تويوتا کمری ( جی ال ) در برابر هيوندای سوناتا
طرا�*ی خارجی :
همانطور كه انتظار ميرود چهره ي هر دو خودرو زيبا و جوان پسند طرا�*ي شده است . طرا�*ي سوناتا زودتر از كمري صورت گرفته . سوناتا اتومبيلي بود كه با ورود به بازار سبك جديدي را در طرا�*ي خودروهاي هيونداي رقم زد . و ما امروزه ثمرات اين مدل موفق را ميبينيم .
فرم چراغ هاي جلوي سوناتا ذوزنقه شكل است و در آن قوس ديده نميشود . فقط كمي چراغ هاي به طرفين كشيده شده اند كه چهره ي خودرو را خشن تر ميكند . جلوپنجره ي اين خودرو از يك طر�* نسبتا نهادينه شده در م�*صولات هيونداي استفاده ميكند . نمونه ي اين جلوپنجره را در مدل هاي قبلي هيونداي نيز ديده بوديم .
فرم كلي چراغ ها و بدنه يك استيل هوشمند و خشن را به ارمغان آورده است . كاپوت جلو با انواع خطوط تزئين شده تا هر چه بيشتر عضلاني جلوه كند .
در يك نگاه ميتوان طر�* سوناتا را جمع و جورتر از كمري دانست .
اما چهره ي كمري كه در مدل جي ال از جلوپنجره با زه هاي آلومينيومي استفاده ميكند . به نظر خود من اين زه ها هماهنگي بيشتري با چراغ هاي كشيده ي اين خودرو دارد ( در مدل اس اي جلوپنجره به رنگ مشكي ميباشد ) .
فرم جلوي كمري م�*بوب و عامه پسند است . چراغ هاي آن ديگر مانند گذشته كسل كننده و قديمي نيستند . در ظاهر اين خودرو يك پويايي به چشم ميخورد كه با �*س علاقه در هم آميخته است .
طر�* وسيع تر جلوپنجره ي كمري به زيباتر كردن خودرو كمك نموده است در �*الي كه در سوناتا چنين نيست و پهناي جلوپنجره م�*دود شده است . طرا�*ان سوناتا ميتوانستند چراغ ها را كمي بيشتر به طرفين ببرند و جلوپنجره را بازتر طرا�*ي كنند .
هماهنگي قطعات با بدنه در هر دو خودرو مناسب است ولي در سوناتا اين هماهنگي كمتر است . به گونه اي كه چراغ ها كمي براي جلوي خودرو بزرگ به نظر ميرسند . اين مشكل به دليل ن�*وه ي طرا�*ي جلوي خودروست كه چندان پوش داده نشده و مرتفع به نظر نميرسد .
بايد گفت كه ن�*وه ي طرا�*ي چراغ هاي عقب در هر دو خودرو مانند چراغ هاي جلوي آن خودروست .
در كمري چراغ ها به سمت پايين كشيده شده اند و صندوق عقب لبه دار طرا�*ي گشته است .
چراغ نيز ابعاد نسبتا بزرگي دارد .
اما در سوناتا چراغ به صورت ذوزنقه اي شكل طرا�*ي شده ولي با اين تفاوت كه بيشتر بخش چراغ در بغل و كنج قرار دارد .
طر�* عقب سوناتا به مراتب زيباتر و اسپرتي تر از كمري درآمده است . استفاده از خطوط تيز در سوناتا �*س جذابيت بيشتري را نسبت به خطوط نرم كمري ايجاد ميكند .
ولي در ساير موارد كمري زيباتر و عضلاني تر از سوناتاست و برنده ي اين بخش از آزمايش است .
طرا�*ي داخلي :
طرا�*ي داخلي كمري را ميتوان يكي از بزرگترين نقاط قوت آن دانست . البته نه به خاطر استفاده از تركيب ها و رنگ هاي مختلف در اين مدل ( مدل جي ال از هيچ پوشش چوبي يا فلزي استفاده نميكند ) بلكه به دليل طرا�*ي ساده ولي گيراي كابين .
در كابين كمري همه چيز بر سر جاي خود قرار گرفته است . دريچه هاي كولر در بالاي ساير ادواتي قرار گرفته كه از جنس و كيفيت مناسبي نيز برخوردارند .
رنگ و تركيب نشان دهنده ها و غربيلك فرمان نيز به مراتب زيباتر از سوناتا است .
شايد بدترين قسمت كابين سوناتا دريچه هاي كولر آن باشد كه در زير سيستم صوتي قرار دارد و ن�*وه ي طرا�*ي آن نيز بسيار ابتدايي و ساده است . به خصوص اين كه دريچه ها به گونه اي طرا�*ي شده اند كه گويي داشبورد سوراخ شده و به اين شكل درآمده است !
رنگ كرم روشن با خاكستري چندان هماهنگي ندارد و اين موردي است كه در هر دو خودرو ديده ميشود ولي در كمري اين ناهماهنگي كمتر است .
ن�*وه ي طرا�*ي ادوات سوناتا و كيفيت آن چندان چنگي به دل نميزند . به نظر ميرسد كه كره اي ها بايد كمي بيشتر بر داخل خودروهايشان كار كنند .
رنگ زرد فسفري كمي براي اين كابين زننده و نازيباست .
در �*قيقت شما با ديدن كابين كمري با يك كابين زيبا و آرام روبرو هستيد اما اگر به كابين سوناتا نگاه بكنيد با يك طر�* سنگين و بي هويت روبرو ميشويد .
در اين بخش نيز كمري خودروي برتر است .
موتور و گيربكس :
موتور هر دو خودرو از نوع چهار سيلندر و به �*جم 4/2 ليتر ميباشد .
در اين ميان موتور سوناتا مجهز به 16 سوپاپ و دو ميل سوپاپ براي هر سيلندر 162 اسب بخار در دورموتور 5800 توليد ميكند .
�*داكثر گشتاور اين موتور برابر 164 پوندفوت ميباشد كه آن نيز در دور موتور 4250 به دست مي آيد .
موتور كمري نيز با همين �*جم 158 اسب بخار نيرو توليد ميكند كه آن هم در دور موتور 6000 به دست مي آيد ( مجهز به سيستم زمان بندي متغير سوپاپ ها ).
�*داكثر گشتاور موتور كمري نيز 161 پوندفوت ميباشد كه در دور موتور 4000 به دست مي آيد .
گيربكس هر دو خودرو نيز از نوع 5 سرعته دستي ميباشد .
موتور سوناتا نه تنها 4 اسب بخار نيروي بيشتري دارد بلكه اين اضافه نيرو را زودتر در اختيار راننده قرار ميدهد .
در اين بخش برنده ي آزمايش هيونداي سوناتا است .
�*رف آخر :
قيمت هيونداي سوناتا در بازار آزاد رقمي بين 30 تا 32 مليون تومان است .
اين در �*الي است كه قيمت كمري با تجهيزاتي به نسبت كمتر از سوناتا �*دود 37 مليون (*براي بازار آزاد ) ميباشد .
اگر شما خريداري هستيد كه قدرت خريد م�*دودتري داريد و خيلي هم به تفاوت هاي دو خودرو اهميت نميدهيد سوناتا انتخب معقولي است .
ولي بايد خودروي برتر را تويوتا كمري دانست . زيبايي و كيفيت بالاتر اين خودرو نسبت به سوناتا دليل برتري اين خودروست .
رتبه ي اول : تويوتا كمري ( جي ال )
رتبه ي دوم : هيونداي سوناتا
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)