وقتى گفته مىشود قرآن از سوى خداست، مقصود چيست؟ آيا فقط مضمون قرآن از سوى خداست، يا الفاظ هم از طرف خداوند نازل شده است.
در حقيقت اين سخن كه قرآن از سوى خدا است، در سطوح مختلف قابل طرح مىباشد و معانى عميق متعددى دارد، به طورى كه هر كدام از آنها عميقتر و دقيقتر و سخنى فراتر از سخن قبلى است. اين معانى عبارت اند از:
الف- مفاد و محتواى قرآن از سوى خداوند است.
ب - علاوه بر آن، تك تك الفاظ نيز از سوى خداوند است.
ج -تركيبات اين الفاظ كه در قالب آيات آمدهاند، نيز از سوى اوست.
د -مجموعهى اين آيات كه به صورت سورهها تجلى كرده است، هم از ناحيهى خدا مىباشد.
ه- چينش و ترتيب سورهها در كنار يكديگر و تشكيل قرآن موجود نيز از ناحيهى اوست.(دو مطلب اخير همان مسئلهى جمع قرآن است كه بايد به آن پرداخت.)[1] [2]
منبع برای مطالعه ی بيشتر:
مبانى كلامى اجتهاد، مهدى، هادوى تهرانى.
[1] ر.ک نمايه: وحيانى بودن قرآن، س ۲۹۷.
[2] هادوى تهرانى، مهدى، مبانى كلامى اجتهاد، ص 45.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)