پس از قطع واردات خودرو در اوايل دهه 70 شمسي خودروهاي داخلي شاسيبلند مانند پاترول بازار را فتح كردند، اما پس از آن توليد اين خودروها به دليل مصرف بالايشان كاهش يافت و واردات خودرو دوباره آغاز شد. در اين بين اين تويوتا بود كه با محصول پرادوي خود بازار پاترولسواران را به دست آورد. چرا كه همچنان خاطره خوش تويوتا لندكروز كه پرادو كوچكترين نسل آن است در ذهن ها باقي بود. حال پرادو ديگر تنها نيست و رقيبان بسياري پيدا كرده است. در مطلب زير به بررسي اين خودرو و مقايسه آن با رقيبانش ميپردازيم.
محاسن و معايب
پرادو از نظر ظاهري خودرويي جذاب است كه توانسته در بازار كشور جايگاه مناسبي را به دست آورد و ايراد بزرگي كه به پرادو و اكثر خودروهاي ژاپني وارد است جا پلاكي است كه قابليت نصب پلاكهاي ايران را ندارد و كمي كوچك است. در بعضي از مدلها زاپاسبند بر روي درب عقب قرار دارد و در بعضي ديگر زاپاسبند در زير خودرو قرار دارد.
مدلهاي پنجدر به دليل كشيدهتر بودن بدنه و داشتن چهاردر ورودي در كلاس SUVهاي خانوادگي قرار گرفته است و مدل سهدر نيز براي جوانان و خانوادههاي كم جمعيت مناسب است و همين دليل حالت اسپرتتري را نيز به خود گرفته است و مشتريان اين مدل اكثراً جوانان هستند.
پرادو از سواري نرم و جذابي برخوردار است به خصوص در نمونه سهدر شش سيلندر كه قدرت بالايي نيز دارد. مصرف لنت پرادو چهار سيلندر كمتر از پرادو شش سيلندر است كه دليل اين موضوع قدرت بالاتر موتور شش سيلندر است. صندليهاي پرادو بسيار راحت است. حتي فضاي بار آن در مدل سهدر نيز قابل قبول است ميتوان بدون خواباندن صندلي رديف دوم روي محل بار آن حساب كرد.
پرادو را ميتوان از لحاظ سواري به سه بخش تقسيم كرد.
سواري شهري
پرادو داراي سيستم تعليق و فرماني نرم است كه در سواري شهري بسيار به لذت رانندگي كمك ميكند. براي خيابانهاي تهران كه به خوديخود مسيري Offrowd محسوب ميشود كمكها ميتوانند ضربات را به خوبي دفع كنند. صداي موتور در دورهاي پايين به داخل كابين راه نمييابد و همچنين عايقبندي خوبي در مقابل سروصداي خارج از كابين را داراست.
در هنگام رانندگي با پرادو در شهر به خصوص در نمونههاي سهدر دچار مشكل خاصي نخواهيد بود. به دليل كوچكبودن خودرو نسبت به نمونه پنجدر در هنگام پارك نيز دچار مشكل نميشويد و به لطف سنسور دنده عقب و آينههاي بزرگ جانبي شما ميتوانيد به راحتي در كوچهها، خيابانهاي باريك دور بزنيد و يا پارك كنيد .
پرادو به دليل بهرهگيري از سيستم متغير باز و بسته شدن سوپاپها (VVT-I) داراي مصرف سوخت مناسبي است.
سواري جادهاي
در جادهها و سرعتهاي بالا به خصوص در سراشيبيها و جادههاي پر پيچ و خم و كوهستاني از نمونههاي چهار سيلندر نميتوان توقع زيادي داشت كه البته باز هم نمونه سه در چابكتر از نمونه پنجدر است.
پرادوها در سرعتهاي بالاي 140 كيلومتركمي از پايدارياش كاسته ميشود كه البته بيشتر خودروهاي شاسيبلند به دليل ارتفاع بالايشان با اين خاصيت روبهرو هستند كه پرادو هم از اين قاعده مستثني نيست.
سواري Offrowd
در اين قسمت به علت ناهمواربودن مسيرها، نرمي فنربندي، فرمان و در مانورها پر قدرتبودن فرمان بسيار مفيد ظاهر ميشود. البته ارتفاع زياد براي چنين خودروهايي در عبور از مسيرهاي سنگولاخ كمك بسيار خوبي است. البته موتورهاي چهار سيلندر براي گذشتن از چنين مسيرهايي كمي ضعيف به نظر مي رسد ولي موتور شش سيلندر با قدرت 240 اسببخار بسيار به شما كمك خواهد كرد.
به هر حال وجود دنده كمك با دارابودن چهار حالت «LL – N – HL – H » ه H براي مسيرهاي عادي و رانندگي روزمره، HL براي سرعتهاي بالا، همراه با قفل ديفرانسيل مركزي، N براي خلاص چهار چرخ، LL براي عبور از سرازيريها و سربالاييهاي تند همراه ضريب دندههاي فوق سنگين) در هر مسيري به شما كمك خواهد كرد.
تجهيزات پرادو
پرادو با دو نوع موتور چهار سيلندر، 2700 سيسي و شش سيلندر 4000 سيسي در بازار ايران عرضه ميشود كه در نوع چهار سيلندر داراي گيربكس اتوماتيك چهار سرعته و حداكثر توان 160 اسببخار در 5200 دور را دارد.
اين مدل كه با دو نوع اتاق سهدر و پنجدر عرضه ميشود GX نام دارد. تجهيزاتي از قبيل كولر اتوماتيك، فرمان هيدروليك قابل تنظيم (كه در نمونه پنجدر تلسكوپي ميباشد) كيسه هوا راننده و سرنشين جلو، ترمزABS، ريل سقفي، چراغ ترمز سوم، گارد محافظ سپر، رينگ آلومينيومي، تودوزي پارچه، ، سيستم دزدگير ايمبولايزر، سيستم صوتي راديو سه موج+ كاست+ CD به همراه شش بلندگو، برف پاككن تناوبي جلو و عقب، آينه بغل برقي كرمي جمعشو، چراغمهشكن جلو، آنتن برقي، ركاب بغل، زاپاس بند عقب داراي كليد، خطكشي بدنه، گرمكن صندلي راننده و سرنشين، سنسور پارك عقب( چهار عدد)، تنظيمكننده نور چراغ جلو، تزيينات داخلي چوبي، صندليهاي جلو برقي، بال عقب و گرمكن شيشه عقب را دارد كه در مدل اسپيشال امكاناتي چون تزئينات چوبي پانل جلو، غربيلك فرمان چوبي و چرمي ، بلوتوث و كفپوش طرح جديد را علاوه بر امكانات فوق دارا است.
پرادو با موتور شش سيلندر داراي گيربكس اتوماتيك پنج سرعته است كه 240 اسببخار قدرت را در 5200 دور توليد ميكند. اين مدل (VX) نيز با دو نوع اتاق عرضه ميشود.
در اين مدل (VX) علاوه بر امكانات مدل GX، روكش صندلي چرم، سيستم صوتي راديو و موج+ شش CD+ MP3+ شش بلندگو، كروز كنترل، سانروف را داراست كه در مدل اسپيشال فرمان چوبي، روكش لاستيك عقب تزيين دور چراغهاي عقب و يخچال را عرضه ميكند.
در مدل S- اسپيشال كه مدل فول كامل است نيز امكاناتي همچون ايربگ راننده+ سرنشين جلو+ جانبي (رديف جلو)+ پردهاي، ترمز ABD، شيبسنج، قفل ديفرانسيل، خفهكن موتور و استارتر نيز ارائه ميشود.
پرادو در مقابل همكلاسان
تويوتا پرادو از سواري خوب و قابل قبولي در بين SUVهاي همكلاس خود برخوردار است. رقباي پرادو در بازار داخل كشور خودروهايي مانند پاجرو، سانتافه، سورنتو، مورانو، لكسوس RX350 و BMW-X3 هستند كه البته با توجه به تفاوت قيمتها سورنتو و سانتافه كه از قيمتي پايينتر برخوردارند و مشتريان خاص خود را دارند و همچنين لكسوس و BMW كه با قيمتي بالاتر و سواري دلپذيرتر نيز مشتريان خاص خود را دارند.
در اين ميان مورانو و پاجرو دو رقيب جدي پرادو محسوب ميشوند كه از لحاظ ارزانبودن قطعات و فراواني و در دسترسبودن پرادو نمره خوبي را كسب نموده و خدمات بهتري را نيز نسبت به اين دو رقيب ارائه ميكند. از لحاظ ديناميكي عملكرد بهتري نسبت به پاجرو دارد ولي مورانو رقيبي نيست كه به اين راحتي پا پس بكشد.
به هر حال پرادو توانسته جاي خود را در بازار به دست بياورد و از بازار دست دوم خوبي نيز برخوردار است و افت قيمت كمتري را در نمونههاي كار كرده به نسبت پاجرو و مورانو شاهد هستيم.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)