شما نمی توانید یوبی سافت را به شرکتی که تنها به گذشته خود افتخار می کند و تلاش برای آینده ندارد متهم کنید . به عنوان مثال Splintercell , فرنچایزی محک خورده و قابل اطمینان است که همیشه می دانسته خواسته طرفدارانش چه چیزی است : گیم پلی مخفی کارانه به همراه تعدادی وسایل جالب و داستانی جدی . شخصیت اول بازی سم فیشر بدون شک آدمیست سفت و سخت ولی او همیشه سعی کرده تا به صورت مخفیانه وارد پایگاه های دشمن شود تا اینکه بی مهابا شروع به شلیک کردن کند . خوب , سم فیشر در Conviction آدمیست شکست خورده . او نمی تواند بر مرگ دخترش فایق آید و Third Echelon – یکی از زیر شاخه های سازمان NSA - را به خیال خود رها کند . اگر فردی تا این حد به لب مرز رسیده باشد , به نظر می رسد خیلی بیشتر مشتاق باشد که به یکباره به دل دشمن بزند و از فاصله نزدیک به آنها شلیک کند . درسته که سم دیگه اون لباس سیاه و دوربین دید در شب معروفش را به همراه ندارد ولی , بیش از پیش عصبی به نظر می رسد .
مشخصا , یوبی سافت تصمیم گرفته تا نشان دهد در دنیایی که قهرمانان سبک اکشنش مانند : جیسون بورن , جک باور و جیمز باند بیشترعادت به مخفی کاری دارند , سم فیشر تا چه حدی می تواند قدرتمند باشد که حتی از ابتدای بازی متوجه می شوید این تصمیم هوشمندانه بوده است . قسمت اعتراف گیری سم در حمام که بارها نمایش داده شده است , مثالی عالی برای نشان دادن شخصیت سم جدید ماست . او در حال انجام ماموریتیست و هیچ چیز توان مقابله با او برای ندادن اطلاعاتی که مورد نیازش هست را ندارد . پس حال اگر تنها راه بدست آوردن اطلاعات کوبیدن سر فردی به سینک یا آینه و لگد زدن بهش باشد پس , بسم الله . سم مشکلی با این کارها ندارد .
شما ممکن نگران این باشد که Conviction به هیچ وجه عنوانی از سری Splintercell به حساب نیاید و در عوض , بیشتر شبیه عناوین سوم شخصیست که در آن مبارزات تن به تن وجود دارد ولی البته , بدون هیچ ترس و اضطرابی . بعد از امتحان کردن قسمت های ابتدایی نسخه ایکس باکس 360 برای ما کاملا روشن شد که جدیدترین بازی یوبی سافت بسیار شبیه به فرنچایز Splintercell است . سم دوربین دید در شب خود را به همراه ندارد ( حداقل اینکه تا جایی که ما بازی کردیم اثری ازش نبود ) ولی , او هنوز هم از تاریکی برای مخفی شدن از دید دشمنان استفاده می کند – در این حالت سایه ای خاکستری رنگ کاراکتر را احاطه می کند . همچنین سیستم پناهگیری مناسبی وجود دارد که به شما این اجازه را می دهد تا از مکانی به مکانی دیگر جا به جا بشید بدون اینکه دیده شوید . این بازی Splintercell of War نیست بنابراین , با یک مسلسل اتوماتیک به دیار باقی می روید یا اینکه حداقل مجبورتان می کند عقب نشینی کنید و به سرعت در پناهگاهی امن مستقر شوید .
گیم پلی که در Conviction تجربه می کنید , نوعی مخفی کاری با تمی خشن تر است . ممکن است در یک محیطی پر از گارد , از بین بردن چند چراغ مکانی امن را برای سم به وجود آورد ولی , اگر یکی از آنها را در گوشه ای گیر بیاندازد مرگی آنی و سریع را برایش به ارمغان می آورد , چه با استفاده از اسلحه یا روشی دیگر . این حرکات تمام کننده سم بسیار لذت بخش طراحی شده اند و استفاده از آنها باعث می شود که به بزرگ ترین قابلیت جدید Conviction دسترسی پیدا کنید : Take Down ها . هر بار که وارد مبارزه تن به تنی شوید , به مقدار امتیازات Takedown تان اضافه می شود و بسته به نوع اسلحه تان بعد از نشانه گذاری 2 یا چند گارد , می توانید فورا آنها را از پای درآورید . شما همچنین می توانید دشمنان مدنظرتان را از قبل علامت گذاری کنید , بنابراین , اگر در اتاقی 3 گارد در حال گشت زنی باشند , شما می توانید 2 تا از آنها که دورتر هستند را علامت گذاری کنید , سپس حمله خود را به سرعت شروع کنید و نزدیک ترین گارد را از بین ببرید و سپس با فشردن دکمه Y , شاهد نابودی 2 گارد دیگر باشید . این حرکت به سرعت انجام می گیرد و به هیچ کس مجال این را نمی دهد تا بتواند با بی سیمش تقاضای کمک کند .
قسمت تیر اندازی بازی هم محکم و اساسی کار شده است . تنها با شلیک یک گلوله به سر دشمنان با استفاده از کلت صدا خفه کنتان , آنها را به نزدیک ترین قبر موجود هدایت کرده اید . از طرفی , اسلحه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک زمانی به کار می آیند که دیگر مخفی کاری راهگشا نیست و برای نابودی دشمنان بهترین گزینه می باشند . خارج شدن از پناهگاهی برای هد شات کردن دشمنی حس عالی القا می کند و همچنین , با انجام یکسری از حرکات مشخص امتیازاتی برای آپگرید کردن اسلحه هایتان بدست می آورید . این ایستگاه های آپگرید به راحتی در هر یک از مراحل پیدا می شوند و با فرض اینکه مهارت شما در انجام بازی بالا باشد , طولی نمیکشد که بتوانید تعدادی آپگرید ضروری مانند : " دقت " و " قدرت آتش " را برای اسلحه هایتان خریداری کنید .
پس یک بار دیگر هم اشاره میکنم , باز هم با Splintercell دیگری رو به رو هستید . شما ممکنه که بدون هیچ برنامه ای و به طرز عجیبی یورش ببرید ولی , بهتر است تا جایی که ممکن مخفی کاری را چاشنی کارتان کنید . لوله ها همیشه کمک سم بوده اند تا با قرار گیری در بالای سر دشمنان , بهره لازم را ببرد و تا آنجا که من مشاهده کردم , به اندازه کافی از آنها وجود خواهد داشت . با ترکیب کردن Take Down ها , تیراندازی دقیق به سر دشمنان و کشتن دشمنان از بالای سر ( پریدن روی دشمنی که در پایین قرار دارد ) , می توانید گروهی از دشمنان را در کسری از ثانیه نابود کنید . شما گاهی اوقات در انجام آنها شکست می خورید و شناسایی می شوید ولی , این به معنای پایان دنیا برای شما نخواهد بود .
یکی از جدیدترین ویژگی ها که در Conviction معرفی شده است , طبق اظهارات یوبی سافت " موقعیت " نام دارد . اگر گاردی شما را شناسایی کند و بعد از مدتی دومرتبه دیدش را نسبت به شما از دست دهد , به طرف آخرین جایی که شما را دیده است روانه می شود . در بازی آخرین موقعیت شما نشانه گذاری می شود و شما می توانید از این ویژگی به نفع خود استفاده کنید . تا زمانی که شما مخفی هستید , می توانید دشمن را فریب دهید تا به محل آخرین بار که دیدتان نزدیک شود . این حرکت موقعیت را برای شما فراهم می کند تا آنها را دور زده و از پشت غافلگیر کنید . البته , در جمع زیادی از گارد ها ایده چندان جالبی به نظر نمی رسد در عوض , در این شرایط می توانید از محیط به نفع خود استفاده کنید . بعضی از اشیا در محیط می توانند در نقش تله ظاهر شوند . در مراحل ابتدایی بازی می توانید از مجسمه های معلق و موتورهای هواپیماها بدین منظور استفاده کنید .
چیزی که کملا مشخص اینکه یوبی سافت خرج زیادی برای Conviction کرده است . سطح کیفی بازی ( با اینکه هنوز کامل نشده ) به حدی است که به سختی می توان همانند آن را پیدا کرد . من هنوز با ریخت و قیافه جدید سم کنار نیامده ام ( اون چهره ریشوی اولیه به نظرم بهتر با کاراکترش سنخیت داشت ) ولی , مسلما از نظر تکنیکی استیل و ترکیبش عالی کار شده . مراحل بازی به طور باورنکردنی پر جزییات طراحی شده اند که , شامل کاراکتر ها و اشیا می شود . نورپردازی و انیمیشن ها نیز عالی کار شده اند ولی با همه این وجود , این طرز نمایش ماموریت ها و اطلاعات هستند که Conviction را برای من منحصر به فرد کرده . شرح ماموریت ها بر دیوار ساختمان ها نقش می بندند و پیش زمینه ای از داستان معمولا به صورت ویدیویی بر روی دیوارها , آینه ها و دیگر سطوح نمایش داده می شود . فقط اندکی نگرانی وجود دارد آن هم این است که جلال و شکوه بازی به علت وجود رنگ هایی تکراری ممکن کمی تحت الشعاع قرار بگیرد که حتی با وجود این هم , باز با حالت بصری عالی رو به رو خواهید بود .
به نظر می رسد که Conviction که در ماه بعد عرضه می شود تصمیم گرفته تا تبدیل به یکی از بزرگترین عناوین انحصاری ایکس باکس 360 شود . جدای از بخش تکنفره غنی , بازی دارای قسمت های مسابقه ای و Co-op بخش مولتی پلیر می باشد که بازی را تبدیل به عنوانی کامل کرده است . با توجه به اینکه سری Splintercell تنها فرنچایز با کیفیت در ژانر مخفی کاری واقعی محسوب می شود ( متال گیر را در دسته علمی تخیلی دسته بندی می کنیم ) , تغییر رویکرد بازی و اکشن تر شدنش زنگ خطری را در ذهن من روشن کرده . برای بعضی از طرفداران پروپاقرص بازی ممکن سیستم جدید مبارزات آنطوری که انتظارش را داشتند نباشد ولی , طبق آنچه که من تجربه کردم بسیار عالی با شخصیت سم و روح فرنچایز تطابق داده شده اند .
منبع
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)