بهزاد حاتمی: این روزها هجمههای زیادی به رنوپارس یعنی شرکت فرانسوی- ایرانی که تامینکننده قطعات تندر- 90 در ایران است وارد میشود. این را میشل کربل، مدیرعامل رنوپارس میگوید. وی که به خاطر اظهارنظر اخیر وزیر صنایع ایران مبنی بر حذف رنوپارس از زنجیره تولید تندر-90، در تعطیلی آخر هفته میزبان برخی از خبرنگاران بود، مانند نشست خبری قبلی خود باز هم تاکید کرد که مشکل تولید تندر از خودروسازان و بدهی آنها است و ربطی به رنوپارس ندارد. به اعتقاد کربل خودروسازان ایرانی باید به جای تولید محصولات قدیمی، سرمایه خود را در توسعه تولید محصولی چون تندر-90 که به گفته وی از کیفیت بالایی برخوردار است، صرف کنند. وی معتقد است حذف رنوپارس به معنای خداحافظی با کیفیت بالای تندر است چرا که قطعهسازان داخلی مصمم به تولید قطعات با کیفیت بدون نظارت رنوپارس نیستند. نکات مهم نشست خبری کربل را در قالب گفتوگویی در ذیل آوردهایم.
* باید موضوع مهمی شما را نگران کرده باشد که به فاصله کوتاهی نسبت به نشست خبری قبلی خود، باز هم میزبان خبرنگاران، آن هم در اولین ساعات آخرین روز هفته شدهاید.
احساس میکنم با توجه به هجمههایی که هر روز علیه رنوپارس ایجاد میشود باید دیدارهای بیشتری با خبرنگاران داشته و واقعیتها را از طریق آنها منعکس کنم.
* به نظرم منظورتان از هجمه، اظهارات اخیر وزیر صنایع ایران مبنی بر حذف رنوپارس از چرخه تولید تندر-90 است؟
به هر حال این روزها همه تقصیرات و مشکلات تولید تندر را به گردن رنوپارس انداختهاند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است و ما تقصیری در این زمینه نداریم.
*خب این واقعیت که میگویید چیست؟
واقعیت این است که خودروسازان ایرانی پول ما را نمیدهند و انتظار تامین قطعه را نیز دارند. از طرفی به جای حل مساله، صورت مساله را پاک میکنند. پول قطعاتی را که برای آنها تامین کردهایم نمیدهند هیچ، صحبت از حذف رنوپارس هم به میان میآورند.
*در حال حاضر به علت کمبود قطعه، تولید تندر-90 بسیار کند پیش میرود و وزیر صنایع نیز معتقد است با حذف رنوپارس، روند تامین قطعات بهبود خواهد یافت. شما اعتقادی به این موضوع دارید؟
اولاً که ما با یک قرارداد طرف هستیم و هرگونه تصمیمی درباره آن نیازمند توافق طرفین است و اگر ایرانیها بخواهند قرارداد یا بخشي از آن را یک طرفه فسخ کنند هزینه بسیار بالایی روی دست آنها خواهد گذاشت. این هزینهها البته فقط مالی نیست و از لحاظ بازتاب بینالمللی نیز صورت خوشی برای خودروسازان ایرانی نخواهد داشت. وزارت صنایع با حذف رنوپارس پیغام بدی را به سرمایهگذاران خارجی میدهد و آن عدم امنیت سرمایهگذاری در صنعت خودرو ایران است. از طرفی تندر-90 هماکنون خودرویی با کیفیت به حساب میآید و این موضوع به نظارت مستقیم رنوپارس در امر تولید و تامین قطعات مربوط میشود. پس اگر ما حذف شویم کیفیت تندر-90 هم تحت تاثیر قرار گرفته و پایین میآید. در واقع رنوپارس برود، کیفیت تندر-90 هم خواهد رفت.
* اما وزیر صنایع معتقد است قطعهسازان داخلی بدون رنوپارس هم توانایی تولید قطعات باکیفیت را دارند.
اینطور نیست. با تمام احترامی که برای قطعهسازان ایرانی قائلم، اما مطمئن باشید آنها نمیتوانند کار ما را انجام دهند. رنوپارس مثل کوه یخ میماند که بخش اعظم آن زیر آب است و قسمت کوچکی از این کوه قابل مشاهده است. متاسفانه وقتی اسم رنوپارس به میان میآید همه فقط به وظیفهای که این شرکت در زمینه تامین قطعات بر عهده دارد نگاه میکنند در حالی که 80درصد پرسنل ما در بخشهایی غیر از بخش خرید قطعه فعالیت داشته و در واقع تامین قطعات قسمت کوچکی از کار رنوپارس را تشکیل میدهد. بنابراین با حذف ما خیلی موارد مهمی از بین خواهد رفت. با توجه به این موارد به نظر من حذف رنوپارس و اینکه فکر کنیم کار ما را شرکتهای قطعهسازی ساپکو و سازه گستر انجام خواهند داد اشتباه محض است.
* موضع رنو در زمینه حذف رنوپارس چیست ؟
بعید است موافقت کند.
* اگر به فرض، وزارت صنایع در نهایت با وجود تمام گفتههای شما، رنوپارس را حذف کند واکنش رنو چه خواهد بود؟
من با فرضیات کار نمیکنم.
* اما تحقق فرضیات چندان بعید نیست.
من یک مدیر حرفهای و فرانسویام.
* ... و نظرتان؟
به هر حال حذف رنوپارس برای من قابل درک نیست و به این فکر نکردهام که اگر این شرکت حذف شود، رنو چه واکنشی را نشان خواهد داد.
* به نظر شما چرا وزارت صنایع تصمیم به حذف رنوپارس گرفته است؟
رنوپارس برای کار کردن به ایران آمده و نظرسنجیها نیز نشان میدهد مشتریان از کیفیت تندر-90 راضی هستند. برای ما، کیفیت فصلالخطاب است و شاید در ایران برخی کیفیت را دوست ندارند که قصد حذف رنوپارس را دارند. شما الان نگاهی به تولیدات صنعت خودرو ایران بیندازید، تکنولوژی بیشتر آنها مربوط به 30- 40 سال پیش است . برای من همواره این پرسش پیش میآید که چرا خودروسازان ایرانی سرمایه خود را به جای اینکه صرف محصولاتی قدیمی کنند در توسعه تولید خودروهایی مثل تندر-90 به کار نمیگیرند؟! من از شما میپرسم ایرانخودرو طی 3 ماه ابتدایی امسال چند دستگاه پژو روآ تولید کرده؟
* حدود20 هزار دستگاه ...
خب؛ آیا کیفیت تندر-90 با روآ قابل مقایسه است؟ آیا بهتر نیست سرمایهای که صرف تولید چنین محصولاتی میشود را به خودرو ایمن و با کیفیتی مثل تندر- 90 اختصاص دهیم؟ به هر حال مشتری ایرانی هم باید از محصولات با کیفیت بهره ببرد نه اینکه خودرو 30 سال پیش را سوار شود.
* برخی مدیران صنعت خودرو ایران معتقدند رنوپارس از لحاظ مدیریتی، مناسب عمل نکرده است. شما این را قبول دارید؟
موضوعی که تولید تندر را در ایران با مشکل مواجه کرده، بد حسابی خودروسازان است نه مدیریت رنوپارس.
* می گویند صنعت خودرو سیاسی ترین صنعت در دنیا است، این موضوع تا چه حد روی کارتان تاثیر گذاشته است؟
من یک مدیر خارجیام، به پرسش سیاسی پاسخ نمیدهم.
* آیا در فرانسه سیاست نقشی در صنعت خودرو دارد؟
آنجا سیاست خودروسازان را مشتری تعیین میکند. یعنی اگر خودرویی را خواست، تولید میشود و اگر نه که آن خودرو به تاریخ میپیوندد.
*در طول گفتوگو به بدهی خودروسازان اشاره کردید. در حال حاضر چقدر از آنها طلبکارید؟
حدود 100 ميليون دلار.
* چند درصد این بدهی مربوط به پارسخودرو و چنددرصد مربوط به ایران خودرو است؟
آمار دقیق ندارم، اما بیشتر آن به ایران خودرو مربوط میشود.
* ظاهراً قرار است برای رفع مشکلات تولید تندر-90، این محصول تنها در یکی از دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو به تولید برسد. شما در جریان این موضوع هستید؟
خیر.
* نظرتان در این زمینه چیست؟ آیا این کار را در راستای رفع مشکلات تندر موثر میدانید؟
هیچ پیشنهاد رسمی در این زمینه به رنوپارس ارائه نشده، بنابراین من نمیتوانم نظری بدهم. ولی در هر صورت این اقدام نیازمند ایجاد تغییراتی در قرارداد است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)