به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، جنگ سرد درگرفته بین کتاب فروشی های آمریکای شمالی و آمازون این هفته اوج بیشتری گرفت و با پیوستن کتاب فروشی های مستقل به صف تحریم کنندگان فروش کتاب های آمازون، این ماجرا جدی تر شد.

این ماجرا هفته پیش با اعلام تحریم فروش کتاب های آمازون از سوی کتاب فروشی بارنز اند نوبل آمریکا شروع شد. آمازون که سایت بزرگ ارایه طیف وسیعی از عناوین و نیز کتاب های وارداتی در ژانرهای متفاوت از کتاب های رمانتیک گرفته تا تریلرهای جنایی است، و با نویسندگان گوناگونی کار می کند، هدف این تحریم قرار گرفت.

جیمی کری مدیر کتاب فروشی بارنز اند نوبل با صدور اعلامیه ای اعلام کرد این تصمیم بر مبنای ادامه فشار آمازون برای انحصار ناشران، کارگزاران و نویسندگان صورت گرفته است. این انحصار ناشران و موسسات مختلف را از انتشار کتاب های الکترونیکی برای مشتریانشان باز می دارد. در این اعلامیه ذکر شده آمازون این صنعت را به تمامی در اختیار خود می خواهد و میلیون ها مشتری را از توجه به محتوای آثار باز می دارد. و اگر این سایت باز هم بر سلایق مورد علاقه خودش پافشاری کند نمی تواند شریک خوبی برای کتاب فروشی زنجیره ای بارنز اند نوبل باشد.

پس از این اعلامیه فروشگاه ایندیگوی کانادا با 247 شعبه به 705 شعبه بارنز اند نوبل پیوست و اعلام کرد اقدام به فروش آثار آمازون در این فروشگاه ها نخواهد کرد. پس از آن دومین کتاب فروشی زنجیره ای آمریکا یعنی بوکز-ا- میلیون نیز با 200 فروشگاه وارد این جنگ علیه آمازون شد.

اکنون اتحادیه ناشران الکتریکی آمریکا نیز وارد این پیکار شده اند و در کنار کتاب فروشی های مستقل از این اقدام حمایت کرده اند.

این اتحادیه در بیانیه خود اعلام کرده در حالی که آمازون در تلاش برای توزیع کاتالوگ های انتشارات خودش در حوزه های مشخص است، این کار به این معنی است که همزمان یک استراتژی برای مانع شدن ورود کتاب های الکترونیک دیگر به بازار را دنبال می کند و به دیگر ناشران اجازه فروش آثارشان را نمی دهد.

نخستین درگیری ها در این زمینه پیش از کریسمس شروع شد و آن زمانی بود که آمازون با ارایه تخفیف های ویژه مشتریان را به صورت آنلاین جذب خود کرد. در آن زمان این رفتار تشویقی آخرین قدم از مجموعه گام هایی نامیده شد که برای گسترش بازار آمازون در شهر های مختلف برداشته می شود تا مشتریان را به سمت کالاهایی واحد سوق دهد.