صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 43

موضوع: ###((متن زیارت جامعه کبیره همراه با ترجمه و تفسیر))###

  1. #31
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض





    2- معناي غلو چيست ؟
    picturephpalbumid957amppictureid7387







    پاره اي از كلمات و اصطلاحات به دليل اينكه معاني متعدّدي دارند و يا اينكه معنايشان واضح و آشكار نشده است امكان سوء تفاهم و قرائت هاي مختلف را دارند و حتّي امكان سفسطه و مغالطه با آنها وجود دارد ، لذا پيش از ورود به بحث بايد محلّ نزاع راكاملاً منقّح و روشن ساخت تا سوءتفاهمات و سوء برداشتها كاهش پيداكرده و يا از بين برود .


    از اين رولازم است كه معنا و مفهوم غلو تعريف و تبيين شود .


    « غلو اين است كه ما براي كسي استقلال در ذات يا صفات يا افعال قائل شويم ، ذات خداوند مستقل است ، بي نياز از همه كس و همه چيز ، صفات خداوند مستقل است بي نياز از همه كس و همه چيز ، افعالش هم مستقل است

    يعني هر كاري كه در اين عالم انجام مي دهد به قدرت ذات خود است از جايي كمك نمي گيرد به عبارت ساده تر افعال او از ذات او سرچشمه مي گيرد و صفاتش عين ذاتش مي باشد ، قائم بالذات است ، قيوم است ، غني و بي نياز است ، اگر ما اين صفات را براي كسي قائل شديم غلو است .



    يعني بگوييم امام رضا(عليه السلام) مستقل بالذات است يا افعالي كه انجام مي دهد به اذن الله نيست ، يعني خدا دستگاهي دارد ، پيامبر هم دستگاهي جداگانه دارد ، همه اينها مستقل هستند .

    اگر اين اعتقاد را داشته باشيم همه علماء مي گويند شرك است ، اما اگر گفتيم خدا مستقل بالذات است و پيامبر به اذن الله خيلي از كارها را انجام مي دهد .


    اين عين توحيد است ، مي گوييم پيامبر كه بنده خدا و گوش به فرمان خداست اين كارها را به فرمان او و به قدرت او انجام مي دهد .»









    picturephpalbumid957amppictureid7388
    ( پرتوي از زيارت جامعه كبيره – آيت الله مكارم شيرازي – ص48 )



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  2. #32
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض





    3- ذكر صد الله اكبر قبل از خواندن زيارت ، نشانه دوري جستن از غلو است
    picturephpalbumid957amppictureid7387













    به شيعيان دستور داده شده است كه پيش از خواندن زيارت جامعه كبيره در مشاهد مشرّفه و نزد قبور ائمّه (عليه السلام ) بايد«صد مرتبه الله اكبر» بگويند .



    آن هم در سه نوبت و با آداب خاص . اين ها براي چيست؟!




    براي اين است كه مبادا ما شيعيان ائمه (عليه السلام) را كه اسباب تقرّب و توسل انسان به خداوند و واسطه بين خلق و خالق اند،مستقل بالذات دانسته و در حقشان مبالغه و زياده روي نموده و براي آنان مقام الوهيت قائل شويم .





    آنان با همه عظمت و مقامي كه در نزد پروردگار دارند در عين حال عبد و مملوك اويند و به زيور و زينت بندگي خداوند آراسته و مفتخرند .






    لذا فلسفه قرائت تكبيرات صد گانه در شروع اين زيارت در واقع اقرار و اعتراف به بزرگي بي همانند خداوند از يك طرف و اقرارو اعتراف به مقام بندگي ومطيع بودن ائمّه (عليه السلام ) از طرف ديگر است .









    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  3. #33
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض





    4- نفي غلو در متن زيارت جامعه كبيره
    picturephpalbumid957amppictureid7387










    در زيارت جامعه كبيره ، جملات و تعبيراتي وجود دارد كه –صراحتاً- امكان غلو و زياده روي درباره ائمّه (عليه السلام) را نفي مي كند .

    از جمله:




    « الي الله تدعون و عليه تدلّون و به تؤمنون و له تسلّمون و بامره تعملون و الي سبيله ترشدون و بقوله تحكمون»



    يعني : شما، خلق را به خدا مي خوانيد و بر طريق او دلالت مي كنيد و به خدا ايمان داريد و تسليم او و مطيع فرمان اوييد و به راه خدا ، خلق را هدايت كرده و به كلام او حكم مي كنيد .







    و در بخش ديگر اين زيارت آمده است :



    « السّلام علي الدعاه الي الله و الادلّاء علي مرضاه الله والتّامين في محبّه الله و المخلصين في توحيد الله و المظهرين لامر الله و نهيه و عباده المكرمين الذين لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون »




    يعني : سلام بر شما كه دعوت كنندگان به سوي خدا هستيد . و راهنمايان طريق رضا و خشنودي حضرت احديّت و ثابت قدمان در اجراي فرمان خدا و تام و كامل در عشق و محبّت خدا و صاحبان مقام اخلاص در توحيد حضرت حق و آشكار كنندگان امر و نهي خداوند ،
    و شماييد بندگان گرامي و مقرّب الهي گه هرگز بر حكم او سبقت نگرفته و كاملاً مطابق فرمانش عمل مي كنند .






    آيا اين تعبيرات جايي براي غلو و افراط در حق ائمّه (عليه السلام ) باقي مي گذارد ؟!



    آيا عباراتي از اين واضح تر و صريح تر در باب مقام بندگي و اطاعت كامل و تمام عيار ائمّه (عليه السلام) نسبت به خداوند يافت مي شود ؟!



    وجود اين فراز ها، گوياي اين است كه پيشوايان ما با همه فضائل و مناقب فراواني كه دارند ، در عين حال ، شئون ربوبي نداشته ودر برابر عظمت و قدرت خداوند ، استقلالي ندارند ومطيع و گوش به فرمان اوامر الهي اند .









    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  4. #34
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض





    5- معصومين (عليه السلام) و مخالفت صريح آنان با غلو و غلو كنندگان
    picturephpalbumid957amppictureid7387







    احاديث متعدّدي وجود دارد كه پيامبر خدا(ص) و ائمّه اطهار (عليه السلام) با پديده غلو مخالفت كرده و نسبت بدان هشدار داده اند .




    از پيامبر خدا نقل شده است كه:

    از غلو در دين خود بر حذر باشيد كه پيشينيان شما را غلو در دين نابود ساخت .




    و نيز آن حضرت فرمودند :

    دو گروه از امّت من بهره اي از اسلام ندارند:

    1-آنكه عليه اهل بيت من جنگ در پيش گيرد ،

    2-آنكه در دين غلو كند و منحرف شود .





    و امام علي (عليه السلام) فرمود :
    دو كس به خاطر من به هلاكت رسيدند ، عاشق غالي و دشمن خشمگين.


    و نيز فرمودند

    : از غلو درباره ما حذر كنيد .




    و همچنين احاديث زيادي وجود دارد كه ائمّه اطهار(عليه السلام) در زمان حيات خويش ،‌غلو كنندگان را از خود راندند و انديشه هايشان را رسوا كردند و از آنان تبرّي جستند و آنان را لعن مي نمودند و از شيعيان نيز مي خواستند چنين نمايند .



    شيعيان نيز به دستور ائمّه (عليه السلام) برنجاست و عدم جواز غسل و دفن مردگان آنان و تحريم دادن زكات بدانها و ازدواج كردن با آنان و توارث معتقدند.


    ائمّه (عليه السلام) به صراحت ، اظهارمي داشتند كه :
    «خود،بندگان خدا هستند . براي خويش - استقلالاٌ- قادر به جلب سود يا دفع زياني نيستند .

    خدا يا پيامبر نيستند ! علم غيب نمي دانند .

    حلال و حرام را از كتاب خدا مي گيرند نه از وحي، الهام يا رؤيا يا نوشته هايي از پدرانشان .

    مقدّراتشان به دست خداوند هست ، مي ميرند ، مبعوث مي شوند ، حساب و كتاب دارند ، نگران اعمال خود هستند ! امان نامه اي از خدا به همراه ندارند! »






    picturephpalbumid957amppictureid7388
    (فصل نامه شيعه شناسي شماره 12 –

    مقاله غلو و اهل غلو در فرهنگ شيعي- ص 52 و 53 )



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  5. #35
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض





    6 - دانشمندان شيعه و مخالفت آشكار با پديده غلو و غلو كنندگان
    picturephpalbumid957amppictureid7387







    دانشمندان شيعه اعم از فقيهان ، متكلّمان ، محدّثان و مفسّران به تاسي از ائمّه اطهار (عليه السلام) از دير باز متوجّه بطلان انديشه غلو و انحراف فكري غلو كنندگان بودند .

    و افكار و عقايد آنان را دور از تعاليم ائمّه اطهار (عليه السلام) دانسته و در برابر معتقدات آنها موضع گيري كرده و همگي بر تكفير غلاه و نجاست آن ها و انحرافشان از دين تصريح كرده اند و هر گونه انتساب آنان را به تشيّع رد نمودند .


    از جمله مي توان به بزرگاني همچون سيّد مرتضي (ره) شيخ طوسي (ره) ، ابولقاسم حلّي (ره) صاحب شرايع، علّامه حلّي (ره) شهيد اول (ره)، شهيد ثاني (ره)، محقّق كركي (ره)
    و علّامه مجلسي (ره) صاحب بحار الانوار، اشاره كرد كه شجاعانه در برابر غلو كنندگان در حق ائمّه (عليه السلام) موضع گيري كرده و راه و خطّ آنان را از راه و خطّ شيعيان دوازده امامي كاملاً جدا دانستند .







    picturephpalbumid957amppictureid7388

    (فصل نامه شيعه شناسي شماره 12 –
    مقاله غلو و اهل غلو در فرهنگ شيعي- ص 54 )



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  6. #36
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض




    در آستان امامان (پیشوایان امت ها)



    نویسنده : سید احمد خاتمی



    منبع : پاسدار اسلام 254


    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  7. #37
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض





    ((زيارت بلند جامعه كبيره)) محور اين سلسله مقالات است.

    زيارتى كه يك دوره كامل ((امام شناسى)) است و با معرفت خصال و ويژگى هايى كه در اين زيارت براى امامان(ع) بيان شده است مى توان گفت گام بلندى در مسير معرفت آنان برداشته شده است.

    فرازهايى از اين زيارت مورد بحث قرار گرفت, اينك در اين مقاله پيرامون ((قاده الامم)) بحث مى كنيم.

    امامان(ع) را به اين مى ستائيم كه شمار رهبران امت ها هستند و سرنوشت سعادتمندانه امت ها با هدايت و راهنمايى شما رقم مى خورد.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  8. #38
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض



    واژه قاده
    picturephpalbumid957amppictureid7387




    ((قاده)) جمع قائد است, از ريشه ((قود)) مى باشد كه به معنى جلودار بودن است. (1) قيادت راهنمايى كردن, رهبرى كردن, پيشوايى نمودن است. بدين(2) ترتيب قائد به معناى پيشوا, رهبر مى باشد. پيامبر ((قائد امت)) است.

    در حديث معراج آمده است: در شب اسرإ, در عالم غيب مرا به قصرى از لولو بردند كه از طلاى درخشان فرش شده بود در آن جا به من وحى شد كه اين قصر براى على(ع) است و درباره او سه خصلت گفته شد: ((انه سيد المسلمين و امام المتقين و قائد الغر المحجلين))(3) در حقيقت او سيد و سرور مسلمانان, امام پارسايان و پيشواى روسفيدان و مه جبينان است.

    نيز از حضرت به ((قائد الامه الى الجنه))(4) جلو دار امت به بهشت, ((قائد المتقين))(5) رهبر تقواپيشگان و ((قائد البرره))(6) جلودار نيكان تعبير شده است. (7)

    در حديثى آمده است:

    ((المجتهدون قواد إهل الجنه;(
    8) مجتهدان (يعنى آنان كه تلاش شايسته براى فهم قرآن و روايات پيامبر دارند و يا آنان كه تلاش در راه نشر دين دارند) جلوداران اهل بهشت اند.))








    picturephpalbumid957amppictureid7388


    1. مجمع البحرين, ج3, ص1521 چاپ موسسه البعثه, ((قود)).



    2. لغت نامه دهخدا, ص542.



    3. اليقين ابن طاوس, ص470, بغيه الرائد, ج9, ص160, ح14700.


    4. احقاق الحق, ج4, ص285 و ص278 و ص264, و ج7, ص380, و ج15, ص241, و ج20, ص412.


    5. الامالى شيخ صدوق, ص77, ح44, بحارالانوار, ج39, ص341, ح12.


    6. احقاق الحق, ج4, ص472 و ص235, ج20, ص380.


    7. درباره القاب اميرالمومنين(ع) به مقاله ((نام ها و لقب هاى امام على(ع))) در دانشنامه امام على(ع) جلد دهم از ص329 تا ص388.


    8. مجمع البحرين, ج3, ص1521.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  9. #39
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض



    واژه ((امم))
    picturephpalbumid957amppictureid7387








    ((امم)) جمع ((امت)) از ماده ((ام)) است.

    اين واژه به معنى قصد است ((امه اى قصده )) به قاصدان خانه خدا خداوند ((امين البيت الحرام))(9) اطلاق كرده است.

    بنابراين ((امت)) كسانى اند كه مقصدى مشترك دارند. راغب اصفهانى گويد:

    ((امت هر جماعتى هستند كه يك چيز مثل دين يا زبان يا مكان آنها را جمع كند.))(10)



    ((وان هذه امتكم امه واحده وانا ربكم فاتقون;(11) همه شما امت واحدى هستيد و من پروردگار شمايم از مخالفت فرمان من بپرهيزيد.))



    ((ان ابراهيم كان امه قانتا لله;(12) همانا ابراهيم به تنهايى يك امت فروتن در برابر خداوند بود بدين جهت بر حضرت ابراهيم ((امت)) اطلاق شده كه او به تنهايى كار يك امت را مى كرد و امت ساز بود.




    از اين جهت پدر موحدان عالم ((مله ابيكم ابراهيم هو سماكم المسلمين;(13) اين آئين, آئين پدرتان ابراهيم است او شما را مسلمان ناميد.))





    حضرت امام صادق(ع) درباره حضرت عبدالمطلب مى فرمايد:



    ((يحشر عبد المطلب يوم القيامه امه واحده عليه سيمإ الانبيإ و هيبه الملوك;(14)
    عبدالمطلب در روز قيامت به صورت يك امت محشور مى شود كه سيما و علامت انبيإ و هيبت پادشاهان از چهره او نمايان است.))







    picturephpalbumid957amppictureid7388


    9. سوره مائده, آيه2.

    10. مفردات راغب, ماده ((إم)).

    11. سوره مومنون, آيه52.

    12. سوره نحل,آيه 120.

    13.سوره حج,آيه 78.

    14. ادب فناى مقربان ص207, به نقل از اصول كافى, ج1, ص447.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  10. #40
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض





    نقش ((امام)) در جهان هستى
    picturephpalbumid957amppictureid7387








    ما معتقديم نقش امامان معصوم فراتر از هدايت انسان هاست يعنى اين تنها بخشى از رسالت آنهاست.

    از ديدگاه روايات بقاى نظام طبيعى جهان هستى مرهون وجود امام معصوم است به گونه اى كه اگر زمين لحظه اى از انسان كامل خالى شود نظم طبيعى آن از هم گسسته خواهد شد. امام باقر(ع) مى فرمايد:




    ((جعلهم الله عزوجل اركان الارض ان تميد باهلها; خداوند عزوجل امامان را ستون هاى زمين قرار داد (تا زمين نظم و آرامش خود را حفظ كند) و موجب دلهره و پريشانى مردم نگردد ((ولو ان الامام رفع من الارض ساعه لماجت باهلها كما يموج البحر;(15) اگر امام لحظه اى در زمين نباشد, زمين اهل خود را زير و رو مى كند آن گونه كه موج هاى دريا, دريانوردان را در خود فرو مى برد.))




    حسن بن على الوشإ مى گويد: از امام رضا(ع) پرسيدم آيا زمين بدون امام پا برجا مى ماند؟ فرمود نه, گفتم: براى ما رويات شده كه زمين بدون امام پا برجا نمى ماند مگر خداوند متعال بر بندگان خود خشم گيرد فرمود: در اين هنگام زمين باقى نمى ماند و فرو مى ريزد.(16)




    امام صادق(ع) از پيامبر اكرم(ص) روايت كرده كه خداوند عزوجل فرمود:




    ((لو لم يكن من خلقى فى الارض فيما بين المشرق والمغرب الا مومن واحد مع امام عادل لاستغنيت بعبادتهما عن جميع ما خلقت فى ارضى و اقامت سبع سموات و إرضين بهما; اگر در سراسر زمين از ميان آفريده هايم جز يك با ايمان به همراه امامى عادل, با عبادت اين دو از هر آن چه روى زمين آفريده ام بى نيازم و هفت آسمان (و هفت) زمين به خاطر اين دو نفر برپا مى ماند.))(17)




    از اين منظر نبايد نقش امامان را تنها در عرصه هدايت و راهنمايى انسان ها محدود كنيم.





    picturephpalbumid957amppictureid7388


    15. اصول كافى, ج1, ص198, باب ان الائمه اركان الارض.


    16. اصول كافى, ج1, ص179, باب ان الارض لاتخلو من حجه.

    17. اصول كافى, ج2, ص350, بحارالانوار, ج75, ص151.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/