چتر کمکی آخرین شانس در مواقع اضطراری به دنبال بالا رفتن سطح پروازی خلبانان کشور امکان پرواز در هواهای خشن و یا اجرای مانورهای آکروباسی و S.I.V فراهم شده است.این پیشرفت باعث شده تا همراه داشتن چتر کمکی یا رزرو را صد چندان مهم تر از قبل نمایان کند.
طراحی پیشرفته چتر نجات ، دستیابی به آن را با زمانی فوق العاده سریع ، با نزول صاف و پایدار همراه با فرود آرام برای استفاده کنندگان فراهم کرده است.اما به این معنا نیست که فرود با چتر کمکی همیشه به آرامی و شرایط نرمال پایان پذیرد.
امروزه خوشبختانه مربیان پاراگلایدر از همان ابتدای آموزش برای داشتن چتر کمکی و آموزش طرز صحیح استفاده از آن تاکید دارند. اما نکتهء قابل توجه این است که چگونه و از چه نوع چترهایی استفاده و نگهداری کنیم.
برای اجرای عملیات آموزش کشیدن چتر نجات کمکی بهتر است این کار روی آب با در نظر گرفتن حواشی امنیتی انجام شود.در غیر این صورت استفاده غیر صحیح می تواند خاطره بدی برای خلبان به جای بگذارد.
چترنجات فقط برای موارد خاصی از وا ماندگی های غیر قابل اصلاح استفاده می شود و در غیر اینصورت استفاده بی منظور آن توصیه نمی شود.اگر به برچسب Warning روی آن دقت داشته باشیم متوجه می شویم که چتر کمکی تنها راه رهایی از خطر نیست بلکه به عنوان آخرین شانس در مواقع ضروری تلـقی می شود . پس در موارد غیر ضروری استفاده از کمکی مخصوصاً روی خشکی توصیه نمی شود.
کمکی درون فضای کوچکی به نام پوسته کمکی که در هارنس تعبـیه شده است قرار می گیرد و به دلیل فشار و تغییر فصل و ایجاد رطوبتی که باعث چسبندگی آن می شود باید بین هر 4 تا 6 ماه به طور مرتب باز و بسته (Re-pack ) شود.
امکان باز نشدن در چترهای نجات (استاندارد)خیلی اندک است که آن هم اغلب ناشی از نگهداری غلط و Repack نکردن به موقع آن است.
چندی پیش در منطقه پروازیمان استان البرز شهر کرج مشاهده کردم که شاگردی اقدام به خارج کردن چترکمکی از هارنس(به جهت Re-pack کردن) و همینطور تمرین کشیدن کمکی البته روی زمین کرد . اما متاسفانه به دلیل اشتباه قرار دادن چتر درون هارنس، هر چه تلاش کرد چتر خارج نشد. تصور کنید این خلبان خوب که با اطمینان کامل جا زدن کمکی اش را به دست فرد کم تجربه ای سپرده یا اینکه خودش جا زده در موقعیت بحرانی قرار می گرفت و مجبور به استفاده از کمکی می شد ! فکر می کنید چه اتفاقی رخ می داد!؟
دقت داشته باشیم برای عملیات باز و بسته (Re-pack) کردن چتر نجات تنها افرادی قادر به انجام این کار هستند که مجوز این کار را داشته و دوره های مربوطه را گذرانده و مهارت کافی را داشته باشند.
همینطور به قرار دادن کمکی درون هارنس دقت داشته باشید که هنگام خروج به راحتی و بدون گیر کردن بندها و رابط کمکی بیرون کشیده شود .
خرید هوشمندانهء این محصول از نکات قابل توجهی است که اهمیت آن برای بعضی خلبانان شاید ماجرا جو و یا شاید هم کم تجربه پس از استفادهء کمکی های غیر استاندارد نمایان می شود. چتر کمکی هم مانند دیگر ادوات پروازی باید تست شده باشد و از سوی مراجع معتبری چون EN – DHV – LTF گواهینامه (Certificat ) داشته باشد.در غیر اینصورت می تواند خطر آفرین باشد.
باز هم مدتی قبل در شهر کرج شاهد خلبانی بودم که اقدام به استفاده از چتر کمکی (بدونCertificat ) و دست سازش کرد . همانطور که پیش بینی می شد پس از بازشدن کمکی در هنگام پایین آمدن با چند جمع شدگی مواجه شد و طی چند حرکت پاندولی شدید با زمین بر خورد کرد و از ناحیه نخاع آسیب دید!
بنابراین در خرید چتر کمکی دقت کامل داشته باشیم و به صرف اینکه قیمت ادوات فلان کس ارزان تر است یا اینکه فلان اســـــــــــــــــــــــ ــــــــتادم ارزان تر Re-pack می کند سلامت و زندگی خود را به خطر نیاندازید.
از کسانی که می توانند چترهای کمکی را به خوبی باز بسته کنند و مورد اعتماد مراجع ذیصلاح کشوری هستند می توان به سرکار خانم طیـبی و استاد بابک حسینی در شهرهای کرج و تهران اشاره کرد.
با امید پروازهای زیبا و بی خطر بدون نیاز استفاده از کمکی.
نویسنده : وهاب آرایی
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)