جنس ( material ) روی اجسام
رنگ ، درخشش ، و بازتاب یك جسم خواصی هستند كه كنترل آنها توسط surface material انجام میپذیرد . این خواص جسم را طبیعی تر نمایان میكنند .
زمانی كه جسمی در مایا ایجاد میشود ، این نرمافزار جنسی از پیش تعیین شده را به آن نسبت میدهد .
در این بخش شما توانایی نسبت دادن یك جنس ( ماده ) را به جسم مورد نظر بدست میآورید .

نسبت دادن یك ماده به معبد
1- در فضای كاری ، تمام اجزای معبد را انتخاب كنید و روی آن كلیك راست كرده و از منوی باز شده Object Mode را انتخاب كنید .
image097


2- از نوار ابزار Status Line كار در حالت Rendering را انتخاب كنید .
نوار منوی اصلی مطابق با انتخاب شما تغییر میكند .
3- از نوار منوی اصلی انتخابهای زیر را انجام دهید .
Lighting/Shading > Assign New Material > Blinn
ماده ( حالت ) Blinn به تمامی اجزاء معبد نسبت داده میشود .
4- در پنجره Attribute Editor ، نام این حالت (material ) را با templeShader تغییر دهید .
پس از اینكه این material به تمامی اجزاء معبد داده شد ، شما باید رنگ مناسبی را برای آنها انتخاب كنید .

ویرایش كردن خواص ماده ( material ) داده شده به جسم
1- در پنجره ویراستار خواص ، بر روی مستطیل خاكستری رنگ كلیك كنید ، تا پنجره انتخاب رنگ نمایان شود .

image099

image101


2- در شش ضلعی رنگها با كلیك كردن موس و جابهجا كردن آن رنگ مورد نظر را انتخاب كنید .
در این درس انتخاب رنگ مهم نیست ، در درسهای بعدی بیشتر به این موضوع میپردازیم .
3- بر روی كلید Accept كلیك كنید ، تا تغییرات اعمال شوند .