خرید یک مجموعه کامل و گران قیمت از وسایل آرایشی گربهها و سگهای مادربزرگ و پیر هم از دیگر امکانات عرضه شده در این نمایشگاه است تا این حیوانات از ریخت افتاده، همچنان محبوب و دوستداشتنی به نظر آیند. غرقه فروش محصولات غذایی سگ و گربه، از دیگر بخشهای شلوغ این نمایشگاه سالانه است. البته خوشبختانه هیچ کدام از غرفهداران مرا به آزمایش کردن طعم و مزه این غذاها دعوت نکرد!
در کتاب مشهور «مراقبت از حیوانات خانگی» که در سال ۱۸۶۶ میلادی به چاپ رسیده و در اکثر خانههای ما موجود است، یک نکته قابل توجه است: در آن دوره، گربهها به عنوان حیوانات خانگی شناخته نمیشدند. کاترین گرییر مورخ صاحب نام در حوزه حیوانات خانگی میگوید: از دیرباز گربهها به عنوان شخصیتهایی مستقل شناخته شدهاند که از آنها برای کنترل و از بین بردن حیوانات موذی نظیر موش استفاده میشده است. البته امروزه دیگر این حیوانات دستآموز، تقریباً کارکرد زیستی خود را به صورت کامل از دست دادهاند. بر اساس گزارش انجمن appma، مهمترین مزیت نگهداری حیوانات خانگی (و البته از نگاه ۹۳% صاحبان گربهها و سگها در ایالات متحده)، ارتباط احساسی و عاطفی، عشقورزی، همراهی و دلبستگی روحی است. همچنین سرگرم شدن از مشاهده و نگهداری آنان در خانهها، از دیگر دلایل مهم به شمار میرود.
سومین مزیت هم پذیرش آنها به عنوان عضو و یا فرزند در یک خانواده است. در بررسیهای به عمل آمده، ۷۱% آمریکاییهای صاحب سگ، این حیوانات را جزء اعضای خانواده خویش به شمار میآورند. از سوی دیگر، آمار مشابه برای صاحبان گربه ۶۴% صاحبان پرنده ۴۸% و دارندگان خزندهها ۱۷% است. بدین ترتیب، گویی حتی داشتن یک حیوان خونسرد هم در خانه میتواند حس تعلق والدینی را در میان ما زنده کند.
دفنا ناچمینویچ در گفت و گو با من میگوید: «نامیدن مسئولیت نگهداری از حیوانات از سوی ما به عنوان انجام وظیفه والدینی از طرف شرکتهای این صنعت، یک حقه و ترفند شرمآور بیش نیست. مطمئناً این تلهای است که برای مردم ما پهن شده است. من معتقدم، مهمترین نکته شایان توجه این است که سگ شما نیازی به رفتن به سینما ندارد و البته تمایلی هم به رفتن مدرسه نخواهد داشت. این حیوانات تنها به محبت شما نیازمندند و دوست دارند که شما با آنها ارتباط برقرار کنید والبته هنگامی که شما برای مدت ۱۰ ساعت در طول روز به سرکار میروید، او را در قفسش زندانی نمایید.»
دفنا مدیر بخش حیوانات و حیات وحش داخلی موسسه حمایت از رفتارهای اخلاقی با حیوانات (peta) است. البته همیشه این تصور وجود داشته که راهبردها و سیاستهای این موسسه در جهتی مخالف با نگهداری از حیوانات میباشد؛ اما در واقع چنین نیست. هنگامی که من به خانم دفنا گفتم که آمریکاییها سالانه ۴۰ میلیارد دلار صرف حیواناتشان میکنند، او هیجان زده میشود. و لحظاتی بعد، این سئوال را مطرح مینماید: «پس چرا این مراکز در برابر ۳ تا ۴ میلیون حیوانی که همه ساله کشته میشوند، هیچ گامی برنمیدارند؟»
البته اشاره او به حیوانات نگهداری شده در مزارع ماست که عموماً در شرایطی نامناسب زندگی میکنند.
از دیگر سو، سالهاست که انسانشناسان، تعجب خود را از دوستی بیسابقه انسانها با حیوانات در عصر کنونی، با وجود همه مشکلات و زحمات نگهداری از آنان، اعلام مینمایند. ما میخواهیم که حیواناتمان به ما عشق بورزند، ما را سرگرم کنند، با ما مهربان بوده و در عین حال، موجوداتی تمیز، ساکت و مطیع باشند. از سوی دیگر، ما دوست داریم که آنها وسایل منازل ما را خراب نکنند، بوی تعفن ندهند و ادرار و مدفوع خود را در داخل خانه نریزند، با همسایگان ما دوست شوند، کودکان ما را گاز نگیرند و سرانجام اینکه خانههای ما را به هم نریزند. البته در بسیاری از جنبههای مرتبط با زندگی حیوانات نظیر خرابکاری، اصلاح موها، شکار، جفتگیری و بوی بد آنها، صنعت محصولات مرتبط با حیوانات خانگی حضوری فعال دارد تا مشکلات ناشی از نگهداری آنها به حداقل برسد. ما هم اینک در این بازار، شاهد محصولات ضدپارس کردن، پوشک بهداشتی سگ و گربه، وسایل جلوگیری از انتشار بوی بد، اسپریهای خوشبوکننده فضای داخل خانه، قلادههای معطر، اسپریهای تمیز کننده مجرای تنفسی سگها و حتی داروهای ضد نفخ و رفع خواب آلودگی چشم آنها هستیم . گویی هر چه که ما بیشتر با این حیوانات انس میگیریم، تمایل داریم که آنها کمتر از قبل از خود تحرک نشان دهند، سروصدایی اندک داشته باشند و بوی بد کمتری هم از خود منتشر کنند. به بیان دیگر، ما تلاش میکنیم که ویژگیهای بارز حیوانی آنها را سرکوب و یا به حداقل ممکن برسانیم.
جکی هیل یکی از مسئولان انجمن حمایت از تنوع زیستی میگوید: «اگر شما به آنها غذا ندهید، غذاهای شما را خواهند خورد.» به همین خاطر این موسسه به همراه چندین مرکز دیگر، غذاهای خام و طبیعی را برای حیوانات عرضه میکنند تا دیگر بار آنان به سوی ویژگیهای طبیعی و غریزی خود حرکت کنند. وی میافزاید: «مشکلات ناشی از مصرف غذاهای آماده در میان انسانها ، در میان حیوانات نیز وجود دارد. به همین خاطر ما با عرضه غذاهایی ارگانیک و طبیعی به صورت خام، به این نیاز حیوانات خانگی پاسخ میدهیم.»
البته این رویکردهای انسان محور در بخشهای دیگری از زندگی ما نیز جریان یافته است. مثلاً قفسههای کتاب فروشیهای ما مملو از کتابهایی با چنین عنوانی است: «گربه من به چه چیزی فکر میکند؟» در این کتابها توضیح داده میشود که چگونه حیوانات خانگی شما با توجه به ویژگیهای پدران وحشی خود رفتار میکنند. در برنامه تلویزیونی «سزار میلان» هم بینندگان با روشهای پیش بینی عملکرد سگ خود، باتوجه به ویژگیهای والدینشان، آشنا میگردند.
هدف اصلی از درک ویژگیهای حیوانات چیست؟ یکی از کارشناسان چینی در کتاب خود با عنوان «سلطه و عشقورزی» خاطر نشان مینماید که این اقدامات تنها در جهت سلطه بیشتر بر طبیعت و کنترل این حیوانات انجام میگیرد و بررسی دقیق میمیک صورت سگها و گربهها هم، چنین هدفی را دنبال میکند.
در روز دوم بازدیدم، یک نکته توجه مرا به خود جلب کرد: در این نمایشگاه خبری از حیوانات خانگی نبود. برای کسب مجوز ورود این حیوانات به نمایشگاه هم باید مراحل وقتگیر اخذ مجوزهای لازم طی میشد. تنها چند ماهی و لاکپشت را میتوانستید در این نمایشگاه مشاهده کنید. اما در عوض، انواع اسباببازیها و عروسکهای پلاستیکی حیوانات در این غرفهها عرضه میشد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)