مهدی اُلنک: باب لوتز معاون شرکت جنرالموتورز آمریکاست. شورولت ولت که یکی از ایدههای این مقام بلند پایه جنرالموتورز بوده به شدت امید این غول بیمار خودروساز ایالات متحده را به آینده افزایش داده است. شکی وجود ندارد خودرویی که بتواند نزد تعداد بسیاری از مشتریان محبوبیت قابل توجهی کسب کند و در نتیجه برای شرکتهای خودروسازی سودآور به شمار آید، بسیار نادر است. به جرأت میتوان گفت شورولت Volt از این دسته خودروهای پر طرفدار در آمریکا به شمار خواهد رفت.
لوتز، معاون جنرالموتورز که قهرمان Volt نیز شناخته میشود، در این خصوص گفته: این خودرو که از سری خودروهای کمآلاینده هیبریدی به شمار میآید، از بهترین خودروهای مجهز به فناوریهای نوین و کمآلاینده سازگاز با محیطزیست در صنعت خودروسازی است. ناگفته نماند که این لقب تا پیش از این به خودروی Prius تویوتا که در سال 2001 وارد بازارهای آمریکا شد، تعلق داشته است.
مدیر اجرایی شرکت جنرالموتورز نیز اعلام کرده این محصول نوین در سال 2010 وارد بازارهای فروش خواهد شد. این در حالی است که تویوتا که سرسختترین رقیب جنرالموتورز به شمار میآید قصد دارد، همزمان با ارائه ولت به بازار، خودروهای جدید هیبریدی خود را عرضه کند. به هر حال باید منتظر ورود این خودرو به بازارهای جهانی بود تا کارشناسان صنعت خودروسازی دیدگاههای تخصصی خود را در مورد آن اعلام کنند. در ادامه مصاحبهای با لوتز و دو نفر از مسوولان ارشد جنرالموتورز در رابطه با این خودروی مفهومی نوین و جزییات آن را میخوانیم.
* * *
* خودروی ولت از لحاظ باطری و طراحی آیرودینامیکی چگونه است؟
ما برای ساخت این خودروی جدید و به منظور اینکه از سایر خودروهای تولیدی موجود در بازار متفاوت باشد، تلاشهای بسیاری کردیم و با استفاده از تونل باد نمونههای شبیهسازی شده را بارها تست کردیم و روشهای جدیدی را به کار گرفتیم. کاپوت این اتومبیل کوتاهتر شده و همچنین شیشه جلوی اتومبیل خمیدگی بیشتری پیدا کرده و این تفاوتها در شکل ظاهری نیز از اهداف ما بوده است.
ما از طراحی اولیه اطلاعات بسیاری کسب کرده و در روش عبور هوا از این اتومبیل نوین، تغییرات قابل توجهی را ایجاد نمودهایم.
* به طور دقیق چه زمانی می توانیم شاهد حضور ولت در بازارها باشیم؟
تنها میتوانم به شما بگویم این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.
* اتومبیل Prius شکل ظاهری ممتازی دارد و این یکی از مهمترین دلایلی است که باعث محبوبیت این خودرو شده، این در حالی است که اتومبیل Civic هیبریدی هوندا در مقایسه با آن از موفقیت کمتری بهرهمند بوده، شما برای طراحی محصول جدید خود از چه روشی استفاده کردهاید؟
ما از ایدههایی استفاده کردهایم تا بدنه این اتومبیل به شکل منحصربهفردی تبدیل شود، اما به نظر من از نظر شکل ظاهری نسبتاً عادی است. نه خودرویی شبیه به Cobalt و با طرح قدیمی بوده و نه شبیه به خودروهای کارناوالی با چرخهای بسیار کوچک میباشد.
* استودیوی طراحی E-flex در پیشبرد این فعالیتهای توسعهای چه نقشی داشته است؟
طراحی این خودرو در مدت نسبتاً کوتاهی صورت گرفت. برای تولید این خودروی جدید و رساندن آن به این مرحله، ما تنها بر روی E-flex متمرکز شدیم و با استفاده از امکاناتی که در اختیار داشتیم، این خودرو را تولید کردیم. گفتنی است، این خودرو بسیار زودتر از زمانی که از قبل پیشبینی شده بود، وارد بازار خواهد شد. تمام مسوولان در این استودیو توجه خود را برای مدتی تنها بر روی این محصول متمرکز کرده بودند.
* چگونه سایر قسمتهای ولت به مرحله تولید رسیدند؟
ما با زحمت و تلاش بسیار سایر قسمتهای این اتومبیل را با ابزارهای کاربردی تولید کردیم. مهندسان نرمافزاری ما نیز تمام الگوریتمها را به خوبی تحت کنترل داشتند، سیستمهای گرمایش و خنککننده نیز به خوبی طراحی و تولید شدهاند. از سیستم تهویه هوای الکتریکی نیز در این خودرو استفاده شده است. همچنین گفتنی است، تمامی سیستمهای سرگرمکننده و جانبی در این محصول دارای سطح مصرف انرژی بسیار پایینی هستند. به طور کلی ما در این خودروی جدید منحصربهفرد از فناوریهای جدید زیادی استفاده کردهایم.
سیستمهای داخلی از جمله صفحه نمایش، سیستم نوری و ... این خودرو نیز از حداقل انرژی استفاده میکنند. ما با دقت بسیاری اجزای این اتومبیل را انتخاب کردهایم.
* موقعیت ارتقا باطری این اتومبیل چگونه است؟
ما از دو بسته باطری از شرکتهای Compact Powerو LG Chem استفاده کرده ایم. ما هر دو بسته باطری CPI را بارها مورد آزمایش قرار دادیم و نتیجه این آزمایشها در آزمایشگاه تاکنون موفقیتآمیز بوده است. ما در این آزمایشها از سیکل حرارتی، تخلیه باطری تا حداکثر، تخلیه باطری در حرارت بالا با سیستم خنککننده استفاده کردهایم و با هیچ مشکلی مواجه نشدیم.
* دیگر چه آزمایشهایی صورت گرفته است؟
ما این خودرو را در محیط بیرونی و جادهای نیز آزمایش کردهایم. با این آزمایشها توانستیم سیستم کنترلی آن را در موقعیتهای متفاوت آزمایش کنیم. با این آزمایشها باز هم موقعیتی ایجاد شد تا ما بتوانیم کلیه سیستمهای داخلی به خصوص باطریهای آن را دوباره مورد آزمایش قرار دهیم و از عملکرد مناسب آنها اطمینان حاصل کنیم.
* شما از زمان معرفی Volt تلاشهای بیوقفهای داشتهاید، از سال گذشته و زمان ارائه خودروی مفهومی، کار خود را از کجا آغاز کردید؟
ما در ابتدا شبیهسازیهای دقیقی داشتهایم. میدانستیم که به چه اجزایی و با چه اندازههایی نیاز داشتیم. همچنین به باطری مورد نیاز این خودرو پی برده بودیم. با این شبیهسازیها اطلاعات کاملی در رابطه با تمام اجزای مورد نیاز این خودرو کسب کرده بودیم.
* آیا شما انتظار داشتید، خودروی ولت با این استقبال چشمگیر واقع شود؟
عکسالعملها در مورد این خودرو بسیار خشنودکننده بوده است، ولی حقیقتاً این موفقیت برای ما دور از انتظار بوده است.
* به نظر شما قیمت فروش این خودرو چگونه خواهد بود؟
همیشه گفتهام، میخواهم قیمت را به تقریباً 30 هزار دلار برسانم. همانطور که گفته شد، شرایطی که در حال حاضر با آن مواجه شدیم دور از انتظار ما بوده است، در نتیجه با توجه به آن انتظار میرود، قیمتها نیز افزایش یابد.
* انتظار دارید قیمت این محصول تا چه حد بیشتر شود؟
نمیدانم. من میخواستم این قیمت تقریباً 30 هزار دلار باشد. ولی با توجه به نظریه گروه، این هدف به تحقق نخواهد رسید. آنها معتقدند، در نسل دوم باید این قیمت مورد نظر را 30 هزار دلار یا بیشتر تعیین کنیم. در صورتی که قیمت بسیار بالا باشد، مجبور میشویم به کاهش قیمتها اقدام کنیم در نتیجه بهتر است، پیش از آنکه مجبور به این کار شویم، راه درستی را در پیش بگیریم و قیمت مناسبتتری را برای آن تعیین کنیم.
* پس به طور حتم مهلت شما تا سال 2010 خواهد بود؟
ماه نوامبر 2010 هدف نهايي ما می باشد. برای این منظور گروه مسوول در این طرح تلاشهای خود را گسترش دادهاند تا در زمان معین به هدف نهایی خود دست یابند. خودروی ولت، در برخی بخشها ازجمله شاسی و سیستم فرمان از فناوریهای نوینی برخوردار بوده به طوری که با منابع مهندسی در سایر پروژهها رقابت خواهد کرد. ما سعی داریم حتیالامکان در زمان مقرر به اهداف خود دست یابیم.
* با توجه به تمرکز بر روی این خودرو و مهلت باقی مانده، تاثیر این خودرو در صنعت اتومبیل آمریکا و خود شرکت جنرالموتورز چگونه خواهد بود؟
اعتبار شرکت جنرال موتورز به شدت رو به افزایش است و این بر روی بازار تاثیرگذار خواهد بود. بیشک این شرکت میتواند از شرکت رقیب، تویوتا پیشی بگیرد، زیرا جنرالموتورز اقدام به کاری کرده است که تویوتا در حال حاضر از آن بازمانده است. دو یا سه سال بعد از اینکه ولت وارد بازارها شود، هر شخصی حداقل یکی از این خودروهای نسل جدید را خواهد داشت و ما میخواستیم اولین باشیم.
* در رابطه با تاثیر آن بر روی صنعت اتومبیل آمریکا نیز کمی توضیح دهید؟
من نمیخواهم بگویم با ارائه این خودرو نظر اکثریت به ولت جلب میشود، اما در صورتی که ما با موفقیت مواجه شویم، میتوانیم صنعت اتومبیل آمریکا را به طرز قابلتوجهی رونق دهیم و از رقیبهای آلمانی و ژاپنی جلو بزنیم.
* اگر با چنین موفقیتی که مد نظر شماست، مواجه نشدید چطور؟
ما بیش از 300 نفر را برای طراحی و تولید این خودروی نوین به کار گرفتهایم و برای دستیابی به این هدف خود از فناوریهای قابلتوجهی استفاده کرده و با کمک چندین دانشگاه تحقیقات وسیعی انجام دادهایم و به آینده خود به شدت امیدوار هستیم.
*آیا واقعاً ولت تصویر ماه جنرال موتورز است؟
بله، این واقعاً نام مناسب Volt میباشد.اگر آنچنان که انتظار داریم، عمل نکند مصیبتآمیز نیست. اما اگر آنچنان که میخواهیم پیش رود، بسیار شورانگیز و مهیج خواهد بود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)