بنيان نظري مكتب اتريش كه طرح اوليه آن را منگر و بوهم باورك ريختند و ميزس و هايك آن را بسط دادند و غنا بخشيدند، به صورت خلاصه اين است: نظريهها و آرايي كه كار يا هزينه توليد را منشا ارزش ميدانند، بياعتبارند. آنچه باعث ميشود، مردم كالايي را به قيمتي كه در بازار يافت ميشود، خريداري كنند، ميزان رضايتمندي برآمده از آن كالاست. ممكن است براي توليد كالايي 100 واحد كار و سرمايه صرف شود اما كسي متقاضي آن نباشد و برايش پشيزي نپردازد و برعكس ممكن است كالايي با يك واحد كار و سرمايه توليد شود و مصرفكنندگان براي خريد آن 100واحد پول بپردازند. عنصر تعيينكننده قيمت، خود انسان است نه روابط اجتماعي. ترجيحات ذهني انسانهاست كه آنان را بر آن ميدارد چه كالايي را، چه زماني و با چه قيمتي خريداري كنند. ميتوان فهميد كه مردم چه كالايي را بيشتر ميپسندند اما كسي نميتواند ميزان اين ترجيح را محاسبه كند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)