ويژگى آوايى و وزنى «سلامٌ» تأثير آيه را دوچندان مىكند. صوت/آ/ى كشيده، اصوات كشيده /آ/ را در آيات پيشين فراياد مىآورد و بر بار عاطفى آيه مىافزايد. بيفزاييد تركيب مصوت كوتاه اَ با اَ كشيده زنجيرهاى از مصوتها را ايجاد مىكند: سلا (در سلامُ) ملا (در ملائكه) كما (در ادراك ما) و وما (در وما ادراك). ما در آيه دوم به واسطه توازى آواشناختى به نا در آيه اول اتصال مىيابد. نكته جالب هم مصوتى سلا (در سلام) و ملا (در ملائكه) است. واژه بعدى «هى» است كه هم جاندار فرض شده است و هم بىجان. بىجان به شب بر مىگردد و جاندار به موجودى ذيروح.
هر دو سوى آيه پنجم يعنى «سلامٌ هى» و «مطلع الفجر» به واژه حتّى وابسته است. اين واژه به لحاظ دستورى به آنچه در پى مىآيد وابسته است و وزن نحو طبيعى آيه، واژه حتّى را در ارتباط با بخش ديگر آيه قرار مى دهد. در عين حال مصوت /اُ/ دوبخش را به لحاظ آوايى منسجم كرده است. با اين حال، كشش به هر دو سمت، قدرت كشش «ه» در «انزلناه» در آيه اول و «ما» در آيه دوم يا «خيرٌ» در آيه سوم را ندارد.
مايكل سلز/ترجمه: ابوالفضل حرّى
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)