تعاریف گوناگونی برای این مفهوم وجود دارد ولی جامع‌ترین آنها برند را كلمه یا نمادی معرفی می‌كند كه یك شركت و محصولاتش را معرفی كرده آن را از بقیه رقبایش متمایز نماید.
یك برند خوب، مردم را به یاد آن شركت می‌اندازد و اگر خیلی تاثیرگذار باشد، ممكن است حتی آن افرادی كه درباره چیستی و چگونگی محصولات شركت آگاهی ندارند را هم متوجه كند. این اسامی معمولا نام شركت یا نام محصول و خدمات هستند. علاوه بر این نام یك ویژگی و مشخصه بارز شركت هم می‌تواند به عنوان برند استفاده شود. برند یك شركت یا محصول می‌تواند در قالب یك لوگو یا یك نماد هم ظاهر شود. مثلا رنگ‌ها یا شكل یك لوگو منحصر به فرد و جالب توجه بوده از تمامی لوگوهای رقیب متمایز و سرآمد است و مشتریان آن را به خاطر می‌سپارند. مثلا شركت تولیدكننده لوازم ورزشی «آدیداس» در برند خود و روی تمامی محصولاتش خطوطی كوتاه را كنار هم رسم می‌كند كه علامت شاخصه كالامای آدیداس بوده تمامی مردم آن را می‌شناسند و به خاطر دارند. اكنون حتی اگر كلمه Adidas هم روی كالا نیاید، همین خطوط كافیست تا شخص دریابد كه كالای ساخت این شركت را در دست دارد. این نكته در مورد شركت Nike هم به خوبی صدق می‌كند. كلمه Nike و علامت تیك در كنار آن مكمل هم هستند و وجود همان علامت تیك به تنهایی هم نام این تولیدكننده معروف لوازم ورزشی را به دهن‌ها می‌رساند