صفحه 1 از 8 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 75

موضوع: مقالات مهندسی صنایع

  1. #1
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    مقالات مهندسی صنایع




    رشته مهندسی صنایع

    مهندسی صنایع ، شامل کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول فیزیکی برای تبدیل موادخام و سایر منابع به فرمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد.
    مهندسی صنایع ، شامل کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول فیزیکی برای تبدیل موادخام و سایر منابع به فرمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد.با پیشرفت علم و تکنولوژی و تعامل این دو با هم، تخصصها و گرایشهای مختلف مهندسی بوجود آمده اند. در این ارتباط مهندسی صنایع رشته نسبتاً جدید است که ضمن برخورداری از مفهوم کلی مهندسی، حوزههای کاری فراتری را در مقایسه با سایر رشتهها مورد توجه قرار میدهد. نوشته حاضر سعی دارد مطالبی را جهت آشنایی با مهندسی صنایع در قالب سر فصلهای ذیل ارائه نماید.

    ● مهندسی صنایع چیست؟
    مهندسی صنایع عبارت از کاربرد اصول و تکنیکهایی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستمهایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای فراهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارا و مطلوب میباشد.
    برای بررسی، ارزیابی و کاربرد این سیستمها، دانش و مهارتهای علوم ریاضی، علوم فیزیکی و علوم اجتماعی به همراه فنون و تکنیکهای طراحی مهندسی مورد نیاز است. فعالیتهای مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد مینماید.
    مهندسان صنایع بیشتر درگیر افزایش بهرهوری در مدیریت منابع انسانی، روشها و تکنولوژی هستند و حال آنکه سایر رشتههای مهندسی بیشتر درگیر ماهیت فنی فرایندها و فراوردهها میباشند. در واقع مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان یکی از مولفههای اصلی سیستمهای مورد مطالعه آن را تشکیل میدهد. در نتیجه مهندسان صنایع در تیمهای میان رشتهای برای امور برنامهریزی، نصب و کنترل و بهبود فعالیتهای موسسات به خدمت گرفته میشوند. این فعالیتها ممکن است فعالیتهای تولید، نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان اطلاعات سازمانی را شامل شود. با توجه به مطالب فوق، مهندسان صنایع بستر لازم برای تعامل تخصصهای مختلف و کار گروهی را به بهترین وجه ایجاد نموده و در نتیجه امور طرح، برنامهریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد نظامهای تولیدی خدماتی بشکل منسجمتر انجام میشود و در نهایت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت کارها، راحتی کارکنان، کاهش هزینهها، ارتقا کیفیت و جلب رضایت مشتریان منجر میشود.

    ● تاریخچه مهندسی صنایع
    اولین جرقههای پیدایش مهندسی صنایع بعنوان یک تخصص با آغاز انقلاب صنعتی در ابتدای قرن ۱۹ زده شد. انقلاب صنعتی که با ظهور اختراعات جدید خصوصاً در صنعت نساجی و اختراع ماشینبخار آغاز شد، باعث بکارگیری نیروی انسانی بیشتر و افول صنایع کوچک دستی شد. با گسترش کارخانجات، نیاز به مدیریت و تفکر مدیریتی بیش از پیش احساس شد. افراد بسیاری در جهت ارتقا کیفیت محصولات تلاش کردند. آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد پیشنهاد تقسیم کار را داد. وی بیان کرد که میتوان با تقسیم کار در کارخانه پیچسازی نتیجه کار را به مقدار زیادی بهبود بخشید. بهموازات اختراعات و نوآوری در فرایندها، روشهای حسابداری و هزینهیابی گسترش یافتند. روشهای تحلیل علمی، آزمایشات و اثباتهای علمی در طراحی و ساخت ابزارآلات و ماشینها بکار گرفته شد و در نتیجه، اثرگذاری این تحولات در تفکر سازمانی مدیریت موجب شد مدیریت علمی به عنوان یک نگرش و روش حرفهای مطرح شود. اولین تلاش برای علمی شدن مدیریت از آمریکا شروع شد. در سال ۱۸۸۱ فردریک تیلور پدر مدیریت علمی، اندیشههای خود را توسعه داد. فرانک گیلبرت و همسرش لیلیان در جهت مطالعه کار با بررسی حرکات توانستند ابزار جدیدی را ابداع کنند. همچنین آنان به مسائل روانشناسی و انگیزههای انسانی توجه نمودند. عملکرد پرداخت پاداش و نتایج قابل قبول آن توسط امرسان ایجاد و توسعه یافت. مجموعه فعالیتهای تیلور و هم عصرانش برای فرموله کردن اصول اساسی به عنوان روشهای علمی مدیریت متمرکز شده بود که این فعالیتها بهزودی تحت عنوان مدیریت علمی شناخته شد.
    کار این افراد توسط انجمن مهندسین مکانیک آمریکا ارج نهاده شد و عرصه برای فعالیت تیلور و همفکرانش توسط این انجمن ایجاد شد. در سال ۱۹۱۲ انجمنی برای ارتقا و رشد مدیریت بنا نهاده شد که در سال ۱۹۱۵ انجمن تیلور نام گرفت. این انجمن از سال ۱۹۳۴ با عنوان انجمن مهندسی صنایع فعالیت خود را ادامه داد. در این دوران مدیران علمی دارای تحصیلات مهندسی بودند و بسیاری خود را مهندس صنایع قلمداد میکردند و گروهی نیز در حیطه مدیریت به عنوان مشاوران مدیریت مطرح بودند. بتدریج مواد درسی و مدرک مهندسی صنایع و برنامههای مربوطه مورد توجه قرار گرفت و در نهایت دانشکدههای مهندسی صنایع ایجاد و توسعه یافتند.

  2. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  3. #2
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    اهمیت مهندسی صنایع
    مرور توانمندیها و خدمات مهندسی صنایع نقش و اهمیت مهندسی صنایع را بوضوح بیان میکند. امروزه حیات اقتصادی سازمانها و موسسات تولیدی و خدمات در بازار رقابتی شدید جهانی به استفاده بهینه از منابع در دسترس وابسته است. عموماً منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشینآلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل فضا و انرژی و ...)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی طبقهبندی میشوند. ایجاد و نگهداری منابع یاد شده هزینههایی را برای سازمان بهدنبال دارد. هزینه تمام شده واحد محصول هر موسسه متأثر از نحوه به کارگیری این منابع است. هر شرکت تولیدی یا خدماتی که بتواند هزینههای خود را به حداقل ممکن برساند و به بیانی دیگر توانایی استفاده بهینه از منابع را در تمام ارکان سازمانی خود ایجاد نماید یا حاشیه سود بیشتری به دست خواهد آورد و یا قادر خواهد بود که قیمتهای فروش خود را با حفظ حاشیه سود قبلی، کاهش دهد. این بدان معنی است که قدرت رقابتی موسسه مذکور در بازار افزایش مییابد. با توجه به تحولات اقتصاد جهانی قدرت رقابتی شرط اساسی موفقیت در کسب و کار نوین محسوب میشود. در کنار این مسائل، توجه به نوآوریها و ارتقا کیفی محصولات و خدمات که از طریق تلاش برای یافتن طرحهای بهبود یافته و همچنین تحول در فرآیند کسب و کار نیز بقا و رشد موسسات را در پی خواهد داشت. با توجه به مراتب فوق اگر ضرورتها و نیازمندیهای رسیدن به امور مذکور را با تکنیکهای مهندسی صنایع تطبیق دهیم مشاهده میشود که مهندسی صنایع ابزار لازم برای حصول اهداف سازمانی را بطور فراگیر و سیستماتیک فراهم میآورد و این نشانگر نقش و اهمیت بالای مهندسی صنایع بعنوان موتور محرک حرکت سازمانهای امروزی است.

    ● اصول فکری و دیدگاهها در مهندسی صنایع
    اساس مهندسی در هر گرایشی طراحی مبنی بر اندازهگیری، محاسبه و تحلیل با استفاده از علوم ریاضی و تجربی شکل میگیرد. در نتیجه حرفه مهندسی کاملاً دید فنی و ماشینی دارد که موجب محدودیت دیدگاه در ابعاد خاص شده و برخی موضوعات مانند یافتن بهترین روشهای مدیریتی و ارتباطات انسانی در دیدگاه محض مهندسی نادیده گرفته میشود. مهندسی صنایع با در برداشتن نگرش سیستماتیک و فراگیر ارتباط تخصصهای مختلف و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد نموده و امور برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری دنبال میگردد. این نگرش استمرار همان سیر تفکر تیلور و هم عصران وی میباشد که با تلاش تک تک آنان مجموعه اصول و نگرشهای مدیریت علمی موجودیت یافت. مدیریت علمی همان نگرش سنتی مهندسی صنایع است. با پیشرفت مدیریت علمی، مهندسی صنایع با تفکری بر مبنای علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه صنعت و خدمات ظهور کرد که به معنی ایجاد یک تفکر فراگیر و سیستماتیک بود. نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایا و دیدگاههای مختلف همانند توجه به خروجی و محصول سیستم، توجه به مشتری ویا نگرش به بهرهوری سازمان قابل طرح و پیگیری میباشد که بر مبنای اصول فکری تقریباً یکسانی دنبال میگردد. اکنون باید دید که اصول فکری مهندسی صنایع بر چه عواملی استوار است. در این راستا بطور خلاصه اصول فکری مهندسی صنایع ذیلاً ارائه شده است.


    ۱) خلاقیت
    فعالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا ارائه طرح جدید میباشد که به همین منظور قویاً نیاز به خلاقیت و نوعآوری جهت ارائه طرحهای نو و بدیع میباشد. در واقع با توجه به گستردگی مسائل، مهندسی صنایع همانند اقیانوسی از فنون و علوم مختلف به عمق نیم متر با برخورداری از زمینه خلاقیت و ابتکار به مهندسین صنایع این امکان را میدهد که در جهت حرفه کاربردی مورد نظر به تعمیق دانش خود پرداخته و فرصتی فراهم میشود تا ایدههای جدید و خلاق در زمینههای مربوطه مطرح گردد.

    ۲) تفکر فراگیر
    نگرش سیستماتیک و فراگیر برجستهترین خصوصیت مهندسی صنایع است و اطلاق مهندسی صنایع و سیستمها به این رشته بی ارتباط با این نگرش نیست. نگرش فراگیر موجب میشود مسائل از کل به جز و تعامل اجزا با هم مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مدل کاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی میگردد.

    ۳) رهبری گروه
    هر سیستمی که طرح میشود اگر بدرستی اجرا نشود منتج به نتیجه نخواهد شد بلکه حسن اجرا سیستم طراحی شده یک ضرورت مهم تلقی میشود. لذا آشنایی با کلیت سیستم مورد نظر و نقش اجزا در کارکرد صحیح آن این امکان را فراهم میآورد که هدایت و رهبری گروه کاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد و در واقع علاوه بر طراحی سیستم مورد نظر، مهندسی صنایع سیستمهای پیادهسازی و اجرا را نیز پیریزی نموده و نقش رهبری گروههای کاری را موثرتر دنبال مینماید.

    ۴) مدیریت زمان
    انجام کار بدون توجه به ظرف زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم، ارزش زیادی نمیتواند داشته باشد. امروزه اهمیت زمان و فرصتهای آن با توجه به عرصه تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان واضح و بدیهی است. در این خصوص مهندسی صنایع با درک موضوع تکنیکهایی را بکار میگیرد که عامل زمان اجرای اجزای کاری را در تمامی فرایندها مورد توجه و مدیریت قرار میدهد.

    ۵) ارتباط بهرهوری و بهبود مستمر
    اعتقاد به ارتقا بهرهوری و بهبود مستمر یک اصل با ارزش در مهندسی صنایع است. اکتفا به وضعیت فعلی جز در جا زدن نتیجه دیگری نخواهد داشت. لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب که سطح دانش و مهارتها یک مقوله نسبی همواره سعی در افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت کاری نموده و سعی میشود همواره امور اثر بخشتر و کاراتر شود. نگرش بهبود مستمر این امکان را میدهد که هر روز به فکر ارتقا هر چند به اندازه کوچک باشیم.

    ۶) ذهن کنجکاو و یادگیری
    یادگیری فرایندی است که نمیتوان بر آن حد و مرز تعیین کرد. مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره به این نکته توجه دارد که هر مورد را ، منحصر به فرد بررسی نماید و جهت شناخت آن فرض بر این است که از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی بر تعیین کشف واقعیتهای حاکم بر اجزا و کل سیستم میباشد. لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت فنی امور موجب میشود ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق نهفته در پدیدهها تقویت شود و مهندس صنایع با ذهن دژم کمتر میتواند راهحلهای ابتکاری و راهگشا برای مسائل مورد نظر ارائه نماید.

  4. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  5. #3
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    زمینه های فعالیت مهندسی صنایع
    با پیشرفت و تحول سریع علوم و فنون و پیچیدگیهای روز افزودن آن، بالطبع نظامهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافتهاند که در این میان اداره صحیح و مناسب این گونه واحدها مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته جهت پیشبینی مدلسازی، برنامهریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج حاصله در راستای وظایف مدیریتی است. همانطوری که میدانیم فعالیت هر نظام اعم از تولیدی یا خدماتی با اتکا بر فناوری خاص آن امکان تداوم و استمرار دارد و صرفنظر از ماهیت فنی و صنعتی امر، فناوری دارای چهار جز اصلی یعنی شامل ۱) تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی ۲) مدیریت و سازمان ۳) نیروی انسانی ۴) دانش فنی است. از آنجا که رشتههای مهندسی مرسوم نظیر مهندسی مکانیک، برق، ساختمان و ... بیشتر به ابعاد فنی صنعت (مورد ۱ و ۴) توجه دارند. در فرایند کسب و کار رقابتی به تنهایی پاسخگوی مسائل پیچیده خدمات مهندسی و مدیریتی مدرن امروزی که بصورت سیستماتیک تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و باورهای انسانی را در چرخه حیات سیستمهای مورد توجه خود لحاظ نمینمایند نیستند. لذا برای رفع چنین کمبودهایی در قرن حاضر بویژه طی چند دهه اخیر، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع با بهرهگیری از علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و تکنیکها و فنون مهندسی بوجود آمده است. با توجه به مراتب فوق شاید مناسب بود این رشته با عنوان مهندسی مدیریت معرفی میشد، چرا که کاربردهای آن محدود به صنعت نیست و هر موسسه انتفاعی و غیر انتفاعی با جنبه صنعتی یا خدماتی میتواند از فنون و تکنیکهای مهندسی صنایع بهرهگیرد. مبحث صرف منابع و حصول حد اکثر نتیجه از منابع مصروفی چیزی نیست که منحصر به صنعت یا بنگاه خاصی باشد و امروزه با توجه به کمبود ارتقاع سطح بهرهوری امری ضروری و حیاتی محسوب میشود که نشانگر بستر گسترده برای فعالیتهای مهندسی صنایع نفتی میشود . مهندسی صنایع در حرفهها و مشاغلی همچون، بانکداری، خدمات مشاورهای، صنعت بیمه، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیومهای ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامهریزی، هدایت و مدیریت و ارتقا بهرهوری میباشد کاربرد دارد.



    ● برخی از زمینههای کاری مشخص مهندسی صنایع در بازار کسب و کار عبارتند از:
    ▪ برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان
    ▪ مدیریت تولید
    ▪ مدیریت مهندسی
    ▪ مدیریت پروژه
    ▪ مهندسی لجستیک
    ▪ سیستمهای تولیدی
    ▪ مهندسی سیستمهای کیفیت
    ▪ مهندسی سیستمهای اطلاعاتی
    ▪ مهندسی مالی
    ▪ مهندسی ارزش
    ▪ مهندسی سیستمهای بهرهوری
    ▪ طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی

  6. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  7. #4
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    نگرش سیستمی چیست؟

    ريشه هاي انديشه سيستمي در بلندي تاريخ بشري جاي دارد. ارسطو، افلاطون، ابن خلدون، مولانا، هگل، ازجمله دانشمنداني هستند كه به مفهوم سيستم توجه داشته اند.
    در اواخر قرن نوزدهم درپي تحولاتي كه در علوم فيزيك، شيمي، زيست شناسي به وجود آمد بشر توانست به كمك اين دانشها به قلمرو ناشناخته اي از اسرار جهان پاي گذارد كه كليت، نظام و پويايي در جهان مادي و پديده‌هاي آن از دستاوردهاي اين اكتشافات بود. در اين زمان به جاي تشريح يك كل براساس اجزاي تشكيل دهنده آن، نحوه قرارگرفتن اجزا در كل مطالعه مي شد. بدين ترتيب زمينه اي براي كل نگري فراهم شد. ولي اندكي پيش از آغاز جنگ جهاني دوم، علوم، حركت موضوعي خود را به سوي كليتي جديد در بستر جنبش ظهور علوم ميان رشته اي پيش گرفتند.
    در قرن 19 و اوايل قرن 20 نياز بسياري به امتزاج دو يا چند شاخه از علوم بشري، براي بررسي و حل مسائل پيچيده پديد آمد كه منجر به پيدايش علوم بين رشته اي شد و از علوم مختلف در قالبهاي به اصطلاح سيستماتيك براي حل مسائل پيچيده بهره گرفته شد. نگرش سيستمي به مسائل و پديده‌ها و همين طور نظريه عمومي سيستم‌ها را مي توان به اين تحولات و گرايشهاي نسبت داد.
    تفكر سيستمي، برخلاف برخي از جنبشهاي فكري كه دريك رشته علمي و در محدوده معيني نشو و نما كرده اند، در خارج از محدوده يك علم معين متولد شد و در محيطي ميان رشته اي رشد كرد. از آنجا كه اين شيوه تفكر، به طوركلي با مجموعه‌هايي متشكل از اجزا سروكار دارد، نه با خود اجزا، ضرورتا از مرزهاي سنتي علوم خاص فراتر رفته و عموميت يافته است. البته تفكر سيستمي در تضاد با تفكر تحليلي تجزيه مدار نيست. درواقع اين دو روش مكمل يكديگرند، نه جايگزين هم. از اين رهگذر گروهي از صاحبنظران عنوان مي كنند كه پيدايش نظريه عمومي سيستم ها محصول عمر انسان متمدن است كه مراحل تكامل خود را از دورانهاي قبل از ميلاد شروع كرده است. ما در اينجا گريزي مي زنيم به اين مراحل و تكامل آنها:
    الف – دوران منطق ارسطويي: منطق ارسطويي درواقع تركيب كاملي از منطق سقراط و افلاطون است كه كتاب جمهوري افلاطون و همين‌طور استدلال قياسي ارسطو، نمونه خوبي براي تفكر سيستم ارائه مي كنند.
    ب – دوران منطق تجربي: اين نحله فكري با كار فرانسيس بيكن در اوايل قرن 16 و با تكيه بر روش علمي مبتني بر مشاهده، تجربه و استقرار بنا شد و با افرادي چون دكارت، هگل، كانت، كنت، ميل و اسپنسر مسير خود را ادامه داد و منجر به پيدايش تفكر سيستمي شد.
    ج – دوران منطق سيستمي: جنبش واقعي مطالعات ميان رشته اي، هنگامي آغاز شد كه دانشمندان دريافتند «بيشتر پديده هاي موردنظر آنان از ويژگيهايي مشترك و نظام‌مند برخوردار است‌» و پيچيدگي روزافزون مسائل جهان و طرح مسائل جديد از يك طرف و عدم كفايت مدلهاي مكانيستي و تفرقه در پيكر معرفت ازجمله عواملي بود كه باعث به وجود آمدن سيستم‌ها شد و متفكراني چون «وايتهدر» به اين نتيجه رسانيد كه سرمايه فكري بشري كه از قرن هفدهم به بعد فراهم شده بود، روبه اتمام است و بايد منابع عقايد و افكار و بينشهاي جديدي كشف شوند.
    «لودويگ فون برتالانفي» زيست‌شناس و متفكر اتريشي از بنيان‌گذاران نظريه عمومي سيستم‌ها در اوايل قرن بيستم محسوب مي شود كه براي اولين بار مفهوم تفكري را ارائه داد كه تئوري عمومي سيستم‌ها شناخته شد و در طي سالهاي 1932 – 1930 ميلادي نظريه ارگانيستي را ارائه كرد و درگسترش و بسترسازي آن در ساير عرصه ها گامهاي بلندي برداشت. به عقيده وي يك ارگانيسم صرفا مجموع عناصر جداگانه نيست، بلكه سيستمي است داراي نظام و كليت. بدين ترتيب برتا لانفي و همفكران وي ازجمله بولدينگ، راپوپورت و آكوف در طي حدود نيم قرن مكتب ارگانيستي را در زيست شناسي و علوم ديگر پايه ريزي كردند. البته شايان ذكر است خود برتالانفي ريشه‌هاي رويكرد سيستمي را در بستر تاريخي به زمان ابن خلدون و نيكولاس كوسايي و در قرون جديد به تفكرات لايب نيتز در قرن 17 نسبت مي دهد و همين‌طور نامهاي افرادي چون هگل، لوتكا و وايتهد فيلسوف انگليسي در اين ميان ديده مي شود. با نگاه به متون علمي ديده مي شود كه بعد از وايتهد و به پيروي از او، «جي فورستر» نياز به كاربرد تفكر سيستمي را در جامعه و علوم اجتماعي موردمطالعه قرار داد. وي بر اين عقيده بود كه نگرش سيستمي را مي توان مثل علوم مهندسي در علوم اجتماعي نيز بكار برد. البته عده‌اي ديگر جستجو براي يافتن سرچشمه نگرش سيستمي را به جان ديويي استاد دانشگاه كلمبيا نسبت مي دهند. اين نگرش به عالم پيدا، زيربناي جهان‌بيني سيستمي را به عنوان يك نگرش وحدت‌بخش و جامع‌نگر فراهم آورده است.
    همانگونه كه از مطالعه متون علمي درمي يابيم نگرش سيستمي در يك شاخه خاصي از علوم ايجاد و متكامل نشده است، بلكه همه يا اكثر رشته هاي علمي تاحدودي از اين جامع‌نگري بهره برده اند براي نمونه از كمك كنندگان عمده به توسعه تئوري سيستم‌ها براي تمام علوم فون برتالانفي در سال 1951 باتوجه خاص به مديريت و بولدينگ در سال 1959 بود. افراد زياد ديگري كمكهاي مهمي به جنبه هاي مختلف تئوري سيستم كرده اند كه در مديريت قابل استفاده است. درميان آنها مي توان آثار كاتز و كان را در سيستم هاي اجتماعي، و فورستر را در سيستم هاي صنعتي و كمكهاي تحقيق در عمليات را به وسيله استافورد بير، چرچمن و همكارانش، هرتز، مك كلاسكي و مورس را ذكر كرد. همچنين هرگز نبايد تاثير نوربرت وينر را در توسعه و تاكيد بر تئوري بازخورد كه تاثير زيادي بر تئوري سيستم‌ها داشت، كم بها داد. همين طور كمكهاي جانسون وروز نزويگ كه از طريق كتاب درسي خود تئوري سيستم را با مديريت قويا مرتبط ساختند را نبايد فراموش كرد.


  8. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  9. #5
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    مديريت پروژه كه از زمان پديدار شدن روش‌هاي شبكه‌اي در شركت دوپونت امريكا مطرح شده، يكي از دستاوردهاي تلفيق رياضيات در روش‌هاي مديريتي است كه آثار بي‌نظير خود را در بهره‌وري منابع، به‌ويژه منابع پولي و نيروي انساني آشكار ساخته است. امروزه در هر كجا كه طرحي براي توسعه تدوين مي‌شود و يا سرمايه‌گذاري جديدي قرار است انجام شود، بدون تفكر جمعي حاكم بر محور مديريت پروژه و استفاده از روش‌هاي مناسب براي برنامه‌ريزي و كنترل آن، پروژة كاري شروع نمي‌شود؛ زيرا جزيي از ماهيت فعاليت‌هاي مديريتي آن شده است.
    آثار غير قابل انكار به كارگيري اين روش‌ها، الزاماتي را پديد آورده است كه عدول از آن نابودي اهداف زمانبندي شده را به دنبال دارد. همه روزه مديران در دنياي كسب ‌و ‌كار، توليد و صنعت، هزاران تصميم اتخاذ مي‌نمايند كه مبتني بر روش‌هاي مديريت پروژه مي‌باشد و روش‌هاي استاندارد شدة آن مورد مطالعه و بهبود مستمر مي‌باشد تا اثربخشي و كارايي بيشتري داشته ‌باشند. اين فرايند با نگرش سيستمي به يك پروژه، پا را از محيط دروني پروژه فراتر گذاشته و آثار جانبي آن، كيفيت انجام فعاليت‌هاي مختلف، كنترل دائمي نحوه دستيابي به اهداف و مخاطراتي كه در هر لحظه (چه كوچك و چه بزرگ) آن را تهديد مي‌نمايند، مورد مطالعه، بازنگري و اصلاح قرار مي‌دهد.
    فرايندهاي مختلف به گونه‌اي تعريف مي‌شوند كه تداخل آثار هر يك قابل ارزيابي باشد و نهايتاً همة تصميم‌ها، تضمين‌كننده انجام صحيح فعاليت‌هاي فرايندها در دستيابي به اهداف باشد.
    بر مبناي اين نگرش، كار گروهي يكي از الزاماتي است كه در سازماندهي پروژه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كار گروهي الزاماتي را پديد مي‌آورد كه فرايند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري سازمان يافته و تعريف شده در سطوح مختلف را ايجاب مي‌نمايد. سازماندهي پروژه در كنار موضوع برنامه‌ريزي و كنترل پروژه نيست، بلكه به عنوان زيربناي استفاده از روش‌ها و ابزارهاي مديريت پروژه، نرم‌افزارهاي مورد استفاده و نهايتاً چگونگي و ارزيابي فعاليت‌ها، مطرح مي‌شود. سازماندهي نامناسب باعث مي‌شود كه روش‌هاي مديريت پروژه، كارايي خود را از دست بدهند و فرايندها دچار اشكال شوند.
    نگرش سيستمي بر پاية سازماندهي مناسب، به كارگيري روش‌ها در تناسب با آن سازماندهي را طلب مي‌نمايد. به همين دليل است كه روش‌هاي نوين مديريت پروژه بر مبناي تعريفي جديد مبتني بر «دانش» ارائه مي‌شوند؛ زيرا از مجموعة فرايندهايي كه توليد كنندة اطلاعات است، شروع شده و به فرايندهاي ديگر متصل مي‌شود و تلفيق آن اطلاعات در حوزه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار مي‌گيرند و از نتايج آنها تصميماتي زاده مي‌شود كه جريان امور را تنظيم مي‌نمايد.
    كار كردن در چنين حيطه‌اي مستلزم ايجاد سازماندهي متناسب براي يكپارچه‌سازي است كه خصيصه‌ اصلي سيستم‌هاست.
    يكپارچه‌سازي فرايندي است كه هماهنگي را ايجاد مي‌نمايد. هماهنگي در فصل مشترك زيرسيستم‌ها، نيازمند تسلط بر دانش مديريت پروژه، فناوري مورد استفاده براي اجراي پروژه و نيز مديريت منابع مالي و ساير منابع است.
    برنامه‌ريزي شتابان توسعه در گسترة كشورهاي مختلف، نيازمند به كارگيري اين روش‌هاست و بدون اتكا به چنين دانشي برنامه‌هاي اجرايي توسعه امكان‌پذير نخواهند بود. زماني كه اهداف كلان زيبا براي هر كشور تعريف مي‌شود، مردم دلخوش مي‌شوند؛ زيرا مردم به صورت كلان آنها را درك مي‌كنند. ولي چنانچه برنامه‌هاي اجرايي متناسب، كارآمد و مبتني بر دستيابي به اهداف مرحله‌اي تدوين و اجرا نشوند، زيبايي اهداف به مرور كمرنگ خواهد شد. با توجه به اين موضوع است كه بايستي به مسائلي از قبيل ميزان اعتقاد مديران ارشد، حمايت آنان از روش‌هاي مديريت پروژه، پايداري آنها به عنوان يك اصل مسلم طول زمان و ارزيابي عملكردهاي مرحله‌اي بر مبناي روش‌هاي مدون و مستند شده، به عنوان اركان اصلي موفقيت در دستيابي به اهداف انديشيد.
    مديريت پروژه، موضوعات چند دسته‌اي را در بر مي‌گيرد و علوم بين‌‌رشته‌اي دست به دست يكديگر مي‌دهند تا آن را در بهترين شكل خود اجرا نمايند. يكي از مهمترين اين علوم بين‌رشته‌اي، مهندسي صنايع است كه در اين حيطه كاملاً موفق عمل نموده است. مهندسان صنايع با نگرش سيستمي خود و استفاده از ابزارهاي استاندارد شده و به كارگيري نرم‌افزارهاي مختلف، عامل اصلي موفقيت در اين فرايندها مي‌باشند.

  10. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  11. #6
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    جهاني شدن كسب و كار و نگرش جهاني مديريت پروژه
    كسب و كار، امروزه مرزهاي ملي را در نورديده و نظام برون‌مرزي، شركت‌هاي چند مليتي را تبديل به شركت‌هايي با عنوان جهاني نموده ‌است. اتحادهاي راهبردي شركت‌ها در عرصة اقتصادي كشورهاي مختلف و بازارهاي جهاني براي عرضه كالاها و سرمايه‌گذاري، به‌سرعت در حال گسترش مي‌باشد. اين موضوع است كه باعث به وجود آمدن سازمان‌هايي شده است كه موضوع مديريت پروژه را با نگرش جهاني دنبال مي‌نمايند؛ معرفي برخي از اين سازمان‌ها جالب توجه خواهد بود:

    ·گروه كار جهاني استانداردهاي مديريت پروژه (GWG)
    (Global Working Group on Project Management Standards)

    يكي از پديده‌هايي است كه در زمينة ذكر شده، شكل گرفته است. اين گروه براي ايجاد ارتباط و حمايت از مؤسسات و افرادي است كه به عنوان حرفه‌اي جهاني به موضوع مديريت پروژه مي‌پردازند. در اين زمينه، اين گروه سايت اينترنتي ايجاد كرده و يك آرشيو قوي از موضوعات، پروژه‌ها، اسناد و مدارك تدارك ديده است كه از همه ‌جاي جهان مشترك مي‌پذيرد.

    ·انستيتوي مديريت پروژه (PMI)
    اين انجمن كه چندين سال از فعاليت آن مي‌گذرد، به تدوين استانداردهايي پرداخته است كه مبتني بر نگرش كلان به موضوع مي‌باشد و گسترة آن جهاني است و سعي دائمي بر اشاعة اين استانداردها دارد تا فرهنگ مديريت پروژه به صورت يكنواخت شده‌اي در ساير كشورها نيز پياده‌سازي شود. به همين منظور، برنامه‌اي گسترده تدوين نموده كه مأموريت آن بدين گونه تعريف شده است:
    « كمك به پيشبرد درك عمومي جهاني از مديريت پروژه براي تازه‌واردان به حيطه‌هاي مديريت پروژه و نيز آن عده كه تجربياتي در اين زمينه دارند و مشتريان در عرصة بين‌المللي».
    در اين زمينه، اين انجمن به نهادينه‌سازي اصول و استانداردهاي مديريت پروژه در سطح بين‌المللي مي‌پردازد. اين هدف در راه حفظ منابع ذي‌نفعان اين انجمن، اعضاي آن و حفظ بازارها تدوين شده است. استانداردها براي قانونمندي، تكرارپذيري، تعريف خدمات مديريت پروژه به عنوان يك محصول و فرايندهاي دستيابي به آنهاست.
    ·مؤسسه استانداردهاي كانادا
    اين مؤسسه با اين تفكر كه كسب و كار جهاني از طريق اينترنت مي‌تواند هزاران هزار استاندارد را تحت نظر و كنترل خود داشته باشد، از طريق ارائه خدمات در لحظه (ON LINE) و سريع در اين خصوص، اطلاعات و مشخصات مرتبط با استانداردها و شركت‌هايي كه خدمات مديريت پروژه را به عنوان صادرات كالاي‌شان عرضه مي‌نمايند، برنامه‌ريزي نموده است. بر اساس اين نگرش، اين مؤسسه توصيه‌هاي خود را در رابطه با استانداردهاي جديد نيز ارائه مي‌نمايد. معرفي مؤسسات ملي و بين‌المللي و نشريات آنها، از مهمترين بخش‌هايي است كه بدان پرداخته مي‌شود. علاوه بر اين، دولت كانادا نيز استانداردهاي خود را در اين زمينه از طريق بخش ويژه ارائه مي‌نمايد.

    ·شبكة ملي سيستم‌هاي استاندارد (NSSN)
    اين شبكه كه در سرتاسر امريكا گسترده است و از طريق اينترنت دسترسي جهاني به آن امكان‌پذير مي‌باشد‌، توسط انجمن‌ ملي استانداردهاي امريكا طراحي شده و پشتيباني مي‌شود. ششصد عضو ملي، بين‌المللي و منطقه‌اي دارد كه مي‌توان از طريق سايت آن به اين اعضا و اطلاعات هر يك از آنها دسترسي پيدا كرد.

    ·سازمان بين‌المللي استاندارد (ISO)
    اين سازمان كه كم و بيش، بيشتر دست اندركاران صنعت و خدمات با آن آشنا هستند و نيز در اين رابطه فعاليت چشمگيري دارد، تحت عنوان كيفيت محصول و يكپارچه‌سازي استانداردها، مركب از 180 كميته تخصصي مي‌باشد و در رابطه با تدوين استاندارهاي مديريت پروژه با همكاري انجمن امريكايي ASQC و PMI، استانداردهاي مديريت پروژه را توسعه داده است.

  12. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  13. #7
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    Epc چيست؟

    پروژه هایی كه به روش epc انجام مي‌پذيرند ويژگي‌هاي اجرايي خاصي دارند. كانون اين ويژگي‌ها در برنامه‌ريزي، كنترل و سرعت بخشيدن فعاليتهاي همزمان و حفظ كيفيت اجرا قرار دارد. شركتي كه مسئوليت اجراي پروژه به روش epc را عهده‌دار مي‌گردد متعهد به اجراي يك سلسله فعاليتهاي موازي در قالب برنامه زمانبندي پروژه مي‌گردد.
    در روش epc عمليات مهندسي، تداركات و اجرا در قالب يك قرارداد انجام مي‌پذيرد، به طوري كه همزمان كه خدمات مهندسي در جريان تكميل قرار مي‌گيرد خدمات تحويل كالا و تجهيزات به كارگاه نيز انجام و اجراي عمليات ساختماني و نصب به موازات آنها سرعت مي‌گيرد.
    مديريت، نقش بسيار عمده‌اي در ايجاد هماهنگي موازي و تكميل موفقيت‌آميز پروژهepc دارد. استفاده از تكنيكهاي كاربردي مديريت پروژه و استفاده از ارگانهايي كه داراي تجربه مديريت و كنترل پروژه مي‌باشند، قوياً توصيه مي‌شود. شركتي موفق است كه خدمات مهندسي و تداركات كالا را به گونه‌اي كنترل كند كه ضمن حفظ استانداردهاي مورد اشاره در قرارداد، هزينه‌هاي اضافي در تداركات كالا را به حداقل رساند.
    از آنجا كه در روش epc نظارت كه يكي از عوامل افزايش هزينه و زمان است كاهش مي‌يابد، لازم است سيستمهاي تضمين كيفيت در مهندسي پايه، تفصيلي ساخت و نصب به طور كامل در شركتها پياده شود.
    در توزيع هزينه پروژه‌هاي epc بيشترين ريسك را بخش كالا و تجهيزات پروژه دارد و لذا هماهنگي صحيح بخش مهندسي و بخش تداركات كالا و تجهيزات، بسيار كليدي و پر اهميت. خواهد شد.


  14. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  15. #8
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    نرم افزار چیدمان کارخانه (َaldep & craft) و ماکروها و کاربرد آنها دراکسل

    نرم افزار چیدمان کارخانه (َALDEP & CRAFT) -ماکروها و کاربرد آنها دراکسل
    قابل استفاده در طرح ریزی کارخانه

    عناوین
    1. آشنایی با ماکروها و کاربرد آنها دراکسل
    2. به کارگیری ماکروها در اکسل
    3. فعال سازی قابلیت ماکرو در اکسل
    4. فراخوانی یک ماکرو در اکسل
    5. اضافه کردن یک ماکرو در اکسل
    6. شروع کار با برنامه چیدمان کارخانه (َALDEP & CRAFT)
    7. تعریف مسئله و روش حل آن
    8. حل مسئله
    1. آشنایی با ماکروها و کاربرد آن در اکسل
    ماکروها نرم افزارهای کمکی هستند که به نرم افزار اصلی اضافه می شوند تا باعث افزایش قابلیت های آن یا تغییر خصوصیات نرم افزار بنابه سلیقه ی کاربر شود.
    نرم افزارآفیس که یکی از نرم افزارهای پرکاربردی است بستری مناسب را فراهم کرده تا هرکس بنا به نیازهای خود بتواند از یکی از محیط های آن مانند اکسل ، اکسس ، پاورپوینت، CRM ، Share point و ... استفاده کند.
    مسلما هیچ نرم افزاری یافت نمی شود که بتواند تمام نیازهای مارا برآورده سازد. آنها می توانند تنها محیطی را برای راحت تر کردن کار کربران فراهم کنند.
    کاربر باید بنا به نیاز خود محیطی را که بیشترین نزدیکی به خواسته هایش را دارد پیدا کند و سپس با کار بر روی آن محیط سعی برنزدیک تر کردن محیط به نیازهایش را داشته باشد و وظیفه ماکروها هم در حقیقت همین است.
    ماکروها معمولا با زبان visual basic نوشته می شوند و به شاخه ای از VB که برای نرم افزارهای مختلف است (VBA (visual basic for application گفته می شود.
    2. به کارگیری ماکروها در اکسل
    ماکروها را می توان به دو صورت در اکسل استفاده کرد
    v فراخوانی آن به منظور یکبار استفاده
    در این قسمت برای اینکه از یک ماکرو فقط یکبار اسفاده کنیم یکبار آن را فراخوانی می کنیم و با آن کار میکنیم .در این روش برای استفاده مجدد از ماکرو باید دوباره آن را فراخوانی کنیم
    v افزودن یک ماکرو به اکسل
    در این روش ماکرو به عنوان جزئی از اکسل می شود و همانند قابلیت های دیگر اکسل می توان بارها از آن استفاده کرد

    3. فعال کردن قابلیت ماکروها در اکسل
    برای اینکه برای به کارگیری ماکروها در اکسل با مشکل مواجه نشیم بهتر است در صورتیکه از ماکروهای مورد استفاده اطمینان داریم مراحل زیر را انجام دهیم :
    Excel2003 >> Tools\Options\Security\Macro Security\Security Level\Low
    گزینه ی آخر(Low) را انتخاب میکنیم .این گزینه اجازه ی اجرای هر ماکرویی را به شما می دهد به همین دلیل باید از امنیت آن ماکرو مطمئن باشید.
    4. فراخوانی یک ماکرو برای یکبار استفاده
    برای استفاده از یک ماکرو صرفا برای یکبار مانند یک فایل اکسل می توانید آن را باز کنید و با توجه به دستورالعمل آن از آن استفاده کنید.
    البته باید دقت داشت که نوع فایلهای ماکرویی که تحت اکسل کار می کنند از نوع Xla هستند.
    5. اضافه کردن یک ماکرو به اکسل
    این روش که روش بسیار مفیدی است و پیشنهاد می شود برای ماکروهایی که می خواهید از آنها به طور مکرر استفاده کنید با این روش کار کنید.
    Excel2003 >> Tools\Add-Ins\Browse
    Excel2007 >> Excel Options\Add-Ins\Go\Browse
    با استفاده از گزینهBrowse فایل مورد نظر خود را پیدا میکنیم تا در لیست ظاهر شود. (Facility Layout)
    برای فعال کردن آن باید مربع کنار آن تیک خورده باشد با این روش با هرباراجرا ماکرو نیز فعال می شود.

    6. شروع کار با برنامه چیدمان کارخانه
    همانطور که قبلا توضیح داده شد و ماکروی layout را به اکسل اضافه کردید .باید به منوهای اکسل گزینه ای به نام مهندسی صنایع اضافه شده باشد .
    با کلیک بر روی آن می توانید یکی از زیر مجموعه های آن را که همان چیدمان کارخانه است را اتخاب کنید (به صورت پیش فرض فعال است) حال زیر مجموعه های چیدمان کارخانه نمایان می شود.
    برای ایجاد یک پروژه جدید ابتدا باید یک sheet خالی در صفحه موجود باشد.
    حال بر روی گزینه ی ” پروژه جدید“ کلیک می کنیم تا پنجره ی مربوطه باز شود.
    در قسمت ” نام پروژه“ نام پروژه ی دلخواه خود را وارد کنید (پیشفرض گزینه ی productionاست(.
    پس از وارد کردن تعداد دپارتمانها و تعداد نقاط ثابت و همچنین تعیین واحد اندازه گیری می توانید مسئله ای فرضی و کاملا صادفی را با تیک زدن در محل مربوطه ایجاد کنید. در این حالت ماتریس جریان به صورت تصادفی با توجه به تعداد دپارتمنهای وارد شده ایجاد می شود .با کلیک بر روی تایید وارد مرحله بعدی می شویم.
    پس از تایید فرم نمای کلی sheet تغییر کرده و اطلاعاتی که وارد کرده اید در قالب جدول ارائه می شود.
    دقت کنید سلول هایی که با رنگ زرد مشخص می شوند سلولهایی هستند که توسط خود نرم افزار محاسبه می شوند و صرفا جنبه ی خروجی دارند.
    در قسمتهای اطلاعات پروژه شما اطلاعات کلی را که وارد کرده اید می بینید.
    در قسمت اطلاعات کارخانه در صورتیکه طول و عرض کارخانه بیشتر از 100و50 است می توانید در سلول مقیاس اعدادی بزرگتر از یک را وارد کنید تا تعداد سلول ها را بر اساس واحد اندازه گیری ( مثلا متر) تعدیل دهد.
    در قسمت اطلاعات دپارتمان باید مساحت هر دپارتمان و همچنین ثابت یا متغییر بودن آن را با حروف V( variable) و F(Fix) نشان دهید.
    در مرحله بعد باید ماتریس جریان را بر اساس فرم از-به که در دسترس دارید پر کنید.
    در صورتیکه نقاط ثابت نیز داشته باشید باید مخنصات مربوط به آن و همچنین هزینه های مربوطه را نیز وارد کنید.
    در پایان نیز می توانید هزینه های جریان مورد نظر خود را در ماتریس مربوطه وارد کنید.
    در حالت پیش فرض تمامی هزینه ها یکسان فرض شده است .
    7. تعریف مسئله و روش حل آن
    حال روی دکمه ی دایره ای شکل ”تعریف مسئله“ کلیک کرده تا فرم بعدی باز شود.
    در این فرم ابتدا الگوریتمی که تمایل دارید با آن مسئله حل شود را علامت میزنیم .
    در قسمت مربوط به نحوه ی شروع چیدمان که فقط برای الگوریتم کرفت فعال می باشد می توانیم مشخص کنیم که طرح اولیه را خود کاربر بدهد یا اینکه بر حسب توالی دپارتمانها مرتب شوند (همانطور که می دانیم کرفت یک الگوریتم بهبود دهنده است ولی ALDEP یک الگوریتم سازنده .به همین دلیل کرفت (CRAFT) نیاز به طرح اولیه دارد).
    در قسمت مربوط به نحوه ی محاسبه مسافت می توان مشخص کرد که مسافت بین دپارتمان به صورت "اقلیدسی" محاسبه شود یا به صورت "مستقیم".
    در قسمت بعد طول و عرض کارخانه را بر حسب سلول مشخص می کنیم.دقت کنید حداکثر طول مجاز 100 و حداکثر عرض مجاز50 می باشد.
    2 قسمت باقی مانده که مربوط به ALDEP هستند عرض دپارتمانها را مشخص می کند و تعیین می کند که آیا از حداکثر آن استفاده شود؟
    در صورتیکه الگوریتم کرفت را با فرض ایجاد چیدمان اولیه به صورت توالی یا الگوریتم ALDEP را انتخاب کرده باشید وارد صفحه بعدی می شوید که دپارتمانها مشخص شده اند و مسئله برای شروع بهینه سازی آماده است .
    اما در صورتیکه الگوریتم کرفت را با فرض ایجاد طرح اولیه توسط خودتان انتخاب کرده باشید باید جدول خالی را که در سمت راست صفحه مشاهده می کنید با اعداد مربوط به دپارتمانها پر کنید و برای اینکه بعد از هر مرحله از صحت پرکردن خود اطمینان حاصل کنید می توانید بر روی دکمه ی بازخوانی کلیک کنید. پس از طی این مرحله مسئله برای شروع بهینه سازی آماده است. همچنین می توان با کلیک بر روی دکمه مربوطه یک چیدمان تصادفی ایجاد کرد و وارد مرحله ی بهینه سازی شد.
    8. حل مسئله
    برای حل مسئله و یافتن جواب بهینه کافی است بر روی دکمه ای با همین نام کلیک کرده و بین 2 گزینه ی موجود یکی را انتخاب کنید و نتیجه را در سمت راست صفحه مشاهده کنید در این قسمت مشخصات جابه جایی سلول ها نیز نمایش داده شده است. می توانید با کلیک روی دکمه جابه جایی دپارتمانها و تعویض آنها مقدار هزینه جدید را مشاهده کنید.


  16. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  17. #9
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    تعريف‌شناسي مهندسي صنايع


    نخستين گامها در شناخت پديده‌ها ، با تعريف نمودن آنان آغاز مي‌گردد . تعريف‌شناسي ، اشرافي نسبت به موضوع در اختيارمان مي‌نهد و ياريمان مي‌دهد تا با ذهني روشنتر به جستجو و پژوهش در محتواي آن ادامه دهيم . در تعريف‌شناسي مهندسي صنايع كه مشتمل بر گامهاي اول تا سوم خواهد بود ، ابتدا به تعريف مهندسي خواهيم پرداخت و سپس مهندسي صنايع را تعريف نموده و آنگاه اين تعريف را به تفسير خواهيم نشست .
    در پايان گام سوم ، توانايي اين را خواهيم داشت كه با بياني روشن و صريح ، تعريفي كوتاه اما مبين و مفهوم از مهندسي صنايع ارائه دهيم تا آغازي باشد بر پژوهش در حيطه دانش مهندسي صنايع .


    گام اول

    مهندسی (engineering)به چه معناست ؟
    تاکنون بارها و بارها اين واژه را در كاربردهاي عاميانه و تخصصي شنيده‌ايم ؛ پرسش اينجاست كه آيا اگر از ما بخواهند اين کلمه را به تعريف آوريم قادر به بيان روان آن هستيم ؟
    گام اول ما در يادگيری مهندسی صنايع ، آموزش معنای دقيقی برای مهندسی است . مجمع اعتباری مهندسی و تکنولوژی

    (the Accrediation Board for Engineering andTechnology)

    که يکی از وظايف آن تعريف و يکسان‌سازی واژه‌های مهندسيست ، مهندسی را به صورت زير تعريف می‌کند :
    مهندسی ، مجموعه مهارتهايی است که با استفاده از معلومات رياضی و علوم طبيعی و در اثر مطالعه ، تمرين و تکرار حاصل شده‌اند و ما را به راههای بهره‌گيری اقتصادی‌تر از مواد اوليه و منابع طبيعی در جهت منافع انسانيمان رهنمون می‌کنند .
    حال درک روشنی از واژه پراستفاده مهندسی پيدا کرده‌ايم ؛ مشاهده مي‌نماييم که حيطه وسيعی در اين تعريف جای می‌گيرند و به طور کلی می‌توان گفت که هدف غايی همه آنها کمک به زندگی بهتر و راحت‌تر برای مجموعه انسانهاست . اين هدف را از خاطر نبريم ...



    گام دوم


    مهندسی صنايع را چگونه تعريف کنيم ؟
    در گام اول نگاه روشنی به مفهوم مهندسی حاصل کرديم ؛ اينک به مهندسي صنايع باز می‌گرديم و می‌خواهيم در دومين گام تعريفی از مهندسی صنايع ياد گيريم . بی‌شک موفقيت در هر شغلی مستلزم اشراف کلی بر جوانب آن می‌باشد و يکی از نکات مهم در اين مبحث ، دانستن تعريف منطقی و صحيحی از شغل می‌باشد . نگارنده بر اين عقيده‌ است که وظايف مهندس صنايع تا اندازه‌ای شيرين و پرهيجان می‌باشد که شايد جای اين باشد از آن به عنوان يک سرگرمی فرح‌بخش و ليك در عين‌حال جدی و پراهميت ياد نمود ؛ و اما مهندسی صنايع چيست ؟
    انجمن مهندسی صنايع آمريکا ، تعريف ذيل را بيان کرده‌است :
    مهندسی صنايع رشته‌ايست که با طراحی ، پياده سازی و بهبود سيستمهای يکپارچه ای از انسان (human) ، مواد (material)، اطلاعات (information)، تجهيزات (instrument) و انرژی (energy)مرتبط می‌باشد . اين رشته بر پايه دانش تخصصی در علوم رياضی ، طبيعی ، اجتماعی و نيز قوانين و روشهای تجزيه و تحليل مهندسی و طراحی بنا شده است تا به کمک آنها به ارزيابی نتايج حاصل از سيستم‌های يکپارچه بپردازد .
    در گام آتي اين تعريف را با يكديگر به تفسير خواهيم نشست ...



    گام سوم

    تعريف مهندسی صنايع را چگونه تفسير کنيم ؟
    در گام پيشين تعريف انجمن مهندسی صنايع آمريکا را خوانديم ؛ اگر با دقت آن را مروری ديگر کنيم به واژه‌اي کليدي‌ خواهيم رسيد : سيستم ! لازم است در اين لغت به خوبي خوب تامل گردد که تمامی تلاش مهندسين صنايع بر روی سيستم پياده می‌شود . نترسيد ! به هيچ وجه با مفهوم ناآشنايي روبرو نيستيم . سيستم به هر مجموعه‌ای از اجزا اطلاق می‌شود که برای حصول هدفی با يکديگر در ارتباط موثرند . حال در ذهن خود به دنبال نمونه بگرديد و ذهن خود را وادار به پويايی نماييد ! نمونه‌اي می‌آوريم : خانواده ! به همين سادگی ! اما توجه داشته باشيد که سيستمهايی که ما با آنها در محيط کاری سروکار خواهيم داشت لزوما به همين سادگی نيستند ؛ آنها گروهی از انسانها ، دسته‌ای از مواد ، حجم بالای اطلاعات و مواردی اينچنينی را دربر خواهند گرفت ؛ می‌بينم که گستره وسيعيست آنچه يک مهندس صنايع با آنها همسايه خواهد بود و به همين دليل بايد برای تمامی آنها دارای حداقل اطلاعات لازم باشد . هدف يک مهندس صنايع بهبود کارايي سيستم به جهت نيل به اهداف کل مجموعه است و ايجاد بهبود در سيستم نيازمند بمباران فکری در مورد همه آنهاست . گمان دارد كه دگرگونی و بهبود را از چه جايی بايد آغاز نمود ؟! نگاهی به اطراف بياندازيد ، از چيزهايی آغاز کنيد که نزديکترند ؛ حال سوالي از شما می‌پرسيم : چه چيز به شما از خود شما نزديکتر است ؟! پس :
    مغرور نباشيد ؛ کسی شما را زير سوال نخواهد برد ؛ بهبود را بايد از خود شروع کنيد ...


  18. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  19. #10
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    866
    Array

    پیش فرض

    آمادگی برای آزمون فوق لیسانس مهندسی صنایع


    1- اولا من با این کاملا مخالفم که کسی از رشته هایی غیر صنعتی مثل ریاضی محض و فیزیک و ...، بدون اینکه بوی فلز مذاب و براده و ماشینکاری را در کارگاههای ریخته گری و جوشکاری و ماشین افزار و CNC حس کرده باشد و همچنین پروژه های پر درد سر طرحریزی واحدهای صنعتی و طرحریزی صنایع کوچک و ... را انجام داده باشد، بیاید و با تست زنی و جزوه خوانی بشود : کارشناس ارشد مهندسی صنایع و یا MBA !

    2- اصلا نمی خواهم نا امیدتان کنم، ولی شاید شما هم در مورد دانشگاه آمریکایی هاوایی و دیگر دانشگاههای غیر انتفاعی چندملیتی، آزاد، شبانه، مکاتبه ای، اینترنتی و ... که مدارک دکترا و فوق لیسانس را مثل نقل و نبات خیرات می کنند، چیزهایی شنیده اید! که آدم را از هر چه مدرک و دانشگاه و تحصیلات عالی و غیر عالی است بیزار می کنند. ولی جدا از شوخی اگر می خواهید امسال در امتحان بسیار سخت کارشناسی ارشد مهندسی صنایع - مهندسی صنایع شرکت کنید می خواهم منابع و جزوات خوبی را خدمتتان معرفی کنم، با توجه به اینکه دوستان بازدیدکننده و علاقمند به مهندسی صنایع ، مکررا از حقیر چنین درخواستی داشته اند،(غافل از اینکه کسی که لالایی بلد باشد، چرا خودش خواب فوق لیسانس را هم نمی بیند؟!!!) تصمیم گرفتم که کمکی هرچند ناچیز بکنم.

    با مطالعه کتب و جزواتی که ذیلا معرفی شده، تعدادی از دوستان قدیم من موفق شده اند و آنهایی هم که قبول نشده اند مطالعه آنها را بسیار مؤثر دانسته اند؛ امیدوارم با مطالعه و برنامه ریزی دقیق در میان پذیرفته شدگان سال آینده باشید:

    کنترل تولید و موجودی های 1 :(ضریب 1)
    1- کتاب کنترل تولید و موجودی ها (تألیف: عسگر زاده)
    2- جزوه کنترل موجودی دانشگاه صنعتی شریف
    3- تستهای پردازش(بخش خلاصه درس)
    4- جزوه کنترل موجودی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

    تحقیق در عملیات 1 : (ضریب 2)
    1- کتاب پژوهش عملیاتی (تألیف: محمدرضا مهرگان)
    2- تستهای پردازش تحقیق در عملیات برای رشته های مدیریت و صنایع
    3- نکات تستی پژوهش عملیاتی(تألیف: محمدرضا مهرگان)

    طرحریزی واحدهای صنعتی : (ضریب 1)
    1- طرحریزی واحدهای صنعتی ( اپل )
    2- جزوه طرحریزی واحدهای صنعتی دانشگاههای علم و صنعت، صنعتی شریف و امیرکبیر
    3- جزوه ارزیابی کار و زمان (خانم مخاطب رفیعی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)
    4- تستهای پردازش برای درس طرحریزی واحدهای صنعتی

    آمار و احتمال مهندسی : (ضریب 2)
    1- کتاب و جزوه آمار مهندسی ( تألیف دکتر محلوجی ؛ دانشگاه صنعتی شریف)
    2- کتاب احتمال مهندسی (شلدون راس؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)
    3- آمار مهندسی وال پل (و جزوه دکتر رئیسی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)
    4- تستهای آمار و احتمال مهندسی (تالیف دکتر مسعود نیکوکار ؛ انتشارات آزاده)

    زبان عمومی و تخصصی : (ضریب 1)
    برای زبان منبع خاصی پیشنهاد خاصی ندارم! لطفا شما هم نظر دهید.....


    .................................................. .......... ...............................................
    با همكاري مهندس مصطفي هاشم‌زاده
    شمارش معكوس براي كنكور ورودي سال 85 كارشناسي ارشد دانشگاههاي دولتي آغاز گرديده است ؛ اين در حاليست كه هر ساله بر تعداد متقاضيان تحصيلات تكميلي در سطح كشور افزوده مي‌گردد و در نتيجه آن ، رقابت مابين شركت‌كنندگان – بويژه در رشته‌هاي پراقبالي نظير مهندسي صنايع - افزوده مي‌گردد . چنين ترافيكي در صف مدعيان حضور در دانشگاهها ، بر لزوم بكارگيري اهرمهاي موثر و كارامد آموزشي از سوي داوطلبان ، تاكيد بيشتري را به همراه دارد . در اين مقاله ، نكات ظريفي را – به صورت اختصاصي - براي كاربران سايت تخصصي مهندسي صنايع بازگو مي‌نمايم ؛ چنانچه در كنكور امسال به رقابت با رقيبان خود خواهيد پرداخت و حتي اگر در سالهاي آتي به اين شمار افزوده خواهيد گشت ، توصيه ما به شما اين است كه اين مقاله را از دست ندهيد

    كمتر از يك ماه به برگزاري كنكور كارشناسي ارشد دانشگاهها زمان باقيست ؛ هر چه تاكنون در اين باب به انجام رسانيده‌ايد را در سلولهاي خاكستريتان حفظ و حراست كنيد و در مورد آنكه از اين پس چه كنيد كافيست به گفته‌هاي ما خوب توجه كنيد نخست به اين سوال در ذهن خود پاسخ دهيد كه شما از كدام دسته هستيد ؟ در واقع از چه سطح آمادگي درسي برخورداريد ؟

    الف) چنانچه تاكنون هيچ اقدامي در راستاي فراگيري منابع درسي انجام نداده‌ايد باز به سوال دومي پاسخ دهيد : آيا قصد ادامه چنين رويه‌اي را داريد و يا خير ، نمي‌خواهيد زنگ تفريح سايرين باشيد ؟

    الف- الف) اگر تا امروز هيچگونه تلاشي نكرده‌ايد و قصد هم نداريد كه نگاهي به كتب درسي خود
    بيندازيد ، خب شما همان سياهي لشكر هميشگي آزمونها هستيد كه حضورتان تنها بر استرس داوطلبان سخت‌كوش مي‌افزايد ؛ زيرا آنان همه را همانند خود تصور مي‌كنند و گمان دارند كه اين كميت بالاي شركت‌كنندگان ، همگي ، رقيبي بالفعل برايشان به شمار مي‌روند . شما خوب مي‌دانيد كه حقيقت چيز ديگريست ! لذا توصيه مي‌كنيم در مدت باقيمانده به نكات زير توجه نماييد

    نخست : چندين روز پيش از كنكور ( در بازه زماني ششم تا دهم اسفندماه ) به يك چشم‌پزشك متبحر مراجعه كرده و از سلامت بينايي خود اطمينان حاصل نماييد ؛ احتمالا در روز كنكور اين چشمان شماست كه بيش از مغزتان ، به داد شما خواهد رسيد

    دوم : جديدترين متدهاي تقلب را با تفحص در منابع موجود و از جمله جستجو در پايگاههاي اينترنتي مرتبط بيابيد و دانسته‌هاي خود را در زمينه بروز نماييد . ما در اين زمينه متد تقلب بدون گردش سر را به شما پيشنهاد مي‌نماييم اما به دليل تمايل به همكاريمان با عزيزان سازمان سنجشي ، از تشريح بيشتر آن مي‌گذريم

    سوم : خود را به نزديكترين باشگاه محل سكونتتان معرفي كنيد و سراغ مربي پرورش اندام را بگيريد ؛ تجربه نشان داده افزايش حجم عضلاني شما ، در همكاري داوطلبان صندليهاي مجاور براي تبادل اطلاعات و داده‌ها تاثير چشم‌گيري دارد ؛ به هر حال ، آنها خوب مي‌دانند كه بايد همزمان با شما محل برگزاري آزمون را ترك كنند و به عواقب عدم همكاري ، اشراف كامل دارند

    چهارم : در مدت باقيمانده راههاي نفوذ در انسانها و برقراري ارتباط دوستانه با آنها را ، هر چه بيشتر بياموزيد ؛ ما به شما كتاب آيين دوستيابي ديل كارنگي را توصيه مي‌نماييم ؛ به هرحال مراقبين جلسه هم انسان هستند و دل دارند

    آخرين نكته و شايد مهمترين نكته ، تصميم گيري براي يك چالش بزرگ است ؛ چالشي كه
    شركت‌كنندگان مشابه شما در سالهاي پيشين از آن به كرات ياد كرده‌اند ؛ براستي شما كيك جلسه را از كدام سمت گاز خواهيد زد

    الف- ب) اگر تاكنون به سراغ منابع درسي خود نرفته‌ايد اما اين مقاله شما را متحول كرده ! هيچ نگران نباشيد ؛ روحيه خود را حفظ كنيد و به توانمنديهاي بالقوه خود ايمان داشته باشيد ؛ به آنچه تاكنون گذشته وقعي ننهيد و در فكر بالفعل كردن استعدادهاي خود باشيد ؛ اما راه‌حل پيشنهادي من چيست ؟ شما بايد از اين زمان كوتاه حداكثر بهره را ببريد ؛ بدين منظور از نزديكترين كتابفروشي ، كتاب كارشناسي ارشد مهندسي صنايع را كه در آن چكيده دروس به همراه سوالات آزمونهاي گذشته است را خريداري نماييد و يا حتي مي‌توانيد لوح فشرده آزمونهاي گذشته را از مراكز پستي شهرتان دريافت نماييد ؛ از ميان دروس امتحاني بر حسب رشته خود ( اطلاعات مفيدي در مورد گرايشها ، منابع آزمون و نيز سيلابس درسي آنها را اينجا مي‌توانيد بيابيد ) دروسي را كه در آنها قويتر و يا ضعيفتر هستيد مشخص كرده و پس از اولويت‌بندي ، يك برنامه زماني به هر كدام اختصاص دهيد ؛ سپس مطابق برنامه زماني به مطالعه چكيده مطالب همت كنيد و آنها را به خوبي فراگيريد ؛ توصيه بر اين است كه حتما توانمندي خود را با تست‌زني ( سوالات دوره‌هاي پيشين ) به چالش بكشيد ؛ اين كار اطمينان به نفس را در شما بالا خواهد برد ؛ اما مهمترين نكته كه بايد براي خود تكرار كنيد همان است كه گفتم : روحيه خود را حفظ كرده و فراتر از آن ، بلندپرواز و جاه‌طلب باشيد ؛ هنر انسانهاي موفق در آن است كه به خوبي مي‌دانند در چه جايي غرور خود را حفظ كنند .

    ب) چنانچه از آمادگي نسبي براي آزمون برخورداريد اما مي‌دانيد كه صد در صد آماده نيستيد هيچ هراسي به خود راه ندهيد ؛ شما از خيليها جلوتر هستيد و البته بايد خودتان را به خيليهاي ديگر برسانيد . براي اين منظور ، در اين فرصت باقي‌مانده به اهم رئوس مطالب بپردازيد و سعي كنيد از آنها براي خود ، خلاصه‌برداري كنيد ؛ نكات غير مهمي كه تاكنون خوانده‌ايد را تا هفته پاياني ( كه زمان مرور اجماليست ) به كناري نهيد و تمركز خود را بر روي مفاهيم كليدي بگذاريد ؛ شما مي‌توانيد خود را به گروه پيشتاز برسانيد ؛ تنها كافيست كه از اين زمان باقي‌مانده بهترين استفاده را كرده باشيد ؛ فراموش نكنيد پيروزي از آن كسانيست كه زيرك باشند و خود را – قبل از آنكه دير شود - بازيابي كنند
    ج) شما همان عده نه چندان زيادي هستيد كه مرور تمامي منابع را به پايان برده‌ايد ؛ به شما تبريك مي‌گويم چون براي شما همه چيز بر وفق مراد است پس لزومي به اضطراب بيجا نيست ؛ متاسفانه هميشه داوطلبين قوي و آماده به دليل هراس از بر باد رفتن زحماتشان استرس بيشتري دارند و اين از كارايي آنان مي‌كاهد و به گروه ب فرصت مي‌دهد از گروه ج پيشي بگيرند ؛ پس آرامش خود را حفظ كنيد و كمي روياپردازي كرده و به فكر انتخاب دانشگاه آينده‌تان باشيد ؛ شريف ، پلي‌تكنيك ، تهران و شايد هم تربيت مدرس ! نه ؟! اين به شما اجازه مي‌دهد انگيزه بيشتري پيدا كنيد و خود را قويتر احساس كنيد ؛ تاكنون بسيار تلاش كرده‌ايد پس اجازه ندهيد لغزشهاي كودكانه شما را از دانشگاهي كه لياقتش را داريد دور كند ؛ حتي مي‌توانيد از همين حالا به درسهاي دوره ارشد خود در اينجا نگاهي بيندازيد ! اما در اين مدت كوتاه ، مروري بر كليه خلاصه‌هايي كه برداشته‌ايد داشته باشيد و شروع به تست‌زني كنيد ؛ توصيه من به شما اين است كه از همين امروز خود را در شرايط آزمون قرار دهيد و با پاسخگويي كامل به سوالات آزمونهاي پيشين ، نشستن چند ساعته در يك مكان نه چندان راحت و بهره بردن از تمامي قواي فكري خود را تمرين كنيد ؛ سعي كنيد هيچ‌يك از آزمونهاي پيشين را از دست ندهيد ؛ اگر كمي آرامش خاطر داشته باشيد به شما اطمينان مي‌دهم كه رتبه‌هاي دورقمي و شايد تك‌رقمي را از دست نخواهيد داد

    نكته پاياني كه بايد ملحوظ نظر تمامي داوطلبين قرار گيرد آن است كه بايد تا جايي كه ممكن است تلاش كنيد تا اموري را كه در اختيار شماست به خوبي به پيش بريد اما هميشه ، همه چيز ، به انتخاب و اختيار شما نخواهد بود ؛ پس به نيروي برتر ايمان داشته باشيد و از او كمك بخواهيد ؛ آيه ذيل را باور كنيد و با تكرار آن به خود انرژي مثبت بدهيد
    و اذا سالك عبادي عني ، فاني قريب ، اجيب دعوت الداع اذا دعان / چنانچه بنده‌اي در مورد من سوالي پرسيد ، [بگو] من به او نزديكم ، دعوت هر دعاكننده‌اي را اجابت خواهم كرد چنانچه[با دعاي بنده‌ام] خوانده شوم

    پي‌نوشت : نويسنده مقاله نه يك ژورناليست طنزنگار است و نه به اختلاط مهندسي صنايع با فكاهي اعتقادي دارد ؛ نكته تنها اينجاست كه تجربه سالها مشاوره با داوطلبين كنكورهاي مختلف ثابت نموده است كه ارائه آموزه‌هاي اينچنيني در فضايي نزديك با خواننده و دوري جستن از محيطي كسل‌كننده و غيرمنعطف ، ضريب يادگيري و باورپذيري را نزد داوطلب افزايش خواهد داد ؛ از اين رو به شما اطمينان مي‌دهم كه اين مقاله را تا مدتها را در خاطر خواهيد سپرد ؛ باور نداريد ؟ امتحان كني

  20. کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


صفحه 1 از 8 12345 ... آخرینآخرین

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/