64025381597398580178

هنگامي كه به نيازمندي‌هاي روزنامه همشهري مراجعه مي‌كنيد شايد در بخش معاملات خودرو، بيشتر از هر چيز آگهي‌هاي فروش نظر شما را جلب كند. اين وضعيت شما را به اين نتيجه مي‌رساند كه اين روزها در بازار خودرو همه فروشنده‌اند، اما برخي استثنائات نظر شما را عوض مي‌كند.

در بخش معاملات مربوط به خودروهاي كيا، شما مي‌توانيد آگهي‌هاي زيادي را ببينيد كه در آنها اعلام شده است: «كيا اسپورتيج صفر و كاركرده خريداريم!»
از خود مي‌پرسيد؟ چرا به اسپورتيج كه رسيد، متن آگهي‌ها نيز تغيير كرد؟ يعني كمتر كسي فروشنده اين خودرو است و عمدتاً خريدار آن هستند؟
حامد حضرتي، يكي از آگهي‌دهندگان جهت خريد در اين روزنامه بود كه مورد سوال خبرنگار ما قرار گرفت. او گفت: به توصيه دو نفر از دوستانم قصد خريد كيا اسپورتيج را پيدا كردم و همين‌قدر مي‌دانم كه اين خودرو با توجه به قيمت و مشخصات فني كه در بين ساير شاسي‌بلندها دارد، مناسب است.
حضرتي افزود: شركت اطلس‌خودرو اگرچه دست به عرضه گسترده كيا اسپورتيج نزده است و عرضه آن نسبت به ساير SUVها محدود است، ولي صفر و كاركرده اين خودرو در بازار خريدار زياد دارد.
حضرتي گفت: وقتي آگهي خريد اسپورتيج را در هشمهري چاپ كردم، خيلي‌ها زنگ زدند و قيمت دادند، ولي قيمت خودروهاي كاركرده آنها با قيمت اسپورتيج صفر كيلومتر چندان تفاوتي نداشت و به همين خاطر ترجيح دادم اسپورتيج صفر كيلومتر بخرم.
به گفته حضرتي، وقتي اسپورتيج صفر كيلومتر مدل 2009 را مي‌توان از شركت اطلس‌خودرو با 39 ميليون و 700 هزار تومان خريداري كرد، چرا بايد حدود 38 ميليون تومان بابت مدل 2009 آن با پنج هزار كيلومتر كاركرد پول داد؟ يا اينكه مدل 2008 با 15 هزار كيلومتر كاركرد را 36 ميليون و 500 هزار تومان خريد؟!
از سوي ديگر در يكي از آگهي‌هاي تاكيد شده بود كه: «اسپورتيج صفر، فول و گارانتي‌دار را با ساير خودروهاي كاركرده معاوضه مي‌كنيم.»
به راستي اين معاوضه ديگر چه پديده‌اي است؟ چرا آن مرد، اسپورتيج‌هاي صفر را نقداً نمي‌فروشد و مي‌خواهد با خودروهاي كاركرده ديگر معاوضه كند. پاسخ اين سوال را نيز از صاحب آگهي جويا شديم. او گفت: اولاً وقتي اسپورتيج را معاوضه مي‌كنيم، انگار آن را فروخته‌ايم. بنابراين از شركت مادر كارمزد مي‌گيريم و در ثاني خودروهاي كاركرده ديگر را ارزان‌تر مي‌خريم و از بابت فروش دوباره آنها سود مي‌كنيم!
اسپورتيج وارد می شود
سابقه توليد اسپورتيج توسط كيا از سورنتو بيشتر است. اسپورتيج براي اولين بار در سال 1995 پا به عرصه وجود گذاشت و تا امروز حدود چهار بار تغيير چهره داده است. يعني فيس‌ليفت اين خودرو در سال‌هاي 1998، 2002، 2005 و 2009 انجام گرفته است كه در تصاوير مي‌توانيد اين تغييرات را مشاهده كنيد.
اين نيمه اس‌يووي به دليل ابعاد مناسب و امكانات ايده‌ال توانسته جايگاه خوبي در بازار ايران به دست‌ آورد و رقيب سرسختي براي هيونداي توسان باشد. اسپورتيج در سال 2002 در شمال آمريكا نيز توليد شد. گفته مي‌شود هزينه تعمير و نگهداري اين خودرو نسبتاً بالا است به طوري كه قيمت بعضي از قطعات حتي از خودروي سورنتو نيز بيشتر است.
اين خودرو كه در سال 2009 دچار يك فيس‌ليفت شده و از ظاهري خاص به ظاهري عام‌پسند تبديل شده است توليدش سير صعودي در پيش گرفته و روز به روز به تعداد خريداران آن افزوده مي‌شود. اين خودرو همانند ديگر هموطن خود يعني توسان از سواري چندان نرمي برخوردار نيست و كمك‌هاي خشكي دارد و به همين دليل صداهاي اتاق آن بيش از حد معمول است ولي اسپورتيج از امكانات خوبي برخوردار است. عمده مشكل اين خودرو مصرف بيش از حد لنت آن است كه تقريباً هر 8000 كيلومتر بايد يك دست لنت عوض شود. به طور ميانگين به ازاي دو دفعه تعويض لنت جلو بايد يك بار نيز لنت‌هاي عقب عوض شوند.
شاسي اين خودرو از استحكام خوبي برخوردار است و در تصادف به خوبي ضربه را دفع مي‌كند و در مسيرهاي ناهموار نيز تا حدودي خيال سرنشينان راحت است. اين خودرو تا حدود 50 هزار كيلومتر بدون مشكل پيش مي‌رود، مگر اينكه به موقع فيلتر هوا و روغن آن تعويض نگردد. البته اسپورتيج به دليل فروش پايين‌تر از برادر بزرگ‌تر خود يعني سورنتو بازار خريد و فروش قطعات و لوازم يدكي‌اش زياد داغ نيست و تاكنون مشكل حادي براي اين خودرو و صاحبانش به وجود نيامده است.
بهترين روغن موتوري كه مي‌توان درون موتور كيا اسپورتيج ريخت «والوالين» آمريكايي است كه خيلي گران تمام مي‌شود. كلاً روغن موتورها به سه دسته تقسيم مي‌شوند يا Mineral يعني معدني هستند كه به طور مستقيم از نفت تهيه مي‌شوند يا «Semisy» يعني نصف نفت و نصف ديگر روغن سنتتيك مي‌باشند و در نهايت روغن موتورهاي Full SY كه در لابراتوار از مشتقات نفتي تهيه مي‌شوند و مي‌توان گفت فول سنتينك مي‌باشند. برخي كارشناسان معتقدند كه اگر براي موتور اين خودروها بهتر است از روغن‌هاي Full SY استفاده شود.