عماد جعفري: شركت كياموتورز، يكي از قديميترين شركتهاي خودروسازي در كره جنوبي است. اين شركت در سال 1944 به منظور لولهسازي و توليد دوچرخه تاسيس شد و بعد از ساخت موتورسيكلت و تريلر به ساخت خودرو روي آورد يعني از سال 1986 با مشاركت فورد.
اين كمپاني در سال 1993 توليد خود را در كاليفرنياي ايالات متحده آغاز كرد و با گسترش خطوط توليد توانست خود را با بازار تقاضا هماهنگ كند. در ابتدا خودروهاي ساخته شده توسط كيا با ماشينهاي با خودروهاي رقيب قابل مقايسه نبود و مشتريان به آنها كمتر اعتماد ميكردند.
كيا براي جبران اين نقيصه، خدمات پس از فروش رايگان را در حد وسيع ارائه داد. اما طي سالهاي اخير نرخ اطمينان به محصولات كيا بيشتر شده است چندي بعد اين كمپاني براي اينكه بتواند بعد از خودروهاي سواري در بازار SUVها هم حرفي براي گفتن داشته باشد شروع به توليد خودروي اسپورتيج به عنوان يك نيمه اسيووي و خودروي سورنتو كه به عنوان يك اسيووي تمامعيار كرد. بعد از آزادشدن واردات خودرو، ايران بازار خوبي براي كشورهاي مختلف به خصوص كره جنوبي شد و كمپانيهاي كرهاي توانستند جايگاه خوبي در بازار ايران به دست آورند. اين موضوع به دليل قيمت مناسب و امكانات خوب خودروهاي كرهاي نسبت خودروهاي ژاپني و اروپايي بود.
در اين ميان سورنتو كه با حضور خود در بازار از سال 2003 تن بسياري از كمپانيها را لرزاند، از همان ابتدا به عنوان يكي از سودآورترين و پرفروشترين خودروهاي كيا محسوب ميشد. اين خودرو در سال 2007 دچار تغييرات كاملي شد. طراحي خارجي چراغهاي عقب تغيير كرد و صندليها دوباره طراحي شدند و امكانات رفاهي به روزتر شد. موتور و سيستم تعليق هم با توجه به علم روز كيا ارتقاء يافتند كه نمونه كامل اين تغييرات در مدل 2008 مشهود است. اين خودرو با قدرت 241 اسببخار داراي شتاب بسيار بالايي است ولي صداي موتور تقريباً به مقدار زيادي به داخل كابين راه مييابد.
گفته ميشود اين خودرو نيز مانند برادر كوچك خود از سواري خشكي برخوردار است و مصرف لنت آن نيز بالا است. سيامك سفرچي كه مالك يك دستگاه سورنتو 2009 است، ميگويد: سورنتو شتاب و سرعت خوبي دارد اما كمكهاي خشكي دارد. وي ميگويد: قدرت موتور بالا است، ولي گيربكس با موتور همخواني ندارد و حتي بعضي وقتها خيلي دير تعويض دنده صورت ميگيرد و البته مصرف بالايي نيز دارد كه در شهر حدود 14 و در جاده حدود 12 ليتر در 100 كيلومتر است. وي گفت: هنگامي كه با سرعت بالا در جاده حركت ميكرده خودرو شاتون زده و يكي از پيستونها شكسته و يك ماه طول كشيد تا موتور خودرو پيدا و نصب شد. اما آندره آوانيسان، تعميركار گيربكسهاي اتوماتيك ميگويد: سورنتو به دليل داشتن قدرت زياد و همچنين گيربكس اتومات مصرف لنت بالايي دارد و به دليل برخورداري از ديفرانسيل عقب كه يك تكه است، سواري خشكي را ارائه ميكند و در پيچها نيز خوب نميپيچد.
گفته ميشود ديسكهاي ترمز نيز به خاطر وزن زياد و ضعيفبودن، زود تاب برميدارد و به رغم اصالت موتور كه از خانواده فورد است اصطكاك موتور بالا است و همچنين تهيه لوازم آن نيز كار دشواري است.
حميد قنبري، صاحب تونآپ 110 و تعميرگاه حميد ميگويد: موتور سورنتو در واقع همان موتور آزرا است، فقط گيربكس و ديفرانسيل آن فرق دارد. اين خودرو نسبت به ديگر SUVها از جلوبندي بهتري برخوردار است و مشكل بزرگ آن فيلتر هواي آن است، به طوري كه اگر فيلتر هوا به موقع عوض نشود و يا در جايي كه كوير است و يا گرد و خاك زياد است گرد و خاك وارد انژكتورها شده و براي ميل سوپاپ مشكل ايجاد ميكند، او معتقد است، اين خودرو ولي هندلينگ خوبي دارد و به غير از مشكل فيلتر هوا تا 45 هزار كيلومتر مشكل خاصي برايش پيش نميآيد. روغنهايي كه در داخل اين خودرو ريخته ميشود بايد سطح كيفي SM داشته باشد.
عليرضا قاسمي، لوازم فروش ميگويد: سورنتو به دليل جا افتادن بيشتر در ميان مشتريان مصرف لوازم بيشتري دارد. قاسمي معتقد است مصرف لوازم سورنتو از اسپرتيج بيشتر است و بيشترين خريدي كه تا به حال از وي شده، سپرهاي جلو و عقب آن بوده است.
وي ميگويد: قيمتي كه نمايندگيها براي بعضي از قطعات تعيين كردهاند، بيشتر از نرخ لوازم در بازار است و در برخي موارد هم به عكس.
هزينه نگهداري و استفاده در يك سال
اگر امروز بابت يك دستگاه كيا سورنتو صفر كيلومتر مدل 2009 با احتساب 30درصد ماليات بر ارزش افزوده حدود 49 ميليون و 700 هزار تومان پول ميدهد بدانيد كه مدل يك سال كاركرده آن را با 15 هزار كيلومتر كاركرد ميتوانيد در بازار دستدومها حدود 43 ميليون تومان خريداري كنيد تا اينجاي كار با يك افت قيمت حدود هفت ميليوني مواجه هستيد.
از سوي ديگر يك دستگاه كيا سورنتو در طول يك سال حدود يك ميليون تومان سوخت سوپر و معمولي مصرف ميكند. براي اينكه به اهميت اين رقم پي ببريد بايد بگوييم يك دستگاه پژو 206 كه از سهميه سوخت برخوردار است در طول يك سال و در شرايط كاركرد مساوي بيشتر از 150 هزار تومان بنزين نميسوزاند. برخي از دارندگان سورنتو ميگويند اين خودرو بعد از 20 هزار كيلومتر كاركرد به دليل بروز اشكال در گيربكس نياز به تعويض قطعهاي به نام شيفت موتور پيدا ميكند كه چيزي در حدود 300 هزار تومان هزينه دارد. تا اينجاي كار اگر حق بيمه شخص ثالث را نيز حدود 300 هزار تومان و ساير هزينههاي مصرفي ظرف يك سال را نيز معادل 500 هزار تومان در نظر بگيريم. شاهد خواهيم بود كه «سورنتو»هايي كه به صورت صفر كيلومتر توسط مشتريان تحويل گرفته ميشود در پايان سال اول حدود 9 ميليون تومان هزينه در بردارند كه روزانه چيزي حدود 25 هزار تومان ميشود.
اين در حالي است كه خودروهاي اسپورتيج صفر كيلومتر در پايان سال اول در صورت كاركرد مناسب، تقريباً نصف كيا سورنتو هزينه خواهند داشت كه اين امتياز؛ بيشتر به دليل افت قيمت كمتر اسپورتيجهاي كاركرده نسبت به سورنتو است. افت قيمت يك دستگاه اسپورتيج كاركرده بعد از يك سال بيشتر از 5/2 ميليون تومان نيست و ميزان مصرف سوخت آن هم از سورنتو كمتر است. ضمن اينكه در سال اول نياز به تعويض قطعهاي در آن به چشم نميخورد. با همه اين اوصاف ساير هزينههاي اسپورتيج با سورنتو برابر است و ميتوان گفت اسپورتيجهاي صفر كيلومتر بعد از يك سال حدود 4 ميليون تومان هزينه خواهند داشت. اين هزينه روزانه كمتر از يازده هزار تومان برآورد ميشود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)