صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 15 , از مجموع 15

موضوع: ◄|♥|♥|► بانک جامع احاديث قدسي ◄|♥|♥|►

  1. #11
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض

    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6

    عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم عن اللّه‏ عز و جل - فِي الحَديثِ القُدسِيِّ - :

    مَرِضتُ فَلَم يَعُدنِي ابنُ آدَمَ ، وظَمِئتُ فَلَم يَسقِنِي ابنُ آدَمَ .
    فَقُلتُ : أتَمرَضُ يا رَبِّ؟ !
    قالَ : يَمرَضُ العَبدُ مِن عِبادي مِمَّن فِي الأَرضِ فَلا يُعادُ ؛

    فَلَو عادَهُ كانَ ما يَعودُهُ لي ، ويَظمَأُ فِي الأَرضِ فَلا يُسقى ؛
    فَلَو سُقِيَ كانَ ما سَقاهُ لي .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم
    - در گفتگو با خداوند (در حديث قدسى) -: خداوند فرمود:


    «اى آدمى‏زاده! بيمار شدم و مرا عيادت نكردى.
    اى آدمى‏زاده! تشنه شدم و سيرابم نساختى؟» .
    گفتم: پروردگارا! آيا تو بيمار مى‏شوى؟!
    فرمود: «بنده‏اى از بندگانم از همه آنها كه بر روى زمين‏اند ، بيمار مى‏شود و او را عيادت نمى‏كنند. اگر كسى او را عيادت مى‏كرد ،

    عيادتش براى من مى‏بود؛ و بنده‏ام در زمين تشنه مى‏شود
    و او را آبى نمى‏دهند. اگر كسى او را آبى مى‏رسانْد ،
    آب دادنِ به او [همانند] آب دادنِ به من بود».

    مسند ابن حنبل ، جلد 3 ، صفحه 370 ، حديث 9253 ، صحيح مسلم ، جلد 4 ، صفحه 1990 ، حديث 43 نحوه وكلاهما عن أبي هريرة دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 218


    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6


    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  2. کاربر مقابل از R A H A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  3. #12
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض

    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6


    مسكّن الفؤاد :

    في أخبارِ داودَ عليه‏السلام : ما لِأَولِيائي وَالهَمِّ بِالدُّنيا ؟ !
    إنَّ الهَمَّ يُذهِبُ حَلاوَةَ مُناجاتي في قُلوبِهِم .
    يا داودُ ، إنَّ مَحَبَّتي مِن أولِيائي أن يَكونوا روحانِيِّينَ لا يَغتَمّونَ .


    مسكّن الفؤاد :

    در اخبار داوود عليه‏السلام [از زبان خداوند ]آمده است :

    دوستانم را با انديشه دنيا چه كار ؟
    اين انديشه ، شيرينىِ مناجاتم را از دل‏هايشان مى‏زدايد .
    اى داوود ! محبّت دوستانم به من ، در گرو آن است كه اهل‏معنويت باشند
    و [براى‏دنيا ]غمگين نباشند.

    مسكّن الفؤاد : 80 ، بحار الأنوار : 82 / 143 / 26 .

    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6


    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  4. کاربر مقابل از R A H A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  5. #13
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض

    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6

    إرشاد القلوب في حديث المعراج ـ قالَ اللّه‏ُ تعالى ـ :

    يا أحمَدُ ، لَو صَلَّى العَبدُ صَلاةَ أهلِ السَّماءِ وَالأَرضِ ،
    وصامَ صِيامَ أهلِ السَّماءِ وَالأَرضِ ، وطَوى مِنَ الطَّعامِ مِثلَ المَلائِكَةِ ،

    ولَبِسَ لِباسَ العاري ،ثُمَّ أرى في قَلِبهِ مِن حُبِّ الدُّنيا ذَرَّةً أو سُمعَتِها
    أو رِئاسَتِها أو حُلِيِّها أو زينَتِها لا يُجاوِرُني في داري ،

    ولَأَنزَعَنَّ مِن قَلبِهِ مَحَبَّتي ، وعَلَيكَ سَلامي ومَحَبَّتي .

    إرشاد القلوب در حديث معراج :

    خداوند متعال فرمود : اى احمد !
    اگر بنده‏اى به مقدار نماز آسمانيان و زمينيان ، نماز بخواند
    و به مقدار روزه آسمانيان و زمينيان ، روزه بگيرد
    و همچو فرشتگان ، از خوردنْ باز ايستد و چون برهنگانْ لباس بپوشد ،
    آن‏گاه ذرّه‏اى دوستى دنيا يا شهرت يا رياست
    و يا زيب و زيور آن را در قلبش ببينم ،
    در خانه ‏ام همسايه من نخواهد بود و محبّتم را از قلبش برخواهم كَند .
    سلام و محبّت من بر تو باد!




    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6


    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  6. کاربر مقابل از R A H A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  7. #14
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7108
    Array

    پیش فرض

    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6

    حديث قدسى :

    جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَيني و بَينَ عِبادي فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِي ؛ ‏

    حديث قدسى :
    ماه رجب را ريسمانى ميان خود و بندگانم قرار داده‏ ام ؛

    هر كس به آن چنگ زند ، به وصال من رسد .

    إقبال الأعمال ، ج 3 ، ص 174 .

    a88e6c18a5e1d84ff984bcdab7a899a3 dc381c9490b0be10c1e8a59e4b620478d65bfc1298fd712c10a698c888a2c305 ea0d38a2b6d095095a515aa6807fc7d6


    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  8. کاربر مقابل از R A H A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  9. #15
    عضو سایت
    اللهمّ عجّل فی فَرَج مولانا صاحب الزّمان(ص)
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل سکونت
    تبریز
    نوشته ها
    313
    تشکر تشکر کرده 
    2,494
    تشکر تشکر شده 
    1,674
    تشکر شده در
    308 پست
    حالت من : Mashghool
    قدرت امتیاز دهی
    84
    Array

    پیش فرض

    با تشکر فراوان. جسارتاً با اجازه تان فرق «حدیث قدسی» با «قرآن» و «حدیث نبوی» هم دانسته شود. چون میدانم که برای خیلیها هم جای سؤال است:


    مرحوم میرداماد پس از نقل اقوال در این خصوص، فرموده:
    (( تحقیق اینست که: «قرآن» کلامیست که خدای سبحان ابلاغ آنرا لفظاً و معنیً بر پیامبرش واجب فرموده؛ و رسول گرامی، آنرا به ترتیب از روح القدس دریافت نموده و بطور منظم از جهان عِلوی می‌شنود؛ رسول گرامی اجازه ندارد که نه معنی و نه الفاظش را تغییری دهد.

    امّا حدیث قدسی، آن کلامیست که معنایش بر رسول گرامی وحی می‌شود؛ و آنگاه در مقام بیان آن معنی برای مردم، خدای سبحان آنرا در الفاظ مخصوص و با ترتیب مخصوصی بر زبان آن حضرت جاری مینماید؛ و آن حضرت اجازه ندارد که نه معنی و نه الفاظش را تغییری دهند.

    و امّا «حدیث نبوی» کلامیست که تنها معنایش بر رسول گرامی إلقاء می‌شود؛ آنگاه آن حضرت می‌تواند به حسب مقام بیان، هر طور خواست ادا نماید.)) : منبع: «میرداماد: الرواشح السماویة، ص292»

    بی شک یکی از بارزترین فرقها میان احادیث قدسی و قرآن مجید، اینست که: قرآن مجید قطعیّ الصدور است بطوری که هیچ شکی در هیچ آیه از آن نیست که از خدای سبحان نازل شده؛
    ولی احادیث قدسیه باید اثبات شود که سندش صحیح است و جعلی نیست.

    مطلب دیگر اینکه: اوّلین شخصی که مبادرت به جمع آوری احادیث قدسی نمود مرحوم «علاّمه حلّی» متوفای 1104 در کتاب «الجواهر السَنیة» بوده.

    یکی از احادیث قدسی مشهور موسوم به «حدیث سلسة الذهب» است که وجود مبارک امام رضا سلام الله علیه هنگام حرکت از نیشابور خطاب به مردم آن دیار به نقل از پدران بزرگوارش فرمودند:
    ««حدیث سلسلة الذّهَب»»
    کلمة «لا إله إلاّ الله» حِصنی، مَن دخَله أمِنَ مِن عذابی

    ((خدای سبحان می فرماید: کلمه ی «لا إله إلاّ الله» دژ محکم من است که هر کس به آن وارد شود از عذابم ایمن گردد))
    سپس امام (س) افزودند: «بشروطها و أنا من شروطها»
    یعنی این وعده الهی، شروطی دارد که من یکی از شرطهایش می باشم.

    ویرایش توسط hadi98 : 03-08-2012 در ساعت 12:14 AM
    19519239374115628242

  10. کاربر مقابل از hadi98 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/