بار دیگر ارتباطات اینترنتی کشور دچار اختلال شد، “اتفاقی” که دیگر دارد به “رویه” تبدیل می شود. از مساله قطعی و اختلال در اینترنت که بگذریم، موضوع این یادداشت سوژه تکراری و ناراحت کننده بی تفاوتی مسوولان ارتباطات داده در ایران است.


اگرچه بارها در خصوص بی تفاوتی شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی تامین اینترنت کشور نوشته بودیم، اما از آنجا که هیچ تغییر و اصلاحی در رویه این شرکت ایجاد نشده، جا دارد تا باز هم در این خصوص مواردی گوشزد شود.

در حال حاضر اختلال موقت و حتی منطقه ای آب، برق، گاز، تلفن ثابت و سیار در تهران ، از حدود 48 ساعت قبل توسط دستگاه های مسوول اطلاع رسانی می شود.

اگرچه در خصوص اینترنت به علت ماهیت بین المللی آن امکان چنین پیش بینی هایی فراهم نیست، اما واقعیت آن است که شرکت ارتباطات زیرساخت حتی بعد از بروز اختلال در ارتباطات اینترنتی کشور، همچنان خود را مکلف به اطلاع رسانی در این خصوص نمی داند.این در حالی است که بعد از هر قطعی اینترنت در کشور به علت سیاست عدم اطلاع رسانی از سوی شرکت زیر ساخت، حجم انبوهی از تماس های تلفنی و درگیری لفظی میان کاربران و شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی برقرار می شود. به این ترتیب کاربران و شرکت های اینترنتی در سرگردانی محض به متهم کردن یکدیگر می پردازند و بالاخره، نه از سوی شرکت زیرساخت، بلکه با پیگیری رسانه ها مشخص می شود که اختلال کشوری است و تقصیر کاربر یا شرکت ارایه کننده خدمت نیست!

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که شرکت زیرساخت به عنوان نقطه تماس ارتباطات اینترنتی و متولی این امر در کشور، سریع تر از نهادهای دیگر از مشکلات شبکه مطلع می شود، اما این که چرا در لحظه اقدام به انتشار اطلاعیه ای در این خصوص نمی کند، جای پرسش است.

در حال حاضر این رسانه ها هستند که پرسش می کنند و مسوولان زیرساخت از کم و کیف ماجرا اطلاع می دهند. آنچه مسلم است اختفای اختلال در ارتباطات اینترنتی به علت حجم بالای استفاده از این ابزار ارتباطی و کاربران جوان و تحصیلکرده تقریبا غیر ممکن است. از سوی دیگر زمانی که اختلالی در خارج از مرزهای کشور رخ می دهد، حرجی به شرکت ارتباطات زیرساخت نیست.

از این رو به علت وجود چنین رویه ای در شرکت ارتباطات زیرساخت، شاید بتوان این احتمالات را داد که یا آنها از اهمیت و حجم خدماتی که از طریق اینترنت به کل کشور ارایه می شود بی اطلاع هستند، یا آنکه با مقوله تکریم مصرف کنندگان و اطلاع رسانی بیگانه اند.

لذا بار دیگر از مسوولان امر در شرکت ارتباطات زیرساخت تقاضا می شود از لحظه بروز اختلال های اینترنتی در کشور تا زمان رفع کامل آن، قبل از ورود هزینه های بیشتر، برقراری هزاران تماس تلفنی در خصوص علت مشکل، درگیرهای لفظی میان کاربران و ارایه دهندگان خدمات، رواج ده ها شایعه و ... نسبت به اطلاع رسانی بهنگام اقدام کنند.