نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: •^^❀*❀^^•مناظرات امام جواد عليه السلام•^^❀*❀^^•

Hybrid View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    78864409091262394270


    حكم شكار در حالات گوناگون توسط محرم

    آنگاه پس از مذاكراتى كه در مجلس صورت گرفت، مردم پراكنده گشتند و جز نزديكان خليفه، كسى در مجلس نماند. مامون رو به امام جواد-عليه السلام-كرد و گفت: قربانت گردم خوب است احكام هر يك از فروعى را كه در مورد كشتن صيد در حال احرام مطرح كرديد، بيان كنيد تا استفاده كنيم. امام جواد-عليه السلام-فرمود: بلى، اگر شخص محرم در حل (خارج از حرم) شكار كند و شكار از پرندگان بزرگ باشد، كفاره‏اش يك گوسفند است و اگر در حرم بكشد كفاره‏اش دو برابر است;و اگر جوجه پرنده‏اى را در بيرون حرم بكشد كفاره‏اش يك بره است كه تازه از شير گرفته شده باشد، و اگر آن را در حرم بكشد هم بره و هم قيمت آن جوجه را بايد بدهد;و اگر شكار از حيوانات وحشى باشد، چنانچه گورخر باشد كفاره‏اش يك گاو است و اگر شتر مرغ باشد كفاره‏اش يك شتر است و اگر آهو باشد كفاره آن يك گوسفند است و اگر هر يك از اينها را در حرم بكشد كفاره‏اش دو برابر مى‏شود.
    و اگر شخص محرم كارى بكند كه قربانى بر او واجب شود، اگر در احرام حج‏باشد بايد قربانى را در «منى‏» ذبح كند و اگر در احرام عمره باشد بايد آن را در «مكه‏» قربانى كند. كفاره شكار براى عالم و جاهل به حكم، يكسان است;منتها در صورت عمد، (علاوه بر وجوب كفاره) گناه نيز كرده است، ولى در صورت خطا، گناه از او برداشته شده است. كفاره شخص آزاد بر عهده خود او است و كفاره برده به عهده صاحب او است و بر صغير كفاره نيست ولى بر كبير واجب است و عذاب آخرت از كسى كه از كرده‏اش پشيمان است‏برداشته مى‏شود، ولى آنكه پشيمان نيست كيفر خواهد شد (6(

    قاضى القضات مات مى ‏شود!

    مامون گفت: احسنت اى ابا جعفر! خدا به تو نيكى كند! حال خوب است ‏شما نيز از يحيى بن اكثم سؤالى بكنيد همان طور كه او از شما پرسيد.

    در اين هنگام ابو جعفر-عليه السلام-به يحيى فرمود: بپرسم؟

    يحيى گفت: اختيار با شماست فدايت‏ شوم، اگر توانستم پاسخ مى ‏گويم و گرنه از شما بهره‏مند مى ‏شوم.

    ابو جعفر-عليه السلام-فرمود: به من بگو در مورد مردى كه در بامداد به زنى نگاه‏ مى ‏كند و آن نگاه حرام است، و چون روز بالا مى ‏آيد آن زن بر او حلال مى ‏شود، و چون ظهر مى ‏شود باز بر او حرام مى ‏شود، و چون وقت عصر مى‏ رسد بر او حلال مى ‏گردد، و چون آفتاب غروب مى ‏كند بر او حرام مى ‏شود، و چون وقت عشاء مى ‏شود بر او حلال مى‏ گردد، و چون شب به نيمه مى‏ رسد بر او حرام مى ‏شود، و به هنگام طلوع فجر بر وى حلال مى ‏گردد؟ اين چگونه زنى است و با چه چيز حلال و حرام مى‏ شود؟

    يحيى گفت: نه، به خدا قسم من به پاسخ اين پرسش راه نمى ‏برم، و سبب حرام و حلال شدن آن زن را نمى‏ دانم، اگر صلاح مى دانيد از جواب آن، ما را مطلع سازيد.

    ابو جعفر-عليه السلام-فرمود: اين زن، كنيز مردى بوده است. در بامدادان، مرد بيگانه ‏اى به او نگاه مى ‏كند و آن نگاه حرام بود، چون روز بالا مى ‏آيد، كنيز را از صاحبش مى ‏خرد و بر او حلال مى‏ شود، چون ظهر مى شود او را آزاد مى ‏كند و بر او حرام مى ‏گردد، چون عصر فرا مى ‏رسد او را به حباله نكاح خود در مى ‏آورد و بر او حلال مى ‏شود، به هنگام مغرب او را «ظهار» مى ‏كند (7) و بر او حرام مى‏ شود، موقع عشا كفاره ظهار مى‏ دهد و مجددا بر او حلال مى ‏شود چون نيمى از شب مى‏ گذرد او را طلاق مى‏ دهد و بر او حرام مى‏ شود و هنگام طلوع فجر رجوع مى‏ كند و زن بر او حلال مى‏ گردد (8( .


    08210860293014430548


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  2. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/