خواننده بزرگ گیلانی «فریدون پوررضا» در ۸۰ سالگی درگذشت
پس از «پس از باران»
علی مسعودینیا- موسیقی گیلان از حوالی دهه ۳۰ شمسی، همواره محل فعالیت دو طیف اصلی بود که دو شیوه متفاوت را برای کار خود برگزیده بودند: گروه اول، موسیقیدانانی که رویکردشان به سمت اصالت و سنتگرایی بود و میکوشیدند تا آثاری منطبق بر ساختار فولکلور منطقه گیلان ارایه دهند و گروه دوم، موسیقیدانانی که تمایل داشتند با استفاده از پیشینه کهن موسیقایی گیلان، با جریانهای روز همراه شوند و آثار مدرنتری را تولید کنند. «فریدون پوررضا» بدون شک مهمترین چهره گروه اول طی نیم قرن اخیر بود. وی که در سال ۱۳۱۱ در «لشت نشا» متولد شد، از همان ابتدای ورود به عرصه موسیقی، به هنر سنتی «تعزیهخوانی» روی آورد و در عین حال نزد استادانی چون «غلامحسین بنان» و «سعادتمند قمی» ردیف آوازی موسیقی ایرانی را فراگرفت و با افتتاح رادیو در گیلان، جزو نخستین هنرمندانی بود که فعالیت رسمی خود را با رادیو و تلویزیون ملی ایران آغاز کرد. «پوررضا» به اقتضای علایق و سلایق و نوع کارش، بیش از آنکه در راه شهرت گام نهد، عمده عمر خود را صرف احیای موسیقی بومی گیلان و انتقال آموزههای آن به نسلهای بعدی کرد و در این مسیر، در سفرهای فرهنگی و برنامههای متعددی به مناطق مختلف ایران و جهان رفت. پژوهشگران موسیقی ایران حتما در سیر تحقیقی خود کارشان به موسیقی گیلان و مقالات ارزشمند «فریدون پوررضا» در مجموعه «گیلاننامه» افتادهاست و قطعا میدانند که از معدود منابع مکتوب و قابل اعتماد در زمینه موسیقی گیلان و پیشینه تاریخی و فرهنگی آن است. گیلانیها «پوررضا» را خوب میشناختند و ارج بسیاری بر کارهایش مینهادند، اما شاید در سایر مناطق ایران، نسل امروز تا پیش از هنرنمایی وی در تیتراژ و موسیقی متن سریال «پس از باران» او را چندان نمیشناختند. در این سریال بود که «پوررضا» در کنار موسیقی هوشمندانه «سعید انصاری» توانست بهترین اجرای کارنامه هنری خود را به گوش کل ایرانیان برساند. از دیگر آثار مهم او شش آلبوم آوازی-آموزشی «موسیقی گیلان و مازندران» است که تنها منبع شنیداری موجود از ردیفهای آوازی خطه شمال ایران به شمار میرود. هرچند فقدان او در حقیقت مایه تحسر و اندوه هنردوستان ایران است، اما به یقین آثار مکتوب و مسموع او میراثی نامیرا برای نسلهای امروز و فردای موسیقی کشورمان خواهد بود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)