آی وب هاست با رویکرد مشتری مداری و پاسخگویی کار خود را آغاز نمود و در این مدت همواره ارتباط نزدیکی با مشتریان خود داشته است. در پی مشکل اخیر وظیفه خود می دانیم تا نسبت مشکل به وجود آمده و وضعیف سرویس با مشتریان خود بصورت شفاف برخورد نماییم. در طول چند روز اخیر مهندسین ما تمام تلاش برای رفع مشکل و بازگرداندن روال عادی انجام دادند و اگر در این بین در پاسخگویی به شما عزیزان کوتاهی به عمل آمده است صرفا به این جهت می باشد که اساس کار ما بر عمل می باشد و به همین دلیل سعی کردیم تا تمرکز اصلی بجای پاسخگویی به سوالات شما عزیزان بر روی کارمان معطوف باشد. با این همه خود را مسئول این اتفاقات می دانیم و معتقدیم در هر زمان باید پاسخگو باشیم. اکنون که شرایط بطور کامل به روال عادی بازگشته فرصت مناسبی است تا درباره مسائل اخیر با شما صحبت نماییم.
مشکل سرور 4 انگلیس چه بود؟
در ساعات اولیه روز یکشنبه 19 می حملات DDOS بر روی سرو مشکلاتی برای ما به وجود آورد ولی با تلاش مهندسین ما بدون اینکه سایر کاربران متوجه این حملات شوند و در کیفیت سرویس افتی مشاهده شود این حملات دفع شد.
درحالی که بنظر می رسید مشکلات به پایان رسیده است در ساعت 5 صبح تیم فنی از وجود اشکالی در دیتابیس با خبر شدند. تلاش این تیم برای رفع مشکل موفقیت آمیز نبود و بناچار مجبور به ریست کردن دیتابیس شدند. بعد از ریست مشکل دیتابیس گسترده تر و در نهایت باعث شد بطور کامل از سرویس خارج شود. تلاش های بعدی برای راه اندازی موقت نیز نتیجه بخش نبوده تا تیم فنی در ساعت 11:30 مجبور شود اعلام کند راه اندازی سرویس امکان پذیر نیست و نیاز به ریلود os می باشد. بنابراین به دیتاسنتر اعلام شد و منتظر اقدام دیتاسنتر ماندیم. متاسفانه مکاتبات با دیتاسنتر به کندی صورت گرفت که موجب از دست دادن وقت زیادی شد بطوری که تا ساعت 2:30 صبح روز 20 می عملیات ریلود آغاز نشد. آی وب هاست برخلاف سایر هاستینگ ها از دو هارد مجزا با سرعت بسیار بالا برای ذخیره سازی استفاده می کند. تمام بکاپ ها بر روی هارد دوم ذخیره می شوند. بدین ترتیب درصورت بروز هر مشکلی برای هارد اصلی همواره بکاپ بر روی هارد دوم در دسترس می باشد. در ساعت 4 صبح دیتاسنتر اطلاع داد که ریلود os کنسل شده زیرا هارد دوم احتمالا صدمه دیده و درصورت ریلود احتمال اینکه هارد دوم قابل دسترس نباشد و دیتا از دست برود بسیار بالا می باشد. بنابراین به سرعت تمام اطلاعات به سرور دیگری منتقل کردیم و مجددا عملیات ریلود os آغاز گردید. پس از ریلود کامل سرور و کانفیگ های اولیه اقدام به انقال بکاپ ها نمودیم و در نهایت در ساعت 4 بعد از ظهر روز 20 می (36 ساعت بعد down شدن سرور) ریستور تمام کاربران آغاز شد. با توجه به ریلود شدن os، ریستور کردن کاربران بطور معمول نیز انجام نمیشد و باید بصورت دستی این کار صورت گیرد. از طرفی مشکلات زیر ساختی اینرنت کشور باعث می شد تا در اتصال به سرور دچار مشکلات زیادی شویم و ارتباط با سرور بطور مکرر قطع شود. به همین دلیل ریستور به کندی صورت گرفت. در همین زمان سایت اصلی که به سرور دیگری منتقل شده بود تا پاسخگوی کاربران باشیم. در این مدت علاوه بر سرعت عمل در ریستور کردن اطلاعات کاربران توانستیم میانگین 10 دقیقه در پاسخگویی به کاربران داشته باشیم و هیچ تیکتی بیش از 1 ساعت باز نبوده است.
در این مدت 8 تیم بصورت همزمان اقدام به ریستور کردن اطلاعات کاربران می کردند و همچنین با راه اندازی مجدد سایت های پربازدید ما لود سرور بسیار بالا بود. هر چند سرور توان تحمل چنین لود بالایی داشت ولی نیاز به کانفیگ حرفه ای برای جلوگیری از مشکلات احتمالی لازم بود. بنابراین در روز بعد برای دقایقی سرویس دهی با اختلال همراه شد تا کانفیگ نهایی صورت پذیرد. در نهایت بعد از گذشت بیش از 60 ساعت پیگیری پیوسته موفق شدیم مشکل را بطور کامل برطرف و روال عادی پیگیری کنیم. در نهایت هرچند توانستیم بیش از 96% سایت ها بطور کامل بازگردانیم اما متاسفانه اطلاعات چند کاربر هم ریستور نشدند که مایه تاسف ما شد. از تمامی کاربرانی که در این مدت متضرر گردیدند عذر خواهی می کنیم و اطمینان می دهیم که تمام تعهدات خود را بطور کامل رعایت کرده ایم.
به عنوان خسارت آی وب هاست برای کاربرانی که سر رسید آنها از 16 تا 19 می، می باشد و فاکتور خود را پرداخت نموده اند قابلیت استرداد وجه در نظر گرفته و کاربران در صورتی که از سرویس خود رضایت ندارند می توانند نسبت به کنسل کردن سرویس خود اقدام نمایند. همچنین برای تمامی کاربران 15 روز اضافه در سر رسید پرداخت فاکتور دوره آینده در نظر گرفته می شود.
در پایان آی وب هاست بابت مشکلات به وجود آمده از کاربران عذر خواهی میکند و اطمینان می دهد که در حال حاظر هیچ مشکلی در سرور وجود ندارد و مانند ماه های اخیر با قدرت بکار خود ادامه می دهیم.
تشکر ویژه ای هم از همه دوستان و سروران عزیزی که در این مدت شرایط ما درک کردند و رفتار کاملا حرفه ای از خود نمایش دادند داریم. آی وب هاست بی شک حرفه ای ترین کاربران را در کنار خود دارد و آشکارا به این امر افتخار می کنیم.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)