غزالى مى گويد :
عادت يهود اين است كه كودك را در روز هفتم ولادت ختنه مى كنند، ولى اگر بگوييم اين كار تا زمانى كه كودك دندان در آورد به تاءخير بيفتد، محبوبتر و از خطر دورتر است .
مى گويم :
سزاوارتر آن است كه ختنه كودك در روز هفتم ولادت صورت گيرد. در كتابهاى كافى و الفقيه به سند صحيح روايت است كه عبدالله بن جعفر حميرى به امام ابى محمد حسن بن على (ع ) چنين نوشت كه از امام باقر و صادق (ع ) روايت شده كه فرزندانتان را در روز هفتم ختنه كنيد تا پاك شوند، زيرا زمين از بول ختنه ناشدگان نزد خدا ناله مى كند، اينك فدايت شوم در شهر ما حجامتگرى كه ماهر باشد و بتواند كودك هفت روزه را بخوبى ختنه كند وجود ندارد، اما حجامتگر يهودى كودكان مسلمانان را ختنه كند يا نه ؟ امام (ع ) در پاسخ نوشت ((روز هفتم سنت است با سنتها مخالفت نكنيد ان شاء الله .))
كافى به سند خود از امام صادق (ع ) روايت مى كند كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرموده است : ((فرزندانتان را روز هفتم ختنه كنيد؛ چه آن پاكتر و خوبتر است و رويش گوشت را سريعتر مى كند، و زمين از بول ختنه شدگان چهل روز در نجاست به سر مى برد.)) (1100) و در اين باره اخبار ديگرى نيز وارد شده است .
و نيز كافى به سند صحيح از على بن يقطين نقل مى كند كه گفته است : از ابوالحسن امام موسى به جعفر(ع ) درباره ختنه كودك هفت روزه پرسيدم كه آن سنت است و يا تاءخير در آن . از اين دو كدام افضل است ؟ فرمود: ((در هفتمين روز سنت است و اگر تاءخير شود اشكالى ندارد.)) (1101)
و نيز به سند خود از امام صادق روايت مى كند كه امير مؤ منان (ع ) فرموده است : ((هنگامى كه مرد مسلمان مى شود بايد ختنه گردد هر چند عمرش به هشتاد سال رسيده باشد.)) (1102)
در الفقيه مرازم بن حكيم از ابى عبدالله (ع ) روايت كرده كه فرموده هنگامى كه كودك ختنه شد بگويند: (( اللهم ان هذه سنتك و سنة نبيك صلواتك عليه و آله و اتباع منالك و لنبيك بمشيتك و بارادتك و قضائك لامراءردته و قضاء حتمته و امر انفذته فاءذقته حر الحديد فى ختانه و حجامه لامرانت اعرف به منى اللهم فطهره من الذنوب و زد فى عمره وادفع الافات من بدنه و الاوجاع عن جسمه و زده من الغنى وادفع عنه الفقر فانك تعلم و لا نعلم . )) (1103)
ابوعبدالله امام صادق (ع ) فرموده است : ((هر مردى كه اين دعا را در موقع ختنه كردن فرزندش نخوانده است آن را پيش از آن كه به حد بلوغ برسد بر او بخواند اين دعا او را از سوزش حربه آهنين قتل و غير آن ايمن خواهد داشت .)) (1104)
غزالى مى گويد :
و بايد در ختنه زن زياده روى نكند. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به ام عطيه كه ختنه گر بود فرمود: ((اندك ببر و در آن زياده روى مكن ، چه ترك آن چهره را تازگى مى بخشد و محبت شوهر را به بار مى آورد.)) (1105)، يعنى طراوت رخسار را زياد و مباشرت را نيكو مى گرداند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)