د رهنگام مصرف چند دارو به صورت همزمان ممکن است که ما با تداخلات شديد و خطرناک دارويی مواجه شويم. جدا از نوع مکانيسم که در حوصله بحث نيست و اختصاصی می باشد اين تداخلات در دو وجه افزايش و کاهش اثر خود را نشان می دهد.البته بعضی از تداخلات دارويی مفيد فايده هم می باشد که در درمان بعضی بيماری مورد استفاده قرار ميگيرد.
چنانچه دارای دو پزشک يا بيشتر می باشيد حتما داروهای مورد مصرف خود را برای هر کدام ذکر کنيد. و يا هنگامی که داروهای غير نسخه ای را از داروخانه می گيريد دکتر داروخانه را از مصرف ديگر داروها مطلع کنيد.
داروهايی که ميزان دوز درمانی و سمی آن ها به هم نزديک است دارای تداخلات خطرناک تری می باشند . (داروهای ضد آريتمي- ضد انعقاد خوراکی -ضد ديابت -ضد سرطان- ضد صرع - تئوفيلين -آمينوفيلين - ديگوکسين- ليتيوم - جنتامايسين و ...)
اگر سيگار ميکشيد و يا مشروبات الکلی مصرف ميکنبد حتما پزشک يا داروساز را مطلع کنيد.
نسخهای که انباشته از داروهای متفاوت است تداخلات بيشتری هم ايجاد ميکند .
راه های جلوگيری از تداخلات مربوط به پزشک می باشد و داروساز نيز بايد علاوه بر دانستن تداخلات بيمار را جهت مصرف صحيح راهنمايی نمايد.
غذا خود نيز به عنوان يک عامل مهم در تداخل با دارو مطرح است که بعدا بحث جداگانه ای درباره آن می شود.
از اين به بعد هر بار يک تداخل مهم دارويی گفته می شود.
تداخلات داروهای ضد آبستنی خوراکی با بقيه داروها:
از انجا که حاملگی ناخواسته يکی از موراد تاثير گذار در سلامت روحی و جسمی فرد ميباشد و جامعه را هم از جهات مختلف تحت تاثير قرار می دهد لذا دانستن اينکه چه تداخل دارويی احتمال بارداری را زياد ميکند لازم می باشد.
تداخلاتی که در مورد آن احتياط لازم بايد صورت پذيرد به شرح زير است:
مصرف همزمان با آنتی بيوتيک ها -رانيتيدين -سايمتيدين-کوتريموکسازول -کتوکونازول-ايتراکونازول-فلوکونازول-پنی سيلين ها-دانازول-گريزوفولوين- ويتامين ها و ...
کشيدن سيگار خطر بيماری های ترومبوآمبولی را در خانم های مصرف کننده داروهای ضد بارداری بالا می برد.
مصرف همزمان با داروهای ضد تشنج: دارای تداخلات مهمی می باشدبرای رفع مشکل ۱- ميزان داروی ضد بارداری افزايش می يابد ۲- ضد تشنجی استفاده ميشود که تداخل ندارد.( سديم والپروات و لاموتريجين ) ۳- روش های ديگر ضد بارداری استفاده شود.
ريفامپين هم دارای اثر مشخصی بوده است
همچنين در کسانی که از دستگاه داخل رحمی جهت جلوگيری استفاده ميکنند مصرف داروها ضد التهاب استروئيدی و غير اسروئيدی مثل مفناميک اسيد -آسپيرين و .. می تواند باعث باداری ناخواسته شود.

همچنين اين داروها خود باعث کاهش اثرات داروهای زير ميگردند:
کلوفيبرات-لورازپام-اکسازپام-ساليسيلات ها- تمازپام-
افزايش اثر در داروهای بنزوديازپينی مثل الپرازولام -کلرديازپوکسايد-ديازپام و .. داروهای بتا بلوکر - کافئين- کورتيکواستروئيد-تئوفيلين - ضد افسردگی ها ی سه حلقه ای و .. ديده شده است.
(برگرفته از کتاب مهمترين تداخلات دارويی بالينی تاليف دکتر ولی الله حاج هاشمی و سايت