نگاهی به خودرو های کوچک محبوب زنانه
رانندگی زنانه در لی لی پوت


اگر صف پمپ بنزین اذیت تان می کند، اگر اهل لایی کشی در خیابان ها هستید، اگر ظاهر خودرو در اولویت تان نیست و از همه مهم تر اگر خانم هستید، مطئنا یکی از خودروهای کوچک شهری پاسخگوی نیازتان خواهد بود.


هفت صبح : اگر صف پمپ بنزین اذیت تان می کند، اگر اهل لایی کشی در خیابان ها هستید، اگر ظاهر خودرو در اولویت تان نیست و از همه مهم تر اگر خانم هستید، مطئنا یکی از خودروهای کوچک شهری پاسخگوی نیازتان خواهد بود

جدا از همه خوبی ها و جذابیت های خودروهایی که روزانه با آنها سر و کار داریم، نکات منفی و اعصاب خردکنی هم هستند که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت. هیچکس منکر این قضیه نیست که نشستن پشت رل خودرویی شش سیلندر و فشردن پدال گاز تا حد ممکن، از لذت بخش ترین لحظات یک رانندگی است؛ یا اینکه بدون توجه به حجم باک و مصرف بنزین، در خیابان ها چرخید و از امکانات و توانمندی های خودرو بهره مند شد. حتی راندن خودرویی با شماره اتاق بالا که ابعاد بزرگی دارد هم تاثیر خوبی روی اعتماد به نفس راننده محترم دارد. در کنار تمامی این خوبی ها باید نیمه خالی لیوان را هم دید.

52287 975

آنچه که قیمت نهایی پرکردن باک خودرویتان نسبت مستقی با درآمدها و اعصاب داشته و در ترددهای شهری هم برای پیداکردن جای پارک باتوجه به ترافیک روزافزون باید هفت خوان را طی کرد. از خیاابن ها و کوچه های تنگ و پردست انداز کشورمان هم نباید غالف شد که عبور و مرور را برای خودروهای حجیم و بزرگ سخت می کند. اینجاست که ارتشی از خودروهای کوچک برای تمدد اعصاب رانندگان شهری آماده خدمت می شوند. خودروهایی با ابعادی نسبتا کوچک در مقایسه با سایر خودروها که مصرف سوختی متعادل به همراه قدرت موتور متوسط را در اختیار صاحبان شان می گذارند. خودروهایی که تا مدت ها به خاطر فرم ظاهری شان فقط زیر پای رانندگان خانم بود ولی باتوجه به شرایط خیابان های امروز، هر راننده ای به نوعی به آنها احساس نیاز می کند. نگاهی به برخی از کوچک های محبوب شهرمان می اندازیم.

مزدا 2؛ یک وجب مزدا

52288 256

این هاچ بک جذاب باتوجه به ساختار و توانایی هایش می تواند پاسخگوی تردد شهری باتوجه به ترافیک و مصرف سوخت باشد. مزدا 2 موتوری چهارسیلندر به حجم 1/3 لیتر دارد که می تواند 80 اسب بخار قدرت را فراهم کند و از همین جا معلوم می شود که حرکات نمایشی و لایی کشیدن های آنچنانی را باید به فراموشی سپرد. با نگاهی به ظاهرش به وضوح مدرن بودنش را حس می کنید. چراغ های جلو کمی بزرگ هستند و جلو پنجره هم کوچک طرا حی شده اما با بدنه کاملا هماهنگی دارد. بخش عقب و مخصوصا چراغ ها هم کاملا نشان می دهد که خودرویی با شناسنامه ای از شرق آسیاست.

52289 478

طول این هاچ بک چیزی بین پراید و پژو 206 است و این یعنی خودرو کاملا مناسب شهری چون تهران بوده و عبور از کوچه های باریک و پیداکردن جای پارک کمتر اذیت تان می کند. میزان مصرفش 5 لیتر در هر 100 کیلومتر خارج شهر و 7/4 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر است. پس خوشبختانه با خودرویی کم اشتها طرفیم که هوای جیب تان را دارد. در مورد فضای داخل هم باید گفت با طراحی فوق العاده و کاملا متفاویت رو به رو هستید که باعث می شود کمتر به ضعف موتور آن فکر کنید. از دیگر امکانات مزدا 2 می توان به کیسه های هوا برای سرنشینان جلو و ترمز ABS اشاره کرد. با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که این خودرو بیشتر برای خانم ها طراحی شده و درنهایت پسران مجردی که زیاد اهل فوت و فن های ماشین بازی نیستند.

قیمت: 32/5 میلیون


لوبو؛ اسباب بازی یا...؟!

52290 710

جدیدا شاهد محصولی جدید با نام لوبو از کمپانی چینی Hafei هستیم که در کلاس هاچ بک های کوچک شهری قرار می گیرد. این محصول از موتوری 1/1 لیتری با توانایی تولید 65 اسب بخار استفاده می کند و روی پلتفرم طراحی شده توسط لوتوس انگلستان بنا شده است. در نگاه اول شاید فکر کنید با یک اسباب بازی طرف هستید.

52291 834

لوبو چراغ های عقب جالبی دارد. شکل مثلثی آنها که از دو استوانه هالوژنی ساخته شده اند، شمایل خاصی را به این خودرو بخشیده؛ مخصوصا قسمتی از آنها که از نمای کناری نیز معلوم است. چراغ های جلو نیز حالت ذوزنقه ای دارند و نکته جالب هم چراغ های راهنماست که پایین ستون های جلو تعبیه شده اند. درمورد فضای داخل هم باید گفت مانند تویوتا یاریس کیلومترشمار روی کنسول وسط قرار گرفته که برخلاف انتظار، دید خوبی را برای راننده فراهم می کند. از امکنات جانبی داخل هم می توان به شیشه های برقی جلو، قفل مرکزیف کیسه هوای راننده، قفل کودک و صندلی تاشوی عقب اشاره کرد. اگر تاکنون به فضای داخلی و باعاد MVM عادلت کرده اید، باید بگوییم که لوبو به طور کلی بزرگ تر است و فضای داخلی بیشتری دارد. برخلاف انتظار در تقابل با سربالایی ها ضعفی در قدرت موتور حس نمی شود و کشش خودرو همچنان توانایی طی مسافت پیش رو را دارد. ظرفیت باک 40 لیتر است با مصرف 4/7 لیتر در 100 کیلومتر که مصرفی بسیار پایین را نشان می دهد. ترمز خودرو در مهار این وزنه 895 کیلوگرمی قدرتمند عمل نمی کند ولی با وجود سیستم ABS در سرعت های بالا می توان توقفی امن را انتظار داشت.

قیمت: 11/5 میلیون


منتظر C10 Woleex باشید؛ COMiNGSOON

52294 271

خودروسازی راین، سراغ شرکت گریت وال رفته و محصول این همکاری، خودرویی کوچک و شهری با نام Voleex C10 است که قرار است تا آخر امسال وارد بازر شود. خودرویی در ابعاد و اندازه هیوندای i20، مزدا 2، تویوتا یاریس که این روزها بازار داغی را در کشور دارند، به خصوص خانم ها که مشتریان پروپاقرص این رده از خودروها هستند. این محصول چینی در کشورمان با موتور 5/1 لیتری میتسوبیشی که تمام آلومینیومی و از نوع DOHC است، عرضه خواهد شد که می تواند نهایتا 103 اسب بخار قدرت را تولید کند. این موتور که توانسته استاندارد آلایندگی یورو چهار را هم به دست بیاورد و همچنین با دو نوع گیربکس پنج سرعته دستی و CVT عرضه خواهد شد و با آن می توانید نهایتا به سرعت 175 کیلومتر در ساعت برسید.

52295 142

در هر چهار چرخ از تمرزهای دیسکی مجهز به سیستم های کمکی ABS و EBD استفاده می کند و برای حفظ جان شما به دو کیسه هوا هم مجهز شده است. برای تصور بهتر بد نیست بدانید که ابعاد این خودرو بسیار نزدیک به تویوتا یاریس است و درواقع می توان گفت C10 طراحی مجددی از این خودرو است. با این حال این خودرو با ابعاد کوچک فضای بار مناسبی را در اختیار ما قرار می دهد که با خواباندن صندلی های عقب این فضا بیشتر هم خواهد شد. تجهیزاتی که به صورت استاندارد روی این خودرو نصب خواهد شد، عبارتند از سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و ... که با این امکانات و ظاهر نمی توان در موفقیت این خودرو به خود شکی راه داد.

قیمت تقریبی: 30 میلیون تومان


MVM110، کوچک و دوست داشتنی

52292 881

خواهر کوچک تر ماتیز که محصول چین بوده و طراحی بدنه اش تا حد بسیار زیادی شبیه به آن است. در داخل کابین هم به غیر از فرمان هیچ تفاویت با ماتیز ندارد اما شباهته ها به اینجا ختنم نمی شود. موتور این خودرو نیز سه سیلندر است که البته قدرت بیشتری به نسبت در اختیار اننده قرار می دهد اما در کل پیشنهاد می شود حواستان را بسیار جمع کنید و تا آنجا که می توانید سعی کنید تصادف نکنید. البته زیاد هم نباید بدبین بود چراکه به رغم کوچک بودنش، دنه ای قوی دارد و بهقول مکانیک ها در هنگام تصادف سپرها زود می شکند اما به شاسی که می رسد دیگر کمتر خودرویی حریف استحکام شاسی این خودرو می شود. بدنه و درها تقویت شده هستند و به راحتی آسیب نمی بینند اما قطعات بدنه کمی گران هستند.

52293 925

MVM110 موتوری سه سیلندر به حجم 812 سی سی دارد که 52 اسب بخار قدرت تولید می کند. گیربکسی پنج سرعته دستی روی آن قرار گرفته که البته عملکرد مناسبی ندارد و همچنین به صورت آپشن گیربکس اتوماتیک نیز قابل نصب است. ترمزهای آن در قسمت جلو دیسکی و در قسمت عقب کاسه ای است که عملکرد چندان مناسبی ندارد. مخزن باک بنزینش 35 لیتر حجم دارد و از مصرف سوخت در حدود شش لیتر به صورت ترکیبی بهره می برد. گارانتی آن نیز شامل 18 ماه یا 30 هزار کیلومتر است. MVM را می توان با پراید و 206 مقایسه کرد. البته از نظر قدرت قابل مقایسه با هیچ کدام نیست ولی از نظر امکانات رفاهی از هر دو رقیب سبقت می گیرد.

قیمت: مدل سه سیلندر، 5/9 میلیون تومان


تبیا؛ پرایدی جهش یافته

52296 389

محصولی که بیش از 45 درصد مراحل ساختش کار خودمان بوده ولی طراحی بدنه اش با مشاوره طراحان ایتالیایی صورت گرفته؛ ضمن اینکه برای ساخت موتور از کمک مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان EFV بهره گرفته اند. درمورد طراحی ظاهری اش تنها می توان گفت با جشنواره ای از خطوط طرفیم! خطوطی اغراق آمیز که هماهنگی کاملی با بدنه ندارند. چراغ های برگی شکل جلو، جلوپنجره کوچک به همراه کپی خش داری از چراغ های عقب مزدا 323 تمامی داشته های این خودروست. فراموش نکنیم که خطوط بدنه هم جزئی از شخصیت تیباست. به خصوص آنجا که دو خط هم شکل روی گلگیر جلو و عقب توازن طراحی را کاملا به هم زده است.

به طور کلی تیبا در یک نگاه، خوب به نظر می رسد ولی اگر به جزئیاتش دقت کنید پشیمان خواهید شد اما طراحی داخلی اش کمی از عصبانیت شما کم خواهد کرد. موتور تیبا بر پایه موتور پراید ساخته شده البته با فضایی کوچک تر ولی حجم موتور افزایش یافته تا بتواند راندمان موتور را تا حد معقولی افزایش دهد. ظرفیت موتور آن 1500 سی سی و مصرف سوختش حدود 5/6 لیتر برای هر 100 کیلومتر است و با باکی با حجم 41 لیتر بنزین که نشان می دهد با خودرویی کم مصرف برای کاربری شهری روبه رو هستیم. مواد به کار رفته برای ساخت، کیفیت قابل قبولی دارند و صندلی ها راحت هستند. همچنین عملکرد ترمزهای جلو و عقب از نکات مثبت تیبا محسوب می شود. فرمان بزرگ با شعاع گردش زیاد در سرعت های بالا کمی حالت شناوری پیدا می کند اما باتوجه به هیدرولیک بودن از پراید نرم تر است.

قیمت: 11/7 میلیون


یادآوری چند نکته:

خرید این دسته از خودروها یعنی اعتقاد و نیاز به مصرف سوخت کمتر، ابعاد کوچک تر برای پارک کردن آسان و مانورهای بهتر در ترددهای شهری! پس هنگام خرید حواستان باشد که در حال معامله خودرویی هستید که شاید نیازهای مسافرتی خانواده تان را به خوبی پاسخگو نباشد و باید تا حدی انتظارتان را پایین بیاورید. این نوع خودروها به لحاظ نوع ساخت و وزنشان از موتورهای پرقدرتی بهره نمی برند و بیشتر برای رفت و آمدهای معمولی و روزانه شهری ساخته شده اند. پس اگر خودرویی دیگر با اعتماد به نفس و سرعت بالا از کنارتان عبور کرد توی ذوق تان نخورد.

درمورد طراحی این رنج از خودروها هم باید گفت با توجه به تمرکز ساخت روی نیازهای روزمره شهری آنچنان که باید و شاید طراحی های قدرتمندی را شاهده نیستیم؛ چراکه ابعاد کوچک این خودروها اجازه مانور زیاد را برای ریزه کاری طراحی به کمپانی سازنده نمی دهد و بیشتر شاهد استایل خودروهایی هستیم که خانم ها بیشتر به آنها روی خوش نشان می دهند. در هر صورت با خرید این نوع خودروها باید قدرت، سرعت و خاص بودن طراحی را فراموش کنید و دلتان را با دلگرمی یافتن جای پارک، مصرف سوخت پایین و استهلاک کم خوش کنید. البته اگر خانم باشید، بهترین انتخاب برای شما همین کلاس از خودروهاست.