تو اين مقاله قراره اصطلاحات مربوط به تلفن همراه بررسي بشه به امید اینکه این تاپیک مخصوصا برای تازه واردها مفید واقع بشه



3G:

مخفف عبارت 3rd-generaion (نسل سوم) مي باشد. نسل اول گوشي‌هاي تلفن همراه به صورت آنالوگ در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 به بازار عرضه شدند. نسل دوم تلفن هاي همراه، با تکنولوژي ديجيتال از اواخر دهه 90 وارد ميدان شدند و اما نسل سوم که از سال 2003 ميلادي مطرح شد؛ گوشي‌هاي تلفن همراه با قابليت انتقال اطلاعات با سرعت‌هاي بسيار بالا، اتصال دائم به پايگاه‌هاي اطلاعاتي و کيفيت صداي بالاتر را به ارمغان آورد. علاوه بر اين ها در گوشي‌هاي نسل سوم، امکانات پيچيده‌اي چون ارتباط تصويري زنده با طرف مقابل گنجانده شده است. استانداردهاي مختلفي براي تکنولوژي 3G وجود دارد. معروفترين آنها استاندارد UMTS است که بر پايه ساختار مخابراتي WCDMA بنا نهاده شده است.


Alphanumeric Display :
نوعي از صفحه نمايش در گوشي‌هاي تلفن همراه، که قابليت نمايش حروف و اعداد را دارند ولي نمي توانند تصاوير گرافيکي را نمايش دهند.

Bluetooth :

نوعي شبکه بي سيم در محدوده شخصي (Wireless Personal Area Network) که امکان اتصال تلفن‌هاي همراه، کامپيوترها و ساير وسايل الکترونيکي را در فواصل نسبتا کوتاه بدون استفاده از سيم و از طريق فرکانس‌هاي راديويي (با توان پايين) ميسر مي سازد. بلوتوث اين امکان را به شما مي دهد که گوشي خود را در جيبتان قرار دهيد و به راحتي از طريق هدست بي سيم، به مکالمه بپردازيد همچنين از طريق بلوتوث مي توانيد به تبادل اطلاعات و فايلهاي موجود در گوشي تان با گوشي‌هاي نزديک آن بپردازيد.


LCD :
مخفف عبارت Liquid Crystal Display مي باشد. صفحات نمايش LCD از دو صفحه پولاريزه شده تشکيل شده اند که ميان آنها توسط يک محلول کريستال مايع پر شده است.


MMS :

مخفف عبارت Multimedia Messaging System است. MMS در واقع ساختار توسعه يافته SMS و EMS مي باشد. بعد از بوجود آمدن و فعال شدن سيستم هاي مخابراتي چون GPRS ، HSCSD ، EDGE و UMTS به خاطر سرعت بالاي انتقال داده ها در اين سيستم ها، زمينه مناسب براي بوجود آمدن MMS ايجاد گشت. يک پيغام مالتي مديا (MMS) مي تواند حاوي متن، عکس، صوت و يا حتي کليپ هاي کوتاه ويديويي باشد.


CDMA :
مخفف عبارت Code Division Multiple Access مي باشد. نوعي از تکنولوژي ديجيتال بي سيم که انتقال صوت و ديتا را به طور همزمان بر روي يک فرکانس مهيا مي سازد. CDMA در واقع نسل دوم (2G) تلفن هاي همراه است که در کشورهاي کانادا، آمريکا، آسياي شرقي و آمريکاي لاتين مورد استفاده قرار مي گيرد. امروزه اکثر شرکت هاي مخابراتي که از تکنولوژي CDMA استفاده مي کردند در حال مهاجرت به سمت تکنولوژي جديد انتقال پرسرعت اطلاعات با نام 1xRTT هستند .


EDGE :

مخفف کلمه Enhanced Data rates for Global Evolution مي باشد. اين تکنولوژي به طور مشترک توسط مجامع جهاني GSM و TDMA معرفي شده است و امکان انتقال صوت ، ديتا و تصوير با سرعت 384 کيلوبيت در ثانيه را در تلفن هاي همراه مهيا مي سازد (عملا سريعترين سيستم انتقال داده در سرويس هاي مخابراتي). EDGE بر پايه استاندارد هاي GSM بنا نهاده شده و از شيوه هاي تقسيم بندي پهناي باند در TDMA بهره مي گيرد.


EMS :

مخفف عبارت Enhanced Messaging Service است. ساختاري براي توسعه SMS مي باشد که ارسال ترکيبي از ملودي هاي ساده (مونوفونيک)، تصاوير (به صورت پيکسلي يا همان Picture Message)، اصوات، تصاوير متحرک و متن قالب بندي شده (تغيير سايز حروف، يا ايتاليک و بولد کردن آنها) به گوشي‌هاي ديگري که داراي قابليت EMS هستند را ممکن مي سازد.


GPRS :

مخفف عبارت General Packet Radio Service مي باشد. نوعي تکنولوژي بي سيم که امکان ارتباط پرسرعت اينترنتي و انواع ديگري از ارتباطات اطلاعاتي را مهيا مي سازد. در ساختار GPRS اطلاعات به صورت بسته هاي ديتا در آمده و منتقل مي گردند. سيستم GPRS به طور موازي با

GSM کار خواهد کرد بنابراين در حين ارتباط اينترنتي از طريق گوشي تان، به هيچ وجه خط تلفن اشغال نخواهد بود. در اين سيستم هزينه ها بر اساس حجم اطلاعات رد و بدل شده محاسبه مي گردند (بر حسب کيلوبايت) و مدت زمان ارتباط شما هيچ تاثيري بر افزايش هزينه ها ندارد. قبل از بوجود آمدن GPRS، براي ارتباط اينترنتي مي بايست از طريق شبکه GSM با ISP ها تماس گرفته مي شد که هزينه‌هاي سنگيني براي کاربران در بر داشت و ضمنا حداکثر سرعت ارتباطي 9.6 کيلوبيت در ثانيه ميسر بود. اما GPRS از لحاظ تئوري مي تواند سرعتي معادل 115 کيلوبيت در ثانيه را براي شما مهيا سازد (البته در دنياي واقعي اين سرعت بين 30 تا 40 کيلوبيت در ثانيه خواهد بود). GPRS عملا به عنوان نسل 2.5 يا 2.5G در تلفن هاي همراه شناخته مي شود.

__________________
GPS
مخفف عبارت Global Positioning System مي باشد. اين سيستم که نخستين بار در ارتش آمريکا طراحي و به کار گرفته شد، از طريق 3 ماهواره مخصوص موقعيت شما در کره زمين (طول و عرض جغرافيايي) را مشخص مي کند. چند سال پيش ماهواره چهارمي در مدار زمين قرار گرفت که امکان تشخيص ارتفاع از سطح دريا را نيز براي گيرنده هاي GPS مهيا مي سازد. هم اکنون دستگاه‌هاي گيرنده GPS قابل حمل (در ابعاد کامپيوترهاي جيبي) در بازار موجودند. شما مي توانيد با اضافه کردن يک کارت مخصوص به اسلات CF در کامپيوتر جيبي (PDA) خود، از GPS استفاده کرده و در هر جا که هستيد موقعيت خود را بر روي نقشه هاي از پيش آماده بر روي صفحه نمايش PDA بيابيد. به خاطر هزينه بالايي که افزودن GPS به تلفن هاي همراه در بردارد، تاکنون تنها در چند مدل از گوشي‌هاي رده بالاي شرکت موتورولا (مثل A1000 و A925) اين امکان گنجانده شده است.


GSM
مخفف عبارت Global System for Mobile communications مي باشد. GSM استاندارد بين المللي سيگنال‌هاي راديويي ديجيتال است که توسط انستيتو استانداردهاي ارتباط از راه دور اروپا، بنيانگذاري شده است. GSM اکنون به عنوان شبکه مخابراتي نسل دوم تلفن هاي همراه در اکثر نقاط جهان از جمله ايران مورد استفاده قرار مي گيرد.

Dual-Band
گوشي‌هايي که امکان استفاده از دو باند فرکانسي مختلف را مهيا مي سازند. در اروپا و خاورميانه Dual-Band به معناي گوشي‌هايي است که از فرکانس هاي GSM900/GSM1800 پشتيباني مي کنند و در ايالات متحده به معناي گوشي‌هايي است که از فرکانس هاي GSM850/GSM1800 و يا ترکيب دو باند فرکانسي ديگر پيشتيباني مي کنند .


HSCSD
مخفف عبارت High Speed Circuit Switched Data است. در واقع HSCSD ساختار بهينه سازي شده‌اي براي شبکه هاي GSM است که اجازه مي دهد سرعت انتقال داده ها را از 9.6 به 57.6 کيلوبيت در ثانيه تقويت شود.


IMEI:

مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity می باشد . یک قالب واحد برای شماره سریال گوشی های تلفن همراه دیجیتال است .


Infrared Port یا IrDA
این تکنولوژی امکان ارتباط تلفن های همراه ، PDA ها و سایر دستگاه هارا برای اهداف گوناگون مهیا می سازد . اینفرارد یک تکنولوژی ارتباطی بیسیماست که اطلاعات را از طریق اشعه مادون قرمز (نور نامرئی با فرکانس بالا)منتقل می سازد .


Java یا J2ME
J2ME مخفف عبارت Java 2 Micro Edition است . امکانی است که اجازه میدهد تلفن های همراه برنامه خاص نوشته شده توسط زبان برنامه نویسی جاوا رااجرا کنند . یک برنامه J2ME می تواند در قالب یک برنامه ماشین حساب ،بازیهای گوناگون ، برنامه های ساده اداری و ... طراحی شود . بعضی گوشیهابه شما اجازه می دهند به طور مستقیم برنامه های Java را از طریق اینترنتدرون گوشی دانلود کنید ، در بعضی مدل های دیگر تنها می توانید برنامه هایJava را از کامپیوتر توسط یک کابل رابط به گوشی منتقل کنید .


Li-Ion battery
باتری از نوع یون لیتیوم می باشد که معمولا برای تامین نیروی لازم دردستگاههای ارتباطی بی سیم مورد استفاده قرار می گیرند . در مقایسه به نسلهای قدیمی تر باتری ها یعنی NiCd (نیکل – کادمیوم) و NiMH (نیکل –مولیبدن) ، باتری های Li-Ion وزن سبک تری دارند و علاوه بر این از دورهماندگاری بیشتری در هر بار شارژ بهره می برند . در باتری ها اصطلاحی وجوددارد که به Memory Effect مشهور است ، که خصوصا در باتری های NiCd به شدتدیده می شد ، به اینصورت که پس از هر بار شارژ ظرفیت باتری به اندازهبسیار کمی کاهش می یافت . به همین دلیل در گوشی های قدیمی که از باتری هاNiCd استفاده می کردند ، بعد از دو یا سه سال عملا نیاز به عوض کردن باتریداشتیم . اما در باتری های Li-Ion این مسئله به طور کامل حل شده است .



Li-Po battery
باتری از نوع پلیمر لیتیوم می باشد که از نظر ظرفیت و ماندگاری بعد ازهر بار شارژ ، مشابه باتری ها Li-Ion عمل می کند . این نوع باتری دارایوزن کمتری نسبت به مدلهای دیگر است . اما ویژگی منحصر به فردی که سازندگانگوشی های موبایل را به سمت استفاده از این نوع باتری می کشاند این است کهاین باتری ها را می توان به هر شکل هندسی که در طراحی مورد نیاز باشد درآورد . این ویژگی باعث از میان رفتن محدودیت های زیادی می گردد که باتریها مکعب مستطیلی قدیمی تر در طراحی گوشیها ایجاد می کردند .
__________________
OLED
مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode می باشد . OLED در حقیقت نسلآینده صفحات نمایش خواهد بود . این صفحات شامل مجموعه ای از نقاط کوچک ازجنس پلیمر ارگانیک خاصی هستند که بنا به میزان ولتاژی که به آنها داده میشود ، رنگهای مختلف را به نمایش می گذارند . ویژگی منحصر به فرد صفحاتنمایش OLED این است که با هر زاویه ای به این صفحات بنگرید ، تصویر را باوضوح کامل خواهید دید (بر خلاف صفحات TFT و STN) . اکنون این تکنولوژی بهطور آزمایشی در گوشی سامسونگ X120 ، صفحه نمایش خارجی برخی مدلهای تاشویسامسونگ و نیز در نمونه آزمایشی گوشی PDD Helix استفاده شده است . صفحاتنمایش OLED دارای وزن کمتر ، ضخامت کمتر ، نور روشن تر ، قیمت پایین تر ومصرف انرژی بسیار پایین تر از سایر انواع صفحه نمایش می باشند .


Polyphonic Ringtones
زنگهای پلی فونیک در گوشی های موبایل امکان پخش چندین اکتاو را به طورهمزمان توسط گوشی مکن می سازند . این ویژگی حالت طبیعی تر و واقعی تری بهملودی ها خواهد داد .


Predictive Text Input
نوعی تکنولوژی در نوشتن متن در تلفن های همراه که به وسیله آن براینوشتن هر حرف کافیست دکمه ای که حرف مورد نظر در آن قرار دارد ، فشرده شودو گوشی به طور لحظه به لحظه تمام ترکیبات ممکن از کاراکترهای وارد شده رابا دیکشنری خود مقایسه کرده و کلمه ای را که مورد نظر شماست حدس خواهد زد.
این تکنولوژی در سه قالب T9 ، iTAP و eZiText در گوشی های تلفن همراه استفاده می گردد .



SIM
مخفف عبارت Subscriber Identity Module می باشد . آنچه تحت عنوان سیمکارت می شناسید ، کارت هوشمندی است که حاوی اطلاعات لازم برای شناسایی ودسترسی گوشی شما به امکانات شبکه مخابراتی می باشد . علاوه بر این سیمکارت ها قابلیت ذخیره اطلاعات شخصی مثل دفترچه تلفن و یا ذخیره پیغام هایکوتاه را دارا هستند .


Speakerphone
از آن تحت عنوان Built-in Handsfree (هندزفری داخلی) نیز یاد می شود وبه شما اجازه می دهد با قرار دادن گوشی در فاصله ای مقابل خود ، بدون نیازبه نگاه داشتن گوشی در کنار گوشتان ، به مکالمه بپردازید .


STN
مخفف عبارت Super Twisted Nematic است . STN یکی از تکنولوژی هایصفحات نمایش LCD می باشد . صفحات نمایش STN مصرف انرژی و هزینه ساخت پایینتری نسبت به صفحات نمایش TFT دارند ، ولی دارای دو ضعف بزرگ هستند . یکیاینکه روشنایی ، شفافیت و تنوع رنگهای ایجاد شده روی آنها پایین است ودیگری اینکه در تکنولوژی STN صفحه نمایش با سرعت پایینی اسکن می شود (بهاصطلاح Refresh Rate صفحه نمایش پایین است) ، لذا در صورت وجود تصاویرمتحرک روی صفحه نمایش بعد از نمایش هر فریم ، سایه ای از فریم قبلی تا چندصدم ثانیه روی صفحه نمایش باقی می ماند . این ایراد در صفحات نمایش TFT بهخاطر وجود Refresh Rate بالا اصلاح شده است .


TFD
مخفف عبارت Thin Film Diode می باشد . TFD یکی دیگر از انواع تکنولوژیهای صفحه نمایش در گوشی های موبایل (خصوصا بعضی مدلهای سامسونگ) است .تکنولوژی TFD کیفیت بالای تصویر و نیز سرعت بالای بازخوانی تصویر (همانندTFT) را با هزینه و مصرف انرژی پایین (همانند صفحات STN) ادغام کرده است .


SAR Leve

SAR که مخفف Specific Absorption Rate هست مقدار فرکانس رادیویی جذبشده توسط بدن رو نشون میده. واحد SAR وات بر کیلوگرم(Watt/kg) هست که نشونمیده در هر ثانیه چند ژول انرژی توسط یک کیلوگرم از بدن شما جذبمیشه.اتحادیه ی اروپا و آمریکا برای SAR گوشی های مبایل حداکثری رو تعیینکردند و تولیدکنندگان گوشی رو مجاب به در نظر گرفتن اونها کردن تا آسیبیکه به استفاده کنندگان گوشی ها میرسه کاهش پیدا کنه. اتحادیه ی اروپاحداکثر SAR مجاز رو ۲ وات بر کیلوگرم و امریکا ۱.۶ وات بر کیلوگرم تعیینکردند.واضح هست که هر چه SAR Level یک گوشی کمتر باشه برای سلامت کاربر آنگوشی مفیدتر است.




VMS
مخفف عبارت Voice Message System هست و یک سیستم پست صوتی است کهمی توان توسط آن پیغام را بصورت صوتی برای فرد مشخصی فرستاد تا برای اوپیغام با صدای خود فرستنده پخش شود .
__________________
WAP
Wirless Application Protocol یا پروتکل اپلیکیشن های بی سیم همانگونهکه از نامش پیداست بستری برای فراهم آوردن ارتباطات سیار تحت شبکه میباشد. زبان متناظر Wap اختصارا WML یا Wireless Mark Up Language نامیدهمی شود. این امکانات برای اتصال به اینترنت از طریق گوشی موبایل را فراهممیکند .


TFT
مخفف عبارت Thin Film Transistor است . TFT تکنولوژی شناخته شده ای درصفحات نمایش است . اکثر تلفن های همراه امروزی از این نوع صفحه نمایش بهرهمی گیرند . در مقایسه با سایر انواع صفحه نمایش TFT تصاویر با کیفیت بسیاربالا و همچنین نرخ بالای بازخوانی صفحه (High Refresh-rate) را به ارمغانمی آورد اما در مقابل مصرف انرژی و همچنین هزینه ساخت بالایی را می طلبد .


UMTS
مخفف عبارت Universal Mobile Telecommunications System می باشد . درحقیقت UMTS نسل جدید سیستم مخابراتی GSM است که امکانات لازم برای نسل سومتلفن های همراه (3G) را فراهم می آورد . UMTS استانداردی است که توسط"اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور" برای ایجاد ارتباطات بی سیمپیشرفته بنیان گذاشته شده است . شبکه های UMTS از تکنولوژی WCDMA بهره میبرند . در میان عموم ، گاهی عبارات UMTS و WCDMA به جای یکدیگر مورداستفاده قرار می گیرند .


Voice Dial
امکانی در گوشی های تلفن همراه که به شما اجازه شماره گیری توسط دستورات صوتی را می دهد .


WCDMA
مخفف عبارت Wideband Code Division Multiple Access می باشد . WCDMAیکی از استانداردهای تایید شده برای تلفن های همراه نسل سوم (3G) است ازیک فرکانس 5 مگاهرتزی برای انتقال صوت و دیتا (با هم) استفاده می کند .این تکنولوژی سرعتهای انتقال داده از 144 کیلوبیت در ثانیه تا 2 مگابایتدر ثانیه را فراهم می آورد .


[LEFT][COLOR="DarkRed"][SIZE="4"][/SIZEPuk2
Puk2هم مانند Puk برای باز کردن قفل Pin2 که با 3 بار اشتباه دادنقفل کرده است . و مانند Puk اگر 10 بار اشتباه داده شود موجب باطل شدن سیمکارت میشود .است که به منظور قفل نمودن گوشی تلفن همراه بهکار می رود. شماره پیش فرض برای فعال سازی آن 0000 می باشد. مشترک پس ازاولین فعال سازی می تواند شماره مزبور را به یک شماره 4 رقمی دلخواه تغییردهد. در صورت فعال بودن Pin ، هر بار که گوشی خاموش و روشن شود از شماخواهد خواست تا شماره Pin را وارد نمایید




Puk
اگر در هنگام فعال بودن Pin سه بار آن را اشتباه وارد نمایید، سیمکارت قفل شده و درخواست Puk می نماید.اگر Puk نیز 10 بار اشتباه وارد شودسیم کارت باطل شده است . پس از صحیح وارد نمودن Puk ، گوشی منتظر دریافتشماره Pin جدید می ماند که با 2 بار وارد نمودن آن، شماره Pin قبلی ازحافظه پاک شده و شماره جدید جایگزین آن می گردد.


Pin2
Pin2هم مانند Pin هست ولی با این تفاوت که برای تنظیم جزئیات اضافیبر روی سیم کارت می باشد . Pin2 برای سیم کارتهای مخصوص مورد استفاده قرارمی گیرد . و البته مانند Pin از 4 تا 8 رقم است.



Puk2
Puk2هم مانند Puk برای باز کردن قفل Pin2 که با 3 بار اشتباه دادنقفل کرده است . و مانند Puk اگر 10 بار اشتباه داده شود موجب باطل شدن سیمکارت میشود .


Security Code
این کد بر خلاف کدهای Pin و Puk که برای سیم کارت است مربوط به کدگوشی میشود و با دادن این کد گوشی خود را میتوانید قفل کنید . این کددقیقا 5 کارکتری می باشد و حالت پیش فرض آن بطور عمده 12345 می باشد
__________________
T9
حالت T9 حالتی در نوشتار است که توسط آن گوشی بطور خودکار کلماتی کهدر حال تایپ است را تشخیص می دهد و آنها را چاپ میکند . بطور کلی این حالتبه عنوان غلط یاب نیز معروف است . یعنی در موقع تایپ حالت درست کلمات راحدس میزند و تایپ میکند.

1g

به نسل اول تلفنهای همراه گفته میشود که تلفنهای همراه آنالوگ را تشکیل می دادند.


2g

به نسل دوم تلفنهای همراه گفته میشود که از سیستم دیجیتالی بهره میگیرند.

4g

به نسل چهارم تلفنهای همراه گفته میشود که در آنها انتقال دیتا با سرعت 20 مگا بایت در ثانیه امکان پذیر بوده و برای مشاهده برنامه های تلویزیونی مناسب می باشند. پیش بینی میگردد که این نسل از تلفن های همراه از سال آینده، و یا حداکثر تا سال 2010 میلادی به بازار عرضه گردد.


AAC

این اختصار از حروف اول لغات عبارت “Adaptive Audio Coding” تشکیل شده و به معنای ”کدگذاری تطبیقی صوت“ می باشد. یک استاندارد کدگذاری صوتی بوده که در سیستمهای تلویزیون دیجیتالی استفاده میشود. AAC اساسا" همان کیفیت صدا را نظیرMP3 فراهم مینماید در حالیکه نسبت به MP3 از روش و نرخ کوچکتر بیت ها استفاده می نماید. AAC اساسا" برای فشرده سازی موسیقی استفاده میشود.

Antenna
آنتن: آنتن بخشی از تلفن همراه است که فرکانسهای مخابره شده را دریافت و یا ارسال می نماید.

Band width
به معنای ”پهنای با ند“ می باشد. به میزان معینی دیتا که می تواند در مقطع ثابتی از زمان منتقل گردد پهنای باند می گویند. پهنای با ند به واحد بیت در ثانیه (bps) و یا بایت در ثانیه (Bps) و یا بسامد در ثانیه (هرتز-Hertz ) نشان داده می شود.

Battery Capacity

به معنای ”ظرفیت باتری“ می باشد. ظرفیت باتری با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) اندازه گیری شده و نشان داده می شود.


:Belt clip /Holsters/Holders
به معنای ”نگهدارنده کمربندی“ می باشد. این نگهدارنده به کاربر امکان می دهد که تلفن همراه خود را در داخل پوششی (کیف) به کمربند، کیف دستی و یا جیب خود متصل نماید و یا آنکه آنرا در درون اتومبیل خود به داشبورد متصل نماید.
__________________
EGA
این اختصار از اولین حروف عبارت ” Enhanced Graphic Adapter “ تشکیل شده که نوعی استاندارد نمایش ویدیویی IBM است که در سال 1984 معرفی شد. این استاندارد، آداپتورهای CGA و MDA را تقلید کرده و وضوح متنی و گرافیکی متوسطی را ارائه میدهد. EGA با پیدایش استاندارد VGA کنار گذاشته شد.


:
Dual Mode
به معنی ”حالت دوگانه“ میباشد. به تلفنهای همراهی که قادر می باشند هم از سیستم دیجیتال و هم از سیستم آنالوگ استفاده کنند، گفته می شود.


DTMF
این اختصار از اولین حروف لغات عبارت ” Dual Tone Multi Frequency “ تشکیل شده و به معنی ”طنین یا تون دو گانه چند فرکانسی“ است. اینها تونها یا طنین هایی می باشند که تلفن همراه برای برقرار ساختن ارتباط با سیستمهای تلفنی فعال شونده توسط طنین (تون) مانند پست صوتی و یا خدمات تلفن بانکها، ارسال میکند.

Dimension
به ”ابعاد تلفن همراه“ گفته می شود.

Digital Zoom

به معنی ”بزرگنمایی توسط لنز دوربین به صورت دیجیتالی“ می باشد.



Dead Spot
به معنی ”نقطه کور“ می باشد. به محدوده ای گفته می شود که تحت پوشش سرویس و خدمات اپراتور تلفن همراه نمی با شد.


:
CSTN Display
اختصار CSTN از اولین حروف لغات عبارت ”Color Super Twisted Nematic “ تشکیل شده و به معنای ”صفحه نمایش نماتیک فوق چرخشی رنگی“ میباشد. این نوع صفحه نمایش، حالتی از نمایشهای کریستال مایع را بصورت ماتریسی غیر فعال(Passive Matrix) رنگی با زاویه پهن و با کیفیت خوب، ایجاد میکند. نماتیک به بدنه های میکروسکوپی رشته گونه ی کریستال مایع اشاره می نماید که در این صفحات نمایش به کار میروند. صفحات نمایش فوق چرخشی به طور گسترده ای در تلفنهای همراه و سایر دستگاهها یا وسایلی که ممکن است در محیطهای کم نور استفاده شوند، مورد بهره برداری قرار میگیرد.