49273771129071046776

سجاد ولدي: یک شرکت آمریکایی قرار است با هزینه‌ای قابل توجه در شهرهای مهم کشور استرالیا یک شبکه توزیغ برق راه‌اندازی کند. این موضوع شاید در وهله اول چندان عجیب نباشد اما اگر بدانید این شبکه تنها برای استفاده خودروهای برقی تعبیه می‌شود، آن گاه به توجه مسوولان استرالیایی به موضوع اتومبیل‌های برقی پی‌ می‌برید. در این کشور نیز همانند سایر کشورهای دنیا، بحث سوخت و افزایش قیمت آن به دغدغه مردم و مسئولان تبدیل شده است‌.

این موضوع باعث شده تا استرالیایی‌‌ها نیز به فکراستفاده از خودروهای برقی بیافتدند. البته همان‌طور که خودروهای بنزینی به پمپ بنزین نیاز دارند تا باکشان را پر کنند، خودروهای برقی نیز به پریزهایی نیاز دارند تا باطری‌‌هایشان را با آن شارژ و یا به اصطلاح پر کنند‌. قرار است این شبکه با هزینه‌ای بالغ بر 667 میلیون دلار ساخته شود. این شرکت آمریکایی قبلاً در دانمارک هم چنین شبکه‌ای راه‌اندازی کرده است و این بار هم با همکاری شرکت AGL استرالیا قصد انجام چنین کاری را دارد و شهرهای ملبورن، سیدنی و بریسبون در اولویت هستند. در این ایستگاه‌‌های مخصوص، رانندگان می‌توانند با پرداخت مبلغی مشخص، اقدام به دریافت برق کنند. این ایستگاه‌‌ها طوری طراحی می‌شوند که یک خودرو می‌تواند با وصل کردن دو شاخه مخصوص خود به پریز، اقدام به دریافت برق از شبکه برق سراسری کند. قرار است تا سال 2012 هر کدام از این شهرها به 200 تا 250 هزار ایستگاه مجهز شوند. ین ایستگاه‌‌های علاوه بر نصب در مکان‌‌های تجاری و دولتی، در کنار خانه‌‌ها و مجتمع‌‌های مسکونی نیز نصب می‌گردند. علاوه بر این در بزرگراه‌‌ها نیز ایستگاه‌‌هایی تعبیه می‌شود تا دارندگان خودروهای برقی بتوانند بدون دغدغه از اتمام شارژ اتومبیل خود، به سفرهای طولانی بین شهری نیز بروند. از سوی دیگر قرار است مکان‌‌هایی همانند کارواش در شهرهای مهم افتتاح شود که در آن‌‌ها خدماتی از قبیل تعویض و تعمیر باطری نیز به دارندگان این خودروها ارائه می‌شود. رانندگان برای پرداخت حق شارژ خود‌، همانند قراردادهای موبایل‌، اقدام به پرداخت هزینه‌‌ها می‌کنند.
در این بین خود رانندگان می‌توانند از بین طرح‌‌های مختلف پرداختی، یکی را که بیشترین تطابق با شرایط آن‌‌ها را دارد انتخاب نمایند. این موضوع بر روی میزان فروش خودرهای برقی تاثیری قابل‌توجهی خواهد گذاشت چه این که مردم زمانی خودروی برقی می‌خرند که مطمئن باشند می‌توانند آن را در مکان‌‌های موردنیاز شارژ کنند. قرار است شرکت رنو و جنرال‌موتورز تا 2 سال آینده خودروهای برقی خود را وارد بازار این کشور کنند و از آن به بعد نیاز به این ایستگاه‌‌ها بیشتر نیز می‌شود.