52007960776709845890

سجاد ولدی: تاکنون دوربین‌‌های کنترل سرعت زیادی در خیابان‌‌ها دیده‌ایم و این دوربین‌‌ها به یکی از مهمترین ابزارهای کنترلی نیروی پلیس هم در ایران و هم در بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده‌اند. این دوربین‌‌ها به کمک سنسورهای (گیرنده‌‌های) مادون قرمز خود می‌توانند از راه دور سرعت وسیله نقلیه شما را اندازه‌گیری کنند و در صورت تخلف، شما توسط پلیس جریمه می‌شوید. اما بشنوید از فناوری جدیدی با نام دوربین‌‌های کنترل صدا. این دوربین‌‌ها به جای ثبت سرعت خودروی شما، میزان صدای تولیدی آن را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورتی که این صدا از مقدار استاندارد بیشتر باشد، برای شما برگه جریمه صادر خواهد شد. صدای گوشخراش برخی خودروها و به خصوص موتورسیلکت‌‌ها، یکی از بزرگترین موارد شکایت مردم به مسوولین استرالیا بوده و همین امر آن‌‌ها را وادار به نصب این دوربین‌‌های جدید کرده است‌. این دوربین‌‌ها بعد از تشخیص میزان صدای یک خودرو، در صورت زیاد بودن آن، عکسی از آن وسیله می‌گیرند.

این دوربین‌‌ها برای اولین بار در استرالیا به کار گرفته می‌شوند و تا عرضه آن‌‌ها به بازارهای اروپا و حتی آمریکا مدت زیادی طول خواهد کشید. برای ساخت این دوربین‌‌ها تاکنون 3 سال زمان صرف شده است و قرار است در برخی از ایالت‌‌های استرالیا به کار گرفته شوند.
این دوربین‌‌ها قادر خواهند بود خودروهایی را که در مکان‌‌های بوق زدن ممنوع، از بوق خود استفاده می‌کنند را نیز تشخیص داده و آن‌‌ها را برای جریمه به پلیس معرفی کنند. به این ترتیب باید منتظر نصب این دوربین‌‌ها در نزدیکی مناطق حساسی چون بیمارستان‌‌ها و استراحت‌گاه‌‌ها بود. این دوربین‌‌ها توسط شرکت Acoustic Research Laboratories ساخته شده‌اند و در آن‌‌ها از برخی میکروفون‌‌های خاص برای تشخیص انواع صداها استفاده شده است‌. وقتی صدای ناهنجار توسط این میکروفون‌‌ها شنیده می‌شود، به مدت 10 ثانیه صدا و تصویر خودروی خاطی ضبط می‌شود. این دوربین‌‌ها می‌توانند تا 10 هزار خودرو را در هر بار به این صورت جریمه کرده و اطلاعات آن‌‌ها را در خود نگه دارند.
یکی دیگر از موارد استفاده از این دوربین، پیدا کردن و جریمه نمودن کامیون‌‌هایی است که از ترمزهای خاص فشاری استفاده می‌کنند. این ترمزها که به Jake Brake معروف هستند، نسبت به ترمزهای معمولی قدرت بیشتری دارند اما به هنگام ترمز، صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند. البته رانندگانی که بیش از اندازه صدای سیستم‌‌های صوتی خودروی خود را زیاد می‌کنند و یا با نصب اگزوزهای اسپرت، باعث آزار و اذیت مردم می‌گردند هم باید از این به بعد در استرالیا مراقب اعمال خود باشند.
یکی از محدودیت‌‌های این دوربین‌‌ها بازه دمایی خاصی است که در آن می‌توانند کار کنند. این بازه که بین 5 تا 40 درجه سانتیگراد است‌، باعث می‌شود نتوان از آن‌‌ها در مناطق خیلی گرم و یا خیلی سرد استفاده کرد‌.