منظور از نئوكلاسيكها در اين نوشتار، طيفي از اقتصاددانان است كه قيمتها، توليد كالاها و توزيع درآمدها را ذيل جريان عرضه و تقاضا در بازار تعريف ميكنند. اين عناصر اقتصاد نئوكلاسيك به اين فرض بنيادي استوار شده كه انسانها با قدرت عقل و حسابگري خود ميتوانند به انتخابهاي عقلايي دست بزنند و براي تهيه هر كالا يا خدماتي مطابق فايدهاي كه براي آنها دارد خرج كنند. افراد در پي بيشترين فايده و بنگاهها به دنبال بيشترين سود ميروند. افراد به صورت مستقل و بر اساس اطلاعات كامل و مرتبط، انتخاب ميكنند و اين انتخاب توسط توليدكنندگان و مصرفكنندگان، در قالب تخصيص بهينه منابع رخ ميدهد. نام ديگري كه براي نئوكلاسيكها به كار ميرود مارژيناليستها است. منظور از تفكر مارژيناليستي، نوعي نگاه اقتصادي است كه ميگويد هر واحد كالا در وهله نخست براي مصرفكننده، مطلوبيت بسيار بالايي دارد و هرچه نيازها برآورده ميشود، از سطح مطلوبيت كاسته ميشود. نظريه نئوكلاسيكها و مارژيناليستها در آراي اقتصاددانان كلاسيك سدههاي 18 و 19 ريشه دارد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)