آپریلیا به خیابانها بازگشت
Aprilia Tuono V4R APRC یک موتور سرسخت است که مثل همیشه آن را در دسته استریتفایترها قرار میدهند. در اصل تیونو اولین سری از موتورهای آپریلیا است که در دست استریت فایترها قرار میگیرد و همانطور که میدانید برگردان نام تیونو به زبان انگلیسی همان تاندر یا رعد خودمان میشود.
همچنان رو به جلو
Aprilia Tuono V4R APRC یک موتور سرسخت است که مثل همیشه آن را در دسته استریتفایترها قرار میدهند. در اصل تیونو اولین سری از موتورهای آپریلیا است که در دست استریت فایترها قرار میگیرد و همانطور که میدانید برگردان نام تیونو به زبان انگلیسی همان تاندر یا رعد خودمان میشود.تیونوی جدید خوشبختانه روح پیشرفت کردن و حرکت رو به جلو را به خوبی رعایت کرده. این را میشود در جای جای این هیولای دوچرخ مشاهده و لمس کرد. موتور تغییراتی نسبت به قبل داشته که شامل بهبود تسمه تایم، افزایش نیروی به کار رفته و تعدیل و اصلاح گازهای خروجی اگزوز میشود. همه این تغییرات در کنار هم باعث شدهاند یک دوجین به پیک قدرت اسببخار موتور اضافه شود. و این تازه بدون در نظر گرفتن موتوری است که از مدل RSV4R (مدل سوپربایک آپریلیا) به تیونوی جدید به ارث رسیده. موتوری که به تنهایی 123 کیلووات نيرو تولید میکند.
شمایلی از یک دوست
شاسی Tuono V4R APRC بر اساس همان سوپربایکی است که موتورش را به عاریت گرفته است اما با این حساب که محور عقب آن کمی بزرگتر شده تا موتور چهار سیلندری وی شکل به خوبی روی آن سوار شود. این دو تغییر در مجموع بیشتر روی پایداری موتور تاثیرگذاشته و به همين خاطر آپریلا با این تغییرات ولو اندک دو هدف را با یک تیر زده.
ترمزهای فوق العاده برند برمبو از RSV4R قرض گرفته شده تا مانند یک لگام هیولای ایتالیایی را در سرعتهای بالا سریع رام کند. و در کنار آنها کمکفنرهای قوی که برای یک رانندگی بدون دردسر به سهولت تنظیم میشوند وجود دارند تا مشکلی از این بابت برای کسانی که با شرایط مختلف میخواهند با آن رانندگی کنند پیش نیاید.
اما ویژگی منحصربفرد Tuono V4R APRC طیف وسیعی از امکانات الکترونیکی است که دست شما را برای انواع حالتهای رانندگی باز میگذارد. شاید همانطور که تا به حال متوجه شدهاید بیشتر امکانات ظاهری و باطنی تیونو جدید برگرفته شده از سوپربایک آپریلا بوده اما امکانات الکترونیکی که از آنها یاد کردیم فقط و فقط در این مدل از موتورهای آپریلیا – حداقل تا این زمان وجود دارد. کنترل کشش هشت مرحلهای که باعث میشود در زمان رانندگی چسبندگی تیونوی جدید به زمین بیشتر شود ، کنترل خودکار، کنترل موتور به صورت اتوماتیک در زمان تکچرخ زدن و در نهایت سه مود مختلف از موتور در اختیار راننده قرار میگیرد تا همهچیز برای یک رکاب گرفتن از این موتور مهیا باشد.
نشستن در تیونوی جدید به مراتب راحتتر از آن چیزی است که انتظار دارید. مخصوصا وقتی که RSV4R را از نزدیک دیده باشید یا با آن سواری کرده باشید، نشیمنگاه راحت Tuono V4R APRC بیشتر به چشمتان میآید. علاوه بر نشیمنگاه جادار و راحت، به خاطر طراحی هوشمندانه پاهای شما به راحتی سرجای خودش قرار میگیرد. به نوعی راحتی راننده یکی از هدفهایی بوده که طراحان این موتور بیشترین اهمیت را به آن دادهاند. این را میشود حتی در دستیابی آسان به دستگیرههای گاز و موتور و دیگر اجزای حرکتی موتور هم جستجو کرد. این طراحی حتی برای کسانی که قد بلندی هم دارند جوابگو خواهد بود اما کسانی کوتاهتر از حد معمول هستند باید کمی بدن خود را کش بدهند.
سریع و خشمگین
موتور را که روشن کنید خیلی زود متوجه میشوید خشمی که از دل Tuono V4R APRC به گوش میرسد چیزی فراتر از یک غرش معمولی است. بنابراین نباید خیلی زمان را از دست داد و این غرش را به حالت ساکن باقی گذاشت. بهترین کار هم این است که به کمک دندهها این خشم را از موتور چهار سیلندری از حالت سکون به حالت حرکت درآورده تا با یکی از چالش برانگیزترین سواریهای خود روبرو شوید.
موتور چهار سیلندری وی شکل این آپریلیا باشکوه است. مخصوصا زمانی که قدرت گشتاور آن را میتوانید زیر پاهایتان احساس کنید که میخواهد آسفالت کف زمین را به سبک خود زیر و رو کند. به همین خاطر Tuono V4R APRC به نظر به طرز خشمناکی سریع میآید. در این تظاهر صدایی که از آن به گوش میرسد هم بیتاثیر نیست. صدایی که ترکیبی است جالب از نالههای خشمگین، غرولند کردن و آه کشیدن. راننده تازهکار ممکن است همان ابتدا احساس و ناتوانی بزرگی در مقابل راندن این هیولا داشته باشد اما کهنهسواران مطمئنا با کمترین زحمتی میتوانند آن را رام کنند و از آن سواری بگیرند. البته این نکته نباید فراموش شود که وقتی تازهسواران هم با این موتور به ثبات رسیدن میتوانند از شیرینترین سوارکاری خود لذت ببرند.جادهها میلرزند؛ این همان احساسی است که وقتی در حال رانندگی با Tuono V4R APRC هستید برای شما نمایان میشود. اما ترسی به خود راه ندهید چراکه پایداری موتور آنقدر زیاد است که اتفاقی حتی در سرعتهای بالا برای شما نمیافتد. باید در زمان رانندگی با این موتور دو نکته مهم را در ذهن به یاد داشته باشید. اولی این است که میتوانید زمین شخمزده و پشت سرتان را نگاه کنید و از آن لذت ببرید و دومی اینکه سعی نکنید بیش از حد از تمدن انسانی و شهرها دور شوید. باک بنزین هیولای دوچرخ خیلی زودتر از آنچه که تصور میکنید خالی از سوخت میشود و بعد از مدتی شما میمانید و ساخته جدید آپریلیا و یک جاده طولانی رو به غروب. حتی اگر مانند یک جنتلمن هم با این موتور برانید میزان سوخت 2/7 لیتر بر 100 کیلومتر به ثبت میرسد و این در حالی است که اگر خوره سرعت و دریدن جاده باشید کامپیوتر نصب شده روی موتور میزان 10 لیتر در 100 کیلومتر را نشان میدهد. بنابراین از لحاظ اقتصادی باید کمی هوای پدال گاز را داشته باشید تا کمتر با باک خالی مواجه شوید.
پول بیشتر و آش بیشتر
به هر حال فراموش نکنید که Tuono V4R APRC یک موتور با کارایی بالا است و کسانی که سراغ آن را میگیرند حتما از مصرف بالای آن نه شاکی میشوند و نه غمی به خود راه میدهند. آنها بیش از اینکه خود را درگیر این مسایل کنند سعی میکنند از قدرت بالایی که در اختیارشان گذاشته میشود لذت ببرند و این همان چیزی است که از عهده این موتور به خوبی بر میاید. بنابراین وقتی سراغ این موتور بروید که میخواهید با سر و صدایش سرها را به سمت خود برگردانید و نه زمانی که یک چشمتان به جیبتان دوخته شده است.
اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)