عصر طلایى ادبیات عرب‏


عصر جاهلیت یك عصر طلایى از نظر ادبیات بود، همان اعراب بادیه‏نشین، همان پا برهنه‏ها و نیمه وحشى‏ها با تمام محرومیت هاى اقتصادى و اجتماعى دلهایى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند، به طورى كه امروز، اشعارى كه یادگار آن دوران طلایى است، از اصیلترین و پرمایه‏ترین اشعار عرب محسوب مى‏شود، و ذخائر گران بهایى براى علاقمندان ادبیات عربى اصیل است، این خود بهترین دلیل براى نبوغ ادبى و ذوق سخن‏پرورى اعراب در آن دوران مى‏باشد.

در چنان عصرى قرآن آنها را دعوت به مقابله به مثل كرد و همه از آوردن مانند آن اظهار عجز كردند، و در برابر آن زانو زدند.
9323222683111222015917543152222584260212
شاهد گویا



گواه زنده این تفسیر براى حروف مقطعه حدیثى است كه امام سجاد (علیه السلام) رسیده است آنجا كه مى‏فرمایند:
«كذب قریش و الیهود بالقرآن و قالوا هذا سحر مبین، تقوله، فقال اللَّه:" الم ذلِكَ الْكِتابُ ...":
اى یا محمد هذا الكتاب الذى انزلته الیك هو الحروف المقطعة التی منها الف و لام و م و هو بلغتكم و حروف هجائكم فاتوا بمثله ان كنتم صادقین ...:»


" قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند گفتند:
قرآن سحر است، آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است، خداوند به آنها اعلام فرمود:
" الم ذلِكَ الْكِتابُ" یعنى: اى محمد كتابى كه بر تو فرو فرستادیم از همین حروف مقطعة (الف- لام- م) و مانند آن است كه همان حروف الفباى شما است. (تفسیر برهان ، جلد اول ، صفحه 54)


شاهد دیگر: حدیثى است كه از امام رضا (علیه السلام) رسیده است آنجا كه مى‏فرمایند:

" ... ثم قال ان اللَّه تبارك و تعالى انزل هذا القرآن بهذه الحروف التی یتداولها جمیع العرب ثم قال: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ ...
" ... خداوند بزرگ قرآن را نازل فرمود با همین حروفى كه جمیع عرب با آن تكلم مى‏كنند، سپس فرمود: بگو اگر انس و جن با هم همكارى كنند كه مثل قرآن را بیاورند توانایى بر آن را ندارند ..."
(توحید صدوق ، صفحه 162).


نكته دیگرى كه این نظریه را درباره معنى حروف مقطعه قرآن تأیید مى‏كند این است كه در 24 مورد از آغاز سوره‏هایى كه با این حروف شروع شده است، بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان آمده، این خود نشان مى‏دهد كه ارتباطى میان این دو، (حروف مقطعه و عظمت قرآن) موجود است.

اینك چند نمونه از آنها را در اینجا مى‏آوریم:
1- الر كِتابٌ أُحْكِمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِیمٍ خَبِیرٍ (هود: 1- 2)
2- طس تِلْكَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ كِتابٍ مُبِینٍ (نمل- 1 و 2).

3- الم تِلْكَ آیاتُ الْكِتابِ الْحَكِیمِ (لقمان- 1 و 2).
4- المص كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَیْكَ (اعراف- 1 و 2).
در تمام این موارد و موارد بسیار دیگر از آغاز سوره‏هاى قرآن پس از ذكر حروف مقطعه سخن از قرآن به میان آمده، و از عظمت آن بحث شده است.



01902366156730060016