ساخت سقف برای معبد 1- انتخابهای زیر را انجام دهید .
Create > NURBS Primitives > Sphere >
2- در پنجره NURBS Sphere Options ، تنظیمات را در حالت پیشفرض قرار دهید و مطابق زیر آنها را تغییر دهید :
• Start Sweep Angle: 0
• End Sweep Angle: 180
• Radius: 8.75
• Number of Sections: 8
• Number of Spans: 4
بر روی كلید Create كلیك كنید .
3- نام نیم كره را به templeRoof تغییر دهید .
حال این سقف نیاز به چرخش 90 درجه دارد و قرار دادن آن بالای سرستون .
چرخاندن و جابهجا كردن سقف به بالای سر ستون
1- در نمای side ، سقف را به مقدار لازم بچرخانید.
2- سقف را به میزان لازم جابهجا كنید تا بالای سر ستون قرار گیرد .
3- سقف را بر روی محور z كمی فشرده كنید .
اكنون سقف آماده است و شما میتوانید اجسام كاری خود را در حالت untemplate قرار دهید .
خروج از حالت templated
1- در نوار ابزار Status Line ، كلید " Select by Hierarchy and Combinations " را بیابید و بر روی آن كلیك كنید .
2- در نواز ابزار Status Line بر روی دكمه Select by hierarchy: template كلیك كنید .
این ابزار به شما امكان انتخاب تمامی اجسامی كه در حالت templated هستند را میدهد .
3- در فضای كاری خود ، تمام اجسامی را كه در حالت templated هستند انتخاب كنید .
4- از نوار منوی اصلی انتخاب های زیر را انجام دهید :
Display > Object Display > Untemplate
5- در نوار ابزار Status Line ، كلید Select by hierarchy: root را انتخاب كنید .
ویرایشگر خواص ( Attribute Editor )
این بخش شامل اطلاعاتی در رابطه با اجسام ، خواص آنها و جنس آنها میباشد .
دسترسی به خواص اجسام بوسیله پنجره Attribute Editor
1- برای دسترسی به این پنجره بر روی آیكون Show/Hide the Attribute Editor كلیك كنید .
2- در فضای كاری خود بر روی سقف كلیك كنید سپس از پنجره Attribute Editor بخش templeRoof را انتخاب كنید تا بتوانید اطلاعات مربوطه را در پنجره Attribute Editor مشاهده كنید .
بخش templeRoof شامل اطلاعات بسیار مهمی از جسم انتخاب شده میباشد . اطلاعاتی مانند تغییر شكل جسم جابهجایی و چرخاندن آنها ، به همین دلیل مهمترین بخش به حساب میآید .
3- به بخش templeRoofShape رفته تا بتوانید اطلاعات مربوط به این بخش را مشاهده كنید .
اطلاعات این بخش شامل اطلاعات فیزیكی اجسام میباشد .
4- به بخش makeNurbSphere رفته تا بتوانید اطلاعات مربوط به این بخش را مشاهده كنید .
این بخش نیز شامل اطلاعات عددی میباشد كه مربوط به اندازه كلی جسم و تعداد خطوط تشكیل دهنده جسم و ... میباشد .
4- دو بخش آخر نیز initialShadingGroup و lambert1 میباشند .
این بخش ها شامل اطلاعاتی در رابطه با سایه و جنس ( ماده ) اجسام میباشد . كه مایا آنها را پس از ساخت یك جسم به صورت پیشفرض در نظر میگیرد .
در آموزش بعدي ميآموزيم كه چگونه به اجسام خود جنس دهيم يا به آنها متريال ( Material ) نسبت دهيم .
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)