بررسي جديدترين مدل از سومين نسل آئودي E8


بررسي جديدترين مدل از سومين نسل آئودي E8 كه با امكانات و تغييرات جديد در سال جاري ميلادي عرضه مي‌شود




روزنامه هفت صبح: بررسي جديدترين مدل از سومين نسل آئودي E8 كه با امكانات و تغييرات جديد در سال جاري ميلادي عرضه مي‌شود

هر چند آئودي در طول سال‌هاي اخير دچار تغييرات فراواني شده اما نمي‌توان از اين موضوع به راحتي گذشت كه اين شركت آلماني سال‌ها با توليدات خسته‌كننده‌اش زير سايه مرسدس بنز و بي.ام.و قرار گرفته بود. شركتي كه هر چند محصولات متعددي در كلاس سدان و خانوادگي را با قيمتي متعادل عرضه كرده اما در هر صورت به خاطر نبود تنوع كافي و افت ارزش اين بازار به زير مجموعه فولكس پيوست.

آئودي در طول سال‌هاي اخير با تملك تعداد زيادي از توليدكننده‌هاي قدرتمند اروپا همچون لامبورگيني توانسته به قدرت فراواني دست پيدا كند و نام‌هاي تجاري مختلف خود را پيشرفت دهد. يكي از اين نام‌ها كه تا چند سال پيش حرفي از آن در ميان جوان‌ها و علاقه‌مندان سرعت به ميان نمي‌آمد، آئودي بود. توليد‌كننده‌اي كه با تغيير روند كاري خود در طول چند سال اخير توانسته محبوبيت فراواني را در قشر‌هاي مختلف جامعه به دست آورده و اكنون تبديل به يكي از نماد‌هاي اصلي خودروهاي موجود در كلاس اسپورت شده.

166406 939

تغييرات اساسي در طراحي

هر چند بخش عمده‌اي از اين موفقيت مديون دو مدل آر8 و تي‌تي است اما نمي‌توان از سدان‌هاي جذاب آئودي نيز چشم پوشي كرد كه با تحول به وجود آمده در بخش طراحي اين شركت آلماني جاني دوباره گرفته‌اند. از جمله اين مدل‌ها مي‌توان به اي8 اشاره كرد. اگر سابقه اين مدل را در طول دو دهه گذشته مورد بررسي قرار دهيم با عملكرد مناسبي از سوي آئودي روبه‌رو نمي‌شويم.

اي8 هر چند در زمينه قدرت خروجي و عملكرد فني در سطح بالايي قرار مي‌گرفت اما از آن دست اتومبيل‌هايي بود كه تنها مورد توجه پيرمرد‌ها يا تاجر‌هاي پول‌دار قرار مي‌گرفت. طراحي خشك بدنه در كنار اندازه بزرگ آن و نبود جذابيت‌هاي خاص در طراحي بخش‌هاي خارجي و داخلي تا حدي پيش رفت كه توليدات اين مدل را تا سال 2009 ميلادي به پايين‌ترين حد ممكن رساند. در اين سال آئودي تنها موفق به فروش 9 هزار دستگاه از اين مدل شد.

اين روند ادامه داشت تا اينكه آئودي در سال 2010 ميلادي نسل سوم از اي8 را به صورت رسمي ‌معرفي كرد. اتومبيلي كه با تاثير‌گيري از طراحي‌هاي مدرن ب.ام.و و مرسدس بنز متحول شده و توانست در سطح بهترين توليدات اين دو غول آلماني در كلاس سدان قرار گيرد. امروز قصد داريم به بررسي مدل 2013 اي8 بپردازيم كه با توجه به تغييرات اعمال شده اس8 نام گرفته است.



ظاهري متفاوت


اولين نكته برجسته در رابطه با تغييرات به وجود آمده در مدل 2013 مربوط به ظاهر اس8 مي‌شود. هر چند هنوز هم طراحي بخش پشت اتومبيل و چراغ‌هاي اين قسمت بوي روز‌هاي قديمي ‌را مي‌دهد اما در هر صورت نمي‌توان از تغيير به وجود آمده در قسمت بالايي اين ناحيه در اس8 چشم‌پوشي كرد. بزرگ شدن صندوق عقب و بعضي اصلاحات جزئي در زاويه نود درجه در صندوق شكلي تازه اما همچنان آشنا را به وجود آورده كه جزو نكات مثبت اين مدل جديد قرار مي‌گيرد.

166409 153

اين در حالي است كه كاهش طرح‌هاي قوس‌دار و كشيده شدن نوار‌هاي كناري به نوعي يادآور ساختار سدان‌هاي بزرگ آمريكايي است. اين نماي عضلاني در زمان مقابله با چهره اصلي اس8 نيز ادامه دارد. بر‌خلاف اكثر سدان‌هاي اسپورت اروپايي آئودي چهره‌اي خشمگين به همراه جلو پنجره بزرگ را در شرايطي كنار يكديگر قرار داده كه با ديگر قسمت‌هاي اس8 در سازگاري كامل قرار دارد.

هر چند چراغ‌هاي جلو اتومبيل در ديگر مدل‌هاي آئودي نيز به كار رفته‌اند اما بخش يك پارچه زنون و قسمت خالي چراغ‌ها توانسته نماي مورد نظر طراح اين مدل براي مقابله با خودروهاي آمريكايي را به بهترين شكل ممكن نمايان كند. اين در حالي است كه براي حفظ نماد كلي آئودي كه با جلو پنجره آن در يك راستا قرار مي‌گيرد شاهد تغييري نامناسب نيستيم. تغييري كه بعضا در مدل‌هاي قبلي و نسل‌هاي پيشين اين مدل ديده شده است. از تمامي‌ اين توضيحات كه بگذريم بايد اشاره كوتاهي نيز به رينگ‌هاي 22 اينچي اين مدل كنيم كه از سوي آئودي در مدل 2013 قرار گرفته‌اند.



جزئيات سرنوشت‌ساز


اوج هنري آئودي در طراحي اس8 به فضاي داخل كابين اختصاص مي‌يابد. اين بخش از مدل 2013 نه تنها ظاهر كلاسيك و مخصوص به اتومبيل‌هاي سدان را حفظ كرده بلكه سعي داشته با ايجاد و استفاده از نكات جديد و البته جزئي به نوعي ساختار مدرن را به خوبي پياده سازي كند. رگه‌هاي نور ملايم قرمز رنگ در‌‌ها و حاشيه كنسول مياني از جمله اين موارد است كه در اوج سادگي ظاهر فوق‌العاده‌اي را در اين قسمت به وجود آورده.

اين در حالي است كه داشبورد اين مدل شباهت فراواني به مدل‌هاي اخير بي.ام.و داشته و از اصول كلي اين شركت الگوبرداري كرده است. اين الگو‌برداري مناسب در نهايت به اين موضوع منتهي شده كه خطي طولاني تنها به وسيله يك سري المان‌هاي كاربردي و صفحه نمايشي بزرگ قطع شده است.

166408 937

آئودي در همين راستا توضيح داده كه تمامي‌ امكانات مورد نياز راننده و ديگر سرنشين‌ها به صورت يك سيستم چند رسانه‌اي در آمده‌اند كه حتي قابليت به نمايش در آوردن كاربرد‌هاي مختلف به صورت همزمان را نيز در اختيار دارد. اين عملكرد جديد در كنار سيستم صوتي شش هزار دلاري اس8 و ساختار مقاوم در مقابل صدا‌هاي خارجي مطمئنا اين قابليت را در اختيار دارد كه فضاي مناسبي را براي راننده و سرنشين‌ها به وجود آورد.



كاهش مصرف سوخت


در نهايت بايد به بررسي عملكرد فني اين مدل بپردازيم. آئودي در اين مدل از يك موتور چهار ليتري هشت سيلندر با انتقال مستقيم سوخت و توربو دو قلو استفاده كرده است. اين فناوري جديد تا‌كنون در موتور اتومبيل‌هايي از مرسدس و ب.ام.و نيز به كار رفته. جالب است كه بنتلي در طراحي مدل كونتينانتال جي‌تي نيز دقيقا از همين موتور استفاده كرده كه آئودي آن را در اس8 قرار داده است. يكي از مشكلات اصلي چنين موتور چهار ليتري كه در گذشته و مدل‌هاي قبلي نيز مشاهده شده بود، مصرف بالا بود.

166407 661

مسئله‌اي كه اين توليد‌كننده آلماني با استفاده از سيستمي‌جالب آن را برطرف كرده است. اين سيستم به نوعي عمل مي‌كند كه در مسير‌هاي معمولي و با سرعت پايين تنها از چهار سيلندر به صورت V شكل استفاده كرده و مصرف سوخت را به شكل قابل توجهي كاهش مي‌دهد. اس8 اين توانايي را در اختيار دارد كه با توليد 512 اسب بخار در كمتر از 4.2 ثانيه به سرعت 100 كيلومتر بر ساعت دست پيدا كند.

آئودي با طراحي اس8 نشان داده كه در كنار ساخت سداني قابل اعتماد قصد دارد محصولي مناسب را به عنوان يك اتومبيل اسپورت براي رقابت با خودرو‌هايي همچون بي.ام.و آلپينا بي7 و مرسدس بنز اس63 در سال جاري ميلادي عرضه كند.