امروزه برند، سرمايه بسياري از كسب و كارها محسوب ميشود و ارزش و اعتبار برند يك شركت چندين برابر ارزش داراييهاي مشهود و قابل رؤيت آن است. به عبارت ديگر برند، حركتي ذهني و روحي است كه بايد در ذهن مصرف كنندگان، خريداران، سهامداران، كاركنان و كاربران قرار گيرد. برندها داراي ماهيت اجتماعي هستند و آن برندي موفق است كه افراد اجتماع نسبت به آن حس تعلق و مالكيت داشته باشند و آن را از آنِ خود بدانند و براي آن برند از همه نظر تلاش كنند.
بسيار ديده شده است كه افراد جامعه ناخودآگاه يا براي جلب توجه ديگران تبديل به بازاريابان رايگان برندها ميشوند و بدون داشتن منافع مادي اقدام به تبليغ و مطرح كردن يك يا چندين برند خاص مينمايند. از اين رو سازمانها علاوه بر اندازهگيري ارزش مالي برند خود بايد نگاه جامعتر و عميقتري به ارزش اجتماعي برند شان داشته باشند.
*پژوهشگر مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)