نداى مرد الهى و روحانى ولبيك مردم
نهضت اسلامى به رهبرى امام خمينى عظيم در ميانه ى سالهاى 1341 تا 1357 در چنين شرايطى آغاز شد و رشد و تكامل يافت . امام بزرگوار ما با تكيه به تعاليم اسلام ناب محمدى (صلى الله عليه وآله )، و با اعتماد به ايمان دينى مردم ، و با شجاعت و اخلاص و توكل كم نظير خود، راه مبارزه را در ميان سختى ها و مصائب طاقت فرسا گشود و پيش رفت و صبورانه و پيامبر گونه ذهن و دل مردم را با واقعيتهاى تلخ و راه علاج آن آشنا كرد.
ملت ايران كه از اولين قدمها به نداى اين مرد الهى و روحانى گوش ‍ فرا داده و به منطق حق و درس روشنگر او دل بسته بودند، با انگيزه ى نيرومند ايمان و عشق به اسلام فداكارى ها و جانفشانى ها فراموش ناشندنى كردند. در خرداد سال 42 در تهران و برخى نقاط ديگر كشور چنان قيامى به راه انداختند كه رژيم سفاك براى سركوب آن از همه ى ساز و برگ نظامى خود استفاده كرد و هزاران شهيد بر روى اسفالت خيابانهاى تهران و قم و جاده ى ورامين به خون غلطيدند. و صدها تن از مبارزان و زبدگان و در راءس همه ، امام بزرگوار به زندآنها كشيده شدند.
در سال هاى پس از آن نيز كه مبانى اسلام و نهضت انقلابى آن به طور پيوسته


heka08



و بى گسست . بوسيله ى زبدگان و دلسوختگان در فضاى كشور همه جا آشكار و پنهان تدريس و تبليغ مى شد، مردم مؤ من بخصوص ‍ جوانان ، شجاعانه و مؤ منانه بدان مى گرويدند و فكر و دل خود را به هدايتهاى قرآنى ، روشن و دست و زبان و جسم و جان خود را در دفاع از آن تلاش و در راه آن به ميدان مى آوردند.
آنچه در طول سالهاى مبارزات نهضت اسلامى در ايران گذشت هرگز در تاريخ شناخته شده ى ما نظير نداشته است . در زير ظاهر آرام زندگى ملت ، جريان مبارزات اسلامى شبكه ى عظيمى از انواع تلاش هاى اسلامى و تهيه و پخش بيانيه ها و جزوه ها و فعاليتهاى تربيتى و تعليميى بر اساس رهنمود اسلام ، تا تظاهرات و راهپيماييها و تجمعهاى بزرگ دينى و مردمى و تا تشكيل مجموعه هاى عملياتى و فداكاريهاى شگفت آور و مثال زدنى ، و همه به نوعى متصل و مرتبط به قلب تپنده ى اين مبارزه ى عمومى و برخوردار از رهبريهاى آن روح بزرگ و ايمان ناب و مغز متفكر.
امام بزرگوار ما در اين مدت در عين هدايت مردم و گستردن دامنه ى آگاهى و همگانى و كشاندن توده ى ميليونيى به مبارزه ، انديه ى حكومت اسلامى را نضج قوام بخشيد و در مقابل دو مكتب رايج سياسى عالم يعنى حكومت ديكتاتوريى حزبى كمونيستى در شوروى سابق و چين و اقمار آنها در اروپا و آفريقا و ديگر نقاط و حكومت هاى پارلمانى غربى كه سلطه ى سرمايه داران و كمپانيها بر فكر و اختلاق و سرنوشت مردم به نام دموكراسى بود، راه اسلامى را مطرح كرد (77) كه در آن بر دو عنصر دين و انسان به طور اساسى تكيه شده و ايمان دينى و اراده ى مردمى بزرگترين شاخصه ى آن است . نظام اسلامى در مكتب امام خمينى نظام عدل و ايمان و عقل و آزادگى و مردمگرائى است . و استقلال ملى و رد نظام سلطه ى بين المللى در مكتب امام بزرگوار ما داراى چنين ريشه هاى عميقى است .