تاريخچه ايرتويا دنياي خودرو- عماد جعفری: شركت ايرتويا حدود 40 سال پيش يعني در سال 1352 توسط اصغر حدادزاده در خيابان عباسآباد تهران تاسيس شد. پس از ورود چهار دستگاه تويوتا سليكا به عنوان نمونه در سال 1353 عملاً واردات خودروهاي تويوتا به ايران توسط اين شركت آغاز شد. 3 سال بعد (1356) انبار مركزي شركت به منظور استقرار خودروهاي وارداتي تويوتا در جاده دماوند شروع به كار كرد.
در طول سالهاي 1355 تا 1358 سالانه حدود 40000 دستگاه خودروي تويوتا وارد كشور شد. به دنبال محدوديت و ممنوعيت واردات خودرو به كشور طي سالهاي 1359 تا 1369 شركت ايرتويا واردات را به سمت خودروهاي موردنياز سازمانهاي دولتي و تامين قطعات يدكي خودروهاي موجود در كشور سوق داد. در سالهاي 70 تا 74 با آزادشدن واردات خودرو بار ديگر رونقي دوباره در بازار واردات ايران پديدار شد. در سال 83 نيز بار ديگر شركت ايرتويا توانست با واردات خودروهاي تويوتا فروش خوبي داشته باشد. در این شماره ضمن بررسی مدل های کرولا در بازار ایران، وضعیت بازار فروش و خدمات پس از فروش تویوتا را نیز بررسی کردیم.
دلايل گرانبودن قطعات تويوتا
قيمت قطعات تويوتا در نمايندگيهاي مجاز اين شركت بالاتر از قطعاتي است كه در بازار به عنوان قطعه اصلي عرضه ميشود. اما دليل اين گراني چيست؟ به گفته برخي نمايندگيهاي ايرتويا داشتن هولوگرام بر روي قطعه و ورود مستقيم آن از كشور ژاپن علت اصلي اين گراني است. اين در حالي است كه واردكنندههاي متفرقه در بازار نيز همين ادعا را دارند و ميگويند قطعاتي كه ما عرضه ميكنيم اصل است و لوازم متفرقه كه از ديگر كشورها وارد ميشود داراي قيمتي پايينتر است.
از سوي ديگر نمايندگيها در جواب ادعاي بازاريان ميگويند قطعه اصلي و قطعه متفرقه هر دو داراي شباهت زيادي با يكديگر هستند به طوري كه تشخيص اصلي از غير اصلي تقريباً غير ممكن است حالا چه تضميني وجود دارد كه خود نمايندگيها نيز قطعه اصلي را به مشتري بدهند سوال ديگري است كه بايد در مورد پاسخ آن به يقين رسيد. آنها ميگويند قطعات و سرويسها به مشتري تحت استاندارد TSM ژاپن ارائه شود. بعضي از نمايندگيها هم كاهش فروش خودروهاي تويوتا را طي چند ماه اخير علت گرانبودن قطعات و خدمات ميدانند و معتقدند وقتي فروش خودرو كاهش يافت بايد با فروش لوازم و خدمات، زيان ناشي از آن را جبران كرد! به گفته آنها هزينههاي سر بار و هزينههاي ناشي از رقابت با خودروهاي هيوندايي و كياموتورز موجب گران درآمدن قطعات و خدمات تويوتا ميشود.
شكست در برابر رقبا؟
مدير بازاريابي تويوتا ميگويد خودروهاي كرهاي قابل مقايسه با تويوتا نيستند، اما در بازار شاهد فروش بالاي محصولات كياموتورز و هيوندايي در مقابل تويوتا هستيم كه اين موضوع دلايل بسياري دارد. اگرچه ايرتويا با استفاده از نام تويوتا و پيشينه مناسب آن در ايران توانست در آغاز ورود، فروش خوبي در بازار داشته باشد ولي بعد از گذشت مدت زماني كوتاه و آشنايي مردم با خودروهاي هيوندايي و كيا فروش تويوتا با افت مواجه شده است. خودروهاي تويوتا در آغاز ورود از گارانتي و امكانات كمتري نسبت به رقبا برخوردار بودند. به عنوان مثال برخي از مدلهاي كمري و كرولا كه توسط ايرتويا عرضه ميشوند داراي رينگ و لاستيك معمولي هستند.
در صورتي كه رقبا محصولاتشان را با قيمت پايينتر و گارانتي بهتري عرضه ميكنند به عنوان مثال در حالي كه محصولات هيوندايي و كيا داراي رينگ آلومينيومي هستند ولي تويوتا برخي از مدلهاي پايه كمري و كرولا را با رينگ معمولي عرضه ميكند.
گويا ايرتويا قصد ندارد به اين سادگيها دست از سر عرضه خودروها با رينگهاي معمولي بردارد و همچنين قيمتهاي محصولات خود را بالا نگه داشته است.
راههاي جبران شكست
اما گفته ميشود اخيراً ايرتويا به اين نتيجه رسيده كه براي بقا در بازار ديگر نميشود مانند گذشته عمل كرد. اين شركت رقيباني را در مقابل خود ميبيند كه شايد تا به حال فكرش را نكرده بود آنها تويوتاهايي هستند كه به صورت شخصي وارد كشور ميشوند. در اين تويوتاها خبري از رينگهاي معمولي نيست و امكانات كاملتر حتي نيز با قيمت پايينتر دارند. اما چندي است ايرتويا با قرار دادن شرايط ويژه و سرويسهاي رايگان و گارانتيهاي مناسب ميخواهد اين وضعيت را جبران كند. ايرتويا اخيراً براي همه مدلهاي تويوتا به غير از هايلوكس پنج سال يا 100000 كيلومتر گارانتي در نظر گرفته است ايرتويا براي مدل هايلوكس نيز دو سال يا 50000 كيلومتر گارانتي تعيين كرده است. ايرتويا قصد دارد با نهادينهكردن سيستمهايي نظير پيگيري شكايت مشتري، بازديدهاي رايگان، فروش اينترنتي و همچنين قرار دادن امكاناتي براي مشتري در نمايندگيها نظير اينترنت پر سرعت، تلويزيون، كارواش رايگان، كافيشاپ، سرويس خودرو در كوتاهترين زمان، مشتريان خود را راضي نگه دارد.
چرا در سايت تويوتا نامي از ايرتويا نيست؟
هنگامي كه به سايت اينترنتي كمپاني مرسدسبنز مراجعه ميكنيد نام نمايندگي انحصاري اين كمپاني در ايران كه ستاره ايران نام دارد ديده ميشود همچنين در سايت BMW نام پرشياخودرو به عنوان نماينده انحصاري در ايران قيد شده اما در سايت كمپاني تويوتا نامي از ايرتويا برده نشده است و به قولي اين يعني به رسميت نشناختن اين شركت به عنوان نماينده انحصاري. اما مديران ايرتويا ميگويند: عدم درج نام ايرتويا در سايت ژاپني به دليل تحريم ايران است! حال سوالي كه اينجا مطرح ميشود اين است كه در چنين شرايطي چطور نام پرشياخودرو و ستاره ايران در سايتهاي مادر شركت بنز و بامو به چشم ميخورد.
البته عدهاي هم در تاييد دفاعيه مديران ايرتويا ميگويند: نام بهمنخودرو و ايرانخودرو نيز در سايت شركتهاي ژاپني مزدا و سوزوكي وجود ندارد و علت آن هم اين است كه شركتهاي ژاپني به رغم شركتهاي اروپايي نسبت به سياستهاي دولت آمريكا دست به عصاتر راه ميروند.
آيا همه خودروها از ژاپن ميآيند؟
به رغم اينكه تصور ميشود ايرتويا تمام محصولات تويوتا را از ژاپن وارد ميكند ولي برخي معتقدند: همه خودروهاي تويوتا از كشور ژاپن وارد ايران نميشود و بعضي از آنها از كشور استراليا و بعضي ديگر از كشورهاي حوزه خليج فارس به ايران ميآيند.
هزينه تعمير و نگهداري كرولا
خودروي كرولا كه به گل سر سبد محصولات تويوتا معروف است پرفروشترين خودروي تويوتا لقب گرفته و به خودرويي با دوام نيز معروف است به طوري كه صاحبان اين خودروها حاضر به فروش آن نيستند. همچنين تعميركارهاي اين خودروها اذعان دارند كه تا 100 هزار كيلومتر هيچ هزينهاي به غير از سرويسهاي تعويض روغن و فيلتر وجود ندارد.
مصرف كرولاهاي نسل گذشته در شهر به ادعاي صاحبان آنها 2/7 ليتر است و در جاده نيز 5/6 ليتر در 100 كيلومتر ميسوزانند. كرولا بازار دستدوم بسيار خوبي نيز دارد و از افت قيمت بسيار ناچيز برخوردار است. مدلهاي نسل قبل بسته به سلامت ماشين از 21 تا 29 ميليون تومان قيمت دارند اين قيمت از 21 تا 24 ميليون در رنج خودروهاي دندهاي و 25 به بالا براي خودروهاي اتوماتيك است.
معرفي انواع مدلهاي كرولا موجود در ايران
كرولا در بازار ايران در دو تيپ XLI و GLI عرضه ميشود تيپXLI در دو رده تجهيزاتي ساده و نيمه فول و GLI در يك تيپ فول ارائه ميشود. در مدل ساده XLI مواردي چون فرمان هيدروليك، شيشههاي رنگي با كنترل برقي، پخش كاست، ترمز ABS، كمك ترمز و كولر جزء تجهيزات استاندارد كرولا است. در مدل نيمه فول XLI تغيير پخش كاست به CD با قابليت پخش MP3، چوبكاري داخلي، سيستم تهويه مطبوع، آينههاي برقي جمعشونده هماهنگ با ايموبلايزر، قفل مركزي و سنسور پارك به چشم ميخورد.
پرژكتورهاي مهشكن داخل سپر جلو، چراغهاي روشنايي زير پا، فرمان چند منظوره با روكش چرم، رينگهاي اسپرت 16 اينچي و گيربكس اتوماتيك را نيز ميتوان به ليست تجهيزات كرولاهاي XLI نيمهفول اضافه كرد اما در مدل GLI كه كاملترين تيپ گروه محسوب ميشود سانروف با اسپويلر روي صندوق عقب و كروز كنترل نيز به تجهيزات اضافه شده است.
موتور كرولا بازار ايران با كد IZZ-FE در واقع همان موتور به كار رفته در نسل قبلي آن (نسل نهم) است. اين موتور با حجم 1794 سيسي چهار سيلندر داراي 16 سوپاپ و دو ميل سوپاپ است. در اين موتور از سيستم زمانبندي متغير سوپاپها (VVT-i) استفاده شده است. اين موتور در 6000 دور 130 اسببخار قدرت توليد ميكند.
گيربكس اتوماتيك اين خودرو چهار سرعته و گيربكس دستي آن پنج سرعته است. خودروهاي كرولا داراي استهلاك بسيار پاييني هستند و تنها ايراد وارد بر آن قيمت بالاي خودرو نسبت به همكلاسان در بازار ايران است. البته نداشتن جاي مناسب براي نصب پلاك ملي از جمله مهمترين ايراد كرولا است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)