، آلبوم شما را دیدنی تر می کند.
    از دوربین یکبار مصرف استفاده کنید
    با یک دوربین یکبار مصرف ضد آب نه تنها می توانید عکس های زیرآبی زیبایی بگیرید بلکه ترس خراب شدن دوربین اصلیتان را ندارید. کداک تا عمق 15 متری مناسب است و با ویژگی فست فیلم آن می توان در سرعت های زیاد و از موج سواران بدون تخته در حال حرکت عکس برداری کرد.
    عکس هایی بگیرید که نصف در آب باشد و نصف بیرون
    از زاویه ای عجیب، سطح آب را در وسط لنز دوربین یکبار مصرف ضدآبتان تنظیم کنید. با این کار طرح زیبایی از هردو خواهید داشت.
    ترجمه: ميلاد خراسانيان

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  5. #35
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    عكاسي در ساحل
    كمتر خاطره اي مانند يك روز تعطيل در كنار ساحل دريا زيبا و آرام بخش است. به خصوص اگر اين خاطرات را بتوان در عكاسي هايي زيبا ثبت كرد. به علاوه عكاسي در ساحل دريا فرصت ها و جلوه هاي متنوعي خلق مي كند. خوب اجازه دهيد ببينيم چگونه مي توانيم انرژي و حرارت بيشتري در اين عكس ها اضافه كنيم.
    بازيها و جنبش ها را از دست ندهيد
    در ساحل فعاليت هاي محدودي وجود دارد و مي توانيد از آنها عكس بگيريد تا فضاي منحصر به فرد ساحل را به نمايش بگذاريد. از خانواده خود در حال ساخت قلعه شني، كندن گودال، دويدن در آب و ... عكس بگيريد. در اين عكس ها با قرار دادن دوربين در ارتفاع چشم فردي كه از او عكس مي گيريد صحنه زيباتري خلق خواهيد كرد.
    داستاني روايت كنيد
    sahel1
    وقتي مي خواهيد تعطيلات خود را كنار ساحل دريا بگذرانيد حداقل چند ساعتي را در آنجا مي گذرانيد مي توانيد از ورود به ساحل تا ساختن يك قلعه شني، دويدن در ميان امواج و حتي خارج شدن از ساحل عكس هاي مختلفي بگيريد و آنها را در نرم افزاري مانند فتوشاپ در كنار يكديگر بچينيد تا اين عكس ها داستاني از خاطرات خوب شما روايت كند.
    ازتجهيزات عكاسي خود مراقبت كنيد.
    شن، آب و گرم بدترين دشمنان دوربين شما هستند بنابراين قبل از رفتن به ساحل حتماً يك پاكت نايلوني زيپ دار با خود ببريد تا زمانيكه عكس نمي گيريد دوربين خود را در آن بگذاريد و البته وقتي دوربين داخل پاكت نايلوني است نبايد در معرض آفتاب قرار گيرد مي توانيد آن را داخل يك كيف يا زير يك حوله قرار دهيد.
    ولي شن و ماسه در ساحل آنقدر زياد است كه احتمال ريختن آن روي دوربين زياد است پس اگر وسايل نظافت دوربين (به خصوص چرتكه) را داريد با خود ببريد.
    مانع از ايجاد سايه هاي تيره شويد.
    از ايجاد سايه هاي شديد جلوگيري كنيد براي اين منظور مي توايد در يك روز ابري عكاسي كنيد و از سايه هر چيزي استفاده كنيد. در روزهاي آفتابي فلاش دوربين خود را روي Fill Flash تنظيم كنيد يا به عبارت ديگر فلاش را فعال كنيد. تا از شدت سايه ها در نور شديد كاسته شود. و تصوير چهره هم ملايم تر و زيباتر باشد. دوربينن شما حتماً براي عكاسي در نور آفتاب شرايطي دارد حتماً دفترچه راهنماي آن را بخوانيد.
    دريا را در عكس بگنجانيد
    با اضافه كردن دريا به عكس خود تازگي قدرت و آرامش را به آن افزوده ايد. بنابراين سعي كنيد در عكس هاي مختلف دريا را به عنوان قسمتي از پشت زمينه در عكس داشته باشيد. بدين وسيله به عكس هاي خود احساس و نيروي مي بخشيد.
    خط افق را بالا يا پايين قرار دهيد
    sahel2
    از چشم انداز ساحل مي توانيد عكس هاي زيبايي بگيريد. فقط مطمئن باشيد كه خط افق را مستقيم نگه داريد و آن را بالا يا پايين نگه داريد. وقتي كه خط افق را در مركز تصوير قرار مي دهيد گويي تصوير را با اين خط به دو نيم تقسيم كرده ايد و از جذابيت آن كاسته خواهد شد.
    از يك دوربين با كاربري آسان استفاده كنيد
    اگر يك دوربين ضد آب با كاربري آسان استفاده كنيد نه تنها مي توانيد عكس هاي زيبايي در آب دريا بگيريد بلكه بدون ترس از صدمه ديدن دوربين گران قيمت خود مي توانيد به راحتي عكس بگيريد.
    ترجمه: علي يزدي مقدم
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  6. #36
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    مفهوم White Balance

    اگر با دنیای فیلم سروکار داشته باشید، استفاده از .....ها را برای تصحیح نورهای نئون و فلورسنت به یاد دارید. اکثر مردم توجهی ندارند و همیشه عکس های خانگی شان در قالبی زدر یا نارنجی یا متمایل به آبی از آب در می آید. در دنیای دیجیتال این .....های تصحیح دیگر کاربرد ندارند و با تکنیکی به نام «White Balance»که در دوربین های معمولی هم یافت می شود جایگزین شده اند.
    درجه حرارت طیفی نور
    علت زرد و نارنجی شدن عکس ها در نور های نئون(تنگستن) و آبی شدن آنها در نورهای فلورسنت بخاطر درجه حرارت طیف نور است. درجه حرارت پایین نور را متمایل به قرمز می کند و درجه حرارت بالا به آبی. منابع مختلف نور، نور را و به تبع آن قالب رنگ را در دماهای مختلف ساتع می کنند.
    با استفاده از .....های آبی یا نارنجی، نور آبی یا نارنجی را جذب کرده و عدم بالانس را تصحیح می کنیم که اثر اصلی آن تغییر دمای طیف نور است.
    در عکاسی دیجیتال، سنسور عکس براحتی این کار را انجام می دهد اما ما چطور بدانیم که در کدام جهت و چقدر این تغییر دما باید اعمال شود؟
    «White Balance» دستی
    اینجاست که به مفهوم بالانس سفیدي يا «White Balance» می رسیم. اگر می شد به دوربین بگوییم کدام شی در اتاق سفید است و باید در عکس سفید بیفتد، دوربین می توانست تفاوت دمای کنونی آن شی و دمای صحیح شی سفید را تشخیص دهد و همه ی رنگ ها را با آن اختلاف تغییر دهد.
    دوربین های پیشرفته ی دیجیتال این امکان را دارند تا بطور دستی این بالانس سفیدي را انجام دهیم.
    با تنظیم دوربین بروی یک کارت سفید یا خاکستری( زاویه دار باشد تا نور اتاق را منعکس کند بمانند یک منبع خنثی) و پر کردن کامل اسکرین دوربین با آن و فشردن دکمه AWB(بالانس سفید خودکار) یا با تنظیم آن در منو ، دوربین بالانس سفید را انجام می دهد.
    بعد از آن هر عکسی دمای طیف نور مناسب خود را خواهد داشت. این کار در واقع بسیار ساده است و نباید از انجام آن بترسید. می توانید ببینید که کیفیت عکس های خانگیتان بسیار بهتر شده است(تصور کنید نور کافی برای ظاهرشدن درست عکس وجود دارد).
    (یک خاکستری خنثی 18% خاکستریست و تمام نورها را به درستی بازتاب می دهد).
    توجه:
    - توجه کنید که کارت در سایه نباشد و در نور چراغ اتاق باشد.
    - اگر بازتاب نور شدید است دقت کنید که کارت نور را به شدت بازتاب دهد.
    - از ترکیب نور چراغ ها مطلع باشید، ممکن است بخواهید از RAW استفاده کنید و برای هر نور جداگانه تنظیم کنید.
    - از وجود نورهای فلورسنت مطلع باشید، از آنجاییکه آنها همه ی طیف های نور را ندارند ممکن است نتایج دیگری بدست بیاورید.
    پیش تنظیم بالانس سفید
    برای کمک به ما در شرایط خاص بدون آنکه هربار بخواهیم بالانس سفید را تنظیم کنیم دوربین ها ویژگی پیش تنظیم دستی WB را در شرایط فلورسنت،نئون، ابری و آفتابی و ... را دارند. استفاده از پیش تنظیم WB به بهبود عکس های خانگی کمک می کند.
    wb1

    wb2

    WB به صورت دستي روي تنگستن تنظيم شده است WB در حالت اتومات
    در مثال بالا تصویر سمت چپ در حالت AWB گرفته شده است. اتاق دو لامپ نئونی معمولی در سقف داشت. بد نشده اما پنکه طبیعتا باید سفید می افتاد. با تنظیم پیش تنظیم WB بروی تنگستن تصویر واقعی تری خواهیم داشت. معمولا انتخاب حالت پیش تنظیم، برای مناسب شدن موقعیت های نور کافیست.
    بالانس سفید خودکار
    از زمان دوربین های کداک، تولیدکنندگان سعی بر خودکار سازی همه چیز برای ما دارند. برای همین امروزه تمام دوربین های دیجیتال ویژگی AWB را دارند. بسته به مارک دوربین بعضی از آنها بهتر کار می کنند. در کل AWB برای هواهای ابری و آفتابی بسیار خوب و برای عکس های خانگی خوب است(هرچند در هر صورت کمی تمایل به آبی یا نارنجی در قالب عکس ها می ماند،مثل گرما یا زاویه تابش شمع).
    دوربینتان را در حالت AWB بگذارید و در نورهای تنگستن و فلورسنت و نورهای ترکیبی (تنگستن، فلورسنت و نور طبیعی که از پنجره می آید) و اگر عکس هایتان مقبول بود دوربینتان را بر روی حالت AWB بگذارید. و در غير اين صورت مي توانيد از حالت دستي يا منوئال دوربين خود استفاده كنيد.
    ترجمه: ميلاد خراسانيان
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  7. #37
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    قابلیت های دوربینتان را بشناسید

    تغییر دادن تنظیمات دوربین تفاوت زیادی در عکس ها ایجاد می کند. اما اگر تاکنون نمی دانستید هر مودی برای تصاویر مختلفی کاربرد دارد در اين مقاله از ياد بگير دات كام تنظيمات مختلف دوربين را به اختصار برايتان بيان مي كنيم.

    image001 مناسب برای یک کلیک
    سوژه را در کادر قرار دهید و دکمه را بزنید، با مود اتوماتیک این کار بسیار ساده است و جای هیچ نگرانی نیست. دوربین خود همه ی کارها را انجام می دهد. ولي اگر بخواهيد عكس هايي خاص در شرايط متفاوت خلق كنيد بايد تنظيمات ديگر را هم كنترل كنيد.

    image002 نماهای بدیع برای ساخت کارت پستال های فوق العاده
    اين مود را landscape مي گويند آن را انتخاب کنید و از هر منظره ی زیبا و گسترده اي عکس بگیرید. دوربینتان روي تمام عکس زوم می کند، خواه نزديك باشد خواه دور از هر علف هرز کوتاهی در نزدیکی بگیرید تا صخره های دور.
    برای هرچه زیباتر شدن عکس هایتان خط افق را در مکان های مختلف قرار دهید. ولي آنرا به صورت افقي نگه داريد. مگر اينكه بخواهيد عكس خاصي بگيريد.

    image003 Freeze
    با مود ورزشی، از اجسام درحال حرکت به سادگی عکس برداری کنید. این مود از شاتر سریع استفاده می کند تا به سرعت عکس بگیرد و لحظه را هر چقدر هم که جسم سریع باشد از دست ندهید. تنها دکمه را کمی فشار دهید تا دوربین زوم شود و سپس زمانی که جسم به کادر آمد دکمه را بزنید.
    گرفتن عکس های سری را برای ساخت آلبوم عکس امتحان کنید. مود Burst برای این کار مناسب است، چرا که یک سری عکس را در فواصل زمانی بسیار کوتاه می گیرد. این کار روشی عالی برای بررسی توپ فوتبال و یا حرکات طناب بازی کودکتان است.

    image004 زیبایی در جزییات است
    بهترین مود برای عکس گرفتن از جزییات ریز، از رگه هاي ظریف گلبرگ هاي لاله گران قیمت گرفته تا خطوط دست کوچک کودکتان. با انتخاب مود ماکرو می توانید کاملا به سوژه نزدیک شده ولی عکستان تار نشود. اما فلش دوربین را خاموش کنید تا عکستان سفيد نشود. هر دوربيني براي نزديك شدن حتي در مود ماكرو محدوديت حداقل فاصله دارد براي اينكه عكس شما تار نشود بايد اين فاصله را رعايت كنيد. مثلاً اگر حداقل فاصله ماكرو در دوربين شما 2 سانتي متر باشد نبايد از دو سانتي متر به سوژه خود نزديكتر شويد. يكي ديگر از سوژه هاي زيبايي كه مي توانيد از آنها عكس بگيريد و عكس هاي زيبايي هم خلق كنيد حشرات هستند به خصوص در فصل بهار كه حشرات بيشتري مي بينيد.

    image005 اکشن
    با انتخاب مود ویدئو از فعاليت ها فیلم برداری کنید. برای رسیدن به بهترین کیفیت باید نور کافی داشته باشید و بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا تصویر لرزش نداشته باشد. علت اين است كه براي فيلمبرداري دوربين زمان كافي براي ثبت تصوير ندارد بنابراين بايد نور كافي وجود داشته باشد و دوربين ثابت نگه داشته شود. همچنین کمی قبل از شروع و کمی بعد از پایان عمل فیلم برداری کنید تا فیلم تكه تكه نشود.

    image006 شب ها را ثبت کنید
    صرف تاریک بودن دلیل نمی شود که نتوانید عکس خوبی بگیرید. برای جبران تاریکي دوربين مود Night براي نوردهی بالاتری را دارد تا تمام رنگ های سرد و گرم را که در یک عکس خوب در شب بايد دیده شود را نشان دهد. اما با در اين شرايط عکس هایی که بدون پایه باشند تار می شوند پس از سه پایه اي استفاه کنید كه تصویر لرزش نداشته باشد. اگر سه پایه تان قابل حمل نیست، دوربین را روی سطح سفتی قرار دهید تا از لرزش جلوگیری شود.

    image007 The soft side of night
    سوژه را درخشان کنید. مود Night Portrait سوژه ی شما را با تار کردن زمینه، از پشت زمينه جدا می کند و برای یک عکس تک سوژه ای کاملا مناسب می سازد. برای بیشتر کنده شدن سوژه سعی کنید سوژه در میدان فلش باشد تا نور کافی را داشته باشد.

    image008 پارتی
    این مود شرایط کامل یک پارتی را دارد. مود پارتی برای محیط های سرپوشیده و با نور کم طراحی شده تا بتوانید زمانیکه در کنار دوستان و فامیل هستید خوش باشید. و عكس هاي زيبايي بگيريد.

    image009 غروب دل انگیز
    تمام جزییات غروب را ثبت کنید قرمز و نارنجی درخشان، منظره ی ابری کمرنگ، سیاهی های پیش زمینه.
    مود غروب همه ی شرایط زیبا شدن غروب را با تنظیم خودکار زوم و نوردهی(بدون فلش) برای شرایط نورپردازی، فراهم می کند. White Balance بروی روشنایی روز قرار می گیرد و تعادل گرم رنگ ها را حفظ می کند. به شما توصيه مي كنم مقاله عكاسي از طلوع و غروب آفتاب در يادبگير دات كام را مطالعه كنيد.

    image010 عکاس حرفه ای
    نمی دانید چه مودی را انتخاب کنید؟ جای نگرانی نیست. با ویژگی Smart Capture کداک می توانید عکس هایی بهتر از همیشه داشته باشید. این ویژگی تنظیمات دوربین را به طور خودکار برای بهترین عکس در هر محیطی، انجام می دهد.
    شناسایی هوشمند صحنه، شرایط صحنه را شناسایی و آنالیز می کند.
    کنترل هوشمند عکاسي، به طور خودکار تنظیمات دوربین ( نوردهی، زوم و ISO) را برای عکس هایی واضح و گیرا در نور کم و شرایط نامناسب قرار می دهد.
    پردازشگر هوشمند عکس، نویز را کاهش می دهد و سایه های تاریک جزییات متغیر و موجدار را واضح می کند.
    ترجمه: ميلاد خراسانيان
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  8. #38
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    درخشندگي لنز چيست؟

    درخشندگي لنز پديده اي است كه در هنگام وقوع آن نورهايي غير از نورهاي تشكيل دهنده تصوير وارد لنز شوند و به فيلم يا سنسور دوربين برخورد كنند. درخشندگي لنز معمولاً درگوشه عكاس ها قابل مشاهده است و چگونگي آن به شكل ديافراگم لنز بستگي دارد. اين پديده مي تواند وضوح تصوير را پايين بياورد و تصويري ناخواسته يا نا زيبا بسازد هر چند بعضي از عكاسان از اين پديده براي خلق آثار هنري استفاده مي كنند ولي اغلب اوقات مجبوريد از بروز آن جلوگيري كنيد. خوب براي اينكه بدانيم چه موقع از اين پديده استفاده كنيم و چه موقع از آن جلوگيري كنيم بايد ابتدا آن را درك كنيم تا بتوانيم با توجه به نياز بهترين عكس را خلق كنيم.

    در تصوير چگونه به نظر مي رسد.
    len1
    در تصوير بالا درخشش اضافي كه در بالا سمت راست تصوير ديده مي شود بوسيله نور خورشيد بوجود آمده است، هر چنند خورشيد خارج از تصوير است. ولي در تصوير اشعه هاي نور قابل مشاهده است و به صورت يك هرم 5 تا 8 وجهي نوراني گوشه اي از تصوير را مي گيرد و وضوح كاهش مي آيد به خصوص در شكل زير كه اين هرم نوراني قسمتي زيادي از تصوير را گرفته است. در هنگام اگر بخواهيم مانع از ايجاد اين پديده شويم بايد مراقب اشيا درخشنده باشيم حتي اگر تصوير ما بسيار دور از آن جسم درخشنده باشد. (يا حتي ممكن است جسم درخشنده در درون تصوير باشد.)
    len2

    اين پديده چگونه اتفاق مي افتد
    لنز همه دوربين هاي حتي ساده ترين دوربين ها از قسمت هاي مختلفي تشكيل شده است. درخشندگي لنز از انحراف نوري غير از نور سازنده تصوير بوجود مي آيد اين نور از مسير اصلي خود منحرف شده و در داخل دوربين بين اجزاي تشكيل دهنده لنز به صورت داخلي چندين بار بازتابانده مي شود تا در نهايت به سنسور يا فيلم عكاسي مي رسد و تصويري خلق مي كند چنين اثري در آن بوجود آمده است.
    len3
    توجه، دهانه (Aperture) لنزي كه در تصوير مشاهده مي كنيد در پشت چندين لنز قرار دارد.
    قسمت هاي تشكيل دهنده لنزها معمولاً از مواد ضد انعكاسي پوشانده مي شوند تا ميزان درخشندگي لنز را به حداقل برسانند هر چند هيچ لنز چندگانه اي وجود ندارد كه از درخشندگي به طور كامل جلوگيري كند. منابع نور هنوز براي لنزها يك مشكل اساسي هستند و درصدي از اشعه آنها بازتابش مي شود و درخشندگي ناخواسته در عكس ايجاد مي كنند. درخشندگي هايي كه به شكل مخروط ظاهر مي شوند بوسيله اشعه هاي نوري كه از گوشه هاي دهانه لنز (ديافراگم) بازتابانده مي شود بوجود مي آيد.
    len31

    اگرچه درخشندگي بوسيله بازتابش داخلي لنز اتفاق مي افتد اما اغلب چنين بازتابشي احتياج به يك منبع نور قوي دارد تا عكس شما را تحت تأثير قرار دهد. منابعي مانند خورشيد، نور چراغ و حتي نور ماه كامل مي تواند سبب اين گونه درخشندگي ها شود. حتي اگر در عكس هيچ منبع نوري وجود نداشته باشد نور غير مستقيم اگر به لنز برخورد كند مي تواند درخشندگي ايجاد كند. نور معمولي كه در از خارج از زاويه ديد قرار دارد در شكل گيري تصوير دخالتي ندارد ولي اگر اين نور به صورتي ناخواسته منعكس شود يا منحرف شود ممكن است به سنسور يا فيلم دوربين برسد و در كيفيت عكس شما تأثير بگذارد.

    كاهش شدت درخشندگي با هود لنز
    يك هود لنز خوب مي تواند به راحتي از ايجاد درخشندگي نور غير مستقيمي كه در زاويه ديد قرار ندارد مانع شود. توجه داشته باشيد كه هود مناسب يك سطح داخلي كاملاً ضد - انعكاسي دارد. شايد استفاده از هود براي لنز ساده ترين كار به نظر بيايد ولي حقيقت اين است كه هيچ هودي به اندازه كافي بلند نيست تا مانع از هر نور غير مستقيمي شود. اين مشكل زماني بيشتر خود را نشان مي دهد كه از يك لنز 35 ميليمتري و يك دوربين SLR استفاده مي كنيد. علت اين است كه اين هود ها براي زاويه ديد بزرگ طراحي شده اند. بنابراين هودهايي كه براي لنز هاي زم طراحي شده اند فقط نورهاي غير مستقيم را در فاصله كانوي هايي كه وايدتر هستند سد مي كنند.
    len33
    len32
    len4
    به همين دليل فيلترهاي عكاسي ارزان قيمت معمولاً اثر درخشندگي لنز را افزايش مي دهند.
    ترجمه و تنظيم: علي يزدي مقدم
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  9. #39
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    post
    دوربين ديجيتال ضد آب
    دوربين هاي ديجيتال نسبت به دوربين هايي كه از فيلم عكاسي استفاده مي كنند برتري هاي قابل ملاحظه اي دارند. وضوح تصوير بالاتر، امكان تنظيمات بيشتر در هنگام عكاسي و حتي پس از آن، انتقال عكس از دوربين به كامپيوتر، پرينت عكس به صورت مستقيم از دوربين به پرينتر و بسياري از برتري هاي ديگر كه مي توان براي دوربين هاي ديجيتال برشمرد. به طوري كه به سختي مي توان تصور كرد بار ديگر بتوان از دوربين هاي قديمي و فيلم عكاسي استفاده كرد. اما با همه اين برتري ها دوربين هاي ديجيتال به خاطر قطعات الكترونيكي كه در آنها به كار رفته است، يك ضعف نسبتاً بزرگ دارند اين دوربين ها نسبت به رطوبت حساس هستند. بنابراين عكاسي با يك دوربين ديجيتال در زير باران، نزديك يك آبشار، در قايق و مكان هايي از اين قبيل ممكن است به قيمت مشكل دار شدن دوربين شما تمام شود. بنابراين همه عكاسان حرفه اي كه دوربين هاي گرانقيمت دارند هميشه نگران پاشيدن آب روي دوربين يا افتادن آن در آب هستند.
    اگر شما در جايي زندگي مي كنيد كه كه رطوبت و باران زياد است، نگران نباشيد چون مدتي است كه دوربين هاي ديجيتال ضد آب در بازار يافت مي شوند و بدون ترس از نفوذ رطوبت مي توانيد با آنها كار كنيد در دوربين هاي ديجيتال ضد آب از مواد خاصي براي درز بندي و آب بندي استفاده شده است، تا از دوربين در برابر نفوذ آب محافظت نمايد. اگر شما هم به دنبال يك دوربين ديجيتال ضد آب هستيد هنگام خريد مطمئن شويد عبارت Waterproof روي آن حك شده باشد. دوربيني كه Waterproof باشد براي استفاده در باران، مه شديد، رطوبت بالا و مانند آن ايده آل است.
    يك دوربين ديجيتال Waterproof را لزوماً نمي توان در هر شرايطي استفاده كرد. مانند هر وسيله ضد آبي يك دوربين ديجيتال ضد آب هم ميزان رطوبت مشخص در شرايط مشخصي را مي تواند تحمل كند. مثلاً ممكن است دوربين ضد آب شما نسبت به پاشش آب در زاويه اي خاص حساس باشد يا اگر آب با فشار به صورت جت به دوربين بپاشد آب يه داخل آن نفوذ كند يا دوربين شما تا فقط تا عمق معيني در زير آب مقاوم باشد (معمولاً عمق 3 تا 6 متري) چون هر چه عمق بيشتر مي شود فشار آب بيشتر مي شود و قدرت نفوذ آن بيشتر مي شود. بنابراين بسته به نياز خود بايد بدانيد براي چه قابليت هايي پول اضافه مي دهيد.
    اگر عكاسي در حد يك استخر (عمق كم) است معمولاً بيشتر دوربين هاي ديجيتال ضد آب با برند معتبر در برابر آن محافظت شده هستند. همچنين بعضي سازندگان دوربين هاي ديجيتال دوربن هاي ضد آب با قيمت مناسب توليد مي كنند كه قابليت هاي خيلي بالايي ندارند ولي به عنوان دوربين دوم شما براي استفاده در رطوبت بالا عالي است يكي از دوربين هاي ديجيتال ضد آب از اين نوع كه بسياري آز آن استفاده مي كنند ساخت كمپاني كداك است. به خاطر داشته باشيد افراد زيادي نيستند كه مي توانند عكس هاي زيبايي در زير آب خلق كنند. پس خريد يكي از اين دوربين ها واقعا به امتحانش مي ارزد. اگر به عكاسي در زير آب علاقه مند هستيد
    براي كسانيكه عكاسي را به صورت جدي تر پيگيري مي كنند محفظه هاي مخصوصي ساخته شده است كه مي توان دوربين را در درون آن قرار داد اين محفظه معمولاً از نوعي پلاستيك ساخته شده است كه دربرابر نفوذ آب در اعماق هم مقاوم است و بدون نگراني مي توانيد دوربين گرانقيمت خود را درون آن قرار دهيد و به عكاسي بپردازيد. البته اين محفظه مخصوص عكاسان حرفه اي و غواصان ساخته شده است.




    [SIGPIC][/SIGPIC]

  10. #40
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    نكاتي در عكاسي ورزشي
    همه ما اغلب در قسمت ورزشي روزنامه ها عكس هاي برجسته ورزشي كه ذات حركت و فعاليت را در خود نهفته دارند ديده ايم. خلق يك عكس خوب ورزشي با كيفيت بالا كار ساده اي نيست چون معمولاً (به خصوص در رويدادهاي بزرگ ورزشي) نمي توانيد به اندازه كافي به سوژه خود نزديك شويد. اگر شما كه اكنون اين مطلب را مي خوانيد يك عكاس ورزشي هم نباشيد احتمالاً بدتان نيايد از عكس هايي به همان زيبايي از فعاليت هاي ورزشي كودكتان خلق كنيد. در اين صورت بد نيست اين مقاله را بخوانيد.
    مكان يابي
    بايد تا جاييكه مي توانيد به آنچه از آن مي خواهيد عكس بگيريد نزديك شويد. بيشتر عكاسان رسانه ها براي خود جاي مخصوصي دارند و براي آن هزينه هم پرداخت مي كنند تا بتوانند بهترين عكس ها را بگيرند. احتمالاً تاكنون كه اين مقاله را مي خوانيد حتي مجوز حضور در چنين محلي را نداشته باشيد و مجبور باشيد از محل تماشاگران عكاسي كنيد. با اين حال سعي كنيد تا جاييكه مي توانيد نزديك شويد آشنايي با ورزشي كه از آن عكاسي مي كنيد كمك بزرگي براي شما خواهد بود تا بدانيد بهترين مكان براي عكاسي كجاست و بتوانيد بهترين لحظه ها را شكار كنيد. مثلاً در فوتبال نزديك دروازه بهترين نقطه براي عكاسي است.
    لحظه ها را شكار كنيد.
    عكاسي ورزشي بيشتر زمان سنجي است. براي بودن در محل مناسب و عكس گرفتن از لحظه ها آماده باشيد. بيشتر ورزش ها و مسابقات لحظات قابل پيش بيني دارند. ساختن يك گل، يك شوت به سمت هدف و ... لحظات قابل پيش بيني هستند.
    اين را به خاطر داشته باشيد: «اگر صحنه را ببينيد آن را از دست خواهيد داد.» اين بدان معناست كه شما به عنوان يك عكاس ورزشي بايد حركات را پيش بيني كنيد. منتظر ورزشكاران نشويد تا آن حركت را انجام دهند عكس گرفتن را شروع كنيد. مثلاً وقتي كه قهرماني توپ را شوت مي كند بايد عكس را گرفته باشيد اگر معطل كنيد توپ در عكس شما نخواهد بود. وقتي كه احساس كرديد اتفاقي مي خواهد بيفتد بايد دكمه شاتر دوربين را تا نيمه فشار دهيد. (در اين هنگام دوربين مي تواند زوم كرده و دهانه لنز را تنظيم كند. و قبل از شوت كردن توپ دكمه شاتر را تا آخر فشار دهيد.) به مرور كه تجربه شما بيشتر مي شود متوجه خواهيد شد چقدر زودتر از شوت كردن عكس بگيريد.
    در ضمن بايد تمام وقت آماده باشيد چون مسابقات و رقابت هاي ورزشي لحظات با ارزش ولي غير قابل پيش بيني هم دارند.
    تجهيزات ورزشي
    عكاسان بزرگ ورزشي لوازم مناسب براي عكاسي دارند. چون بيشتر مواقع در فاصله نسبتاً دوري از سوژه قرار داريد تقريباً در تمام مدت به يك لنر تله فتو احتياج داريد تا بتوانيد به اندازه كافي روي تصوير بزرگنمايي (زوم) كنيد. چون بيشتر لنزهاي خوب تله بزرگ و حجيم هستند بايد يك تك پايه (همانند سه پايه ولي يك پايه دارد) هم داشته باشيد.
    يكي از لوازم اختياري كه مي تواند به شما كمك كند يك فلاش با قدرت بالاست البته در بسياري از مسابقات ورزشي به شما اجازه استفاده از فلاش را نمي دهند.بنابراين قبل از استفاده از فلاش بهتر است هماهنگي هاي لازم را انجام دهيد.
    اتوفوكوس يا فوكوس دستي براي اين نوع عكاسي تقريباً بي مصرف است هر چند اتوفوكوس براي بسياري از انواع عكاسي سرعت مناسب دارد ولي در عكاسي از مسابقات فوكوس دستي به مراتب بهتر عمل مي كند چون براي شكار لحظه ها زمان زيادي نداريد. بخصوص اگر هدف شما متحرك باشد و مجبورباشيد آن را تعقيب كنيد براي اطمينان از قرار گرفتن سوژه در حوزه ديد شفاف دوربين مجبوريد از فوكوس دستي استفاده كنيد.
    ولي وقتي سوژه شما در محل مشخصي قرار دارد مثلاً اگر از سبد بسكتبال هنگامي كه توپ وارد آن مي شود عكس مي گيرد اتوفوكوس هم مي تواند انتخاب خوبي داشته باشد.
    ساختار
    چهره ها چهره ها منبع ابتدايي احساسات هستند. بنابراين بسيار مهم است كه صورت را در عكس خود كاملاً نمايان كنيد. بعضي مواقع نمايان ساختن چهره كار ساده اي نيست اگر بتوانيد از فلاش استفاده كنيد اثر سايه ها را كاهش خواهيد داد و بخاطر داشته باشيد كه شعاع عملكرد فلاش بسيار محدود است.
    عكس هاي عمودي خلق كنيد. دوربين خود را 90 درجه بچرخانيد ساختار عكس هايي كه از يك ورزشكار مي گيريد با توجه به قد و قامت او به حالت عمودي عكس تمايل بيشتري دارد همچنين در اين حالت عكس بزرگتري از افراد خواهيد داشت.
    قانون يك سوم را رعايت كنيد. اين قانون در عكاسي ورزشي هم مفيد واقع مي شود. كادر عكس خود با يك خط عمودي و يك خط افقي در فاطله يك سوم از حاشيه تصوير تقسيم كنيد و سوژه را در محل تقاطع اين دو خط قرار دهيد. اكنون به بازيكن نگه كنيد ببينيد به كدام سمت حركت مي كند اگر به سمت راست حركت مي كند آن را در سمت چپ تصوير قرار دهيد و اگر به سمت چپ حركت مي كند آن را در سمت راست قرار دهيد.
    سعي كنيد از افراد به صورت تكي عكس بگيريد. بيشترعكس هاي حرفه اي ها تكي است بنابراين سعي كنيد هر بار يك عكس بگيريد، مگر اينكه بخواهيد از يك تقابل يا برخورد مانند صحنه نبرد دو ورزشكار يا دريبل كردن آنها عكس بگيريد.
    ورزش خود را بشناسيد هر ورزشي فنون متفاوتي دارد كليد خلق بهترين عكس هاي ورزشي آشنايي با ورزشي است كه از آن عكس مي گيريد. اصول و پايه هر ورزشي را بشناسيد و براي آنچه مي خواهد اتفاق بيفتد آماده باشيد. مثلاً در بازي بسكتبال اگر تيمي در 15 ثانيه مانده به پايان بازي فقط دو امتياز عقب باشد ممكن است از آن سوي زمين به سمت سبد نشانه برود و حال آنكه در شرايط عادي چنين كاري نخواهيد كرد. توجه به اين نكات به شما كمك مي كند عكس هاي فوق العاده داغ يا تاريخي خلق كنيد.
    همينطور شناختن بازيكنان بسيار سودمند است. اگر بازيكن خاصي را مي شناسيد كه بعد از زدن يك گل شروع به رقصيدن يا كارهاي غير معمول مي كند مي توانيد آماده شكار اين لحظه باشيد.
    عكس هاي منجمد شده از حركت
    بيشتر مواقع مي خواهيد حركات را در يك لحظه خاص تبديل به سكون نماييد يا به اصطلاح آن را منجمد كنيد. مردم مي خواهند افراد را در ميان زمين و هوا ببينند. براي اينكه حركات را منجمد كنيد سرعت شاتر بالاتري احتياج داريد. هر چه اين حركت سريعتر باشد سرعت شاتر بيشتري نياز داريد و هر چه سرعت شاتر بالاتر برود احتياج به نور بيشتري داريد. بيشتر مواقع اين مشكل خيلي دردسر ساز نيست چون بيشتر مسابقات در فضاي آزاد و در نور زياد انجام مي شوند. بنابراين سرعت شاتر دوربين خود را روي سريعترين حالت قرار دهيد.
    ترفند جابجايي
    منجمد كردن هميشه روش خوبي براي عكاسي نيست. عكسي كه پشت زمينه آن مات شده است، نشان از حركت و جابجايي و سرعت بالا دارد. شما كه نمي خواهيد يك ماشين مسابقه در عكس شما ساكن به نظر بيايد پس بايد به گونه اي عكس بگيريد كه در تصوير اتومبيل شفاف و پشت زمينه آن مات باشد در اين صورت سرعت حركت اتومبيل بسيار زياد به نظر مي رسد.
    براي اين منظور بايد سرعت شاتر را كم كنيد و با دوربين سوژه مورد نظر را دنبال كنيد هنگام تعقيب جسم متحرك براي اينكه تصوير آن مات نشود بايد آنرا در فاصله مشخصي از كادر دوربين ثابت نگه داريد اين كار احتياج به كمي تمرين دارد و پس از مدتي به اين روش مي توانيد عكس هاي زيبايي بگيريد.
    هيجانات
    شور و هيجان همان چيزي است كه سبب خلق عكس هاي زيبايي مي شود. اگر در عكس شما احساس وجود نداشته باشد جذابيتي هم ندارد. خوشبختانه بازيكنان از خود رفتار هاي احساسي زيادي به نمايش مي گذارند. هلهله و شور برد و اندوه باخت هر دو احساسات فوق العاده اي براي عكاسي هستند. اما نبايد از هيجانات ديگر غافل شويد: آماده شدن يك قهرمان پرش براي شكست ركورد، تمركز يك شوت زن هنگام پنالتي زدن، واكنش تماشاگران هنگام تغيير نتيجه ناگهاني و... مي توانند عكس هاي خارق العاده اي بسازند. فراموش نكنيد در اين لحظات دوربين خود را به همه سو به خصوص تماشاگران بچرخانيد تا صحنه ها را شكار كنيد.
    عكس ها تر و تميز بگيريد
    شايد نتوانيد از همه صحنه هاي زيبا و هيجانات عكس بگيريد بنابراين بايد از روند گذر بازي هنگام وارد شدن بازيكنان به زمين مسابقه تا خروج آنها از زمين و حتي قبل و بعد از آن عكس هاي شفاف و واضح داشته باشيد. از كار هايي كه بازيكنان انجام مي دهند عكس بگيريد.
    عكس هاي زيادي بگيريد
    حتي اگر يك عكاس حرفه اي باشيد هر عكسي كه مي گيريد يك عكس كامل از شور و هيجان و تحرك نخواهد بود و بسياري از عكس ها آن گونه كه تصور مي كرديد نخواهد شد. بنابراين بايد هر چه مي توانيد از صحنه ها و رويداد ها عكاسي كنيد. معمولاً عكاسان حرفه اي در حدود 100 عكس مي گيرند و فقط 2 الي 3 تا از آنها را استفاده مي كنند. سعي كنيد عكس هايي بگيريد كه هر كدام روايت يك داستان يا بيانگر اوج احساسات باشند.
    عكس گرفتن از رويداد هاي ورزشي كاري پر زحمت و وقت گير است اما با صبر و كمي دانش و مهارت مي توانيد عكس هاي زيبايي براي مجلات ورزشي خلق كنيد
    نويسنده: ديويد پترسون
    ترجمه: علي يزدي مقدم

    [SIGPIC][/SIGPIC]

صفحه 4 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/