نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 24

موضوع: ※ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ※ مدارج قرآن و معارج انسان ※ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ※

Hybrid View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    db33bf9bb03022508f821754dea5862d

    چنان که اشاره کرده ایم صورت تألیفی جمیع اشیاء منتهی به نقطه می‏شود که از سیر و حرکت حبّی متکثر گشت که ظهور و اظهار حکم وحدت است در عین کثرت که از آن تعبیر به حرکت وجودیه و ایجادیه، و نیز تعبیر به نکاح ساری می‏کنند که حبّ و عشق منشأ پیدایش همه است.این بنده گفته است:

    پرتو نور جاودانه عشقم
    موج دریای بیکرانه عشقم
    همه عالم پر از ترانه عشق است
    حمد للّه که از ترانه عشقم


    و غایت حرکت ایجادی ظهور حق در مظهر تام مطلق است که شامل جمیع جزئیات مظاهر است و این مظهر تام انسان کامل است که عالم صورت حقیقت او است و خود غایت حرکت ایجادی است، لذا هیچ گاه زمین خالی از حجت نمی‏شود.این ظهور کثرت از وحدت حقه حقیقیه بدون تجافی، هم در کتاب تکوینی جاری است و هم در کتاب تدوینی که مظهر آن است، چه اینکه الفاظ موضوعند برای معانی عامه.در قرآن حضرت عیسی و مادرش مریم علیهما- السلام را کلمه نامیده است.ائمه ما خودشان را کلمات نامیدند.و امام امیر المؤمنین به روایت دیگر وامام صادق علیهما السلام صورت انسانی را کتاب نامیده‏اند و انسان کامل را میزان قسط و صراط مستقیم و کلام اللّه ناطق گفته‏اند و شواهد بسیار دیگر که تدوین و تنظیم آنها خود رساله‏ای جداگانه خواهد. آری به قول غزالی:العالم کلّه تصنیف اللّه.عارف شبستری در گلشن راز گلشن راز گوید:

    بنزد آنکه جانش در تجلی است
    همه عالم کتاب حق تعالی است
    عرض اعراب و جوهر چون حروف است
    مراتب همچو آیات وقوف است
    از او هر عالمی چون سوره خاص
    یکی زان فاتحه و ان دیگر اخلاص
    نخستین آیتش عقل کل آمد
    که در وی همچو باء بسمل آمد
    دوم نفس کل آمد آیت نور
    که چون مصباح شد در غایت نور
    سوم آیت در او شد عرش رحمن
    چهارم آیة الکرسی همی خوان
    پس از وی جرمهای آسمانی است
    که در وی سوره سبع المثانی است
    نظر کن باز در جرم عناصر
    که هر یک آیتی هستند با هر
    پس از ایشان بود جرم سه مولود
    که نتوان کردن این آیات معدود
    به آخر گشت نازل نفس انسان
    که بر ناس آمد آخر ختم قرآن
    و این بنده در دفتر دل گفته است:
    حروف عینیش را اتصال است
    حروف کتبیش را انفصال است
    که اینجا یوم فصل است و جدائی است
    و آنجا یوم جمع است و خدائی است
    ترا خود سرّ سرّ تست قاضی
    ندارد حال و استقبال و ماضی
    که آن خود مظهری از یوم جمع است
    و لو آن همچو شمس و این چو شمع است
    چه یوم جمع یوم اللّه و اصل است
    فروع یوم جمع ایام فصل است
    قضا جمع و قدر تفصیل آن است
    خزائن جمع و این تنزیل آن است
    قضا علم الهی هست و حشر است
    قدر فعل الهی هست و نشر است
    قضا روح و قدر باشد تن او
    گل او گلبن او گلشن او


    db33bf9bb03022508f821754dea5862d


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  2. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/