نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: درمان کتمان حق !

  1. #1
    عضو سایت
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,383
    تشکر تشکر کرده 
    763
    تشکر تشکر شده 
    846
    تشکر شده در
    352 پست
    قدرت امتیاز دهی
    233
    Array

    درمان کتمان حق !

    14211118914216912885230184271503919124



    یکی از راه هایی که موجب دور کردن دیگران از مسیر حق به شمار می آید ، کتمان و پنهان ساختن حقایق و واقعیت ها می باشد . این کار در دین اسلام بسیار نکوهیده شده و برای عاملان چنین کاری عذاب هایی چون ؛ گرفتار آتش دوزخ شدن ،عدم تکلّم کردن خداوند با آنان و ... در نظر گرفته شده است .

    ‏" کتمان" در لغت مقابل آشکار کردن است که عبارتست از پنهان ساختن آنچه در باطن است1 و مراد از "حقّ" عبارتست از معارف و أحكام إلهی و آنچه به آن مربوط مى‏شود. 2
    "کتمان حق" در اصطلاح عبارتست از پنهان ساختن معارف ، احکام و آیات الهی ، به این شکل که آیه نازله را طورى تأویل و یا دلالتش را طورى توجیه كنند كه آیه از آیه بودن بیفتد .3
    کتمان حقایق درجایی که آشکار کردن حق ضرورت دارد قبیح و حرام است ، ولی در چند مورد پسندیده می باشد :
    1. جایی که کتمان مربوط به أسرار مردم است.
    2. جایی که با آشکار شدن حق ، شرّ به پا می شود.
    3. جایی که مربوط به أسرار ایمانی باشد ،4 آنچنانکه خداوند متعال می فرماید:
    «قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَكْتُمُ إِیمانَهُ ؛ مرد مؤمنى از آل فرعون كه ایمان خود را پنهان مى‏داشت گفت...»»5 که از آن به تقیّه نیز یاد می کنند ، چرا که تقیّه ، کتمان حق است در مقابل مخالفین ، که صادقَین، جماعتی از شیعیان خود را به آن امر نموده اند .6

    کتمان حق از منظر قرآن


    قرآن کریم در بیست مورد به این موضوع پرداخته ، که خود نشانگر اهمیّت این مطلب می باشد که می توان این موارد را در شش عنوان خلاصه نمود :
    1- اهل کتاب و کتمان حقایق
    خداوند بیان می کند که اهل کتاب به خوبی ، حقایق‏ را می شناسند ، ولی به صورت کاملاً آگاهانه آنها را پنهان میکنند؛
    «الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْكِتابَ یَعْرِفُونَهُ كَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُون »7

    2- منافقین و کتمان حقایق
    خداوند در قرآن به پنهان کاری های منافقین اشاره نموده و پرده از چهره آنان بر می دارد ؛ « وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ نافَقُوا وَ قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا... یَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یَكْتُمُون ‏»8
    کتمان حقایق درجایی که آشکار کردن حق ضرورت دارد قبیح و حرام است ، ولی در چند مورد پسندیده می باشد: 1. جایی که کتمان مربوط به أسرار مردم است.
    2. جایی که با آشکار شدن حق ، شرّ به پا می شود. 3. جایی که مربوط به أسرار ایمانی باشد


    عاقبت کتمان کنندگان حقایق


    قرآن کریم دراین باره به شش مورد اشاره می کند که عبارتند از:
    الف: مسامحه در امور دینی
    159134255248582552274421018798249461942158
    از آنجا که کتمان شهادت یکی از بارزترین مصادیق کتمان حق است ، خداوند می فرماید:
    «وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ یَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُه»10
    "آثم" كسى است كه در مقام عمل و سلوك بسوى حقّ، مسامحه كند و لذا کسی که شهادتی را پنهان می کند ، قلب او دچار مسامحه در امور دینی می گردد و نسبت دادن این مسامحه به قلب ، براى این است كه كتمان شهادت یک عمل قلبی است و قلب آنرا در إحاطه خود نگه داشته و اجازه نمى‏دهد بوسیله زبان یا عضو دیگر ظاهر شود .11

    ب: آتش خواری در قیامت
    دانشمندانِ اهل کتاب تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعده‏ى آمدن آن حضرت را مى‏دادند و نشانه‏هایى را كه در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مى‏گفتند ، ولى همین كه پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام و مال خود دیدند ، حقیقت را كتمان نمودند ، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند، ولى این بهاى اندكى بود كه در برابر گناه بزرگ خود بدست می آوردند و درآمد آن نیز چیزى جز آتشی كه مى‏خورند ،نیست .12
    وخداوند درباره آنها می فرماید: « إِنَّ الَّذِینَ یَكْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتاب و ِیَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا أُولئِكَ ما یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّار »13

    ج: عدم تکلّم خداوند با کتمان کنندگان
    مجازات دیگری که برای کتمان کنندگان تعیین شده این است که خداوند در روز رستاخیز با آنها سخن نمی گوید: « وَ لا یُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَة »14
    ازآنجا که سخن گفتن ، ابزار ایجاد ارتباط می باشد ، لذا عدم تکلّم به معنی نبود زمینه ارتباط است و انتخاب این مجازات به این علّت است که افرادی كه كتمان " ما أنزل اللّه " مى‏كنند ، در حقیقت با اظهار مقاصد خداوند ، مخالفت كرده ، و از نشر آنها جلوگیرى مى‏كنند و لذا خداوند متعال از تكلّم با آنان خوددارى می فرماید .15

    د:ایجاد ناپاکی در وجود کتمان کننده
    انسانی که با بیان حق مخالفت کرده و مانع از إجراى حق شده ، قهراً زمینه‏اى در باطن او براى تمایل بحق نخواهد بود و در این صورت تطهیر او از صفات و عقائد باطل بی مورد بوده و لذا به دلیل آلودگى باطن و قطع ارتباط با خداوند متعال و رحمت او و انحراف از صراط حق، گرفتار عذاب دردناک می شود .16 چنانچه خداوند در مورد آنها می فرماید: « ولا یُزَكِّیهِمْ و لَهُمْ عَذابٌ أَلِیم »17

    ه: کتمان کننده ،مورد لعن واقع خواهد شد
    چون كتمان حقّ ، بر خلاف هدف إلهى بوده و سبب انحراف بندگان خدا می شود و در حقیقت عناد با نظم جهان و تدبیر پروردگار متعال مى‏باشد ، قهراً سزاى چنین شخصى دور شدن از رحمت إلهى می باشد و معناىملعون شدن نیز همین است18 و لذا درقرآن در این باره می فرماید: « أُولئِكَ یَلْعَنُهُمُ اللَّه وُیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ »19
    اگر از کسی درباره علمی سؤال شود و او آن را مخفی کند در حالی که اظهار آن واجب است و او در حال تقیّه نیست در روز قیامت با افساری از آتش محشور می گردد

    نهی از کتمان حقایق


    خداوند اهل کتاب را از پنهان کردن حقایق الهی نهی می کند و می فرماید : « وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُون‏ »20
    177192792820418012317370921831781356334138
    راه درمان کتمان حق چیست ؟


    یکی از مهمترین راه های درمان کتمان حقایق ، آگاه و ناظر دانستن خداوند در هم? امور است و انسان متوجّه ، همیشه باید خداوند حكیم را ناظر بر جزئیات أعمال و افكار خود دیده ، و بداند كه آنچه از او سر مى‏زند ، در كتاب الهى محفوظ خواهد بود 21 و لذا خداوند آنها را مورد خطاب قرار داده ، می فرماید: « وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما كانُوا یَكْتُمُون ‏»22

    کتمان حق در کلام معصومین«ع» :


    قال أَبو محمَّدٍ العسكرِی(ع) : « قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ فَكَتَمَهُ حَیْثُ یَجِبُ إِظْهَارُهُ تَزُولُ عَنْهُ التَّقِیَّةُ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُلْجَماً بِلِجَامٍ مِنَ النَّارِ ؛ اگر از کسی درباره علمی سؤال شود و او آن را مخفی کند در حالی که اظهار آن واجب است و او در حال تقیّه نیست در روز قیامت با افساری از آتش محشور می گردد.»24

    اظهار حقایق ، منفعت و سود دارد !


    از آنجا که تکامل یک جامعه در گرو دانایی افراد آن می باشد ، خداوند نیز از دانشمندان جامعه تعهّد گرفته است که حقایق را از مردم پوشیده ندارند ؛ « و إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَه‏ »25
    توجه به ماده " تبیین" در آیه فوق ، نشان مى‏دهد كه منظور تنها تلاوت و یا نشر كتب آسمانى نیست ، بلكه منظور این است که حقایق آنها را آشكار در اختیار مردم بگذارند تا به روشنى همه توده‏ها از آن آگاه گردند و آنها كه در تبیین آیات كوتاهى كنند ، مشمول همان سرنوشتى هستند كه خداوند در این آیه و مانند آن براى علماى یهود بیان كرده است .26

    آثار زیان بار کتمان حق


    از آنجا که کتمان حقایق أثر منفی در برنامه دینى إلهى ایجاد كرده و موجب نقص و محو قسمتى از موادّ كتاب آسمانى مى‏شود ، آن هم موادی كه از اصول و پایه‏هاى دین و كتاب آسمانى محسوب می گردد، لذا این أمر از كفر بالاتر و عمیق تر و مؤثّرتر می باشد ، زیرا كفر أثرى در متن برنامه إلهى وارد نکرده ،27 لذا آثار مخرّب زیادی دارد که می توان گمراهی انسانها وجدایی ادیان الهی را از مهمترین آنها نام برد ، زیرا انسانها فطرتاً حق جومی باشند و اگر کسی حق را از آنها پنهان نکند به آسانی آن را خواهند یافت ، لذا کسانی كه حق را كتمان مى‏كنند در واقع جامعه انسانى را از سیر تكامل فطرى باز مى‏دارند ، به عبارتی می توان گفت : اگر دانشمندان اهل کتاب بعد از ظهور اسلام حقایق را کتمان نمی کردند ممكن بود در مدت كوتاهى هر سه ملت زیر یك پرچم گرد آیند ، که حاصل این کار آنها گرفتار کردن بشریّت می باشد. 28
    24 jack bauer 7

  2. کاربر مقابل از king 2011 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/